Wieści Rolnicze
  • Strona główna
  • Ceny Rolnicze
      • Żywiec wieprzowy
      • Żywiec wołowy
      • Zboża
      • Pasze
      • Owoce
      • Warzywa
      • Mleko i przetwory
      • Drób i jaja
      • Analizy rynkowe
      „Oni wykończą tego rolnika. Dno na rynku trzody chlewnej”
      Na rynku w Broniszach wiele się dzieje
      Producentów mleka czeka trudny czas. Nie dla wszystkich będzie miejsce na rynku?
      Ceny nawozów. Kup już teraz, bo zapowiadają się solidne podwyżki?
  • Newsy
  • Hodowla
      • BYDŁO I MLEKO
      • TRZODA CHLEWNA
      • DRÓB
      • INNE HODOWLE
      • ŻYWIENIE
      • WYPOSAŻENIE BUDYNKÓW INWENTARSKICH
      • ZDROWIE I DOBROSTAN
      Nie będzie już roślinnych kiełbasek i wegańskich szynek. Co powinna zawierać definicja "mięso"?
      Jak przygotować dobry TMR? W ten sposób wpłyniesz na zdrowotność i wydajność krów
      Ich plan to zagłada produkcji zwierzęcej w Polsce. Otrzymują milionowe darowizny
      Już w grudniu Kongres Hodowców Bydła Mięsnego. Dlaczego warto wziąć z nim udział?
  • Uprawy
      • ZBOŻA
      • INNE UPRAWY
      • NAWOŻENIE
      • CHOROBY I SZKODNIKI
      • UPRAWA GLEBY
      • PRZECHOWALNICTWO
      • Owoce i warzywa
      To zboże żółknie w oczach. Co jest grane na polach?
      To nowy trend w rolnictwie. Niemieccy rolnicy jednak narzekają
      Artykuł sponsorowany Rozkwit polskiego winiarstwa – od tradycji do nowoczesności
      Sprawdź koniecznie tę liczbę, zanim zdecydujesz się na zakup nasion kukurydzy
  • Technika
      • CIĄGNIKI
      • MASZYNY
      • URZĄDZENIA
      Artykuł sponsorowany Uniwersalny partner w sadzie, ogrodzie i na polu
      Wkrótce rusza ważny nabór. Będą pieniądze na maszyny. Ale czy również na ciągnik?
      Czeka nas mocne otwarcie sezonu 2026 w branży rolnej. O co chodzi?
      Nowa firma podbija polski rynek maszyn rolniczych. Startują z ładowarkami [VIDEO]
  • Prawo i finanse
      • VAT
      • EKONOMIKA
      • POMOC UNIJNA
      • PRZEPISY
      • WNIOSKI DO POBRANIA
      • KRUS
      • GIEŁDOWY RYNEK ROLNY
      Setki hektarów po dużej spółce do wydzierżawienia. KOWR ogłosił przetarg
      Zarzecki: Przestańmy się oszukiwać, że powstrzymamy Mercosur
      Łatwiejsze wywłaszczenia i odszkodowania. Nowe przepisy weszły w życie
      Dom jak lodówka? Po zmianie przepisów budynki dostaną etykiety od A+ do G
  • Sylwetki
  • Video
  • Dla domu
      • Kulinaria
      • Hotblog
      • Koła gospodyń wiejskich
      • Zdrowie
      7 roślin, które zmienią twój ogród w zimową oazę. 3 i 4 to świąteczne hity
      Niestraszna im zima. Znoszą temperatury nawet do -23 stopni Celsjusza
      Kup w aptece i wrzuć do odpływu. Zator zniknie w 15 minut
      Azjatycka metoda ściółkowania podbija polskie ogrody. Po co ogrodnicy to robią?
  • iEKO iLOGICZNIE
      • Ekologia z certyfikatem
      • Dobre praktyki w uprawie roślin
      • Zrównoważony chów zwierząt
      • Odnawialne źródła energii
      • Zdrowa żywność
      • Środki pomocowe
      Artykuł sponsorowany Fotowoltaika dla rolnika. Jak skorzystać z pomocy ekspertów PGE?
      Trzy duże nabory ARiMR jeszcze w tym roku. Wsparcie od 200 tys. do 1,5 mln zł
      Od tego zależy, ile można zarobić na biogazowni rolniczej
      Czy agrowoltaika może zagwarantować plony i przychody rolnika?
  • Wieści Rolnicze
  • Co o rynku mleka mówią prezesi polskich mleczarni?

Co o rynku mleka mówią prezesi polskich mleczarni?

Analizy rynkowe - Analizy rynkowe 30 stycznia 2015 05:14 Ksenia Pięta Aktualizacja: 12 listopada 2015 11:18
Co o rynku mleka mówią prezesi polskich mleczarni?
Źródło: Sukharevskyy Dmytro - fotolia.com
Aż 30% wyprodukowanego w Polsce mleka stanowi nadwyżkę, którą trzeba sprzedać. Nie wiadomo komu i gdzie. Specjaliści zgodnie uważają, że należy stworzyć wspólną markę, aby zwiększyć konkurencyjność na światowych rynkach.
Spis treści:

    Aż 30% wyprodukowanego w Polsce mleka stanowi nadwyżkę, którą trzeba sprzedać. Nie wiadomo komu i gdzie. Specjaliści zgodnie uważają, że należy stworzyć wspólną markę, aby zwiększyć konkurencyjność na światowych rynkach.

    Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

    Problem z polskim rynkiem mleczarskim nie jest jeden. Jest ich wiele, a ponadto są ze sobą powiązane. Dlatego trzeba działać kompleksowo. O tym, jak w świetle spadku cen i rosyjskiego embarga wygląda konkurencyjność polskiej branży mleczarskiej, a jak może wyglądać w 2015 roku, dyskutowali prezesi i dyrektorzy mleczarni podczas VII Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2014 w Warszawie.

    Embargo dotyka wszystkich gałęzi rolnictwa. Polskie surowce nie znajdują zbytu. Rynek mleczarski także wykazuje nadprodukcję, co oznacza, że mleka jest więcej niż miejsca na rynku, w którym można by je, po rozsądnych cenach, ulokować. Natomiast jego spożycie w kraju jest niewystarczające. - 30% nadwyżki musimy jakoś sprzedać. Innego wyjścia nie ma. Trzeba utrzymać poziom produkcyjności zakładów, a przede wszystkim rolników - producentów, którzy włożyli niemałe pieniądze w swój biznes - mówi Antoni Kogut, dyrektor oddziału w Trzebowisku Spółdzielni Mleczarskiej Mlekovita. Embargo rosyjskie jeszcze bardziej pogłębiło problem. - Zawsze było tak, że około 30% mleka trzeba było wyeksportować za granicę. Niestety prawdą jest, że za polskie mleko w proszku i masło nasi producenci otrzymują dużo niższą stawkę niż ci z Europy Zachodniej - tłumaczy Edward Bajko, prezes zarządu Spółdzielczej Mleczarni Spomlek.

    Specjaliści mają różne pomysły na to, co trzeba zrobić, aby poprawić i ustabilizować sytuację na polskim rynku mleczarskim. Jedni uważają, że należy zwiększyć eksport. Drudzy, że szansą rozwoju jest rynek krajowy i kampanie promocyjne, prowadzące do maksymalizacji konsumpcji. Jedni chcieliby postawić na produkty masowe, drudzy na surowce wysokiej jakości za wyższą cenę.

    - Uważam, że polskie mleczarstwo pod względem marek i produktów dostarczanych bezpośrednio na półki sklepowe i do konsumentów Europy Zachodniej czy na świecie - nie istnieje. Powinniśmy się skupić na produktach masowych - mleko w proszku, serwatka i masło, ponieważ mogą one być konkurencyjne, a także jest to jedyny sposób, aby wyeksportować nadwyżki z Polski - dodaje. Uważa, że podstawowym problemem jest to, iż poza dwoma mleczarniami, nie ma tyle produktów, aby móc startować w przetargach. Producenci musieliby się stać poddostawcami i pod jedną marką sprzedawać swoje produkty.

    Niemcy i Holandia stawiają na produkty masowe - masło, sery i mleko w proszku. Chcą eksportować na dużą skalę i być konkurencyjni. Wykorzystują wszystkie pozostałości odpadowe poprzez konfekcjonowanie. Dzięki temu bilansują zyski i mogą zaproponować konkurencyjne ceny. - Jeśli będą chcieli, to nie wytrzymamy ich konkurencji. Z resztą już tak jest, bo przyjeżdżają do Polski sery poniżej 10 zł za kilogram - mówi Edward Bajko. Francja natomiast podchodzi do produkcji mleczarskiej inaczej. Wiedząc, że nie wygrają na świecie z wyżej wymienionymi krajami, dbają o własny rynek, na który nie wpuszczają innych. - Tak, a Polska nie jest ani tu, ani tu. Z Niemcami i Holandią nie mamy szans, jeśli chodzi o produkty masowe. Na krajowy rynek wpuszczamy wszystkich. My, nie mając strategii narodowej, możemy polec na obu frontach - stwierdza Bajko.

    Istnieje wiele obaw związanych ze zniesieniem kwot mlecznych, tak jak w momencie, gdy były one wprowadzane. Produkcja mleka wzrośnie o 10%, a może nawet więcej. Oznacza to, że tyle więcej produktów będzie trzeba wyeksportować. Po zniesieniu kwot Polsce grozi destabilizacja rynku. Obecnie wszyscy dążą do zwiększenia skali produkcji. Natomiast nadmierna ilość mleka i ogromne kary za przekroczenie kwot mogą spowodować brak rentowności produkcji. - My, prezesi zakładów mleczarskich i politycy łudzimy rolników, że uda się wywalczyć zniesienie kar. Tak było w zeszłym i tak samo jest w tym roku. A ja uważam, że naliczone kary i tak będzie trzeba zapłacić. Stworzyliśmy płonne nadzieje. Dlaczego Niemcy czy Holendrzy mogą przekraczać limity i płacić kary, a Polaków na to nie stać? - pyta rozżalony Edward Bajko.

    Analizując wysokość kar za nadwyżkę produkcji mleka, można stwierdzić, że Europa przygotowuje się do wzrostu produkcji. Prezes Waldemar Broś uważa, że trzeba być konkurencyjnym i zwiększać skalę produkcji, aby zmniejszać koszty. Rynek wewnętrzny będzie siłą napędową rozwoju nie tylko mleczarstwa, ale i wielu innych gałęzi gospodarki.

    Dodatkowym problemem dla produkcji mleczarskiej jest zamknięcie rynku rosyjskiego. W kraju zostało mleko, które miało zostać wyeksportowane, co wzmocniło problemy związane z prawem podaży i popytu. - Embargo było, jest i będzie. Trzeba się spodziewać, że skończy się to, a zacznie się następne. Musimy nastawić się na zmiany kierunków eksportowych. Ja również uważam, że powinniśmy mówić jednym głosem, czyli stworzyć wspólną markę. Jednakże, bez udziału rządu i poszczególnych ministerstw tego nie zrobimy - wnosi Antoni Kogut.

    Przetwórstwo mleka w Polsce jest na wysokim poziomie. Mimo to, trzeba stale inwestować w nowe technologie (związane z ochroną środowiska i odzyskiem energii), zwiększenie produkcji i w to, co czeka Polskę po zniesieniu kwot. To znaczy, jeśli nastąpi wzrost ilości mleka na rynku, w niektórych zakładach zabraknie możliwości przerobowych. - Jeśli polska produkcja byłaby wsparta przez naukę, przemysł i ministerstwo rolnictwa, to mogłaby powstać strategia. Myślę, że szanse miałby kierunek tworzenia produktów wysokiej jakości za wyższą cenę, a nie masowych - mówi Waldemar Broś.

    Prezesi mleczarni o rynku mleka:

    Edward Bajko, prezes zarządu Spółdzielczej Mleczarni Spomlek

    „Wystawiliśmy się na walkę z całym światem, mając o wiele więcej mleka niż jesteśmy w stanie zjeść.”

    Waldemar Broś, prezes zarządu Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich

    „Prawda jest taka, że Polacy dowiedzieli się o jogurtach z kampanii reklamowej firmy Danone. Dzisiaj nie ma programów promocyjnych, adekwatnych do sytuacji. Chociażby naturalności naszej produkcji - przecież to jest łatwo obronić. Mamy szanse, tylko trzeba to posklejać i odpowiednio wykorzystać.”

    Jan Dąbrowski, prezes zarządu Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Łowiczu

    „Uważam, że najważniejszy jest polski konsument. Na niego powinniśmy zwrócić szczególną uwagę.”

    Grzegorz Gańko, prezes zarządu Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Sierpcu

    „W Polsce nie ma żadnej strategii dla mleczarstwa.”

    Antoni Kogut, dyrektor oddziału w Trzebowisku Spółdzielni Mleczarskiej Mlekovita

    „Powinniśmy mówić jednym głosem, czyli stworzyć wspólną markę. Niestety, bezudziału rządu i poszczególnych ministerstw tego nie zrobimy.”

    Przemysław Mikołajczyk, prezes zarządu Polmlek Sp. z o.o.

    „Skala produkcji musi być zdecydowanie większa. Myślę, że trzeba się skupić na polskiej konsumpcji, bo w tej kwestii jest wiele do zrobienia.”

    • Tagi:
    • Jan Dąbrowski
    • mleko
    • Antoni Kogut
    • Przemysław Mikołajczyk
    • OSM Łowicz
    • Spomlek
    • Mlekovita
    • Pomlek
    • Waldemar Broś
    Ksenia Pięta
    Podobne artykuły
    Analizy rynkowe

    Chcesz wyżyć z produkcji mleka? Tyle musisz go sprzedać. Zobacz wyliczenia

    21 listopada 2025
    Ceny rolnicze

    Producentów mleka czeka trudny czas. Nie dla wszystkich będzie miejsce na rynku?

    17 listopada 2025
    Analizy rynkowe

    Do Europy płynie tanie masło z Ameryki. Czy rynek mleka czeka załamanie?

    19 października 2025
    Bydło i mleko

    Czym jest mleko A2A2? Wzbudza coraz większe zainteresowanie wśród konsumentów

    14 września 2025
    Analizy rynkowe

    Rynek mleka. Specjalista o szansach i zagrożeniach. Jakie są prognozy?

    2 września 2025
    Ekonomika

    Nabiał z UE pod lupą Pekinu: postępowanie przedłużone o 6 miesięcy

    23 sierpnia 2025
    Bydło i mleko

    Małe hodowle są nieopłacalne? W Polsce mamy mniej krów i... więcej mleka

    10 sierpnia 2025
    Bydło i mleko

    Za mleko płacą tu średnio 2,31 zł. W planie spółdzielnia ma ogromną inwestycję

    8 lipca 2025
    Warto wiedzieć
    Ceny rolnicze
    Co się dzieje? Niepokojąca sytuacja na rynku jałówek
    21 listopada 2025
    Newsy
    Żniwa w śniegu. Czy uda się zebrać plony?
    21 listopada 2025
    Hodowla
    Czasu coraz mniej. Wsparcie dla hodowców bydła. Jak je otrzymać?
    21 listopada 2025
    Najnowsze
    Analizy rynkowe
    Chcesz wyżyć z produkcji mleka? Tyle musisz go sprzedać. Zobacz wyliczenia
    21 listopada 2025
    Analizy rynkowe
    Sieci wymuszają niskie ceny warzyw
    12 listopada 2025
    Analizy rynkowe
    Ile hodowcy dokładają do produkcji świń?
    5 listopada 2025
    Analizy rynkowe
    Gigantyczne różnice stawek podatku rolnego. Które gminy to podatkowy raj?
    4 listopada 2025
    Analizy rynkowe
    Pogoda nadal nie ułatwia zbiorów kukurydzy. Jak przebiegają żniwa?
    26 października 2025
    Wieści Rolnicze
    Wieści Rolnicze
    Dane kontaktowe
    Wieści Rolnicze
    RP Digital Sp. z o.o.
    NIP: 5273128894
    REGON: 529596954
    tel. +48 627 47 15 31
    ul. Prosta 51
    00-838 Warszawa
    [email protected]
    Numer dyżurny -- 501 267 226
    Kategorie
    • Ceny Rolnicze
    • Newsy
    • Hodowla
    • Uprawy
    • Owoce i warzywa
    • Technika
    • Prawo i finanse
    • Sylwetki
    • Video
    • Dla Domu
    © 2025 WieściRolnicze
    • Redakcja
    • Reklama
    • Kontakt
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
    • Prenumerata
    • Konkursy
    • Deklaracja dostępności