Produkcja cukru w Polsce wzrosła o blisko 45%. Jakie prognozy na kolejny sezon?
Związek Producentów Cukru w Polsce ocenia ubiegły rok bardzo dobrze. Kampania cukrownicza 2016/2017 odznaczyła się bowiem dużym wzrostem ilości przerobionych buraków cukrowych wobec poprzedniej kampanii. Warto zaznaczyć, że jest to najlepszy wynik od sezonu 2002/2003. A jak przedstawiają dalsze perspektywy rozwoju sektora cukrowniczego w naszym kraju?
Produkcją cukru w Polsce zajmują się cztery firmy zrzeszone w Związku Producentów Cukru: Krajowa Spółka Cukrowa S.A., Pfeifer & Langen Polska S.A., Südzucker Polska S.A. oraz Nordzucker Polska S.A. Sektor ten daje pracę około 3.500 osobom (zatrudnionych w cukrowniach). Natomiast dla cukrowni pracuje mniej więcej 35 000 plantatorów buraka cukrowego. - Polska dzięki osiąganym wynikom plasuje się na 3 miejscu w Europie, zaraz po Francji i Niemczech - zwraca uwagę ZPC.
Produkcja cukru w kampanii 2016/2017 wyniosła przeszło 2 mln ton. Daje to, w porównaniu z zeszłym rokiem, wynik wyższy o 620 tys. ton. O 18% (do 203 tys. ha) wzrósł także areał uprawy buraków. Wysokie były również plony. Przekroczyły one 65 t/ha – wzrosły aż o 21%. Z kolei średnia zawartość cukru w burakach (polaryzacja) wyniosła przeszło 17%.
- Analizując zebrane przez nas dane, możemy ocenić efekty jako bardzo dobre. (…) Przy minimalnie zmniejszonej liczbie plantatorów względem poprzedniego roku, obszar uprawy uległ znacznemu zwiększeniu z poziomu 171 tys. ha do 203 tys. ha. Sytuacja ta wpisuje się w bardzo wyraźny trend, który jest zauważalny od wielu lat – średnia wielkość gospodarstwa uprawiającego buraki cukrowe w ujęciu długookresowym rośnie. W tym roku wskaźnik ten wyniósł 5,96 ha. Warto przypomnieć, że średnia powierzchnia upraw w latach 90-tych zawierała się między 1 a 2 ha - twierdzi Michał Gawryszczak, dyrektor biura Związku Producentów Cukru w Polsce.
Według danych ZPC w Polsce, efekty kampanii 2017/2018 będą jeszcze lepsze. Szacuje się bowiem, że powierzchnia upraw buraka cukrowego może wynieść około 220 tys. ha. Produkcja cukru wzrośnie prawdopodobnie o 11% (do 2,2 mln ton). - Szacowana średnia długość kampanii wyniesie zapewne 130 dni, a średnia produkcja cukru w pojedynczej cukrowni - 122 tys. ton (wzrost o 6%). Wzrosty będą spowodowane zwiększającym się zapotrzebowaniem na cukier - podaje ZPC.