Wieści Rolnicze
  • Strona główna
  • Ceny Rolnicze
      • Ceny żywca wieprzowego
      • Ceny żywca wołowego
      • Ceny zbóż
      • Ceny pasz
      • Ceny owoców
      • Ceny warzyw
      • Ceny mleka i przetworów
      • Ceny drobiu i jaj
      • Analizy rynkowe
      Czy ceny zbóż mogą być jeszcze niższe? Ekspert ujawnia, co czeka rynek
  • Newsy
  • Hodowla
      • BYDŁO I MLEKO
      • TRZODA CHLEWNA
      • DRÓB
      • INNE HODOWLE
      • ŻYWIENIE
      • WYPOSAŻENIE BUDYNKÓW INWENTARSKICH
      • ZDROWIE I DOBROSTAN
      Rzekomy pomór drobiu znów zbiera żniwo. Choroba w potężnym stadzie
      Polska będzie wolna od ptasiej grypy? Branża drobiarska na to liczy
      Przełomowa decyzja w sprawie pryszczycy. Zmiana nastąpi o północy
      Ile kosztują kury w czerwcu 2025 roku? Oto aktualne ceny
  • Uprawy
      • ZBOŻA
      • INNE UPRAWY
      • NAWOŻENIE
      • CHOROBY I SZKODNIKI
      • UPRAWA GLEBY
      • PRZECHOWALNICTWO
      • Owoce i warzywa
      Grad wielkości piłek golfowych zniszczył uprawy [VIDEO, ZDJĘCIA]
      Kiedy wykonać zabieg T3 w zbożach i przede wszystkim czym?
      Rośnie liczba gmin, w których przewiduje się straty w plonach z powodu suszy
      Pieniądze zarobione w Londynie zainwestowali w ziemię. Mają 280 hektarów [VIDEO]
  • Technika
      • CIĄGNIKI
      • MASZYNY
      • URZĄDZENIA
      W porównaniu do maja 2024 wzrost wyniósł 90%! Ożywienie na rynku ciągników
      Tym traktorem zrobiliśmy niemal wszystko. Nowy ciągnik Claas w akcji [VIDEO]
      Ciągniki z Azji będą coraz bardziej się liczyć? Aktualna sprzedaż w Polsce
      Chcą transportować własne płody rolne, muszą płacić podatek. Jest odpowiedź
  • Prawo i finanse
      • VAT
      • EKONOMIKA
      • POMOC UNIJNA
      • PRZEPISY
      • WNIOSKI DO POBRANIA
      • KRUS
      • GIEŁDOWY RYNEK ROLNY
      Dofinansowanie do OZE - gdzie po dotację lub kredyt?
      Sąd skazał osoby, które odpowiadają za przemyt zbóż z Ukrainy. Jakie kary?
      Tych pieniędzy po terminie rolnik już nie otrzyma. Ważne wnioski i rozliczenia
      Rynek zbóż: „Nie widać światełka w tunelu”
  • Sylwetki
  • Video
  • Dla domu
      • Kulinaria
      • Hotblog
      • Koła gospodyń wiejskich
      • Zdrowie
      Rozpuść tabletkę w wodzie i podlewaj begonię. Morze kwiatów gwarantowane
      Wieczorami jego słodki aromat wypełni ogród. To stary-nowy hit polskich ogrodów
      Siej co 10 dni aż do lipca. Fasolka będzie przynosić plony przez całe lato
      Właśnie przyleciały do Polski. Nie bój się, gdy je zobaczysz
  • iEKO iLOGICZNIE
      • Ekologia z certyfikatem
      • Dobre praktyki w uprawie roślin
      • Zrównoważony chów zwierząt
      • Odnawialne źródła energii
      • Zdrowa żywność
      • Środki pomocowe
      Czołowi eksperci i liderzy branży agro na jednym wydarzeniu. Chodzi m.in. o ekologiczne uprawy
      Produkować i zużywać prąd z nieswojej instalacji
      Materiał promocyjny Agrofotowoltaika jako szansa na zwiększanie samowystarczalności producentów rolnych
      Rolnicy szczerze o panelach fotowoltaicznych bez dotacji. Czy się opłaciło?
  • Wieści Rolnicze
  • Ratuje stare traktory

Ratuje stare traktory

Technika - Ciągniki 1 stycznia 2015 05:31 Marzena Zbierska Aktualizacja: 16 listopada 2015 10:02
Ratuje stare traktory
Mariusz Walkowiak z Osowa (powiat wrzesiński) może dziś śmiało stwierdzić, że ratowanie bocianów to zajęcie wymagające wielu godzin mozolnej pracy. A to za sprawą starego ciągnika, któremu po latach zapomnienia, własnoręcznie przywrócił dawny blask. Teraz traktor klekocze jak nowy.
Spis treści:

    Mariusz Walkowiak z Osowa (powiat wrzesiński) może dziś śmiało stwierdzić, że ratowanie bocianów to zajęcie wymagające wielu godzin mozolnej pracy. A to za sprawą starego ciągnika, któremu po latach zapomnienia, własnoręcznie przywrócił dawny blask. Teraz traktor klekocze jak nowy.

    Zetor 25K, potocznie nazywany bocianem, stoi w garażu pana Mariusza w towarzystwie innego przedstawiciela tej marki - Zetora 25A. Skąd ten ptasi przydomek? Otóż model 25K był wysoko osadzony na kołach o wąskim rozstawie. Taka konstrukcja przypominała wysokie, bocianie nogi. A wiadomo, że bocian to częsty towarzysz rolnika podczas prac polowych, bo ptak w świeżo uprawionej ziemi szuka pożywienia. Oba Zetory pierwsze loty mają już dawno za sobą. Co więcej, przez lata stały zapomniane i nieużywane. Zetor 25K stacjonował w szopie na podwórzu Mariusza Walkowiaka od czasów jego dzieciństwa. Myśl o renowacji pojazdu pojawiła się niespodziewanie.

    Traktor odkryty po latach

    - Wszystko zaczęło się w 2007 roku od wizyty na Festiwalu Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych w Wilkowicach. Tam zobaczyłem po raz pierwszy odrestaurowane ciągniki, nie tylko Zetory, ale też maszyny z Niemiec, Holandii i nasze polskie Ursusy - opowiada Mariusz Walkowiak. - Wiedziałem, że Zetor 25K stoi na moim podwórku. Został zakupiony w 1982 roku i służył do prac polowych w gospodarstwie mojego dziadka Stefana Walkowiaka. Później odziedziczył go Piotr Walkowiak, czyli mój ojciec. W międzyczasie byli tacy, którzy chcieli go kupić, ale na szczęście sprzedany nie został. Ojciec wyszedł z założenia, że być może przyjdzie jeszcze dla niego lepszy czas. I w końcu przyszedł. Wtedy w Wilkowicach po raz pierwszy pomyślałem, że można by przywrócić go do stanu używalności i pokazać na zlocie. Zetor 25K, podobnie jak cała linia Zetorów 25, został wyprodukowany przez czeską fabrykę Zbrojovka w Brnie (nazwa słusznie kojarzy się z uzbrojeniem, które produkowano tam podczas I Wojny Światowej). Wyprodukowano ich 55 tys., a 60% trafiło na eksport, w tym do Polski. Egzemplarz Mariusza Walkowiaka wyjechał z fabryki w 1957 roku i to właśnie ten rocznik dał się we znaki już na początku prac remontowych.

     

    Silnik z „pękniętym skrzydłem”

    - Renowacja trwała dwa lata, zajmowałem się tym razem z ojcem, głównie po pracy i w soboty. Największym problemem było naprawienie silnika, a konkretnie pęknięcia międzyzaworowego przy głowicy - wspomina Mariusz Walkowiak. - W okolicy nikt nie chciał się podjąć tej naprawy. Pęknięta część była wykonana ze stopu, który nie jest już stosowany i należało wiedzieć, jak postąpić z tym materiałem podczas spawania. Z pomocą przyszedł człowiek, którego spotkałem w Wilkowicach. Miał już sporo kontaktów i wiedział, gdzie szukać osoby, która może tę głowicę naprawić. Po pokonaniu tych trudności można było dopiero zacząć myśleć o uruchomieniu ciągnika. Później okazało się, że do celu prowadziła jeszcze daleka droga. Od pierwszej fascynacji starymi traktorami do samodzielnego wyjazdu wyremontowanym ciągnikiem do Wilkowic minęło sporo czasu. W końcu wysiłek został nagrodzony. Mariusz Walkowiak zaprezentował swojego Zetora podczas festiwalu w Wilkowicach w 2011 roku.

    - Już sam wyjazd był dla mnie sukcesem. Podczas imprezy udało mi się zająć drugie miejsce w konkurencji odpalania silnika na korbę - opowiada pasjonat. - Ta rywalizacja nie polega jedynie na odpaleniu silnika. Najpierw należy odejść z korbą 10 metrów od ciągnika, położyć ją na ziemię, odejść znów 10 metrów. Z tego miejsca rozpoczyna się wyścig. Trzeba podbiec do korby, następnie do ciągnika, odpalić, wsiąść i jak najszybciej dojechać do mety. Liczy się sprawność traktorzysty i niezawodność ciągnika przy odpalaniu. Jeśli silnik szybko zaskoczy, jest duża szansa na wygraną.

    „Wysokie loty” na zawodach i nowa pokusa

    Wygrać udało się po roku. W 2012 roku Mariusz Walkowiak zdobył pierwsze miejsce w odpalaniu ciągnika korbą. Wtedy retrotraktorzysta z Osowa pojawił się w Wilkowicach już nie tylko z Zetorem, ale jeszcze ze śrutownikiem kamieniowym napędzanym pasem transmisyjnym. Ten wyjazd znów okazał się przełomowy, bo jeden ciągnik w kolekcji wydał się panu Mariuszowi zbyt skromnym osiągnięciem. - Krótko po powrocie dotarła do mnie informacja, że w pobliskiej miejscowości jest na sprzedaż Zetor 25A, wersja transportowa. Nie zastanawiałem się długo. Kupiłem. Po wyremontowaniu pierwszego Zetora, czegoś mi chyba brakowało, a pokusa była tym większa, im więcej takich perełek naoglądałem się na zlocie - przyznaje pan Mariusz.

    Wyremontowany, zabytkowy ciągnik można kupić za 10-12 tys. złotych, a pojazd do remontu kosztuje znacznie mniej 4-5 tys. zł. W internecie nie brakuje ofert osób, które renowacją takich maszyn zajmują się wyłącznie dla zysku. - Dla pasjonata lepszym rozwiązaniem jest zakup ciągnika do remontu. Kiedy poświęca się swój czas na odrestaurowanie traktora, daje to większe zadowolenie, a poza tym można poznać mechanikę ciągnika. Kiedy remontuje się pojazd samemu, to po porostu wie się, co się ma - kwituje Mariusz Walkowiak. - W każdym innym przypadku, istnieje ryzyko, że remont nie został przeprowadzony odpowiednio i pojawią się problemy w użytkowaniu oraz dodatkowe koszty.

     

    Mechanizacja, czyli zawrotna prędkość

    Oba Zetory służyły najogólniej mówiąc do prac polowych, ale były pewne różnice. Zetor 25K był wykorzystywany do prac rzędowych, czyli opryskiwania upraw, obradlania ziemniaków itp. Nadawał się lepiej do tego celu z uwagi na węższy rozstaw kół i bardzo dużym prześwit powierzchniowy, w najniższym punkcie ma 50 cm. Natomiast Zetor 25A służył do szybkiego, jak na ówczesne warunki, transportu, ponieważ ma szeroki rozstaw tylnych kół, szersze opony i szybszą skrzynię biegów. Skrzynia w Zetorze 25A jest 6-biegowa, a na szóstym biegu można było osiągnąć prędkość 40 km/godz., a to w czasach świetności tych maszyn było spore osiągniecie. - Te ciągniki mają prostą konstrukcję. Między innymi z tego powodu, aby łatwo było je naprawiać. Są wyposażone w prosty silnik dwucylindrowy Diesla, nieskomplikowaną pompę wtryskową, dwie świece żarowe… Wystarczy podstawowa wiedza na temat budowy silnika, aby poradzić sobie z naprawą - dodaje pasjonat.

    Silnik miał jednak jeden mankament. Łatwo się przegrzewał z uwagi na niewydolny układ chłodniczy, który wykorzystywał wodę, a nie specjalny płyn. W chłodnicy osadzał się kamień, a wody zawsze brakowało. Właśnie przez dolewanie zimnej wody, kiedy silnik był gorący, powstawały pęknięcia międzyzaworowe. Poza tym, jeśli pojazd był zadbany, nie sprawiał większych problemów. - Dziś jest mniejszy kłopot z zakupem części niż w latach dziewięćdziesiątych - ocenia pan Mariusz. - Bezpośredni importer sprowadza nowe części zamienne do Zetorów z Czech. Kupuję je głównie przez internet, a czasami właściciele ciągników sprzedają lub wymieniają się częściami między sobą.

     

    Zetor 25 dołączy do stada?

    Miłośnicy starych ciągników i maszyn rolniczych to dość liczna społeczność. Na stronach i forach internetowych wymieniają się poradami. W realu spotykają się na imprezach i zlotach organizowanych w całej Polsce (w kalendarzu jest także wyjazd do Czech). Mariusz Walkowiak jest członkiem Klubu Miłośników Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych „Traktor i Maszyna”, który działa już ponad 10 lat. - Ludzie są bardzo przyjaźnie nastawieni do starych ciągników i zawsze reagują pozytywnie, widząc taki pojazd na drodze. Często podczas imprez, na których można obejrzeć moje pojazdy, spotykam osoby, które wspominają czasy, kiedy pracowali na takim właśnie traktorze. Czasami opowiadają mi o swoich egzemplarzach, dyskutujemy o szczegółach konstrukcji, detalach i różnicach, które zauważają oglądający. Bywa, że ich uwagę przykuje inne położenie dźwigni skrzyni biegów i rozpoczyna się dyskusja, dlaczego jeden model miał tak, a drugi inaczej… Widać, że w latach sześćdziesiątych czy siedemdziesiątych rolnicy dobrze znali swoje maszyny, bo wtedy naprawiali je sami. Ci, którzy mieli kiedyś podobnego Zetora, cieszą się, że zachowały się jeszcze takie egzemplarze jak moje, że nie zaginęły zupełnie, są zadbane i pokazywane szerokiej publiczności - zauważa kolekcjoner z Osowa.

    Mariusz Walkowiak nie zakończył jeszcze poszukiwań. Marzy mu się pierwsza wersja Zetora 25. Do Polski trafiło niewiele takich ciągników i bardzo trudno zdobyć egzemplarz z oryginalnymi podzespołami. W czasach świetności czeskie Zetory trafiały do PGR-ów, a później były odkupywane przez rolników w stanie już zwykle nie najlepszym. Kiedy psuła się np. skrzynia biegów, najczęściej nie poszukiwano oryginalnej, ale montowano skrzynię od nowszego modelu. Stąd trudno o oryginał. - Najprzyjemniejszy w tej pasji jest spokój, który towarzyszy mi podczas pracy nad przywracaniem ciągnika do stanu używalności. To jest sposób na oderwanie się od codzienności. Duża frajda to również wyjazdy na zloty, gdzie można pokazać efekt swojej pracy i przejażdżki po okolicy, którym zawsze towarzyszy ten miły dla ucha terkot silnika - dodaje pasjonat.

    • Tagi:
    • Wilkowice
    • Mariusz Walkowiak
    • Klub Miłośników Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
    Marzena Zbierska
    Podobne artykuły
    Newsy

    Festiwal starych ciągników w Wilkowicach [ZDJĘCIA]

    19 sierpnia 2019
    Newsy

    ROLTECHNIKA i festiwal starych ciągników 2017 [FOTO i FILM]

    21 sierpnia 2017
    Newsy

    ROLTECHNIKA i festiwal starych ciągników tuż-tuż

    9 sierpnia 2017
    Warto wiedzieć
    Inne uprawy
    Tego zabiegu w rzepaku nie można już absolutnie robić. KE zakazała
    9 czerwca 2025
    KRUS
    KRUS podał najnowsze stawki miesięcznych składek. Ile trzeba będzie zapłacić?
    9 czerwca 2025
    Prawo i finanse
    Zakładanie gospodarstwa rolnego - o czym warto pamiętać?
    9 czerwca 2025
    Najnowsze
    Ciągniki
    W porównaniu do maja 2024 wzrost wyniósł 90%! Ożywienie na rynku ciągników
    7 czerwca 2025
    Ciągniki
    Tym traktorem zrobiliśmy niemal wszystko. Nowy ciągnik Claas w akcji [VIDEO]
    1 czerwca 2025
    Ciągniki
    Ciągniki z Azji będą coraz bardziej się liczyć? Aktualna sprzedaż w Polsce
    1 czerwca 2025
    Technika
    Chcą transportować własne płody rolne, muszą płacić podatek. Jest odpowiedź
    1 czerwca 2025
    Maszyny
    Nowa prasa rolnicza na rynku. Jest w pełni zautomatyzowana [VIDEO]
    31 maja 2025
    Wieści Rolnicze
    Wieści Rolnicze
    Dane kontaktowe
    Wieści Rolnicze
    RP Digital Sp. z o.o.
    NIP: 5273128894
    REGON: 529596954
    tel. +48 627 47 15 31
    ul. Prosta 51
    00-838 Warszawa
    [email protected]
    Numer dyżurny -- 501 267 226
    Kategorie
    • Ceny Rolnicze
    • Newsy
    • Hodowla
    • Uprawy
    • Owoce i warzywa
    • Technika
    • Prawo i finanse
    • Sylwetki
    • Video
    • Dla Domu
    © 2025 WieściRolnicze
    • Redakcja
    • Reklama
    • Kontakt
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
    • Prenumerata
    • Konkursy