Rolnicy będą mogli jeździć szybciej. Dopuszczalna prędkość o 10 km/h wyższa
Dopuszczalna prędkość dla ciągników wzrośnie do 40 km/h
Zmiany dotyczące bezpośrednio ciągników rolniczych zawarte są w projekcie ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw z 14.01.2025 r. Dokument został już skierowany do uzgodnień i konsultacji. W uzasadnieniu do projektu czytamy:„Uwzględniając względy bezpieczeństwa w ruchu drogowym i ryzyko wypadków drogowych spowodowanych przez najechanie pojazdem samochodowym na ciągnik rolniczy oraz oczekiwania rolników w zakresie zwiększenia dopuszczalnej prędkości ciągników rolniczych z 30 km/h do 40 km/h, przewidziano zwiększenie dopuszczalnej prędkości poruszania się tych pojazdów”.
Cel ten ma być osiągnięty poprzez zmianę art. 20 ust. 6 pkt 1 ustawy Prawdo o ruchu drogowym. Wg nowego brzmienia tego artykułu dopuszczalna prędkość ciągnika rolniczego (również z przyczepą) ma wynieść 40 km/h. Jak donosiły wcześniej media, postulaty zgłaszane przez rolników dotyczyły przede wszystkim faktu, że ciągniki rolnicze są dziś pojazdami zdecydowanie bardziej nowoczesnymi i bezpiecznymi. Posiadają homologację do 50 km/h, a nawet 60 km/h.
Na jakim etapie jest wprowadzanie zmiany dotyczącej ciągników rolniczych?
W wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów wynika, że projekt zmian w przepisach dotyczących m.in. prędkości ciągników rolniczych rząd chce przyjąć już w I kw. 2025 r. (termin ten może oczywiście ulec przesunięciom). Kolejnym etapem będzie parlament, a po nim – podpis prezydenta. Autorzy projektu zakładają, że zmiany w całości wejdą w życie po upływie trzech miesięcy od ogłoszenia, a niektóre zapisy – o upływie roku.
Czytaj więcej: Jest stanowcze stanowisko w sprawie dalszej dzierżawy ziemi z tzw. trzydziestek
Prawo jazdy od 17. roku życia, ale tylko pod nadzorem
Jak już wspomnieliśmy, podwyższenie dopuszczalnej prędkości ciągników z 30 na 40 km/h to tylko jedna z wielu planowanych nowości. Oprócz tego rząd chce też m.in. obniżyć wiek w którym można będzie uzyskać prawo jazdy kategorii B - z obecnych 18 lat na 17. Osoby niepełnoletnie które otrzymają prawo jazdy będą musiały jeździć pod nadzorem innego kierowcy.
Projekt przewiduje także, że osoby które po raz pierwszy uzyskały prawo jazdy kategorii B będą objęte okresem próbnym trwającym 2 lata, a w przypadku nieletniego posiadacza prawa jazdy kategorii B okres próbny będzie trwał od dnia uzyskania prawa jazdy do ukończenia 18 roku życia i następnie 2 lata, jak u pozostałych kierowców (w sumie do 3 lat).
Czytaj także: Ceny węgla kamiennego w styczniu 2025. Na jaki wydatek trzeba się przygotować?
Początkujący kierowcy będą też musieli spełniać surowsze normy, we tym:
- zakaz spożywania alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu;
- przekraczania prędkości 50 km/h na obszarze zabudowanym, 80 km/h poza obszarem zabudowanym oraz 100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej dwujezdniowej;
- wykonywania przewozu osób taksówką albo w ramach przewozu okazjonalnego w rozumieniu ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym.
Surowsze kary dla piratów drogowych
Druga część pakietu zmian zapowiadanych przez rząd w listopadzie dotyczy surowszych kar dla kierowców łamiących przepisy drogowe – zwłaszcza te dotyczące łamania sadowych zakazów prowadzenia pojazdów. Nowe przepisy wprowadzą też regulacje dotczące nielegalnych wyścigach samochodowych, których do tej pory nie było w polskim prawie. Za przygotowania tych zmian odpowiedzialne jest ministerstwo sprawiedliwości. W momencie pisania tego artykułu gotowego projektu jeszcze nie ma, że wiadomo już, ale wiadomo już, że docelowo rząd chce go przyjąć w II kwartale tego roku.
Więcej: Tanie mięso z Niemiec może zalać nasz rynek. Wszystko z powodu pryszczycy
Z wykazu prac legislacyjnych rządu oraz z wcześniejszych zapowiedzi wynika, że w dokumencie znajdą się takie rozwiązania jak na przykład:
- rozszerzenie katalogu przestępstw, za które orzeka dożywotni zakaz prowadzenia wszelkich pojazdów;
- podniesienie dolnej granicy świadczenia pieniężnego orzekanego obligatoryjnie za niestosowanie się do zakazu prowadzenia pojazdów z kwoty 5000 do kwoty 10 000 złotych;
- wprowadzenie zmian w zakresie fakultatywnego orzeczenia przepadku pojazdu poprzez wprowadzenie obligatoryjnego orzeczenia przepadku pojazdu;
- wprowadzenie definicji „nielegalnego wyścigu samochodowego”;
- podwyższenie dolnej i górnej granicy kary pozbawienia wolności za spowodowanie wypadku drogowego podczas uczestniczenia w nielegalnym wyścigu lub brawurowej jazdy, w którym inna osoba poniosła śmierć albo doznała ciężkiego uszczerbku na zdrowiu;
- zwiększenie dolnej i górnej granicy kary pozbawienia wolności w przypadku popełnienia przestępstwa w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego albo ucieczki z miejsca zdarzenia.