Wieści Rolnicze
  • Strona główna
  • Ceny Rolnicze
    • Ceny żywca wieprzowego
    • Ceny żywca wołowego
    • Ceny zbóż
    • Ceny pasz
    • Ceny owoców
    • Ceny warzyw
    • Ceny mleka i przetworów
    • Ceny drobiu i jaj
    • Analizy rynkowe
  • Newsy
  • Hodowla
      • BYDŁO I MLEKO
      • TRZODA CHLEWNA
      • DRÓB
      • INNE HODOWLE
      • ŻYWIENIE
      • WYPOSAŻENIE BUDYNKÓW INWENTARSKICH
      • ZDROWIE I DOBROSTAN
      Pryszczyca - apel GLW. Jak chronić owce podczas redyku 2025?
      Jak smak mięsa wpływa na wybory konsumentów?
      Ta choroba migruje coraz bardziej na zachód Polski. Wybito ponad 2 mln zwierząt
      Naturalne wsparcie dla zdrowia zwierząt
  • Uprawy
      • ZBOŻA
      • INNE UPRAWY
      • NAWOŻENIE
      • CHOROBY I SZKODNIKI
      • UPRAWA GLEBY
      • PRZECHOWALNICTWO
      • Owoce i warzywa
      Uwaga! Oprzędziki dają o sobie znać. Potrafią uszkodzić wszystkie rośliny na polu
      Choroby wirusowe zbóż nadal groźne. Jak się przed nimi ustrzec?
      Jak kukurydza reaguje na przymrozki?
      Kwieciak jabłkowiec atakuje jabłonie. Po czym rozpoznać obecność tego szkodnika?
  • Technika
      • CIĄGNIKI
      • MASZYNY
      • URZĄDZENIA
      Nowy ciągnik z ładowaczem kontra... jajko. W Rydzynie pokazali, jak to się robi!
      Każdy ciągnik sprowadzony do Polski z tych krajów będzie musiał mieć ten dokument
      Zaczynał od Fortschritta z DDR. Dziś dwa nowoczesne kombajny koszą kilka tys. ha
      Pokażą prawdziwe perełki! Wielkimi krokami zbliża się V Zlot Starych Ciągników
  • Prawo i finanse
      • VAT
      • EKONOMIKA
      • POMOC UNIJNA
      • PRZEPISY
      • WNIOSKI DO POBRANIA
      • KRUS
      • GIEŁDOWY RYNEK ROLNY
      Jak Kompas UE pomaga rolnikom w walce ze zmianami klimatycznymi?
      Idą zmiany w polityce rolnej UE. Będzie bardziej po myśli rolników?
      Kim są rolnicy w UE? Niepokojące statystyki demograficzne
      KRUS rozpoczął rozpatrywanie tych wniosków. Pierwsze wypłaty startują od lipca
  • Sylwetki
  • Video
  • Dla domu
      • Kulinaria
      • Hotblog
      • Koła gospodyń wiejskich
      • Zdrowie
      Wiadomo, kiedy wreszcie przyjdą deszcz i ciepło. Najnowsza prognoza pogody
      Piękniejsza od róży? Ten krzew będzie zdobić ogród przez dekady
      Nie wyrzucaj skoszonej trawy. Trzy pomysły na wykorzystanie w ogrodzie
      Chcesz pozbyć się mrówek z ogrodu? Rozsyp to wokół mrowiska
  • iEKO iLOGICZNIE
      • Ekologia z certyfikatem
      • Dobre praktyki w uprawie roślin
      • Zrównoważony chów zwierząt
      • Odnawialne źródła energii
      • Zdrowa żywność
      • Środki pomocowe
      Czołowi eksperci i liderzy branży agro na jednym wydarzeniu. Chodzi m.in. o ekologiczne uprawy
      Produkować i zużywać prąd z nieswojej instalacji
      Materiał promocyjny Agrofotowoltaika jako szansa na zwiększanie samowystarczalności producentów rolnych
      Rolnicy szczerze o panelach fotowoltaicznych bez dotacji. Czy się opłaciło?
  • Wieści Rolnicze
  • Klimatyzacja w maszynach. Jak dobrze ją serwisować?

Klimatyzacja w maszynach. Jak dobrze ją serwisować?

Technika - Ciągniki 16 czerwca 2019 07:12 Łukasz Tyrakowski Aktualizacja: 16 czerwca 2019 07:19
Klimatyzacja w maszynach. Jak dobrze ją serwisować?
Źródło: christian42 - fotolia.com
Klimatyzacja to w najnowszych ciągnikach rolniczych i kombajnach niemalże standard. Jak dobrze o nią zadbać, tak aby nie wydać za dużo i cieszyć się z dobrych efektów?
Spis treści:
  • Klimatyzacja to w najnowszych ciągnikach rolniczych i kombajnach niemalże standard. Jak dobrze o nią zadbać, tak aby nie wydać za dużo i cieszyć się z dobrych efektów? 
  • ZOBACZ TAKŻE: Delta-Agro - gospodarstwo, które może być wzorem! [ZDJĘCIA]
  • ZOBACZ TAKŻE: Ciągnik używany jak nowy. Jak sprawdzać stan techniczny?

Klimatyzacja to w najnowszych ciągnikach rolniczych i kombajnach niemalże standard. Jak dobrze o nią zadbać, tak aby nie wydać za dużo i cieszyć się z dobrych efektów? 

W związku z coraz większym zainteresowaniem klientów, na rynku funkcjonuje bardzo dużo serwisów klimatyzacji. Wielu specjalistów oferuje swoje usługi również mobilnie. Serwis dojeżdża do klienta, który nie musi się wtedy niczym przejmować. Tę opcję wykorzystuje coraz więcej właścicieli samochodów osobowych, ale wydaje się, że jeszcze ważniejsza jest ona dla posiadaczy ciągników rolniczych i kombajnów, którzy ze względu na gabaryty sprzętu często nie mogą sobie pozwolić na dojazd do wyspecjalizowanego serwisu. Jak wygląda proces nabijania klimatyzacji w maszynach rolniczych? Jak się okazuje, nie różni się on specjalnie od tego w samochodach osobowych.

- Proces napełniania klimatyzacji przebiega tam samo jak w samochodach, trwa to tylko trochę dłużej ze względu na wielkość układu. W „auto” wchodzi przeciętnie od 400 g do 700 g czynnika chłodzącego, a w maszynach rolniczych jest to nawet 2,5-3 kg – mówi Mikołaj Winiecki, który prowadzi mobilny serwis klimatyzacji.

ZOBACZ TAKŻE: Delta-Agro - gospodarstwo, które może być wzorem! [ZDJĘCIA]

Jak zauważa specjalista, w maszynach rolniczych trudności w nabijaniu bądź naprawie klimy powoduje czasami to, że do poszczególnych części jest stosunkowo trudny dostęp.

- Niektóre elementy np. w kombajnach często zlokalizowane są pod dachem, a tam trudno jest się swobodnie dostać, dlatego trzeba się dużo „nagimnastykować” - podaje Winiecki.

Ekspert opisuje również to, w jaki sposób odbywa się napełnianie klimatyzacji.

- Pierwszym, co robię, podjeżdżając do klienta na przeprowadzenie serwisu, jest podłączenie urządzenia do obsługi klimatyzacji. Następnie uruchamiam je i opróżniam układ, jeśli coś w ogóle w nim pozostało. Kolejną wykonywaną przez maszynę czynnością jest test szczelności układu na podciśnieniu. Sprawdzam ją hydrogenem, czyli mieszanką azotu z wodorem. Używam do tego specjalnego przyrządu, który jest obecnie nowością i nie wszystkie serwisy go posiadają - podaje właściciel firmy.

Zapewnia on, że taka metoda wykrywa nawet małe nieszczelności, które powodują straty czynnika chłodzącego w granicach 30-50 g na rok. Są to według Winieckiego bardzo małe ubytki, ponieważ maszyna rolnicza potrafi rocznie zużyć nawet 150 g czynnika.

- Jest to spowodowane tym, że maszyny rolnicze pracują w cięższych warunkach niż samochody. Powietrze, zwłaszcza przy pracy kombajnów, jest bardzo zanieczyszczone, a ponadto występują drgania, które wpływają na szczelność – informuje.

Jeśli układ klimatyzacji jest szczelny, co potwierdza przeprowadzony test, serwisant przechodzi do kolejnego etapu, czyli wytworzenia próżni w układzie i osuszeniu go. Następnie konieczne jest dodanie odpowiedniego oleju do sprężarki, a potem można już przejść do ostatniego etapu, jakim jest napełnienie układu.

- Po napełnieniu włączam klimatyzację, sprawdzam ciśnienie i jeśli wszystko jest w porządku, jest to koniec pracy. Cały, bezproblemowy proces trwa około półtorej godziny, jest to zależne przede wszystkim od wielkości układu

– podaje Mikołaj Winiecki, który jednak przyznaje, że podczas serwisu często napotyka się na różnego rodzaju problemy i trudności.

- Zdarza się, że nabiję układ, a klimatyzacja po prostu nie działa. Są różne przypadki. Często zdarzają się np. awarie czujników. W takim przypadku diagnozuję problem i go naprawiam – tłumaczy właściciel mobilnego serwisu. - Jeśli układ jest nieszczelny, bo pęknięty jest wąż lub rurka, to zakuwam je na miejscu. Często przestaje też działać termostat, jest przerwa w obwodzie albo przetarty kabel. 90% problemów jestem w stanie załatwić na miejscu. Są jednak przypadki, że większych napraw wymagają np. sprężarki i wtedy trzeba je zabrać na warsztat. Wtedy proces się przeciąga i jest bardziej kosztowny – dodaje. 


Proces napełniania klimatyzacji w ciągnikach rolniczych jest dłuższy niż w samochodach ze względu na większe pojemności układów. Wiąże się to też, niestety, z większymi kosztami. Na dzisiaj według danych różnych serwisów, cena czynnika chłodniczego kształtuje się mniej więcej w granicach 200-300 zł za kilogram. Jest to duży koszt, patrząc na zapotrzebowanie maszyn.

- Jeśli ceny byłyby jeszcze wyższe, myślę że 95% rolników jeździłoby bez klimatyzacji. Tym bardziej jednak warto robić serwis systematycznie co roku, ponieważ można przez to ograniczyć ryzyko m.in. straty tak cennego czynnika ze względu na nieszczelności układów czy też awarie sprężarek – podaje serwisant.

Tłumaczy on, że jeżeli serwis robi się co roku, układ jest oczyszczony, osuszony w środku, to można kontrolować jego stan i w razie potrzeby eliminować małe usterki. Gorzej jest w przypadku braku systematycznych kontroli.

- Jeśli serwis nie będzie wykonany w maszynie nieustannie eksploatowanej np. przez okres 5 lat albo jeździ się bez czynnika, z pękniętym przewodem, istnieje ryzyko dużo poważniejszych awarii i potrzeb większego wkładu. Jeśli układ jest nieszczelny i ucieka z niego czynnik, to wraz z nim ucieka olej, który smaruje sprężarkę. Jak z kolei oleju jest mało, może się ona zatrzeć, a zatarcie sprężarki może się wiązać z wieloma innymi uszkodzeniami – tłumaczy Mikołaj Winiecki.

Według niego, jeśli wystąpi zatarcie , proces naprawy jest dużo dłuższy i przez to oczywiście droższy. Taka awaria niesie za sobą konieczność dodatkowego płukania układu.

- Jeżeli opiłki z zatartej sprężarki dostaną się do obwodu, to po jej wymianie może się okazać, że z nową stanie się dokładnie to samo – właśnie ze względu na opiłki

– ostrzega serwisant, który tłumaczy, że między innymi dlatego warto robić coroczny serwis. Tym bardziej jest to według niego ważne w kombajnach.

- Kombajn pracuje tak naprawdę przez 1-2 miesiące w roku, a przez pozostały czas stoi. W takich wypadkach układ chłodzenia nie jest przez ten czas smarowany,  a czynnik chłodzący może odparować. Z tego względu warto odpalić taką maszynę tuż przed i po okresie zimowym i włączyć klimę chociaż na 10 minut. Czynnik chłodzący będzie miał wtedy odpowiedni obieg i nie będzie ryzyka odparowania

– informuje Winiecki, który zaznacza, że w maszynach rolniczych często stosuje się również odgrzybianie układów.

- Najtrudniejsze jest to także w kombajnach, ponieważ często zdarza się tam, że „parowniki” są tam umieszczone pod dachem. Każda nieszczelność w tamtym rejonie powoduje, że powietrze zaciągane jest pod obudowę i w przypadku braku regularnego serwisu, wszystko tak się zabrudza, że nawet powietrze nie leci ostatecznie do kabiny. Układ trzeba wtedy najpierw wyczyścić, a dopiero odgrzybić. I po raz kolejny generuje to dodatkowe koszty

– wyjaśnia Mikołaj Winiecki, który w ten sposób udowadnia po raz kolejny, że regularny serwis to tak naprawdę oszczędność, większa pewność i lepsze warunki współpracy w każdych, nawet najtrudniejszych warunkach. 

ZOBACZ TAKŻE: Ciągnik używany jak nowy. Jak sprawdzać stan techniczny?

  • Tagi:
  • upały
  • ciągnik
  • serwis
  • kombajn
  • klimatyzacja
  • naprawa
Łukasz Tyrakowski
Podobne artykuły
Ciągniki

Nowy ciągnik z ładowaczem kontra... jajko. W Rydzynie pokazali, jak to się robi!

12 maja 2025
Ciągniki

Każdy ciągnik sprowadzony do Polski z tych krajów będzie musiał mieć ten dokument

8 maja 2025
Technika

Zaczynał od Fortschritta z DDR. Dziś dwa nowoczesne kombajny koszą kilka tys. ha

7 maja 2025
Ciągniki

Tysiąc nowych ciągników. To jedna z najlepszych sprzedaży na przestrzeni lat

21 kwietnia 2025
Ciągniki

Podszywają się pod znane firmy rolnicze. Służby ostrzegają

21 kwietnia 2025
Ciągniki

Nowe ciągniki Ursusa powstaną za dwa lata? Będzie też linia produkcji dronów

15 kwietnia 2025
Ciągniki

Ciągnik w wersji Lamborghini. Oto nowa wersja "wojownika" od Deutz-Fahr [VIDEO]

2 kwietnia 2025
Newsy

Nie żyje 68-latek. Został przygnieciony przez ciągnik

26 marca 2025
Warto wiedzieć
Prawo i finanse
Termin składania wniosków o dopłaty 2025 wydłużony. O ile?
14 maja 2025
Analizy rynkowe
Żniwa 2025. Jakie będą ceny zbóż?
14 maja 2025
Sylwetki
Potrafi ujeździć byka, sam buduje maszyny. Historia Romka Zaklinacza Byków 
14 maja 2025
Najnowsze
Ciągniki
Nowy ciągnik z ładowaczem kontra... jajko. W Rydzynie pokazali, jak to się robi!
12 maja 2025
Ciągniki
Każdy ciągnik sprowadzony do Polski z tych krajów będzie musiał mieć ten dokument
8 maja 2025
Technika
Zaczynał od Fortschritta z DDR. Dziś dwa nowoczesne kombajny koszą kilka tys. ha
7 maja 2025
Ciągniki
Pokażą prawdziwe perełki! Wielkimi krokami zbliża się V Zlot Starych Ciągników
27 kwietnia 2025
Ciągniki
Tysiąc nowych ciągników. To jedna z najlepszych sprzedaży na przestrzeni lat
21 kwietnia 2025
Wieści Rolnicze
Wieści Rolnicze
Dane kontaktowe
Wieści Rolnicze
RP Digital Sp. z o.o.
NIP: 5273128894
REGON: 529596954
tel. +48 627 47 15 31
ul. Prosta 51
00-838 Warszawa
redakcja@wiescirolnicze.pl
Numer dyżurny -- 501 267 226
Kategorie
  • Ceny Rolnicze
  • Newsy
  • Hodowla
  • Uprawy
  • Owoce i warzywa
  • Technika
  • Prawo i finanse
  • Sylwetki
  • Video
  • Dla Domu
© 2025 WieściRolnicze
  • Redakcja
  • Reklama
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Prenumerata
  • Konkursy