Przełom w sprawie Belarusów? Będą rozwiązania dla pojazdów już zarejestrowanych
![](/media/cache/e7/82/e78268b22058e016166705c032dd8a84.jpg)
Problemy związane z białoruskimi ciągnikami MTZ Belarus ciągną się od wielu lat.
Rejestracja ciągników Belarus po roku 2016. Spore kłopoty rolników
Przypomnijmy: nowe Belarusy, sprzedawane po 1 stycznia 2016 roku, nie spełniały wymagań Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 w zakresie homologacji.
Nie przeszły one procesu weryfikacji norm i wymagań technicznych, które dopuszczałyby je do ruchu drogowego na terenie Unii Europejskiej.
Tymczasem przez lata ciągniki te były ściągane do naszego kraju - sprzedawane i rejestrowane w starostwach powiatowych. Rejestrowane - jak się ostatecznie okazało - z naruszeniem prawa, co stwierdzały sądy administracyjne - wojewódzkie, a w grudniu minionego roku sam Naczelny Sąd Administracyjny.
Sytuacja stała się więc patowa - a sami rolnicy zaczęli odczuwać ogromny niepokój, ponieważ w praktyce istniała realna groźba konieczności zezłomowania ich maszyn. Tymczasem w sumie mowa jest o ok. 7 tys. ciągników Belarus, które były rejestrowane od 2016.
CZYTAJ TAKŻE: Liderzy, duże spadki i nowi gracze. Taka była sprzedaż nowych ciągników w 2024
Będzie przełom w sprawie ciągników Belarus rejestrowanych od 2016 roku? Minister zapowiada ustawę
Sprawa poruszyła mocno m.in. środowiska rolnicze, nie brakowało apeli do władz - o zajęcie się sprawą i odpowiednią regulację przepisów. Bo - jak zaznaczano - największym problemem rolników jest to, że mogą ponieść konsekwencje nieswoich błędów.
Ministerstwo infrastruktury już wcześniej zapowiadało pewne prace. Teraz padły konkretne zapowiedzi.
Jak informuje wprost minister infrastruktury Dariusz Klimczak, w najbliższych dniach do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów zostanie przekazany wpis projektu ustawy, która ma zająć się wspomnianą kwestią.
- Od 2016 roku rolnicy zmagają się z niejasnymi przepisami dotyczącymi rejestracji pojazdów spoza Unii Europejskiej, w tym ciągników. Brak jednoznacznych regulacji prawnych prowadził do licznych problemów i rozbieżności interpretacyjnych - przyznaje minister Dariusz Klimczak.
I wprost zapowiada nowelizację przepisów.
- Pracujemy nad nowelizacją przepisów, aby precyzyjnie określić zasady rejestracji pojazdów spoza UE, rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące wymagań homologacyjnych, zaproponować rozwiązania dla pojazdów już zarejestrowanych - zapowiada minister.
Czy rozwiąże to obecną patową sytuację?
Do tematu będziemy wracać.
CZYTAJ TAKŻE: Na tym rynku ciągniki Ursus wciąż są w czołówce sprzedaży