Czy ekoschemat „biologiczna ochrona upraw” zostanie rozszerzony?
Czy ekoschemat „Biologiczna ochrona upraw” może zostać poszerzony o dodatkową interwencję?
Ekoschemat „Biologiczna ochrona upraw”. Czy może zostać rozszerzony?
Przypomnijmy: płatności do ekochematu "biologiczna ochrona upraw" są przyznawane za realizację wymogu zastosowania zabiegu ochrony roślin z wykorzystaniem biologicznej ochrony roślin przy użyciu preparatów mikrobiologicznych zgodnie z etykietą danego środka.
Co z nawozami produktów mikrobiologicznych?
W imieniu rolników o wspomnianą kwestię zapytał niedawno jeden z parlamentarzystów.
W swojej interpelacji do resortu rolnictwa, poseł Krzysztof Ciecióra pyta wprost: czy możliwe jest uwzględnienie w ekoschemacie „Biologiczna ochrona upraw” nawozowych produktów mikrobiologicznych?
- Rozszerzenie ekoschematu „Biologiczna ochrona upraw” o wsparcie w formie dofinansowania dla nawozowych produktów mikrobiologicznych stanowiłoby skuteczną zachętę dla rolników do stosowania zabiegów biologicznych. Dzięki uprawom metodami z użyciem produktów mikrobiologicznych polskie rolnictwo zyska m.in. powszechność stosowania nieinwazyjnych i ekologicznych preparatów mikrobiologicznych zastępujących zarówno środki ochrony chemicznej, jak również preparaty wpływające na poprawę jakości gleb i ograniczenie zanieczyszczeń środowiska - argumentuje poseł w swojej interpelacji.
Co na to władze ministerstwa rolnictwa?
Jak przyznaje wiceminister Stefan Krajewski, podjęte zostały już pewne działania.
- Podjęte zostały prace z instytutami naukowymi w sprawie ewentualnego objęcia nowym wsparciem rolników stosujących nawozowe produkty mikrobiologiczne - odpowiada wprost wiceminister rolnictwa.
Jest jednak jedno, ale...
Trzeba bowiem pamiętać, że - by ewentualne zmiany weszły w życie - wymagane jest przejście bardzo długiej ścieżki formalnej. Poza zmianami w naszym polskim ustawodastwie - wymagana jest ponadto zgoda Komisji Europejskiej.
- Wdrożenie nowego rodzaju wsparcia wymaga w pierwszej kolejności zaproponowania zmiany Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 (PS WPR). W tym kontekście podkreślenia wymaga fakt, że wprowadzenie nowej interwencji to nie tylko uzupełnienie PS WPR o opis tej interwencji, ale przede wszystkim wiąże się to z koniecznością dostosowania już istniejących zapisów PS WPR, np. w części dotyczącej oceny potrzeb i strategii interwencji, wskaźników czy w planie finansowym. Ponadto każda propozycja zmiany PS WPR wymaga akceptacji Komitetu Monitorującego Plan Strategiczny dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2024 (KM PS WPR), jak również akceptacji Rady Ministrów. Dodatkowo, każda zmiana w PS WPR wymaga zatwierdzenia przez Komisję Europejską (KE), co jest procesem złożonym i długotrwałym, poprzedzonym negocjacjami z KE - wylicza wiceminister Stefan Krajewski.
To nie koniec.
- Po uzyskaniu akceptacji KE istnieje konieczność wprowadzenia rozwiązań do polskiego porządku prawnego, co może wymagać zmiany np. ustawy o Planie Strategicznym WPR 2023-2027 (1), a na pewno będzie wymagało zmiany odpowiednich rozporządzeń wykonujących przepisy tej ustawy. W związku z tym, termin ewentualnego uruchomienia ww. instrumentu jest uzależniony od przebiegu tych prac - podkreśla na koniec wiceminister.
CZYTAJ TAKŻE: Kontrole ekoschematów oparte na nieaktualnych danych?