Zetor - od 20 lat w pierwszej trójce
Rozmowa z Grzegorzem Kempińskim, kierownikiem sprzedaży detalicznej Zetor Polska Kalisz
Dwudziestolecie istnienia na polskim rynku to wspaniała okazja do podsumowania działalności. Ile ciągników Zetora w tym okresie trafiło do polskich rolników?
W ciągu 20 lat udało nam się sprzedać 34.401 sztuk ciągników Zetor, to dane na koniec roku. Ustawiając sprzedane traktory w linii prostej, jeden za drugim, otrzymalibyśmy odcinek 172 km !!! Przy założeniu, że jeden ciągnik ma 5 metrów długości. W rejonie obsługiwanym przez Zetor Polska mamy 30 % udziału w rynku nowych ciągników. W sumie w rejonie naszej sprzedaży - ok. 100 km wokół Kalisza sprzedaliśmy prawie 1.000 nowych Zetorów.
Które miejsce zajmuje marka Zetor w rankingu sprzedaży?
Tak na przestrzeni tych 20 lat zawsze byliśmy w Polsce w pierwszej trójce sprzedaży.
Jakie czynniki zadecydowały o tak dużej popularność Zetora w naszym kraju?
Prostota konstrukcji, znajomość marki i niskie koszty eksploatacji naszych ciągników to klucz do sukcesu. Dla przykładu np. wymiana zestawów naprawczych w silniku popularnej Proximy lub Forterry to wydatek ok. 2.000 zł (4 komplety: zespół cylinder, tłok, sworzeń tłokowy z kompletem uszczelek i pierścieni tłokowych to tylko ok. 4 x 500 zł brutto). Przy zakupie można uzyskać w naszym sklepie firmowym rabat. Porównując te ceny z ofertą konkurencyjnych marek, możemy zauważyć przepaść. Poza tym istotne jest zużycie paliwa - w testach DLG (Niemieckie Towarzystwo Rolnicze) nasze ciągniki okazały się praktycznie bezkonkurencyjne pod względem zużycia paliwa i efektywności jego wykorzystania, dlatego uzyskaliśmy zgodę, by na naszych ciągnikach widniał symbol DLG z zielonym listkiem.
Który z waszych modeli był najlepiej sprzedającym się ciągnikiem?
Najpopularniejszymi modelami na początku naszej działalności były modele 3320 (45 KM) i 5320 (62,5 KM), co ciekawe bez przedniego napędu. Tylko 20% ciągników sprzedawaliśmy wtedy z napędem 4x4. Dziś na rynku króluje Zetor Major 80 i Proxima 90 oraz Forterra 140 HSX. Jako ciekawostkę można podać, że na blisko 1.800 ciągników Zetor sprzedanych w 2014 roku tylko 4 były bez napędu 4x4.
Od lat kolorem Zetora jest czerwony. Wśród jeżdżących tutaj ciągników są ciągniki w kolorach biało-czerwonych. Czy Zetor zmienił barwy?
Tak, zgadza się, od miesiąca maja pojawiły się w Polsce ciągniki w barwach biało- czerwonych (biały dach i felgi, specjalne logo i stylizowane godło Polski). Z okazji rocznicy 20-lecia Zetor Polska, którą właśnie obchodzimy, Zetor wypuścił specjalną limitowaną serię 200 szt. ciągników w naszych barwach narodowych.
Na dzisiejszych pokazach prezentujecie nowy produkt Zetor Major 60. Co wpłynęło na podjęcie decyzji o produkcji ciągnika o mocy 45 kW (61,2 KM) w czasie, gdy na rynek trafiają coraz silniejsze jednostki napędowe?
Oglądając reklamy w prasie i telewizji, mamy złudne pojęcie o rzeczywistościach naszego rynku. Tak naprawdę coraz mocniejsze i coraz wspanialsze ciągniki sprzedają się w niewielkich ilościach. W Polsce, która jest rolniczo bardzo rozdrobniona, tych wspaniałych ogromnych i mocnych maszyn sprzedaje się kilkanaście sztuk w roku, natomiast tych mniejszych, pomocniczych kilka tysięcy i to jest odpowiedź na pana pytanie.
Oprócz powszechnie znanych walorów ciągnika, rolnik zainteresowany jest zawsze organizacją serwisu (gwarancyjnego i pogwarancyjnego), dostępnością i ceną części zamiennych. Jak pod tym względem prezentuje się Zetor Polska Kalisz?
Oczywiście posiadamy serwis stacjonarny, ale i również serwis mobilny z profesjonalnie wyposażonym samochodem serwisowym. Na życzenie klienta dojeżdżamy do miejsca zamieszkania. Kolejnym atutem Zetora jest dostępność części zamiennych - poza oczywiście przystępną ceną. W Kaliszu mamy Centralny Magazyn Części Zamiennych na Polskę o wartości ponad 10 mln zł i ponad 14.000 pozycji magazynowych od naklejek z nazwą modeli aż do kompletnych silników i skrzyń biegów.
Czy jesteście państwo zadowoleni z frekwencji na pokazach?
Jesteśmy bardzo zadowoleni z zainteresowania rolników i frekwencji - szacujemy, że odwiedziło nas ok.1.000 osób. Bardzo dużo klientów chciało testować nasze ciągniki, które były zagregatowane z maszynami Unia Group. Praktycznie już przed rozpoczęciem pokazów do samego końca klienci cały czas pracowali ciągnikami. Największym zainteresowaniem cieszył się ciągnik Zetor Major 80 i Major 60 oraz Forterra 140 HSX i Forterra 150 HD.
Na zakończenie dziękuję w imieniu redakcji Wieści Rolniczych za zaproszenie na spotkanie prasowe, podczas którego mogliśmy przetestować prezentowany sprzęt. Jest to bardzo cenna inicjatywa pozwalająca dziennikarzowi dokonać obiektywnej oceny.
Od kilku lat postawiliśmy na bezpośredni kontakt naszych klientów na pokazach ze sprzętem. Nie boimy się o sprzęt, wiemy, co sprzedajemy. Chcemy, aby każdy, kto ma taką ochotę i przyjdzie na spotkanie z nami na polu, mógł samodzielnie przetestować nasz ciągnik. Postanowiliśmy, żeby tę możliwość dać również dziennikarzom, ponieważ podczas pokazów w pierwszej kolejności najczęściej interesują się oni, jak sprzęt oceniają rolnicy, a poza tym przy tak dużej liczbie chętnych do udziału w testach ich szanse są znikome. Dziękujemy 15 najbardziej znanym redakcjom czasopism rolniczych w Polsce za przyjęcie naszego zaproszenia, jak również panu Wiesławowi Wawrzyniakowi za udostępnienie pola do pokazów.
- Tagi:
- zetor
- ciągniki
- Grzegorz Kempiński