Wieści Rolnicze
  • Strona główna
  • Ceny Rolnicze
      • Żywiec wieprzowy
      • Żywiec wołowy
      • Zboża
      • Pasze
      • Owoce
      • Warzywa
      • Mleko i przetwory
      • Drób i jaja
      • Analizy rynkowe
      Rolnik: „Pan Bóg się na nas pogniewał” Co z cenami tucznika?
      Podwyżki nawet o 300%. Ceny wywindowały, bo kończy się sezon
      Rolnicy nie inwestują w dobre maszyny i dlatego nie zarabiają?
      Na tej uprawie rolnicy zarobili w tym roku najwięcej?
  • Newsy
  • Hodowla
      • BYDŁO I MLEKO
      • TRZODA CHLEWNA
      • DRÓB
      • INNE HODOWLE
      • ŻYWIENIE
      • WYPOSAŻENIE BUDYNKÓW INWENTARSKICH
      • ZDROWIE I DOBROSTAN
      Aż trzy nowe ogniska. Choroba nie daje za wygraną. Hodowcy nie mogą spać spokojnie
      Ceny bydła nie utrzymają się na rekordowym poziomie? Nadciąga zagrożenie
      Wirus znów zaatakował. Nowe ognisko w Wielkopolsce
      Co będzie działo się z cenami świń pod koniec roku? Złe wieści dla hodowców
  • Uprawy
      • ZBOŻA
      • INNE UPRAWY
      • NAWOŻENIE
      • CHOROBY I SZKODNIKI
      • UPRAWA GLEBY
      • PRZECHOWALNICTWO
      • Owoce i warzywa
      Ten nabór startuje 30 października. ARiMR zwraca na niego uwagę już dziś
      To był dobry rok dla tej rośliny. Pokazują to wyniki niezależnych badań
      Nie zostało wiele czasu! Październik to ostateczny termin na cięcie tych krzewów
      Poznaliśmy datę ważnego spotkania poświęconego ochronie roślin
  • Technika
      • CIĄGNIKI
      • MASZYNY
      • URZĄDZENIA
      Nowa firma podbija polski rynek maszyn rolniczych. Startują z ładowarkami [VIDEO]
      AGROTECH w Kielcach 2026. Rezerwujcie terminy! [VIDEO]
      Kujawa o początkach Agro Show: Źle nas potraktowali. Nikt nie wierzył [VIDEO]
      Podsumowanie Agro Show 2025. Premiery, nowości i stali bywalcy [VIDEO]
  • Prawo i finanse
      • VAT
      • EKONOMIKA
      • POMOC UNIJNA
      • PRZEPISY
      • WNIOSKI DO POBRANIA
      • KRUS
      • GIEŁDOWY RYNEK ROLNY
      700 mln zł dla KGW. Co z kolejnymi naborami?
      Zapomniałeś o kluczowej kontroli? To obowiązek właścicieli domów
      Dla tej liczby rolników zaliczki już są naliczone. Miliardy w dopłatach od jutra
      Nawet 120 tys. zł dla małych gospodarstw. Sprawdź, czy się kwalifikujesz
  • Sylwetki
  • Video
  • Dla domu
      • Kulinaria
      • Hotblog
      • Koła gospodyń wiejskich
      • Zdrowie
      Nagły zwrot w pogodzie: Wiadomo, kiedy będzie 20 stopni. Nowa prognoza
      To wieloletni hit, który posadzisz raz i zapomnisz. Regeneruje się błyskawicznie
      Po praniu zostawić drzwi pralki otwarte, czy nie? Wiele osób popełnia ten błąd
      Listopad zaskoczy pogodą? IMGW podał prognozę długoterminową
  • iEKO iLOGICZNIE
      • Ekologia z certyfikatem
      • Dobre praktyki w uprawie roślin
      • Zrównoważony chów zwierząt
      • Odnawialne źródła energii
      • Zdrowa żywność
      • Środki pomocowe
      Artykuł sponsorowany Fotowoltaika dla rolnika. Jak skorzystać z pomocy ekspertów PGE?
      Trzy duże nabory ARiMR jeszcze w tym roku. Wsparcie od 200 tys. do 1,5 mln zł
      Od tego zależy, ile można zarobić na biogazowni rolniczej
      Czy agrowoltaika może zagwarantować plony i przychody rolnika?
  • Wieści Rolnicze
  • Opony - to warto wiedzieć!

Opony - to warto wiedzieć!

Technika 6 listopada 2016 07:00 Paweł Nowicki
Opony - to warto wiedzieć!
Źródło: P. Nowicki
Przy wymianie opon na nowe rolnicy zazwyczaj kupują ten sam ich rodzaj, na którym pracowali dotychczas. Jest to jednak dobry moment, aby zastanowić się również nad zmianą rodzaju ogumienia i jego producenta.
Spis treści:

    Wiedza na temat roli ogumienia pozwoli na jego optymalny dobór i użytkowanie. Idzie za tym również możliwość obniżenia kosztów uprawy.

    Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

    Przy wymianie opon na nowe rolnicy zazwyczaj kupują ten sam ich rodzaj, na którym pracowali dotychczas. Jest to jednak dobry moment, aby zastanowić się również nad zmianą rodzaju ogumienia i jego producenta. Umożliwia nam to lepsze przełożenie mocy ciągnika na podłoże czy dłuższe użytkowanie opon. Wszystko to wiąże się z oszczędnościami...

    Oznaczenie opony

    Na każdej oponie są zawarte informacje, które powiedzą nam o niej niemalże wszystko. Umiejętność prawidłowego rozszyfrowania tych znaków pozwoli nam na możliwość balansowania w doborze nowego ogumienia. Obecnie możemy się spotkać z dwojakim oznaczeniem rozmiaru opon. Istnieje bowiem system calowy, na którym odczytać możemy szerokość nominalną i średnice osadzenia w calach oraz rodzaj konstrukcji ( radialna lub diagonalna). Jest to jednak sposób oznaczeń dawny, który został zastąpiony systemem metrycznym. Nowy schemat oznaczeń różni się jednostką szerokości nominalnej podanej w milimetrach, a nie w calach oraz wzbogacony został o podaną wielkość stosunku wysokości profilu opony do jej szerokości w procentach. Związane jest to z wypuszczaniem na rynek przez producentów opon niskoprofilowych. Dodany symbol ma pomóc w odczytaniu tej wartości. Przy stosowaniu systemu calowego wartość ta była pominięta, ze względu na fakt, że wszystkie opony miały ten sam profil- 85%. Na niektórych oponach możemy spotkać jednak obydwa opisy, dla łatwiejszego odczytu rozmiaru przez samych użytkowników. O rodzaju konstrukcji naszej opony mówi nam literka "R" przy konstrukcji radialnej oraz "-" przy budowie diagonalnej. Ważnym aspektem jest sposób mierzenia szerokości nominalnej, bowiem jej wartość odczytujemy zawsze w najszerszym miejscu opony. Odczyt mierzony na wysokości bieżnika może być mniejszy nawet o kilka centymetrów.

    Istotną informację, zwłaszcza przy zakupie produktu z drugiej ręki, zawiera DOT XXXX. Cztery cyfry występujące obok powiedzą nam kiedy dana opona była wyprodukowana. Dwie pierwsze to tydzień roku, dwie kolejne to rok produkcji. Pod symbolem "TT" (Tube Type) kryje sie tradycyjna opona dętkowa, zaś odpowiednikiem opon bezdętkowych jest symbol "TL" (Tubeless). Ogumienie TL zabezpieczone jest od środka specjalną warstwą butylową, która ma je uszczelnić. W przypadku założenia do takiej opony dętki skutkiem będzie po prostu zniszczeniem warstwy ochronnej i pewnie okaże się, że następnym razem tę dętkę będziemy musieli założyć.

    Kolejnym ważnym znakiem jest wartość ciśnienia podana w barach. Nie oznacza ona ciśnienia roboczego, tylko ciśnienie montażowe potrzebne do prawidłowego osadzenia opony na stopkach. Zaś ciśnienie, z jakim powinna pracować opona, zależeć będzie od jej obciążenia. Dowiemy się tego z tabel od producenta opony, które łatwo znajdziemy w Internecie.

    Następnymi parametrami są indeksy nośności i prędkości, które wyraża się liczbą - w przypadku nośności, oraz literą lub literą i cyfrą - dla prędkości. Do ich rozszyfrowania niezbędne są tabele (znajduą się one w załączniku) . Jest to szczególnie istotne przy zmianie producenta ogumienia, ponieważ te same rozmiary opon mogą się różnić tymi wartościami w zależności od firmy. Tabele obrazują nam maksymalne wartości, w jakich może pracować opona. Jednak wraz ze spadkiem prędkości pracy rośnie nośność opony, co również odczytamy z tabel. Trzeba sobie zdawać również sprawę, że niekiedy producenci w katalogach technicznych podają wartość nośności dla niższych prędkości. Może się to negatywnie odbić zwłaszcza przy przeładowanych przyczepach, gdzie dopuszczalne prędkości jazdy są mniejsze niż możliwości naszego ciągnika.

    Czytaj także: Niskie ciśnienie w oponach ciągnika dobre dla gleby

    Radialna czy diagonalna

    Podstawową cechą dzięki, której rolnicy wybierają opony diagonalne jest niższa cena. Jednak największa różnica jest w samej budowie tych opon. Standardowe ogumienie diagonalne zbudowane jest ze skośnie względem siebie nakładanych płócien. W rezultacie wiąże się to z owalnym kształtem powierzchni opony. Skutkuje to większym ugniataniem gleby, poprzez mniejszą powierzchnie styku z gruntem i skoncentrowaniem jego zagęszczenia w środkowej części bieżnika.

    - Ogumienie radialne złożone jest z kilku warstw karkasu- stalowej siatki, które kładzione są do siebie równolegle i prostopadle. Taki schemat budowy gwarantuje bardzo wytrzymałe czoło opony i równomiernie płaską powierzchnie styku z podłożem - mówi Piotr Kaśków z firmy Grasdorf Koła Polska.

    O ok. 30% większa powierzchnia kontaktu powoduje mniejsze ugniatanie gleby, lepszą przyczepność, trakcje, płytsze koleiny, mniejsze opory toczenia, większy uciąg, a w konsekwencji niższe zużycie paliwa. Te wszystkie zalety rekompensują wyższą o ok. -15-20% cenę opon radialnych.

    Czytaj także: Nowe rozwiązania w opryskiwaczach John Deere

    Najważniejsze optymalne ciśnienie

    Jak już wcześniej było wspomniane - na oponie nie znajdziemy wartości ciśnienia, na którym powinna pracować. Dobór odpowiedniej ilości powietrza zależeć będzie od rodzaju opony, sił nośności i prędkości oraz obciążenia osi maszyny. Takie informacje znajdziemy na stronie internetowej producenta. -Brak właściwego ciśnienia skutkować będzie uszkodzeniem opony, skróceniem jej żywotności, spadkiem siły uciągu, większym zużyciem paliwa i zwiększonym ugniataniem gleby- dodaje specjalista z firmy Grasddorf.

    Ogumienie specjalne

    Wykorzystując ciągnik do wielu prac, warto wyposażyć gospodarstwo w zestaw specjalistycznych opon. Taki wydatek może przynieść realne korzyści, gdyż pozwoli nam na efektywniejsze wykorzystanie możliwości naszej maszyny. Koła do upraw międzyrzędowych ze względu na znacznie mniejszą szerokość nominalną niszczą mniej roślin rosnących przy ścieżkach technologicznych. Montaż takich kół zwiększa nam prześwit pod ciągnikiem, co pozwala nam na stosowanie późnych zabiegów chemicznych bez uszkadzania roślin pod maszyną. Opony takie charakteryzują się wzmocniona konstrukcją i pracą na wyższym ciśnieniu (ponad 3 bar), spowodowane jest to przenoszeniem takich samych obciążeń jak przy oponach szerokich. Stosowanie takiego ogumienia wiąże się jednak z większym ugniataniem gleby, ale odbywa się to tylko w miejscach wąskich ścieżek technologicznych, gdzie rośliny i tak nie rosną.

    Do ciężkich prac polowych warto wyposażyć ciągnik w koła szerokie lub bliźniacze. Poprawi to zdecydowanie siłę uciągu, ograniczy poślizg i ugniatanie gleby. Wpłynie to na maksymalne wykorzystanie mocy w traktora, co przyniesie konkretne oszczędności. Problemem przy pracy na kołach szerokich (105cm) będzie z pewnością przejazd po drogach publicznych. Bardziej elastyczne pod tym kątem są napewno koła bliźniacze. Ciśnienie podczas stosowania bliźniaków powinno się obniżyć o 20 % w kołach pojazdu i o ok. 40% w kołach bocznych.

    Oprócz szerokości opony przy specjalistycznych pracach liczy się również rodzaj bieżnika. - Plusem marki BKT jest to, że mamy bardzo duży wybór rozmiarów i bieżników opon.

    Stosowane są również nowoczesne technologie zastosowane przy budowie opon, to wszystko przez coraz większe wymagania w sektorze rolniczym i przemysłowym- zaznacza Sławomir Olszyna, kierownik sprzedaży w firmie AgroRami.

    Nie czekaj z wymianą

    Moment podjęcia decyzji o wymianie opon na nowe - większość rolników odkłada, chcąc jak najmocniej wykorzystać i jak najdłużej eksploatować ogumienie. Jednak już 50 % utrata bieżnika wiąże się z większym poślizgiem kół i zmniejszeniem siły uciągu. Wszystko to powoduje, że takie opony nie nadają się do ciężkich prac polowych. Można je jednak z powodzeniem wykorzystać do prac transportowych czy jako koła boczne w zestawach bliźniaczych. 

    Czytaj także: MULCZER pomoże przygotować ściernisko

    Załączniki do pobrania

    •  Opony - tabela indeksów nośności, tabela indeksów prędkości [10,7 KB]
    • Tagi:
    • opony
    • typy bieżnika
    • zmiana
    • maszyny rolnicze
    • oznaczenie
    Paweł Nowicki
    Podobne artykuły
    Maszyny

    Nowa firma podbija polski rynek maszyn rolniczych. Startują z ładowarkami [VIDEO]

    29 września 2025
    Ciągniki

    Kujawa o początkach Agro Show: Źle nas potraktowali. Nikt nie wierzył [VIDEO]

    26 września 2025
    Maszyny

    Oto złoci medaliści targów Agritechnika 2025. Kto zgarnął nagrodę za innowacyjność?

    24 września 2025
    Ciągniki

    Największy taki obiekt w Polsce. Agro - Efekt rośnie w siłę

    18 września 2025
    Ciągniki

    Maszyny rolnicze coraz droższe? Ceny sprzętu rolniczego biją rekordy

    14 września 2025
    Przepisy

    Nawet milion złotych kary za brak tego zezwolenia

    11 września 2025
    Ciągniki

    Nawet pół mln zł kosztuje naprawa maszyny rolniczej w serwisie. Kto za to płaci?

    7 września 2025
    Maszyny

    Czeska precyzja, francuska premiera. Oto tegoroczna "siewnikowa" nowość na rynku

    14 sierpnia 2025
    Warto wiedzieć
    Prawo i finanse
    Pula środków na tanie kredyty będzie zwiększona - zapowiedział Krajewski
    16 października 2025
    Ceny rolnicze
    Rolnik: „Pan Bóg się na nas pogniewał” Co z cenami tucznika?
    16 października 2025
    Przepisy
    Te ziemniaki nie nadawały się do "legalnej" sprzedaży. Teraz rząd zmieni prawo
    16 października 2025
    Najnowsze
    Maszyny
    Nowa firma podbija polski rynek maszyn rolniczych. Startują z ładowarkami [VIDEO]
    29 września 2025
    Ciągniki
    AGROTECH w Kielcach 2026. Rezerwujcie terminy! [VIDEO]
    27 września 2025
    Ciągniki
    Kujawa o początkach Agro Show: Źle nas potraktowali. Nikt nie wierzył [VIDEO]
    26 września 2025
    Ciągniki
    Podsumowanie Agro Show 2025. Premiery, nowości i stali bywalcy [VIDEO]
    25 września 2025
    Technika
    Kolejny nabór w ARiMR na horyzoncie. Chodzi o rolnictwo precyzyjne i maszyny
    22 września 2025
    Wieści Rolnicze
    Wieści Rolnicze
    Dane kontaktowe
    Wieści Rolnicze
    RP Digital Sp. z o.o.
    NIP: 5273128894
    REGON: 529596954
    tel. +48 627 47 15 31
    ul. Prosta 51
    00-838 Warszawa
    [email protected]
    Numer dyżurny -- 501 267 226
    Kategorie
    • Ceny Rolnicze
    • Newsy
    • Hodowla
    • Uprawy
    • Owoce i warzywa
    • Technika
    • Prawo i finanse
    • Sylwetki
    • Video
    • Dla Domu
    © 2025 WieściRolnicze
    • Redakcja
    • Reklama
    • Kontakt
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
    • Prenumerata
    • Konkursy
    • Deklaracja dostępności