Pomoc suszowa. Dostałeś decyzję odmowną? Warto się odwołać!
Masz zwierzęta i nie wpisałeś ich we wniosku o oszacowanie strat? Zrobiłeś błąd! Ale jeszcze jest nadzieja...
Trwa wypłata środków w ramach pomocy klęskowej dla rodzin rolniczych. Do 22 grudnia na konta rolników wpłynęło blisko 547 mln zł. Nie wszyscy wnioskodawcy jednak mogą cieszyć się dodatkowym zastrzygkiem gotówki. Pewna grupa rolników otrzymała decyzje odmowne. Są wśród nich właściciele gospodarstw rolnych, którzy zajmują się nie tylko produkcją roślinną, ale i zwierzęcą. Ci rolnicy, którzy we wniosku o oszacowanie strat nie wpisali posiadanych zwierząt, popełnili spory błąd. W ten sposób bowiem wykazali zbyt małe koszty związane z suszą i produkcją zwierzęcą. Dlatego po kalkulacjach okazało się, że procent strat jest zbyt mały, by otrzymać wsparcie finansowe.
Czytaj także: Pomoc suszowa. Kwoty znacznie mniejsze niż zapowiadano!
Czy droga do pomocy publicznej jest już zatem całkowicie zamknięta? Takie pytanie zadaliśmy ARiMR Oddział w Poznaniu. Otrzymaliśmy odpowiedź, że rolnicy mają prawo złożenia odwołania od agencyjnej decyzji. Trzeba jednak się spieszyć.
- Czynności odwoławczej należy dokonać w ciągu 14 dni od dnia doręczenia decyzji wnioskodawcy - podaje ARiMR Oddział Regionalny w Poznaniu.
W odwołaniu warto zaznaczyć, że prowadzi się produkcję zwierzęcą i poniosło się wyższe koszty produkcji.
- W przypadku, gdy rolnik ubiegający się o pomoc klęskową dla rodzin, składając wniosek o szacowanie strat nie podał w nim wielkości prowadzonej w gospodarstwie produkcji zwierzęcej, czego skutkiem jest oszacowanie strat wyłącznie w odniesieniu do produkcji roślinnej, co z kolei nie może być rzetelnym miernikiem poziomu strat w obszarze całego gospodarstwa, otrzyma on decyzję odmawiającą przyznania pomocy - podaje ARiMR Oddział Regionalny w Poznaniu.
Dalej Agencja informuje, że we wniosku o oszacowanie szkód rolnik powinien zawrzeć następujące dane:
1) imię i nazwisko, adres oraz numer identyfikacyjny producenta rolnego nadawany w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności oraz miejsce położenia gospodarstwa rolnego;
2) numer ewidencyjny powszechnego elektronicznego systemu ewidencji ludności (numer PESEL) albo numer identyfikacji podatkowej (NIP) producenta rolnego;
3) adres poczty elektronicznej producenta rolnego;
4) informacje o powierzchni upraw rolnych zgodnej z wnioskiem o przyznanie płatności w rozumieniu przepisów o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego w roku, w którym jest składany ten wniosek;
5) informację o procentowej wysokości szkód w poszczególnych uprawach;
6) informacje o liczbie zwierząt utrzymywanych w gospodarstwie rolnym, a w przypadku gdy dany gatunek jest objęty przepisami ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt (Dz. U. z 2019 r. poz. 1149 i 1824 oraz z 2020 r. poz. 300), zwanej dalej "ustawą o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt" - zgodnej z liczbą zwierząt wpisanych do rejestru zwierząt gospodarskich oznakowanych, o którym mowa w ustawie o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt;
7) informacje o kosztach poniesionych z tytułu niezebrania plonów w wyniku powstania szkód spowodowanych wystąpieniem suszy w produkcji zwierzęcej, w wysokości nieprzekraczającej wysokości szkód spowodowanych przez suszę w uprawach producenta rolnego na paszę dla bydła, świń, owiec lub kóz, wymienionych w załączniku nr 4 do rozporządzenia i wartości produkcji zwierzęcej.
W związku z tym, że w aplikacji nie można dokonać korekty dokumentów, jednym rozwiązaniem jest odwołanie.
Czytaj także: Skończy się branie dopłat przez tych, którzy nie uprawiają ziemi? [VIDEO]