Obszary objęte ASF. Do 250 tys. zł na rozpoczęcie działalności pozarolniczej
Do 28 marca 2020 r. można składać w oddziałach regionalnych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wnioski o przyznanie pomocy na rozpoczęcie działalności pozarolniczej finansowanej z PROW 2014-2020.
Nabór przeznaczony jest dla rodzin rolniczych, które na terenach wiejskich, objętych ASF, prowadzą chów lub hodowlę trzody chlewnej i chcą z niej zrezygnować.
O premię może starać się rolnik, małżonek rolnika bądź domownik, który m.in. podlega ubezpieczeniu w KRUS w pełnym zakresie nieprzerwanie co najmniej od 12 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy. Poza tym rolnik musi mieć przyznaną jednolitą płatność obszarową do użytków rolnych wchodzących w skład gospodarstwa za 2019 r., a jeżeli jej nie otrzymał, powinien mieć przyznaną taką płatność za 2020 r. W drugim z wymienionych przypadku dokument potwierdzający przyznanie jednolitej płatność obszarowej za 2020 r. można dostarczyć na etapie składania wniosku o wypłatę premii.
Od ubiegłego roku o pomoc z tego działania PROW 2014-2020 mogą ubiegać się także te osoby, które przez 24 miesiące poprzedzające złożenie wniosku miały zawieszoną lub zakończoną pozarolniczą działalność gospodarczą oraz te, które swój biznes na wsi już prowadzą i chcą go rozszerzyć o nowy rodzaj działalności.
Katalog działalności gospodarczych objętych wsparciem obejmuje: usługi, produkcję czy sprzedaż różnych produktów niezwiązanych z rolnictwem.
Wysokość pomocy uzależniona jest od liczby nowo utworzonych miejsc pracy. W przypadku utworzenia jednego miejsca pracy można liczyć na otrzymanie bezzwrotnej premii w wysokości 150 tys. zł, przy dwóch wzrasta ona do 200 tys. zł, a przy trzech
- do 250 tys. zł.
Premia na rozpoczęcie działalności pozarolniczej zostanie wypłacona w dwóch ratach. Pierwszą (80%) rolnik otrzyma, gdy spełnieni warunki określone w wydanej decyzji o przyznaniu pomocy, a będzie miał na to 9 miesięcy (liczone od dnia doręczenia decyzji). Pozostałe
20% dotacji wpłynie na jego konto po rozliczeniu realizacji biznesplanu. Natomiast na złożenie wniosku o płatność drugiej raty pomocy przewidziano maksymalnie dwa lata (liczone od dnia wypłaty pierwszej części premii) i nie później niż do 31 sierpnia 2023 r.
Ważne jest, żeby 70% kwoty premii musi być wydane na inwestycje w środki trwałe, czyli np. zakup maszyn i urządzeń, środków transportu czy wyposażenia. Pozostałe 30% można przeznaczyć na wydatki bieżące związane z rozpoczęciem działalności.
Beneficjent, po zarejestrowaniu działalności gospodarczej, może pozostać w KRUS do dnia złożenia wniosku o wypłatę drugiej raty premii.
Czytaj także: