Valtra Demo Tour 2015
Valtra podróżuje przez całą Europę, prezentując czwartą generację swoich ciągników serii T. W maju ekipa dotarła do Polski.
Pokazy polowe przez osiem dni odbywały się na lotnisku i okolicznych polach, w Bednarach k/Poznania (obiekt znany z corocznych targów techniki rolniczej AgroShow). Valtra Demo Tour 2015 gościła kolejne grupy zaproszonych gości, wśród których nie zabrakło uczniów szkół rolniczych. Uczestniczyli w prezentacji produktów serii T - czwartej generacji, która stanowi ukoronowanie technicznych doświadczeń i wiedzy w budowie nie tylko ciągników, lecz również silników. Traktory Valtra to efekt prac badawczo-rozwojowych oraz doświadczeń w polu, w gospodarstwach i w lesie. Dzięki ustawicznemu dążeniu do ulepszania ciągniki te łatwo przystosowują się do zmieniających się warunków w rolnictwie i usługach. Produkowane są w fabryce w Suolahti, jedyne ciągniki w krajach skandynawskich (ponad 95 % każdego ciągnika stanowią podzespołu wytworzone i montowane w sercu Finlandii).
Traktory są dostosowywane do indywidualnych potrzeb każdego klienta, montowane na podstawie specyfikacji sporządzonej przez przyszłego właściciela ciągnika (klient nie płaci za coś, czego nie będzie używał lub nie będzie potrzebował w trakcie eksploatacji). Obecnie ciągniki Valtra są sprzedawane w ponad 75 krajach na świecie. Valtra wchodzi w skład koncernu AGCO Corporation, trzeciego co do wielkości producenta maszyn rolniczych na świecie. W maju 2015 roku z taśmy montażowej fabryki w Suolahti zjechał 1.000 ciągnik serii T (to zaledwie pół roku od momentu zaprezentowania pierwszego modelu tej serii). Jakość to najważniejsze, na co zwracają uwagę fińscy producenci, wszelkie nieprawidłowości wykryte w procesie produkcji są zgłaszane do nadzoru, kierownictwa działu kontroli jakości lub do działu technologii.
Valtra obecnie ma w ofercie cztery serie ciągników, które obejmują modele o mocy od 50 do 400 KM (wszystkie dostosowane do indywidualnych potrzeb klienta). Nowe ciągniki serii T, wyposażone w silniki 6,6 lub 7,4 litra (dwa najmniejsze modele tej serii) generują moc od 155 do 250 KM i 1.000 Nm momentu obrotowego. Silniki wyposażone w system katalitycznej redukcji spalin (SCR), spełniają normę Stage 4 (bez konieczności montowania systemu recyrkulacji spalin EGR i filtra cząstek stałych DPF). Czwarta generacja serii T wyposażona jest w nową oś przednią z pneumatycznym zawieszeniem (Aires+), która cały czas monitoruje stan podłoża i komunikuje się z zawieszeniem kabiny AutoComfort (w celu zapewnienia operatorowi jak najlepszych warunków pracy). Zwracają uwagę: wysoki prześwit serii T (wynosi 60 cm) oraz ergonomiczna kabina (nisko usytuowana, wsparta na czterech słupkach, które są wygięte na zewnątrz w celu zwiększenia pojemności).
Dostępne są cztery wersje fotela operatora (od zawieszenia pneumatycznego aż do fotela Valtra Evolution). Duża przestrzenna kabina amortyzowana jest poprzez półaktywne zawieszenie pneumatyczne AutoComfort lub nowe zawieszenie mechaniczne. Przednia i tylna szyba są podgrzewane elektrycznie, wycieraczka szyby przedniej pracuje w zakresie kąta 270 stopni. Nagrzewnica zasilana paliwem może być sterowana za pomocą telefonu. Seria T wyposażona jest w światła robocze w technologii LED. Ciągniki z przekładnią PowerShift w wersjach Active, Versu i Direct posiadają funkcję Hill-hold (która pozwala sterować ruszaniem i zatrzymywaniem ciągnika wyłącznie przy użyciu pedałów hamulca i przyspieszania, również podczas ruszania pod górę!). Pedał sprzęgła wykorzystywany jest tylko podczas uruchamiania silnika. Przekładnie PowerShift pozwalają na sterowanie pedałem przyspieszenia, prędkością jazdy, a nie prędkością obrotową silnika. Ciągniki Active, Versu i Direct są również wyposażone w moduł wspomagania hydraulicznego (asystent hydrauliki), który zapewnia automatyczne zwiększenie przepływu oleju przez wzrost obrotów silnika podczas używania hydrauliki, gdy wzrasta zapotrzebowanie na olej (bez wpływu na prędkość jazdy).
Przekładnie Direct (CVT) spisują się znakomicie, również przy pracach z wykorzystaniem WOM. Cztery zakresy robocze są optymalnie dostosowane do wykonywania zadań przy każdej prędkości roboczej. Dostępne są trzy tryby jazdy. Domyślny tryb realizowany jest za pomocą pedału, którym operator ustawia docelową prędkość, druga możliwość to automatyczne sterowanie dźwignią jazdy (joystickiem), którą operator ustawia wymaganą prędkość, trzeci to manualny tryb pracy, w którym operator może oddzielnie ustawiać obroty silnika i prędkość jazdy niezależnie.
Po przedstawieniu produktów uczestnicy pokazów przechodzili kolejno na cztery stanowiska, gdzie dowiadywali się między innymi, dlaczego warto kupić ciągnik Valtra, jakie rozwiązania techniczne spowodowały, że ciągniki te są bardzo ekonomiczne w trakcie ich eksploatacji. Zastosowanie zaworu upustowego w instalacji turbosprężarki umożliwia szybką reakcję silnika i utrzymanie bardzo wysokiego momentu obrotowego (nawet przy niskiej prędkości obrotowej silnika), pozwala to obniżyć zużycie paliwa. System EcoPower (zastosowany w modelu T174) po naciśnięciu przycisku Eco obniża prędkość do 1.800 obr./min. przy jednoczesnym wzroście momentu obrotowego, co pozwala obniżyć zużycie paliwa o 10% i zmniejszyć poziom hałasu przy wydłużeniu żywotności silnika. Funkcja SigmaPower (montowana opcjonalnie we wszystkich modelach serii T) zwiększa się o 15 KM. Gdy wymagana jest praca WOM pod dużym obciążeniem, moc dodatkowa w trybie transportowym zwiększa moc o 15 KM. W ciągnikach serii T istnieje możliwość wyboru trzech prędkości WOM (oferowane są 1.000, 1.000E, 540, 540E, oraz obroty zależne od prędkości jazdy ciągnika).
Na drugim stanowisku uczestników czekała jazda terenowa (ruszanie na wzniesieniu bez używania hamulca postojowego), drugą atrakcją tego stanowiska była jazda ciągnikiem wyposażonym w system TwinTrack (system jazdy tyłem) ułatwiający prace polowe oraz leśne. Trzecie stanowisko umożliwiało prezentację pracy ciągnika w polu. Traktory były połączone z pługiem obracalnym pięcioskibowym Kverneland oraz z agregatami do uprawy przedsiewnej, większość uczestników mogła zasiąść za sterami ciągnika z pługiem oraz z agregatem. Ostatnie stanowisko dotyczyło pracy ciągnika z ładowaczem czołowym, który sprawnie przesypywał zgromadzoną ziemię. Podczas prezentacji operator zwracał uwagę na dodatkową szybę w przedniej części dachu, która ułatwiała obserwację ładowacza w trakcie wykonywania zadań, zwracano również uwagę na mały promień skrętu ciągników serii T (5,25 metra). Zastosowanie asystenta hydrauliki również ułatwiało pracę ładowaczem czołowym.
Druga część uczestników pokazu, w tym samym czasie, testowała ciągnik Valtra T w transporcie. Wszystkie maszyny Valtra mogą być prowadzone przez system AutoGuide. Przy zastosowaniu sygnału korekcyjnego dokładność tego systemu może wynosić nawet 1 centymetr. System telemetrii AgCommand pozwala na przewidywanie prac serwisowych i gromadzenie danych eksploatacyjnych. Podczas pokazów zwracano szczególną uwagę na łatwość obsługi technicznej (okres międzyserwisowy wynosi 600 godzin pracy), zastosowanie wziernika do sprawdzania poziomu oleju w silniku, łatwy dostęp do chłodnic i filtrów. Podczas Valtra DemoTour 2015 pokazywano też ofertę specjalną dotyczącą opon Michelin, w przypadku serii Valtra T można było zaoszczędzić nawet 4.500 zł! Pokazy zakończyły się podsumowaniem, podczas którego każdy uczestnik otrzymał zestaw produktów reklamowych Valtra.