Szanowna Internautko, Internauto

 POW_logo


Na naszych stronach używamy technologii takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. Podmioty trzecie na mocy odrębnych porozumień mogą używać mechanizmu cookie na stronach portali Południowej Oficyny Wydawniczej oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą serwować reklamy jak najlepiej dopasowane do Twoich preferencji. Pragniemy zapoznać Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz z przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci pełną wiedzę i komfort w korzystaniu z naszych serwisów internetowych. Zapoznaj się z poniższymi informacjami przed przejściem do serwisu.

Klikając przycisk „Akceptuję” lub zamykając to okno zgadzasz się na postanowienia zawarte poniżej.


RODO

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce i wprowadza szereg zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych, które będą miały wpływ na wiele dziedzin życia, w tym na korzystanie z usług internetowych, takich jak między innymi usługi portali jarocinska.pl, gostynska.pl, krotoszynska.pl, rawicz24.pl, zpleszewa.pl, zwielkopolski24.pl, wiescirolnicze.pl. W tej informacji przedstawiamy skrót najważniejszych zagadnień dotyczących przetwarzania Twoich danych osobowych, jakie może mieć miejsce po 25 maja 2018 r. w związku z korzystaniem z naszych usług. Prosimy Cię o jej przeczytanie, nie zajmie to więcej niż kilka minut.


Czym są dane osobowe

Dane osobowe to, zgodnie z RODO, informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. W przypadku korzystania z naszych serwisów takimi danymi są np. adres e-mail, nazwa/nick, adres IP, imię i nazwisko, numer konta w naszym sklepie internetowym lub w innej usłudze oferowanej przez POW. Dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach (np. local storage) instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach, których używasz podczas korzystania z naszych usług.


Podstawa i cel przetwarzania

Przetwarzanie danych osobowych wymaga podstawy prawnej. RODO przewiduje kilka rodzajów takich podstaw prawnych dla przetwarzania danych, a w przypadkach korzystania z naszych usług wystąpią, co do zasady trzy z nich:


1) Niezbędność przetwarzania do zawarcia lub wykonania umowy, której jesteś stroną. Umowa to, w naszym przypadku, regulamin danej usługi. Jeśli zatem zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi dodania ogłoszenia w oparciu o treść regulaminu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.


2) Niezbędność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią. Ta podstawa przetwarzania danych dotyczy przypadków, gdy ich przetwarzanie jest uzasadnione z uwagi na nasze usprawiedliwione potrzeby, co obejmuje między innymi konieczność zapewnienia bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług i dopasowania ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach) jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w ramach portali POW.


3) Twoja dobrowolna zgoda. Jest potrzebna głównie w przypadku, gdy usługi marketingowe dostarczają Ci podmioty trzecie (czyli Zaufani Partnerzy, o których mowa poniżej) oraz gdy to my świadczymy takie usługi dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować), reklamodawcy i ich przedstawiciele muszą mieć możliwość przetwarzania Twoich danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne, i jeśli nie chcesz, nie musisz jej udzielać. Dzięki naszemu rozwiązaniu masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie. Twoje pozostałe uprawnienia wynikające z udzielenia zgody są opisane poniżej.


Twoje dane, w ramach naszych usług, przetwarzane będą wyłącznie w przypadku posiadania przez nas lub inny podmiot przetwarzający dane jednej z dopuszczonych przez RODO podstaw prawnych i wyłącznie w celu dostosowanym do danej podstawy, zgodnie z opisem powyżej. Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy – przez czas jej wykonywania, a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora – do czasu istnienia tego uzasadnionego interesu.


Administratorzy

Administratorem Twoich danych osobowych jest Południowa Oficyna Wydawnicza Sp. z o.o., ul. Kasprzaka 1a, 63-200 Jarocin, logo podmiotu, na którego stronę wszedłeś możesz zobaczyć na planszy zawierającej niniejszą informację, a także nasi Zaufani Partnerzy, czyli firmy i inne podmioty, z którymi współpracujemy głównie w zakresie marketingowym. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności.


Przekazywanie danych

Twoje dane będzie przetwarzać POW i Zaufani Partnerzy, jeśli wyrazisz na to zgodę, ale mogą być one również powierzone do przetwarzania innym podmiotom. W każdym takim przypadku przekazanie danych nie uprawnia ich odbiorcy do dowolnego korzystania z nich, a jedynie do korzystania w celach wyraźnie wskazanych przez POW lub Zaufanego Partnera. Przekazywanie danych ma miejsce na ogół w przypadku współpracy z podwykonawcą (np. agencją marketingową) lub usługodawcą (np. dostawcą usług przechowywania danych). Dzięki temu możemy np. lepiej dobrać najciekawsze lub najtańsze oferty dopasowane dla Ciebie. W każdym przypadku przekazanie danych nie zwalnia przekazującego z odpowiedzialności za ich przetwarzanie. Dane mogą być też przekazywane organom publicznym, o ile upoważniają ich do tego obowiązujące przepisy i przedstawią odpowiednie żądanie, jednak nigdy w innym przypadku.


Cookies

Na naszych stronach internetowych i w aplikacjach używamy technologii, takich jak pliki cookie, local storage i podobnych służących do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraz analizowania ruchu na naszych stronach. W ten sposób technologię tę wykorzystują również nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą serwować reklamy jak najlepiej dopasowane do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. Twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz różne strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Znajdziesz tam także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, by ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.


Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów.


Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać.

Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – GIODO. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.


Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez POW i Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie ze stron i aplikacji internetowych dostarczanych przez POW w celach marketingowych (obejmujących niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie Twojej aktywności na stronach internetowych) w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików przez POW i Zaufanych Partnerów możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Akceptuję” lub zamykając to okno.

Jeśli nie chcesz wyrazić opisanej wyżej zgody prosimy o opuszczenie strony. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania w celach marketingowych innych niż własne cele POW.

Informujemy jednocześnie, iż POW w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzać będą Twoje dane we własnych celach marketingowych opisanych szczegółowo powyżej w oparciu o ich prawnie uzasadniony interes, jako administratora.


Pokaż listę Zaufanych Partnerów
  • Zaloguj się/Zarejestruj się
Wieści Rolnicze
  • Strona główna
  • Ceny Rolnicze
    • Ceny żywca wieprzowego
    • Ceny żywca wołowego
    • Ceny zbóż
    • Ceny pasz
    • Ceny owoców
    • Ceny warzyw
    • Ceny mleka i przetworów
    • Ceny drobiu i jaj
    • Analizy rynkowe
  • Newsy
  • Hodowla
      • BYDŁO I MLEKO
      • TRZODA CHLEWNA
      • DRÓB
      • INNE HODOWLE
      • ŻYWIENIE
      • WYPOSAŻENIE BUDYNKÓW INWENTARSKICH
      • ZDROWIE I DOBROSTAN
      Z pola wzięte. Certyfikat na męża a żona to gdzie? [FELIETON]
      Forum Zootechniczno - Weterynaryjne już w kwietniu [PROGRAM, ZAPISY]
      Drobiarski świat wstrzymuje oddech. Grypa ptaków zagraża największej potędze
      Branża nie chce obniżenia wymogów bioasekuracji dla przydomowych hodowli
  • Uprawy
      • ZBOŻA
      • INNE UPRAWY
      • NAWOŻENIE
      • CHOROBY I SZKODNIKI
      • UPRAWA GLEBY
      • PRZECHOWALNICTWO
      • Owoce i warzywa
      Buraki tak opłacalne, że rolnicy chętniej będą je wysiewać w tym roku?
      Obniżki cen nawozów w Grupie Azoty
      Odchwaszczanie zbóż wiosną - kiedy dokładnie?
      Zakaz stosowania ŚOR - tylko dla miododajnych czy na całym areale?
  • Technika
      • CIĄGNIKI
      • MASZYNY
      • URZĄDZENIA
      John Deere: 2 miliony ciągników z Mannheim 
      Puchar Polski w Rolnictwie Precyzyjnym. Szkoły mogą przesyłać zgłoszenia
      Chemirol przejął Unię i planuje zrobić z niej potentata
      Spory spadek rejestracji przyczep rolniczych
  • Prawo i finanse
      • VAT
      • EKONOMIKA
      • POMOC UNIJNA
      • PRZEPISY
      • WNIOSKI DO POBRANIA
      • KRUS
      • GIEŁDOWY RYNEK ROLNY
      Premia dla młodego rolnika 2023. Wiemy, kiedy nabór wniosków
      Ekoschematy. Stawki będą zmniejszone z powodu dużej liczby zgłoszeń
      Załamanie rynku zbóż. Jakie prognozy?
      Kontrola rolników przez ARiMR - jakie masz prawa?
  • Sylwetki
  • Video
  • Dla domu
      • Kulinaria
      • Hotblog
      • Koła gospodyń wiejskich
      • Zdrowie
      Wino z korkiem, zakrętką czy szkłem?
      Jak upiec pyszne pączki krok po kroku?
      Kakaowe ciastka z fasoli
      Bezglutenowe ciasto z buraka i jabłka
  • iEKO iLOGICZNIE
      • Ekologia z certyfikatem
      • Dobre praktyki w uprawie roślin
      • Zrównoważony chów zwierząt
      • Odnawialne źródła energii
      • Zdrowa żywność
      • Środki pomocowe
      Czas na ogród ekologiczny
      Prowadzi gospodarstwo i buduje biogazownie [VIDEO]
      Ekologiczna trzoda chlewna na Podkarpaciu [VIDEO]
      Fotowoltaika może zmniejszyć koszty albo być źródłem dochodu
  • Wieści Rolnicze
  • Prawo i finanse
  • Ekonomika
  • W starej Unii młodzi odchodzą na potęgę od rolnictwa. Nas też może to czekać

W starej Unii młodzi odchodzą na potęgę od rolnictwa. Nas też może to czekać

Ekonomika Aug. 8, 2022, 9:27 a.m. Dorota Andrzejewska Aktualizacja: Aug. 8, 2022, 9:48 a.m.
Źródło: Polska Izba Mleka
Przyszłość rolnictwa nie rysuje się w kolorowych barwach?
Spis treści:

    Jaka jest w tej chwili opłacalność w produkcji i przetwórstwie mleka w Polsce? Co jest powodem wzrostu cen mleka? Jaka jest przyszłość sektora mleczarskiego w Polsce? Czy małe spółdzielnie mleczarskie przetrwają? Na te i wiele innych pytań odpowiada Agnieszka Maliszewska, dyrektor Polskiej Izby Mleka.

     

    Jaka jest w tej chwili opłacalność w produkcji i przetwórstwie mleka w Polsce? Ceny mleka w skupie są historycznie wysokie, natomiast mówi się o wzrastających kosztach produkcji. Jak się ma jedno do drugiego?

    Ceny płacone rolnikom są relatywnie wysokie w porównaniu z tym, jak wyglądało to w ubiegłym roku. Te ceny miesiąc do miesiąca rosną, ale, jeśli pani zapyta producentów mleka o opłacalność, to wszyscy rolnicy powiedzą, że nie są do końca z niej zadowoleni, bo koszty produkcji w gospodarstwie rosną. Ale tak samo rosną koszty produkcji w zakładach przetwórczych. My dziś widzimy gigantyczny wzrost kosztów pracowniczych, zakupu paliw, mediów, w szczególności gazu. Poza tym występuje u nas problem, czy gaz i energia będą dostarczane do spółdzielni mleczarskich w wystarczającym stopniu i czy nie będziemy mieli przestojów. Cały czas dyskutujemy o tym ze stroną rządową, bo ograniczenia w dostawie gazu i energii doprowadzić mogą do tego, że będzie ograniczona lub wstrzymana produkcja, a to jednoznaczne jest z ograniczeniem lub wstrzymaniem odbioru mleka od producentów rolnych. A rolnik nie będzie w stanie powiedzieć krowie, by ograniczyła produkcję.

    Podejmowaliście państwo działania, by branża mleczarska została dopisana do podmiotów strategicznych, dla których dostaw gazu nie może zabraknąć. Co na to rząd?

    O tym, by polski sektor mleczarski wpisać do infrastruktury krytycznej, zaczęliśmy rozmawiać ze stroną rządową w 2020 roku, czyli zaraz po tym, jak ogłoszono stan epidemiczny w Polsce. To właśnie wtedy pojawiły się pierwsze sygnały dotyczące zakłóceń na rynku. Później okazało się, że zostało wprowadzone rozporządzenie określające część produkcji, która ma mieć zabezpieczone dostawy gazu i energii na wypadek sytuacji kryzysowych. Niestety nie znalazło się tam całe przetwórstwo rolno - spożywcze, w tym i my. Dlatego walczymy o to, byśmy w tym rozporządzeniu znaleźli swoje miejsce. Mam nadzieję, że tak będzie, bo dla mnie absurdem jest, że na tej liście znalazł się producent zabawek albo słodyczy, a przetwórcy mleka i mięsa - nie. Nie tylko my, jako Polska Izba Mleka, ale cały sektor rolno - spożywczy o tym mówimy, że musimy mieć zabezpieczone te dostawy, po to, by były zagwarantowane dostawy żywności dla obywateli.

    "Robimy więc wszystko, by w sytuacji jakiegokolwiek kryzysu na rynku krajowym, móc sprzedać nasze produkty poza rynek wewnętrzny, także poza rynek UE, po to, by dać rolnikom zagwarantowanie stabilności pracy i bezpieczeństwo odbioru surowca" - mówi Agnieszka Maliszewska, dyrektor Polskiej Izby Mleka

    Czytaj także: Nawet 2,40 zł za litr mleka w skupie. A co z opłacalnością?

    Z czego wynikają wzrosty cen mleka w skupie?

    Cały czas tego mleka potrzebujemy dużo. Wbrew temu, czego chcieliby przeciwnicy produkcji zwierzęcej, to ta konsumpcja cały czas rośnie. Naszemu krajowi też przybyło sporo dodatkowych konsumentów, na skutek wojny w Ukrainie, w związku z tym to zapotrzebowanie jest większe. I dodatkowo jest jeszcze coś, co robimy, jako sektor bardzo skutecznie - dywersyfikujemy rynki i nasz eksport. Robimy więc wszystko, by w sytuacji jakiegokolwiek kryzysu na rynku krajowym, móc sprzedać nasze produkty poza rynek wewnętrzny, także poza rynek UE, po to, by dać rolnikom zagwarantowanie stabilności pracy i bezpieczeństwo odbioru surowca.

    W Polsce wzrasta produkcja mleka. Jak jest w innych krajach?

    Polska i Irlandia to kraje, w których jest zauważalna jeszcze cały czas dynamika w produkcji mleka. Ona jest niewielka, bo chcielibyśmy, by była znacznie wyższa. Dziś produkujemy na poziomie 1,5 do 2% wyższym niż w okresie analogicznym ubiegłego roku. Natomiast w większości krajów UE, ale też i na przykład w Australii i Oceanii, tam, gdzie ta produkcja cały czas była wysoka, ona spada. W związku z tym my cały czas jesteśmy dobrze rokującym krajem, jeśli chodzi o rynek surowca. Dlatego niektóre z unijnych krajów, takich jak Niemcy czy też Litwa, Czechy kupują od nas też mleko.

    A co z cenami mleka w skupie? W innych krajach też wzrasta?

    Nie tak bardzo jak u Polsce.

    Jak układa się w tej chwili współpraca przetwórca mleka - sieci handlowe?

    Mimo tego że dziś mamy dyrektywę unijną, która zobowiązuje wszystkich, w tym sieci handlowe do tego, by tych nieuczciwych praktyk nie stosować, to cały czas mam sygnały, że jest inaczej. I dzieje się tak niestety w wielu krajach. Jestem wiceprezydentem COGECA - organizacji, która zrzesza 22 tys. spółdzielni rolniczych w całej Europie i muszę powiedzieć, że otrzymuję wiele niepokojących sygnałów od kolegów z innych państw. Sieci handlowe wydają się być w obecnej sytuacji kryzysu gospodarczego największym beneficjentem. Obserwujemy znaczną presję cenową z ich strony. Chcą kupować jak najtaniej od przetwórcy, a sprzedawać jak najdrożej do konsumenta. Cały czas mówimy o tym, że tak się nie da. Im większe będą naciski na przetwórców, by obniżali swoje ceny, tym w efekcie mniej będą mogli zapłacić rolnikom. Ten rachunek ekonomiczny dziś jest taki, że branża naprawdę na minimalnej marży pracuje, bo sieci handlowe próbują „wyżyłować na maksa” ceny od dostawców. Natomiast patrzmy na cały łańcuch dostaw. Jeśli praca nie będzie opłacalna z punktu widzenia przetwórcy, przy tak ogromnych kosztach produkcji, to on w efekcie nie będzie mógł zapłacić godnej ceny rolnikowi za dostarczany surowiec. A jeśli rolnik nie będzie miał zaproponowanej dobrej ceny za mleko i nie będzie widział perspektywy rozwoju, to będzie decydował się na zmianę profilu produkcji albo odejście od produkcji mleka.

    Biorąc pod uwagę tego rodzaju okoliczności, w przyszłości może zabraknąć chętnych do produkcji mleka?

    Od wielu moich kolegów z krajów UE otrzymuje sygnały, że dziś coraz więcej ludzi młodych decyduje się na to, by zmienić profil produkcji albo nie przejmować gospodarstwa po rodzicach. W naszym kraju jeszcze jest wielu młodych ludzi, którzy zostali wychowani w kulturze ogromnego poszanowania tego, co ich rodzice dokonali, jak rozwijali gospodarstwa. Uważają oni, że trzeba te gospodarstwa przejąć, by ojcowizny nie zatracić. Ale to jest u nas. A w krajach takich jak Niemcy, Francja nikt na to nie patrzy, tylko na rachunek ekonomiczny. Jeśli mi się nie opłaca, to po co mam w tym siedzieć i do tego interesu dopłacać? Do tego trzeba jeszcze dodać budzącą kontrowersje perspektywę Europejskiego Zielonego Ładu. Wszystko to stawia pod dużym znakiem zapytania przyszłość młodych rolników i wymianę tej generacji.

    "W naszym kraju jeszcze jest wielu młodych ludzi, którzy zostali wychowani w kulturze ogromnego poszanowania tego, co ich rodzice dokonali, jak rozwijali gospodarstwa. Uważają oni, że trzeba te gospodarstwa przejąć, by ojcowizny nie zatracić" - mówi Agnieszka Maliszewska, dyrektor Polskiej Izby Mleka

    Niegdyś w rozmowie z nami, Leszek Hądzlik, prezydent PFHBiM stwierdził, że największym problemem branży jest w tej chwili brak następców.

    Tak - i ten problem będzie narastał. Ten brak wymiany generacji, odchodzenie wielu ludzi z rolnictwa skutkuje tym, że w innych krajach produkcji mleka ubywa. U nas tendencja jest rosnąca, ale czy za niedługi czas, w perspektywie 3-5 lat, nie będziemy mieć takiej samej sytuacji, jak w tzw. starej Europie? Musimy bardzo liczyć się z konsekwencją tego, z czym mamy dziś do czynienia. Obecny kryzys będzie się pogłębiał i może być tak, że nie będziemy mogli zachęcić młodych ludzi do pozostania w rolnictwie.

    Powróćmy do relacji przetwórca - sieć handlowa. Wiem, że jako „Porozumienie dla Mleczarstwa” wystosowaliście pisma do sieci z prośbą o to, by, proponując przetwórcom ceny, wzięły pod uwagę, jakie są obecnie okoliczności związane chociażby z rosnącymi kosztami produkcji. Jaka była reakcja?

    Żadna. Wysłaliśmy pisma do wszystkich sieci, które funkcjonują na polskim rynku, zarówno w języku polskim i angielskim. Nikt nam nawet nie odpowiedział. Więc to świadczy chociażby o braku dobrej woli do tego, by rozmawiać. Nie chcemy uzgodnień, które byłyby uznane za jakąkolwiek formę zmowy cenowej. Chcemy porozmawiać na temat tego, że, biorąc pod uwagę cały łańcuch dostaw, rolnik powinien mieć pewność, iż jeśli będzie produkował, to spółdzielnia będzie mogła sprzedać za godną cenę swoje produkty, a rolnik dostanie pieniądze. My nie mówimy, że sieci handlowe mają nie zarabiać. Jednak nie powinny być jedynymi beneficjentami tego łańcucha.

    Czy to nastawienie sieci handlowych może doprowadzić do sytuacji, w której, w czarnym scenariuszu, spółdzielnie mleczarskie będą musiały drastycznie ograniczać produkcję, a nawet zamykać się?

    W czarnym scenariuszu to nie jedyny element negatywny. Do nich trzeba dodać bardzo wysokie koszty produkcji, odcięcie nas od dostaw gazu, bardzo wysokie ceny paliw, plus rosnąca presja ze strony pracowników, którzy, z uwagi na wysoką inflację, chcą wyższych wynagrodzeń. To wszystko może doprowadzić do sytuacji, w której część zakładów nie poradzi sobie i z tego rynku zniknie. Rynek zweryfikuje tak naprawdę dopiero okres jesienno – zimowy. Dużo się będzie wtedy działo.

    "Nie wiem, czy lobby sieci handlowych jest tak silne, czy strona rządowa nie jest za bardzo zainteresowana tym, żeby patrzeć na interesy naszych polskich zakładów, tylko interesy zagranicznych sieci handlowych" -  mówi Agnieszka Maliszewska, dyrektor Polskiej Izby Mleka

    Czy jest możliwość wprowadzenia zmian w tych relacjach na poziomie przepisów prawa? Rozmawiacie na ten temat z ministerstwem lub Komisją Europejską?

    Nasze pierwsze rozmowy rozpoczęły się podczas pierwszej kadencji pana ministra Marka Sawickiego, później to było kontynuowane przy udziale kolejnych szefów resortu rolnictwa. Próbowaliśmy wielokrotnie dyskutować na temat kodeksu dobrych praktyk, który, zdaniem całego sektora rolno – spożywczego, powinny podpisać sieci. Ale tego nie uczyniły. Potem pojawiła się ustawa o nieuczciwych praktykach handlowych, gdzie w efekcie poszło to później w stronę rządową. I UOKiK skierowało to w zupełnie złą stronę, bo zamiast pilnować relacji sieć handlowa – dostawca, to zaczął kontrolować zakłady i spółdzielnie w kontekście tego, czy nie są łamane relacje między spółdzielnią a dostawcą. Jest to, moim zdaniem, totalną głupotą, bo chyba ktoś zapomniał o tym, że właścicielami spółdzielni są właśnie rolnicy. Nie wiem, czy lobby sieci handlowych jest tak silne, czy strona rządowa nie jest za bardzo zainteresowana tym, żeby patrzeć na interesy naszych polskich zakładów, tylko interesy zagranicznych sieci handlowych. Nie rozumiem tego. I tak naprawdę widać to najbardziej po liście, który wysłaliśmy w lutym, a dziś mamy 2 czerwca i nikt nawet nie raczył na niego odpowiedzieć.

    "Jednak bardzo ważne jest, by rolnicy brali udział w podejmowaniu decyzji przyszłościowych spółdzielni mleczarskich"  -  mówi Agnieszka Maliszewska, dyrektor Polskiej Izby Mleka

    Podkreśla pani, że w sektorze mleczarskim w dużej mierze działają spółdzielnie. Czy ta spółdzielczość wpływa pozytywnie na branżę?

    Proszę mi wierzyć, że jeśli chodzi o przetwórstwo rolno–spożywcze, a w szczególności przetwórstwo mleczarskie, spółdzielczość jest najlepszym z możliwych rodzajów biznesów. Oczywiście w niektórych krajach jest wiele spółdzielni mieszanych, ale dziś, patrząc na europejskie największe firmy mleczarskie, to są właśnie spółdzielnie, światowe zresztą też, bo nowozelandzka Fronterra to też przecież spółdzielnia. Mamy wiele przykładów spółdzielni mleczarskich, które sobie świetnie biznesowo radzą. Oczywiście bardzo istotna jest kwestia menażerów, którzy wcale nie muszą wywodzić się ze spółdzielczości, tylko znają ten mechanizm. Jednak bardzo ważne jest, by rolnicy brali udział w podejmowaniu decyzji przyszłościowych. Jest to z jednej strony poczucie stabilności dla rolników, ale z drugiej pewność dla spółdzielni, która może inwestować, często wybiegając w bardzo daleką przyszłość, bo ma zapewnione dostawy surowca przez swoich członków spółdzielców. Model ten chociaż wydaje się dość archaiczny - mamy spółdzielnie, które mają ponad 100 lat - dla naszego sektora jest dziś najlepszy.

    Mam wrażenie, że gdyby w sektorze trzody chlewnej funkcjonował ten model, ta branża byłaby w innym punkcie rozwojowym, niż w tej chwili jest…


    Bardzo możliwe. Znam przykłady świetnych spółdzielni produkujących trzodę chlewną z Hiszpanii. I Hiszpania jest dziś numer jeden, jeśli chodzi o produkcję trzody chlewnej.

    Jaka była w ostatnim miesiącu koniunktura na rynku mleka? Czy to prawda, że można zaobserwować spadek zamówień na europejskie mleko na rynkach azjatyckich?

    Chiny są i będę dla nas doskonałym rynkiem zbytu, ale tylko na wybrane produkty, szczególnie te o długim terminie przydatności. Prowadząc przez wiele lat kampanie promocyjną „Trade Milk Mleczne Skarby” finansowaną min. z Funduszu Promocji Mleka, udało nam się wprowadzić wiele polskich produktów i firm na ten rynek oraz wzmocnić eksport do tego kraju, który jest potężnym kontrahentem. Ale czas pandemii i teraz zamknięcie tego rynku na spotkania B2B, udział w targach, kłopoty z transportem, to elementy, które przyczyniły się do chwilowej destabilizacji na tym rynku. Jestem przekonana, że chwilowej i w momencie kiedy Chiny ponownie otworzą się w pełni, po pandemii, wszystko wróci na stare tory. Jednakże nie marnujemy czasu i dbając o relacje z Chinami, jednocześnie poszukujemy nowych rynków zbytu dla naszych produktów właśnie w Azji. Okazją do prezentacji naszych polskich produktów i producentów będzie Misja Wysokiego Szczebla do Wietnamu i Singapuru z komisarzem rolnictwa Januszem Wojciechowskim, w której będę uczestniczyła. Te kraje są bardzo zainteresowane szeroką współpracą. Podobnie jak Tajlandia i Malezja, gdzie możemy sprzedawać nasze produkty. Jako Polska Izba Mleka wspieramy działalność eksportową polskich zakładów i spółdzielni mleczarskich, by mogły maksymalnie dywersyfikować swoje rynki zbytu.

    Czytaj także: Prawdziwe wzrosty cen w sklepach dopiero przed nami!

    • Tagi:
    • ceny mleka
    • opłacalność produkcji mleka
    • krowy
    • izba mleka
    Dorota Andrzejewska
    Dziennikarka z 15-letnim doświadczeniem. Od 10 lat związana z wydawnictwem Wieści Rolnicze. Specjalistka w dziedzinach: polityka rolna, finanse i prawo w rolnictwie, hodowla trzody chlewnej. Współtworzyła kanał Wieści Rolnicze na Youtubie. Pasjonuje się tańcem współczesnym, teatrem i socjologią.
    Zobacz wszystkie wpisy autora
    Wieści Rolnicze
    komentarze
    Zaloguj się aby móc komentować
    Podobne artykuły
    Inne

    Pastwiska nalepiej podsiewać wiosną

    March 15, 2023
    Bydło i mleko

    Ile kosztuje wyprodukowanie 1 litra mleka?

    Feb. 26, 2023
    Bydło i mleko

    Spadki cen mleka mogą doprowadzić do likwidacji gospodarstw mleczarskich

    Feb. 4, 2023
    Bydło i mleko

    W lutym kolejne obniżki cen mleka

    Feb. 1, 2023
    Bydło i mleko

    Dyrektywa SUP źródłem ograniczenia skupu mleka?

    Nov. 29, 2022
    Inne

    Spadek cen mięsa, mleka! Co się dzieje na światowym rynku?

    Nov. 21, 2022
    Inne

    Uważajcie na swoje krowy. Policja ostrzega: kradną bydło!

    Nov. 11, 2022
    Bydło i mleko

    Dobrostan zwierząt. Powstanie certyfikat, który zapewni rolnikom wyższe ceny

    Nov. 7, 2022
    Warto wiedzieć
    Pomoc unijna
    Premia dla młodego rolnika 2023. Wiemy, kiedy nabór wniosków
    March 26, 2023
    Pomoc unijna
    Ekoschematy. Stawki będą zmniejszone z powodu dużej liczby zgłoszeń
    March 26, 2023
    Analizy rynkowe
    Załamanie rynku zbóż. Jakie prognozy?
    March 25, 2023
    Najnowsze
    Pomoc unijna
    Premia dla młodego rolnika 2023. Wiemy, kiedy nabór wniosków
    March 26, 2023
    Pomoc unijna
    Ekoschematy. Stawki będą zmniejszone z powodu dużej liczby zgłoszeń
    March 26, 2023
    Analizy rynkowe
    Załamanie rynku zbóż. Jakie prognozy?
    March 25, 2023
    Inne
    Kontrola rolników przez ARiMR - jakie masz prawa?
    March 25, 2023
    Wieści Rolnicze
    Wieści Rolnicze
    Dane kontaktowe
    Wieści Rolnicze
    Południowa Oficyna Wydawnicza Sp. z o. o.
    NIP 6171979904
    REGON 251010225
    tel. +48 627 47 15 31
    ul. Kasprzaka 1A
    63-200 Jarocin
    [email protected]
    Numer dyżurny - 797 330 280
    Kategorie
    • Ceny Rolnicze
    • Newsy
    • Hodowla
    • Uprawy
    • Owoce i warzywa
    • Technika
    • Prawo i finanse
    • Sylwetki
    • Video
    • Dla Domu
    © 2023 WieściRolnicze
    • Redakcja
    • Reklama
    • Kontakt
    • Regulamin
    • Prenumerata
    • Konkursy