Sąd zdecydował. Kilka tysięcy ciągników do wycofania z rynku?!
W maju ubiegłego roku informowaliśmy o tym, że w ostatnich latach kilka tysięcy ciągników rolniczych mogło zostać wprowadzonych na rynek nielegalnie. Wyrok sądu potwierdza te doniesienia.
- Nielegalne wprowadzanie do obrotu ciągników rolniczych i ich rejestrowanie lub przerejestrowywanie wg. uzyskanych informacji, odbywa się od kilku lat na terenie całego kraju. Problem dotyczy głównie importowanych ciągników o dacie produkcji/pierwszej rejestracji dokonanej po 01.01.2016 r. Homologacje wydane na te ciągniki wygasły wiele lat temu i nie spełniają wymagań określonych w rozporządzeniu Unii Europejskiej w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych, m.in. dotyczących emisji spalin. W związku z tym zakupione przez rolników ciągniki obciążone są wadą prawną i z mocy prawa podlegają wycofaniu od użytkowników i wyrejestrowaniu - informowała Krajowa Rada Izb Rolniczych pod koniec maja ubiegłego roku.
Według KRIR rolnicy rolnicy decydują się na kupno tych ciągników ze względu na korzystne ceny, nie zdając sobie sprawy z tego, że sprzęt kupowany w oficjalnie zarejestrowanej firmie, która wystawia go na krajowych wystawach, posiada ważną wadę prawną. W konsekwencji rolnicy mogą zostać więc bez ciągników, za to z kredytami do spłacania.
Sąd zdecydował. Kilka tysięcy ciągników do wycofania z rynku?
Taki obrót spraw potwierdza wynik Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, który uchylił zaskarżoną wcześniej decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w przedmiocie braku przesłanek do stwierdzenia nieważności decyzji o rejestracji pojazdu.
Sprawa dotyczy jednego z ciągników rolniczych, o krórych mowa w doniesieniach KRIR, który został zarejestrowany w marcu 2021 roku. W ocenie Prokuratora Skarżącego rejestracja została dokonana z rażącym naruszeniem prawa, w szczególności ustawy "Prawo o ruchu drogowym".
W odpowiedzi na skargę, uznając, że zaskarżona decyzja narusza prawo, sąd orzekł o jej uchyleniu. Decyzja ta oznacza, że ciągniki zarejestrowane od 01.01.2016, które nie spełniały homologacji, zostały zarejestrowane nielegalnie. Teoretycznie wszytkie podlegają więc wycofaniu z rynku.
Według danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców problem dotyczy kilku tysięcy ciągników rolniczych i kilku tysięcy użytkowników.
ZOBACZ TAKŻE: Sprzedaż ciągników. Drugi najlepszy wynik w tym roku
- Tagi:
- technika