Mięso drobiowe i wołowe hitem polskiego eksportu
Najwięcej za granicę sprzedano mięsa i produktów mięsnych, głównie mięsa drobiowego i wołowego, przetworów mięsnych i mięsa wieprzowego. To wszystko w okresie pierwszych ośmiu miesięcy 2022 r.
26,7% więcej eksportu niż przed rokiem
Jak podaje Biuro Analiz i Strategii KOWR, odnotowano wzrost wartości eksportu towarów rolno-spożywczych z Polski. W okresie od stycznia do sierpnia 2022 r. ich sprzedaż za granicę osiągnęła 30,3 mld EUR (140 mld zł), o 26,7% więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku.
Wysoka jakość i konkurencyjna cena
Wzrost eksportu był wynikiem korzystnego dla eksporterów kursu złotego względem euro, konkurencyjności cenowej i jakościowej polskich produktów rolno-spożywczych.
Największy eksport mięsa drobiowego do krajów UE
Ponad 74% wpływów z eksportu produktów rolno-spożywczych wygenerowała sprzedaż do krajów Unii Europejskiej. Do krajów UE sprzedawano głównie: mięso drobiowe (2,1 mld EUR), papierosy (1,9 mld EUR), produkty mleczne (1,8 mld EUR), mięso wołowe (1,2 mld EUR), pieczywo i wyroby piekarnicze (1,1 mld EUR), karmę dla zwierząt (1,0 mld EUR), a także wyroby czekoladowe (0,9 mld EUR).
Największy eksport unijny do Niemiec
Największe przychody z eksportu do UE-27 uzyskano ze sprzedaży do Niemiec (7,5 mld EUR, wzrost o 26%), Niderlandów (2,1 mld EUR, wzrost o 45%), Francji (1,9 mld EUR, wzrost o 32%), Włoch (1,5 mld EUR, wzrost o 16%) i Czech (1,3 mld EUR, wzrost o 32%).
Poza UE wysoko również mięso drobiowe
Do krajów poza unijnych wyeksportowano produkty rolno-spożywcze o wartości 7,8 mld EUR (wzrost o 19%). Były to przede wszystkim: produkty mleczne (693 mln EUR), mięso drobiowe (612 mln EUR), pszenica (520 mln EUR), wyroby czekoladowe (451 mln EUR), pieczywo i wyroby piekarnicze (436 mln EUR) oraz papierosy (392 mln EUR).
Wielka Brytania największym odbiorcą poza unijnym
Odbiorcami poza unijnymi, podobnie jak w latach poprzednich, były: Wielka Brytania (przychody na poziomie 2,4 mld EUR, wzrost o 28%), Ukraina (615 mln EUR, wzrost o 21%), Stany Zjednoczone (475 mln EUR, wzrost o 25%), Arabia Saudyjska (339 mln EUR, spadek o 11%), a w dalszej kolejności: Izrael (251 mln EUR, wzrost o 33%), Norwegia (198 mln EUR, wzrost o 25%) oraz Algieria (172 mln EUR, spadek o 46%).
Dominuje mięso i produkty mięsne
W strukturze towarowej polskiego eksportu rolno-spożywczego dominowało mięso i produkty mięsne (6,2 mld EUR, wzrost o 38%), w tym głównie mięso drobiowe i wołowe, przetwory mięsne i mięso wieprzowe.
Kolejną grupę stanowiły: ziarno zbóż i przetwory (4,2 mld EUR, wzrost o 42%), tytoń i wyroby tytoniowe (2,8 mld EUR, wzrost o 5%), produkty mleczne (2,5 mld EUR, wzrost o 42%) oraz cukier i wyroby cukiernicze (2,0 mld EUR, wzrost o 16%).
Import również wyższy niż przed rokiem
Import towarów rolno-spożywczych w okresie pierwszych ośmiu miesięcy 2022 r. osiągnął 20,3 mld EUR (94 mld zł) i był o 28,2% większy niż przed rokiem. Bardzo duży wzrost wartości importu był wynikiem rosnących cen transakcyjnych sprowadzanych surowców.
Dodatni bilans wymiany handlowej
W okresie styczeń–sierpień 2022 r. dodatnie saldo wymiany handlowej ukształtowało się na poziomie 10,0 mld EUR (46 mld zł), o 23,8% wyższym niż w analogicznym okresie 2021 r.
Masz pytania lub wątpliwości dotyczące tego artykułu?
Napisz wiadomość: [email protected]
Czekamy na kontakt z Tobą, Twój głos jest dla nas ważny.
- Tagi:
- produkty rolne
- eksport
- import