Wieści Rolnicze
  • Strona główna
  • Ceny Rolnicze
      • Żywiec wieprzowy
      • Żywiec wołowy
      • Zboża
      • Pasze
      • Owoce
      • Warzywa
      • Mleko i przetwory
      • Drób i jaja
      • Analizy rynkowe
      Koniec sprzedaży poniżej kosztów produkcji dla rolników? Nowe prawo UE ma ukrócić dyktat cen
      Rynek zbóż: poszukiwanie towaru na realizację kontraktów
      Konkurencja warzyw z importu na rynkach rośnie. Wywiera ona presję na ceny
      Rosną ceny bydła. Czy to początek podwyżek?
  • Newsy
  • Hodowla
      • BYDŁO I MLEKO
      • TRZODA CHLEWNA
      • DRÓB
      • INNE HODOWLE
      • ŻYWIENIE
      • WYPOSAŻENIE BUDYNKÓW INWENTARSKICH
      • ZDROWIE I DOBROSTAN
      Kultowa farma na sprzedaż. 700 tys. ha za rekordową kwotę
      Przez tę chorobę upadło tysiące polskich gospodarstw. Zatrważające dane o ASF
      Ponad pół miliona sztuk do utylizacji! Choroba nie daje za wygraną
      Rewolucja w rolnictwie. Zmienisz granice pastwiska jednym kliknięciem
  • Uprawy
      • ZBOŻA
      • INNE UPRAWY
      • NAWOŻENIE
      • CHOROBY I SZKODNIKI
      • UPRAWA GLEBY
      • PRZECHOWALNICTWO
      • Owoce i warzywa
      Od 1 do 3 tys. zł do hektara. Walczą o zmianę, dzięki której zyska sporo rolników
      Największa zmora rolników? Naukowcy opracowali tańszą metodę walki z chwastami
      To może być kolejny cios dla polskich plantatorów. Nowy podatek w drodze
      Sprawdź, co naprawdę wpływa na plon kukurydzy - wnioski po trudnej wiośnie 2025
  • Technika
      • CIĄGNIKI
      • MASZYNY
      • URZĄDZENIA
      Czeka nas mocne otwarcie sezonu 2026 w branży rolnej. O co chodzi?
      Nowa firma podbija polski rynek maszyn rolniczych. Startują z ładowarkami [VIDEO]
      AGROTECH w Kielcach 2026. Rezerwujcie terminy! [VIDEO]
      Kujawa o początkach Agro Show: Źle nas potraktowali. Nikt nie wierzył [VIDEO]
  • Prawo i finanse
      • VAT
      • EKONOMIKA
      • POMOC UNIJNA
      • PRZEPISY
      • WNIOSKI DO POBRANIA
      • KRUS
      • GIEŁDOWY RYNEK ROLNY
      Rolnicy zyskali więcej czasu. Na wymianę dachów zawierających azbest
      Rolnikom pozostały już tylko protesty? Jak powinni budować swoją pozycję? [VIDEO]
      20 tys. ton sadzeniaków poszło do likwidacji. Czy plantatorzy ziemniaków dostaną odszkodowania?
      Czas ucieka! Możesz liczyć na 65% dopłaty z budżetu państwa!
  • Sylwetki
  • Video
  • Dla domu
      • Kulinaria
      • Hotblog
      • Koła gospodyń wiejskich
      • Zdrowie
      Wciąż można siać marchewkę, pietruszkę i cebulę. Wiosną zobaczysz efekty
      Dziwny sposób na ściółkowanie podbija polskie ogrody. Po co ogrodnicy to robią?
      Owiń drzewa tą opaską. Albo w przyszłym roku zapomnij o owocach
      Nigdy nie kupisz już płynu do naczyń? Domowy hit rewolucjonizuje sprzątanie
  • iEKO iLOGICZNIE
      • Ekologia z certyfikatem
      • Dobre praktyki w uprawie roślin
      • Zrównoważony chów zwierząt
      • Odnawialne źródła energii
      • Zdrowa żywność
      • Środki pomocowe
      Artykuł sponsorowany Fotowoltaika dla rolnika. Jak skorzystać z pomocy ekspertów PGE?
      Trzy duże nabory ARiMR jeszcze w tym roku. Wsparcie od 200 tys. do 1,5 mln zł
      Od tego zależy, ile można zarobić na biogazowni rolniczej
      Czy agrowoltaika może zagwarantować plony i przychody rolnika?
  • Wieści Rolnicze
  • Niskie ciśnienie w oponach ciągnika dobre dla gleby

Niskie ciśnienie w oponach ciągnika dobre dla gleby

Technika - Ciągniki 16 sierpnia 2015 03:56 Ksenia Pięta Aktualizacja: 24 września 2015 14:49
Niskie ciśnienie w oponach ciągnika dobre dla gleby
Źródło: awhelin - fotolia.com
Wpływ ciśnienia w oponach na zużycie paliwa i ugniatanie gleby jest tematem niektórym dobrze znanym, a dla innych niezrozumiałym. Okazuje się, że bardzo istotnym.
Spis treści:

    Wpływ ciśnienia w oponach na zużycie paliwa i ugniatanie gleby jest tematem niektórym dobrze znanym, a dla innych niezrozumiałym. Okazuje się, że bardzo istotnym.

    Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

    - Chcę pokazać rolnikom, jaki wpływ na ich pracę i wynik finansowy ma ciśnienie w oponach. Każdy, kto to słyszy, mówi: no jak to, przecież te tematy nie mają ze sobą związku - informuje Adam Woroniecki, product  manager Michelin ds. opon rolniczych i agroprzemysłowych w Europie centralnej i północnej. Istnieją dwa podstawowe obszary, na które wpływa zastosowanie odpowiedniego ciśnienia w oponach - zużycie paliwa i ugniatanie gleby.

    Im niższe ciśnienie, tym dłuższy ślad na glebie, a więc większa ilość klocków ma kontakt z podłożem, co wpływa na mniejsze zużycie paliwa. - Jeżdżąc po gospodarstwach w Polsce, widzę, że wielu rolników zupełnie nie reguluje i nie dostosowuje ciśnienia do zaleceń producenta. I tak na przykład, jeśli Michelin produkuje opony niskociśnieniowe, gdzie w niektórych przypadkach maksymalne ciśnienie to 1 bar, a rolnik ma 2 bary, bo tak ciągnik przyjechał z fabryki, to w ten sposób nie wykorzystuje walorów użytkowych tych opon, a wręcz traci pieniądze i komfort jazdy. Nie wiem, skąd się bierze to, że niektórzy nie regulują tego parametru - dziwi się Adam Woroniecki. Na każdej oponie jest pitogram, który pokazuje wartość ciśnienia montażowego - 2,5 bara. Wielu rolników myli to z ciśnieniem rekomendowanym. Nie ma ono jednak żadnego związku z ciśnieniem roboczym. - To jest tylko i wyłącznie wartość, przy jakiej stopki opony powinny się osadzić na obręczy, czyli informacja dla montażysty, a nie dla użytkownika - tłumaczy specjalista.

    Rolnik, chcący zmaksymalizować swoje zyski, ma zdecydowanie bardziej skomplikowaną sytuację niż np. kierowca ciężarówki, który może ustawić sobie stałe ciśnienie w danym samochodzie. W interesie użytkownika ciągnika jest, aby ten parametr w polu był jak najniższy. - Gwarantuje, że opona będzie układała się z gruntem. Rolnicy nazywają to kopiowaniem gruntu. Za mocno napompowane ogumienie działa jak walec, robiąc koleiny i niszcząc wszystko, co jest pod spodem, łącznie z roślinami i strukturą gleby - opowiada doradca Michelin.

    Ciśnienie musi być dostosowane przede wszystkim do rodzaju pracy i obciążenia. Czyli mając rozmiar opony, trzeba sprawdzić, jakie jest obciążenie danej osi, potem podzielić na dwa, jeśli jest to układ pojedynczy. Każdy producent opon ma swoje katalogi techniczne, na podstawie  których można zweryfikować optymalne ciśnienie przy danym obciążeniu. - Dodatkowo Michelin zapewnia serwis posprzedażowy, co prawda nie jest w stanie dotrzeć do każdego, ale zwłaszcza w dużych gospodarstwach przedstawiciele naszej firmy doradzają, jakie ciśnienie dobrać przy danych oponach i obciążeniu - mówi specjalista.

    Im mniejsze ciśnienie w oponach, tym zapadanie się opony w ziemi jest mniejsze. Jeśli ma się oponę bardzo mocno napompowaną, to styka się ona z glebą tylko krótkim fragmentem. Im mniej powietrza, tym ślad się wydłuża. - Zmiana ciśnienia z 2 barów na 0,8 to wydłużenie śladu o połowę. Oznacza to, że jeśli przy wyższym ciśnieniu będzie przykładowo około  4 klocków w ziemi, to przy niższym będzie 8, które zazębią się z podłożem. Przeliczając na 1 cm2 śladu będzie przypadała mniejsza masa, a więc i mniejsze ugniatanie - tłumaczy Adam Woroniecki. - Rolnicy pytają mnie, czy powinni regulować ciśnienie dojeżdżając na pole. Odpowiadam, że to zależy od rodzaju opon i rodzaju użytkowania. W niektórych regulacja nie jest potrzebna, ponieważ mają takie samo ciśnienie w polu i na drodze. Trzeba też zwrócić uwagę, do czego wykorzystywany jest ciągnik. Bo jeśli jeździ tylko do gospodarstwa z przyczepą i zwozi materiał, to nie jest potrzebne niskie ciśnienie, które przy jeździe po asfalcie wpływa na zwiększenie zużycia paliwa, ponieważ tworzy większy opór. Jeśli natomiast jeździ po polu, to ciśnienie musi zostać obniżone - konkluduje.

    Rolnicy powinni zwrócić uwagę, że nowoczesne opony są innego typu, niż te używane paręnaście lat temu. Kiedyś pompowało się je jak najmocniej. Teraz producenci stosują inne mieszanki gumy i zaawansowaną technologię. Obecnie ogumienie wytrzymuje niskie ciśnienie i nie jest to wyzwanie, wręcz przeciwnie - jest skonstruowane tak, aby pracować przy tak niskiej wartości, jaką rekomenduje producent. - Śledzimy różne badania na całym świecie. Na uniwersytecie Harpens Adams są prowadzone prace porównujące stopień ugniatania przez opony klasyczne i niskociśnieniowe. Widziałem wyniki pokazujące, że różnica w strukturze gleby i plonach wynosiła 4%. Można by powiedzieć, że to mało, ale w gospodarstwie o powierzchni 400 ha rolnik ma oszczędności rzędu 100 tysięcy złotych rocznie - mówi product manager z Michelin.

    Ciśnienie musi być dopasowane do rozmiaru opony. Jeśli maszyna jest większa, to ciśnienie musi być odrobinę większe. Najczęściej ustawianym ciśnieniem, ale nie rekomendowanym (zawsze trzeba patrzeć, jaka jest maszyna, obciążenie ciągnika i osi), to jest 0,8 - 0,9 bara. Wielkość ciągnika nie ma do końca znaczenia, bo im jest większy, tym ma większe opony, nośność i możliwości. Zdarza się, że ciągnik 180 koni ma podpięte narzędzie, które jest na granicy jego możliwości i jeśli dodatkowo jest podwieszone, to nie ma możliwości zbytniego spuszczenia powietrza.

    Rolnicy, kupując ciągniki ze standardowym ogumieniem, nie zwracają uwagi na to, czy opony są niskociśnieniowe i czy ślad będzie miał dużą powierzchnię. Najważniejsze, żeby maszyna pracowała. - Są tacy, którzy nie zastanawiają się, czy takie użytkowanie przyniesie straty i zgniecie glebę - „da się przejechać, to się jedzie” - słyszę od gospodarzy - opowiada Adam Woroniecki. - Często widuję ten sam ciągnik w Polsce i w Niemczech, ale ogumienie nie jest takie samo. W krajach Europy Zachodniej rozmiar opony jest zazwyczaj o jeden szerszy. Kwestia tego, aby najpierw zainwestować w opony, aby później mieć niższe koszty - dodaje. Im bardziej sprasowana gleba, tym gorzej dla roślin i korzeni, które mają gorszy dostęp do wody i potrzebnych im związków odżywczych. Patrząc na technologię orkową, można zauważyć, że około 80% pola jest ugniatane przez opony. Ważną sprawą jest także optymalny czas użytkowania opon, ponieważ ma znaczący wpływ na generowanie kosztów. Ogumienie stosowane zbyt długo sprawia, że maszyna zaczyna się ślizgać i nie pracuje odpowiednio w gruncie, powodując straty paliwa. Trzeba sobie przeliczyć, ile czasu można użytkować jedna oponę, aby nie były one zbyt duże.

    - Wiele osób patrzy sceptycznie na to, co mówię, jednakże coraz więcej rolników jest przekonanych do tego tematu, a nawet sprawdzają strukturę gleby w poszczególnych miejscach, aby dostosować ciśnienie i sprawdzić skuteczność danych opon - podsumowuje specjalista z Michelin, zapraszając jednocześnie na organizowane przez firmę pokazy dowodzące zauważalnych oszczędności przy zastosowaniu niskiego ciśnienia w oponach.

    • Tagi:
    • ciśnienie
    • gleba
    • ciągnik
    • opony
    • ugniatanie
    Ksenia Pięta
    Podobne artykuły
    Ciągniki

    Kolejna "gruba" premiera na Agritechnice. Deutz-Fahr pokazał nowe modele ciągników serii 8

    10 listopada 2025
    Ciągniki

    Te 6 ciągników właśnie zgarnęło "rolnicze Oscary". Zwycięzcy Tractor Of The Year 2026

    10 listopada 2025
    Ciągniki

    O tym ciągniku mówią dziś wszyscy. 450 koni to dopiero początek. Claas zaczyna nową erę

    9 listopada 2025
    Ciągniki

    Giganci umacniają się, ale te marki ciągników po prostu nokautują. Wzrost sprzedaży o 285 proc.

    7 listopada 2025
    Przepisy

    Masz ciągnik? Nie wszyscy rolnicy pamiętają o tym obowiązku

    6 listopada 2025
    Przepisy

    Nowe prawo zmieni wszystko. Masz taki ciągnik? Oto, co musisz zrobić, by go zalegalizować

    4 listopada 2025
    Ciągniki

    Godzina ładowania, cały dzień pracy w polu? Nowy elektryk z Chin jest naszpikowany technologią

    3 listopada 2025
    Ciągniki

    Ten ciągnik zadebiutował w tym roku i od razu stał się gwiazdą. Hybrydowy potwór o mocy 350 KM

    30 października 2025
    Warto wiedzieć
    Przepisy
    Nie zapominaj o tym zgłoszeniu. Rolnicy muszą to zrobić jeszcze w listopadzie
    10 listopada 2025
    Przepisy
    Za to działanie rolnik może od teraz zapłacić majątek. Sejm przegłosował zaostrzenie prawa
    10 listopada 2025
    Maszyny
    Jedna maszyna i 266 ciężarówek. Ta sieczkarnia zmiażdżyła rekord Guinnessa w zbiorze paszy
    10 listopada 2025
    Najnowsze
    Ciągniki
    Kolejna "gruba" premiera na Agritechnice. Deutz-Fahr pokazał nowe modele ciągników serii 8
    10 listopada 2025
    Ciągniki
    Te 6 ciągników właśnie zgarnęło "rolnicze Oscary". Zwycięzcy Tractor Of The Year 2026
    10 listopada 2025
    Ciągniki
    O tym ciągniku mówią dziś wszyscy. 450 koni to dopiero początek. Claas zaczyna nową erę
    9 listopada 2025
    Ciągniki
    Giganci umacniają się, ale te marki ciągników po prostu nokautują. Wzrost sprzedaży o 285 proc.
    7 listopada 2025
    Ciągniki
    Czarne bestie od JCB na 80. urodziny. Będzie też inwestycja 100 milionów funtów w fabrykę
    4 listopada 2025
    Wieści Rolnicze
    Wieści Rolnicze
    Dane kontaktowe
    Wieści Rolnicze
    RP Digital Sp. z o.o.
    NIP: 5273128894
    REGON: 529596954
    tel. +48 627 47 15 31
    ul. Prosta 51
    00-838 Warszawa
    [email protected]
    Numer dyżurny -- 501 267 226
    Kategorie
    • Ceny Rolnicze
    • Newsy
    • Hodowla
    • Uprawy
    • Owoce i warzywa
    • Technika
    • Prawo i finanse
    • Sylwetki
    • Video
    • Dla Domu
    © 2025 WieściRolnicze
    • Redakcja
    • Reklama
    • Kontakt
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
    • Prenumerata
    • Konkursy
    • Deklaracja dostępności