Wieści Rolnicze
  • Strona główna
  • Ceny Rolnicze
      • Ceny żywca wieprzowego
      • Ceny żywca wołowego
      • Ceny zbóż
      • Ceny pasz
      • Ceny owoców
      • Ceny warzyw
      • Ceny mleka i przetworów
      • Ceny drobiu i jaj
      • Analizy rynkowe
      Żniwa 2025. Za to zboże dostaniesz 100 zł więcej
      Czy rolnicy zarobią w tym roku na zbożu?
      Niepewność na rynku świń. Co z cenami?
      Ceny bydła. Nadal wysokie?
  • Newsy
  • Hodowla
      • BYDŁO I MLEKO
      • TRZODA CHLEWNA
      • DRÓB
      • INNE HODOWLE
      • ŻYWIENIE
      • WYPOSAŻENIE BUDYNKÓW INWENTARSKICH
      • ZDROWIE I DOBROSTAN
      Rolnicy, którzy mają zwierzęta, nie będą już musieli prosić w ARiMR o te papiery
      Szepietowo 2025. W tym roku wystawa zwierząt jest inna niż zawsze [VIDEO]
      Szepietowo 2025: XXXI Regionalna Wystawa Zwierząt Hodowlanych już od jutra
      Można zmienić przeznaczenie jałówki opasowej i ubiegać się o wsparcie
  • Uprawy
      • ZBOŻA
      • INNE UPRAWY
      • NAWOŻENIE
      • CHOROBY I SZKODNIKI
      • UPRAWA GLEBY
      • PRZECHOWALNICTWO
      • Owoce i warzywa
      Będzie upalnie w tym tygodniu. Bez dwóch zdań. Małe żniwa ruszą pełną parą?
      Te zmiany w prawie budzą obawę rolników. Domagają się pilnego wstrzymania prac
      Suszę już widać w kukurydzy. Tam mogą być straty
      Ta uprawa wzbudza coraz większe zainteresowanie. Dobrze radzi sobie z suszą
  • Technika
      • CIĄGNIKI
      • MASZYNY
      • URZĄDZENIA
      Ten projekt pochłonął aż 100 milionów. Będą maszyny rolnicze o zerowej emisji?
      Ważna informacja dla ponad 10 tys. rolników. Chodzi o inwestycje z rolnictwa 4.0
      CASE IH świętuje. "Przełamujemy granice w projektowaniu ciągników" [VIDEO]
      Ceny szaleją. Tuż przed żniwami rolnicy zapłacą więcej za paliwo?
  • Prawo i finanse
      • VAT
      • EKONOMIKA
      • POMOC UNIJNA
      • PRZEPISY
      • WNIOSKI DO POBRANIA
      • KRUS
      • GIEŁDOWY RYNEK ROLNY
      ARiMR przypomina rolnikom: zostały tylko dwa dni. Potem już będzie za późno
      Krajowy System e-Faktur - co musisz wiedzieć, zanim zacznie obowiązywać?
      Rolnicy jednak nie będą składać tych deklaracji od 2026? "To może być przełom"
      Dostałeś dotację? Zobacz, jak prawidłowo rozliczyć amortyzację w rolnictwie
  • Sylwetki
  • Video
  • Dla domu
      • Kulinaria
      • Hotblog
      • Koła gospodyń wiejskich
      • Zdrowie
      Może rosnąć na słońcu i nie wymaga podlewania. Ma charakterystyczną cechę
      Klasycznie czy oryginalnie? Pięć pnączy idealnych na pergole i altany
      Podlewaj rośliny w taki sposób. Ogród przetrwa suszę i upały
      Uważaj, by upały nie zniszczyły ogrodu. Pamiętaj nie tylko o podlewaniu
  • iEKO iLOGICZNIE
      • Ekologia z certyfikatem
      • Dobre praktyki w uprawie roślin
      • Zrównoważony chów zwierząt
      • Odnawialne źródła energii
      • Zdrowa żywność
      • Środki pomocowe
      Czy agrowoltaika może zagwarantować plony i przychody rolnika?
      Duże zmiany dla właścicieli fotowoltaiki. Będzie bez koncesji i bez pozwolenia?
      To innowacyjne rozwiązanie chroni uprawy polowe przed nawałnicami i upałami
      Uprawy i panele na jednym polu. Jak to działa i czy się sprawdza?
  • Wieści Rolnicze
  • Jak i za ile promujemy polską żywność?

Jak i za ile promujemy polską żywność?

Prawo i finanse - Ekonomika 1 stycznia 2020 06:00 Dorota Jańczak
Jak i za ile promujemy polską żywność?
Źródło: fotolia.com
Na promocję polskiej żywności rocznie wydawane są miliony złotych. Jakie są efekty tych działań?
Spis treści:

    Na promocję polskiej żywności rocznie wydawane są miliony złotych. Jakie są efekty tych działań?

    Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

    Bułka wypieczona w polskiej piekarni z polskiego zboża, obłożona pomidorem z pobliskiego pola i wędliną z krajowego zakładu mięsnego, który do przerobu kupił polską świnię, A do tego sok powstały oczywiście z polskich jabłek. Producenci żywności, w tym rolnicy oraz przetwórcy, życzyliby sobie, by właśnie tak wyglądały śniadania w każdym polskim domu. Czy jako konsumenci zwracamy jednak uwagę na to, gdzie powstała żywność, którą tak bardzo chętnie kupujemy? Z ręką na sercu musimy sobie odpowiedzieć, że często - nie. Dlaczego? Czy państwo podejmuje działania, by to zmienić? Jakie środki na ten cel wydaje ministerstwo rolnictwa? Oto, co udało nam się dowiedzieć na temat promocji polskiej żywności.

    Ponad 6 mln zł w 2018 roku wydało Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi na działania informacyjne i promocję polskiej żywności w kraju i zagranicą. Podobna kwota na ten cel zostanie rozdysponowana i w tym roku. Jakie to są przedsięwzięcia? Jak podał resort, w tegorocznym budżecie zaplanowano kwotę 2 868 000 zł na realizację: Targów Polagra 2019, Programu „Poznaj Dobrą Żywność”, aktualną edycję publikacji „Rolnictwo i Gospodarka Żywnościowa” czy wydanie katalogu „Poznaj Dobrą Żywność”. W tej grupie zadań znalazło się także sfinansowanie: systemu oznaczeń geograficznych, nazw pochodzenia, gwarantowanych tradycyjnych specjalności oraz listy produktów tradycyjnych.

    Odrębny dział w budżecie stanowi pozycja „działania informacyjne i promocyjne dotyczące rolnictwa i gospodarki żywnościowej”, który w tym roku pochłonie ponad 3 mln zł.

    Wyznacznikiem dla resortu rolnictwa jest „Strategia promocji żywności” - dokument, który, jak informuje ministerstwo, opiera się na idei spójnej, dynamicznej i ukierunkowanej polityki promocji produktów żywnościowych, dostosowanej do potrzeb sektora rolno - spożywczego. A główne cele to kształtowanie pozytywnego wizerunku polskiej żywności, zwiększanie rozpoznawalności polskich marek i wzrost eksportu wyprodukowanej w naszym kraju żywności.

    Czytaj także: Czy polskie ziemniaki są w marketach? Co na to sieci handlowe?

    W praktyce resort rolnictwa organizuje m.in. stoiska informacyjno-promocyjne pod hasłem „Polska smakuje” („Poland tastes good”), na krajowych i zagranicznych targach, w tym wystawach rolniczych. Tam - często przez znanych kucharzy - serwowane są dania sporządzone z polskich produktów. Odbywają się prelekcje, pokazy, występy zespołów folklorystycznych, po to, by na stoisko przyciągnąć zwykłego Kowalskiego. Poza tym resort rolnictwa prowadzi kampanie informacyjno - edukacyjne, dotyczące polskiej żywności wysokiej jakości. W tym przypadku skupia się na uświadomieniu ludziom tego, czym są systemy jakości żywności, które zapewniają bezpieczeństwo żywności, jej identyfikowalność czy powtarzalność cech jakościowych.

    Dla mięsa wieprzowego stworzony został na przykład system PQS (Pork Quality System), który ma dać konsumentowi pewność, że schabowy, który kupuje, powstał z trzody o odpowiednim potencjale genetycznym, jej żywienie było zbilansowane, nie poddawano jej czynnikom stresogennych, ubój nastąpił w odpowiednim czasie, a mięso nie jest otłuszczone i smaczne. Podobne systemy powstały dla mięsa wołowego, drobiowego, produktów ekologicznych oraz tradycyjnych. Dodatkową promocją ostatnich z wymienionych mają być także unijne systemy ochrony produktów regionalnych i tradycyjnych, tj. oznaczone znakami  - Chroniona Nazwa Pochodzenia, Chronione Oznaczenie Geograficzne i Gwarantowana Tradycyjna Specjalność. Kupując żywność z takim logiem, możemy być pewni, że jest to typowy regionalny przysmak.

    O ile znaki jakości nie zawsze są przez konsumentów dostrzegalne, o tyle dobitnie przemawiające powinno być logo opatrzone narodowymi barwami „Produkt polski”.  Od stycznia 2017 roku obowiązują nowe przepisy określające to, co może być opatrzone takim logo.

    - Jest to dodatkowy, dobrowolny element oznakowania produktu, w tym przypadku doprecyzowujący jego pochodzenie, który ma na celu ułatwić zainteresowanym konsumentom wyszukiwanie „produktów polskich” spośród bardzo bogatej oferty żywności oferowanej w sprzedaży detalicznej. Logo „Produkt polski” może być również wykorzystywane np. na wywieszkach w miejscu sprzedaży danego produktu, dla którego w dokumentach potwierdzona jest możliwość zastosowania tego oznaczenia. Na stronie MRiRW w zakładce „Jakość żywności” zostało zamieszczone logo „Produkt polski” z możliwością jego pobrania i wykorzystania przez zainteresowanych producentów - tłumaczy  Dariusz Mamiński z Biura Prasowego MRiRW.

    Biorąc pod uwagę fakt, że o około 10 mld ton więcej żywności eksportujemy niż importujemy, można założyć, że w naszych sklepach dominują produkty wytworzone z rodzimych surowców. Czy tak jednak jest? Odpowiedź na to pytanie byłoby łatwiejsze, gdyby rzeczywiście oznaczenie „Produkt polski” pojawiało się krajowym towarze. A wydaje się, że jest z tym problem. Na naszym profilu FB zadaliśmy kilka pytań związanych z oznaczeniem „Produkt polski”. Ilu z nas go zna? Ilu z nas go widuje na produktach w sklepach, do których codziennie chodzi robić zakupy? Temat zupełnie przeszedłem echem. Czy to oznacza, że wcale nam nie zależy na zaopatrywaniu się w żywność polskiego pochodzenia?

    Badania dowodzą, że kupując, zwracamy coraz większą uwagę na miejsce pochodzenia danego produktu. Nadal jednak dużo nam brakuje do Niemców czy Francuzów, którzy w większości - w pierwszej kolejności będą sięgać po rodzimą żywność. Sprawę mają jednak ułatwioną. W tych państwach dominują sieci handlowe z kapitałem krajowym, a w marketach usytuowane są stoiska z krajową żywnością opatrzone ogromnymi flagami własnego kraju.

    Dyrektor Departamentu Promocji i Jakości Żywności w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Michał Rzytki w jednym z wywiadów podkreślił, że w dziedzinie promocji polskiej żywności oraz wykreowania wśród Polaków postaw etnocentryzmu konsumenckiego jest jeszcze wiele do zrobienia. Mówił, że potrzebna jest zmiana struktury: kupujemy produkty krajowe zamiast produktów zagranicznych. Niestety nie udało nam się z nim porozmawiać osobiście i dowiedzieć od niego, czy działania, które podejmuje w tej chwili ministerstwo rolnictwa są na tyle skuteczne, że doprowadzą do tej zmiany?

    Czytaj także: Produkcja i sprzedaż serów z gospodarstwa - czy to się opłaca?

    Działania resortu w tej kwestii ma wspomóc organizacja zrzeszająca rolników AgroUnia, która w październiku podpisała umowę z Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa na 89 000 zł brutto. Za tę kwotę w okresie od 10 października do końca listopada miała promować znaki „Produkt Polski” i „Polska smakuje” na swoich profilu na Facebooku oraz na kanale na YouTube. Jak podał KOWR, to AgroUnia sama zwróciła się z pomysłem o stworzeniu kampanii. Ośrodkowi zarzucono, że nie zorganizował w tym celu przetargu. Ten się broni, że wykonawca usługi, a więc AgroUnia, został wybrany na podstawie art. 4 pkt 8 ustawy Prawo Zamówień Publicznych, który mówi, że do zamówień, których wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 30 000 euro, nie ma takiego obowiązku.

    Czy działania w sieci AgroUnii trwające krócej niż 2 miesiące, a kosztujące nas podatników - 89 000 zł będą skuteczne i wpłyną na postawy konsumentów? Dla wielu jest to wątpliwe. Zwłaszcza tych, którzy bardzo negatywnie przyjęli „ocieplenie” kontaktów między liderem grupy najbardziej niepokornych rolników, a ministrem rolnictwa Janem Krzysztofem Ardanowskim. Wobec Kołodziejczaka nie brakuje ostrych oskarżeń, że dał się zmanipulować władzy. Padają nawet zdania, że się sprzedał. Lider AgroUnii broni się.

    - Prowadzona przeze mnie działalność od samego początku ma charakter pro publico bono i tak pozostanie. Skuteczność AgroUnii wynika, oprócz mojego dużego zaangażowania, z pracy wielu osób. Niektórzy z nich wykonują ja w ramach swojej pracy stanowiącej źródło utrzymania ich rodzin. Będę dbał i zabiegał o to, by żeby AgroUnia posiadała wystarczające środki finansowe do dalszej efektywnej działalności. To my często jesteśmy obiektem podziwu ale też zazdrości ze strony tych, którzy nie potrafią dotrzymać nam tempa, ani tak skutecznie zarządzać funduszami - stwierdza Michał Kołodziejczak.

    • Tagi:
    • fundusze promocji żywności
    • agrounia
    • polskie produkty
    • promocja żywności
    Dorota Jańczak
    Podobne artykuły
    Kulinaria

    Poznaj Dobrą Żywność. Jak promować produkty pod znakiem: Produkt Polski

    26 maja 2025
    Prawo i finanse

    Promocja żywności. Nie warto czekać ze złożeniem wniosku

    14 marca 2024
    Prawo i finanse

    Ponad 80 mln zł na promocję żywności. Nadal można składać wnioski

    3 marca 2024
    Newsy

    Obrady rolniczego "okrągłego stołu". Rolnicy podpisali porozumienie

    29 marca 2023
    Newsy

    AgroUnia i Porozumienie w koalicji

    7 lutego 2023
    Prawo i finanse

    Kupując Polskie Produkty, wspierasz polskie rolnictwo

    1 lipca 2020
    Newsy

    Czego chce Kołodziejczak i partia Prawda?

    5 lipca 2019
    Newsy

    Agrowakacje z AGROunią w Śremie [ZDJĘCIA]

    23 czerwca 2019
    Warto wiedzieć
    Pomoc unijna
    Rolników czekają zmiany w płatnościach unijnych. Zyskać mają małe gospodarstwa
    30 czerwca 2025
    Ceny rolnicze
    Żniwa 2025. Za to zboże dostaniesz 100 zł więcej
    30 czerwca 2025
    Newsy
    Ważą się losy 1400 hektarów państwowej ziemi. Jutro wszystko się rozstrzygnie
    30 czerwca 2025
    Najnowsze
    Pomoc unijna
    Rolników czekają zmiany w płatnościach unijnych. Zyskać mają małe gospodarstwa
    30 czerwca 2025
    Pomoc unijna
    ARiMR przypomina rolnikom: zostały tylko dwa dni. Potem już będzie za późno
    30 czerwca 2025
    VAT
    Krajowy System e-Faktur - co musisz wiedzieć, zanim zacznie obowiązywać?
    30 czerwca 2025
    Prawo i finanse
    Rolnicy jednak nie będą składać tych deklaracji od 2026? "To może być przełom"
    29 czerwca 2025
    Prawo i finanse
    Dostałeś dotację? Zobacz, jak prawidłowo rozliczyć amortyzację w rolnictwie
    29 czerwca 2025
    Wieści Rolnicze
    Wieści Rolnicze
    Dane kontaktowe
    Wieści Rolnicze
    RP Digital Sp. z o.o.
    NIP: 5273128894
    REGON: 529596954
    tel. +48 627 47 15 31
    ul. Prosta 51
    00-838 Warszawa
    [email protected]
    Numer dyżurny -- 501 267 226
    Kategorie
    • Ceny Rolnicze
    • Newsy
    • Hodowla
    • Uprawy
    • Owoce i warzywa
    • Technika
    • Prawo i finanse
    • Sylwetki
    • Video
    • Dla Domu
    © 2025 WieściRolnicze
    • Redakcja
    • Reklama
    • Kontakt
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
    • Prenumerata
    • Konkursy
    • Deklaracja dostępności