John Deere: 2 miliony ciągników z Mannheim
Historia fabryki w niemieckim Mannheim zaczęła się 102 lata temu. To właśnie wtedy firma Heinrich Lanz rozpoczęła tam produkcję ciągników marki Lanz, budując tym samym powaliny pod jedną z największych fabryk ciągników Lanz Bulldog. W różnych wersjach powstawały one aż do 1960 roku - w sumie wyprodukowano ponad 220 tys. egzemplarzy. W 1956 roku zakłady Lanz zostały jednak przejęte przez firmę John Deere, która początkowo dla traktorów produkowanych na linii w fabryce Lanz-a używała nazwy "John Deere-Lanz".
Produkcja pełną parą aż do dzisiaj
Dzisiaj, po niespełna 60 latach od przejęcia fabryki w Mannheim, John Deere jest liderem rynku ciągników w Niemczech, a zakład osiąga największą produkcję tej marki poza Ameryką Północną rocznie produkując około 40 tys. traktorów.
W Mannheim obecnie produkowane są przede wszystkim ciągniki serii 6M i 6R o mocy znamionowej od 90 do 250 KM. Nad pracą fabryki czuwa na co dzień około 3.300 pracowników. Oznacza to tym samym, że zakład w Mannheim jest największą fabryką ciągników w Niemczech. Dla porównania, fabryka Fendt-a w Marktoberdorf w 2022 roku wyprodukowała łącznie "zalewdwie" 20 tys. maszyn.
Dwumilionowy ciągnik ze specjalnym malowaniem
Dwumilionowy traktor, który zjechał z linii produkcyjnej zakładu w Mannheim wyróżnia się specjalnym malowaniem. W ramach podziękowania dla zespołu produkcyjnego firma John Deere umieściła na masce ciągnika zdjęcia portretowe ponad 300 pracowników. Ciągnik został zaprezentowany w fabryce w Mannheim w obecności dyrektora generalnego John Deere, Johna C. Maya.
Od rozpoczęcia produkcji ciągników do momentu wyprodukowania milionowego ciągnika minęło 70 lat. Drugi milion osiągnięto po około 30 latach.
Zamiast na pole, trafi do muzeum
Jak podaje portal agrarheute.com na podstawie informacji przekazywanych przez firmę John Deere, dwumilionowy ciągnik nie zostanie sprzedany rolnikowi ani usługodawcy, ale trafi do muzeum fabrycznego wraz z ciągnikiem John Deere 6400 - milionowym traktorem.
Historia sukcesu ciągników z Mannheim:
- 1921: Lanz wprowadza pierwszy na świecie ciągnik na ropę naftową, Bulldog HL o mocy 12 KM. Ciągnik jest napędzany poziomym silnikiem jednocylindrowym, tzw. silnikiem z głowicą żarową. Za nazwą Bulldog stoją osobliwy kształt głowicy cylindra i znajdująca się nad nią czapka ochronna. Ciągnik został zaprojektowany przez dra Fritza Hubera.
- 1936: Lanz sprzedaje pierwsze ekspresowe Bulldogi. Dzięki tym maszynom można zdecydowanie zaradzić problemom transportowym w rolnictwie. Bulldogi są również coraz częściej wykorzystywane do transportu drogowego.
- 1942: 100-tysięczny Bulldog opuszcza fabrykę w Mannheim.
- 1945: Na skutek bombardowania zniszczonych zostaje 90% wszystkich budynków na terenie fabryki, a ponad połowa maszyn nie nadaje się do użytku. Latem 1945 roku amerykańskie władze okupacyjne wydają jednak pozwolenie na produkcję. Wznowienie prac przebiega jednak powoli.
- 1953: 9 lutego z linii montażowej zjeżdża 150-tysięczny Bulldog. Z tych ciągników 30 000 trafia za granicę, a 120 000 pozostaje w kraju.
- 1956: W tym roku zostaje wyprodukowany 200-tysięczny Bulldog. W tym samym czasie firma John Deere przejmuje firmę Heinrich Lanz Ag wraz z jej fabrykami w Niemczech i Hiszpanii.
- 1960: Po prawie 40 latach kończy się produkcja modelu Lanz Bulldog z poziomym jednocylindrowym silnikiem dwusuwowym. Na rynek wchodzą dwa modele – John Deere-Lanz 300 o mocy 28 KM i John Deere-Lanz 500 o mocy 36 KM. Są one napędzane nowoczesnymi czterocylindrowymi, czterosuwowymi silnikami Diesla.
- 1962/63: Gama ciągników zostaje uzupełniona o trzy modele: 100, 700 i 3010.
- 1967: Nazwa firmy zostaje ponownie zmieniona, a na maskach ciągników widnieje teraz wyłącznie napis John Deere, bez przyrostka Lanz.
- 1974: Wprowadzona zostaje seria 30, obejmująca modele od 830 do 1130. John Deere jako pierwszy niemiecki producent ciągników prezentuje zintegrowaną, komfortową kabinę, w której poziom hałasu wynosi zaledwie 86 dB(A), co zostało potwierdzone w testach OECD.
- 1980: John Deere buduje fabrykę kabin w Bruchsal. Obecnie cały teren fabryki zajmuje 63 hektary. W 1981 roku z linii produkcyjnej schodzą pierwsze komfortowe kabiny SG2.
- 1986: Wprowadzona zostaje seria 50 z modelami o mocy od 38 do 114 KM.
- 1992: John Deere wprowadza innowacyjne ciągniki serii 6000 z ramą z tzw. stali mostowej. Początkowo produkowane są cztery 4-cylindrowe modele o mocy od 75 do 100 KM.
- 1993: 72 lata po wypuszczeniu pierwszego ciągnika na ropę naftową firmy Lanz z linii produkcyjnej zakładu w Mannheim zjeżdża milionowy ciągnik.
- 1997/98: Zakład w Mannheim wprowadza serię 6010 z amortyzowaną przednią osią i nowymi, ekonomicznymi silnikami PowerTech.
- 2001/2002: Na rynek zostaje wprowadzona seria 6020, która obejmuje maszyny o mocy od 80 do 160 KM.
- 2002: John Deere Tractors jako pierwszy producent oferuje system naprowadzania GPS o nazwie AutoTracTM. Technologia ta stanowi pierwszy krok w stronę rolnictwa precyzyjnego, czyli opartego na technologiach cyfrowych.
- 2004: 23 lutego z linii zjeżdża 300-tysięczny ciągnik zbudowany na ramie. W tym samym roku zostaje otwarty nowy program szkoleniowy.
- 2005/2006: Wprowadzona zostaje seria 6030 z modelami o mocy od 115 do 203 KM.
- 2011: Na targach AGRITECHNICA firma John Deere prezentuje nowe ciągniki Premium serii 6R z Mannheim. Jako pierwsze zostają wprowadzone duże modele 6170R, 6190R i 6210R. W 2021 roku pojawi się sześć kolejnych modeli 4-cylindrowych i 6-cylindrowych.
- 2017: Maszyny z fabryki w Mannheim za sprawą 6250R – najmocniejszego modelu – osiągają moc maksymalną 300 KM.
- 2023: 2-milionowy ciągnik, 6R250, zjeżdża z linii produkcyjnej.