Wapnowanie gleb - ile pieniędzy trafiło do rolników?
Sprawdziliśmy, jak przebiega program wapnowania gleb w Polsce. Dowiedzieliśmy się, ilu rolników i na jaką kwotę odebrało już pieniądze przyznawane w jego ramach.
Realizacja „Ogólnopolskiego programu regeneracji środowiskowej gleb poprzez ich wapnowanie”, zdaniem Donaty Bienieckiej-Popardowskiej z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, przebiega sprawnie. Na dzień 7 listopada 2019 r. do Okręgowych Stacji Chemiczno-Rolniczych trafiło 1.697 wniosków na łączną kwotę wnioskowanego dofinansowania wynoszącą blisko 3,7 mln zł.
- Wojewódzkie fundusze we wskazanym terminie rozpatrzyły pozytywnie 711 wniosków, z czego w 604 przypadkach nastąpiła już wypłata środków na konta beneficjentów, na łączną kwotę ponad 1 mln zł - wylicza przedstawicielka NFOŚiGW.
Donata Bieniecka-Popardowska informuje, że - jak na razie - nie wystąpiły większe problemy związane z wypełnieniem wniosków i ich weryfikacją.
- Dzięki zaangażowaniu w realizację programu, został opracowany formularz wniosku oraz instrukcja ułatwiająca jego wypełnienie. Usprawnienie weryfikacji wniosków jest również możliwe dzięki - opracowanemu przez Krajową Stację Chemiczno-Rolniczą - kalkulatorowi wysokości dofinansowania, który po wprowadzeniu wymaganych danych automatycznie wylicza wartość dotacji. Kalkulator jest narzędziem pomocnym przy wypełnianiu wniosku przez zarówno posiadaczy użytków rolnych, jak i pracowników OSChR zajmujących się oceną wniosków - mówi Bieniecka-Popardowska.
Ponadto, na co również zwraca uwagę przedstawicielka NFOŚiGW, w sześciu wojewódzkich funduszach opracowano formularz wniosku w formie aktywnego pliku PDF umożliwiający sprawne wypełnienie wniosku, weryfikację jego poprawności oraz automatyczne generowanie się wymaganych załączników i sumowanie m.in. kwot uzyskanej pomocy de minimis i de minimis w rolnictwie i rybołówstwie.
- Dodatkowo, we wskazanych Funduszach, stworzono aplikację w zintegrowanych systemach informatycznych umożliwiającą automatyczne rejestrowanie wniosków, zaciąganie i obsługę danych, jak również generowanie dokumentów i wypłatę środków - zaznacza przedstawicielka NFOŚiGW.
Na jakie błędy, uchybienia, niedociągnięcia natrafiają najczęściej osoby sprawdzające wnioski?
- Realizacja programu wykazała, że ewentualne problemy w weryfikacji wniosków wynikają z braku wymaganych załączników, błędów w wypełnieniu wymaganych pół czy interpretacji wytycznych dotyczących zalecanej dawki wapna lub środka wapnującego - wskazuje Donata Bieniecka-Popardowska.
Bieniecka-Popardowska przypomina również o tym, że realizacja programu wapnowania polskich gleb, w ramach którego wnioski na dofinansowanie mogły być składane od 1 sierpnia 2019 r., odbywa się na mocy porozumienia pomiędzy Wojewódzkimi Funduszami Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a Krajową Stacją Chemiczno-Rolniczą (KSChR) w Warszawie.
- Fundusze na realizację programu - w ramach umowy udostępnienia środków - zapewnia w 90% Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a w 10% wojewódzkie fundusze - informuje pracownica NFOŚiGW.
Do złożenia wniosku o przyznanie dofinansowania w formie dotacji na wapnowanie uprawniony jest posiadacz użytków rolnych o pH gleby poniżej lub równej 5,5 i powierzchni nie przekraczającej 75 ha.
Czytaj także: