Różowa dynia – czy nowy zwyczaj zwiększy popyt na to warzywo?
Dynie zaczynają pojawiać się na straganach, niejednokrotnie możemy je spotkać przy gospodarstwach rolnych, gdzie wystawione na sprzedaż jednocześnie zdobią domy. Warzywo to jest jednym z bardziej lubianych przez Polaków warzyw. Czy "Projekt Rózowa Dynia" zwiększy popyt na to warzywo?
Dynia - warzywo czy owoc?
Warzywa te… właśnie – warzywa czy owoce? O wynajśnienie tej kwestii poprosiliśmy dr hab. Dorota Walkowiak-Tomczak, prof. Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu.
Dynia jest owocem z punktu widzenia botanicznego (naukowego), zaś warzywem wg podziałów towaroznawstwa produktów spożywczych. W pierwszym przypadku kryterium podziału to sposób powstawania dyni w wyniku rozwoju organu generatywnego, a w drugim przypadku kierujemy się tradycyjnym wykorzystaniem i sposobem przyrządzania potraw z dyń – wyjaśnia nam prof. Dorota Walkowiak-Tomczak.
Trudny początek sezonu i aktualne ceny
Początek sezonu 2022 dla hodowców dyń nie był najlepszy. Zimna wiosna nie sprzyjała wschodom co skutkowało likwidacją niektórych upraw. Lato było już łaskawsze, szczególnie dla dyń, które rosły na glebach lżejszych. Trudny początek sezonu, wysokie koszty upraw ukształtowały tegoroczne ceny dyń, które wahają się od 0,50 zł do 3,00 zł netto za kilogram. Można znaleźć również ceny odbiegające od podanego przedziału - dla dyń przeznaczonych na paszę cena spada nawet do 0,25 zł netto za kilogram. Zbliżające się Halloween z pewnością spowoduje wzrost cen, które mogą osiągnąć nawet 6-8,00 zł.
Halloween zwiększa popyt
Dynia jest jednym z bardziej lubianych przez Polaków warzyw. Kto nie zna dyniowych zup, marynat czy kompotów. Najbardziej cenionym produktem są pestki tego warzywa. Nie bez znaczenia na popyt jest również zwyczaj Halloween, który największą popularność zyskał w USA. W Polsce Halloween budzi zainteresowanie już od kilku lat, jednak przez wielu Polaków uznawane jest za dość kontrowersyjny zwyczaj. Przyznać jednak należy, że w okresie Halloween popyt na dynie zwiększa się.
Czas na polski projekt różowej dyni
Nasz portal po raz pierwszy w Polsce prezentuje nowy zwyczaj, który również pochodzi ze Stanów Zjednoczonych. Te przemalowane na rożowo warzywa sprzedawane są w imię świadomości raka piersi, finansowania i wsparcia akcji "The Pink Pumpkin Project", czyli "Projektu Różowa Dynia".
Rak to bardzo demokratyczna choroba - nie zna metryki, nie dba o status majątkowy, zawód czy pochodzenie. W mniejszych miejscowościach pacjenci onkologiczni mają zdecydowanie gorszy dostęp do specjalistów wspierających niż w dużych ośrodkach - informuje nas Jarosław Gośliński, redaktor naczelny portalu onkologicznego zwrotnikraka.pl.
Różowa dynia - nowy trend na polskim rynku?
15 października 2022 roku przypada Europejski Dzień Walki z Rakiem Piersi, którego symbolem jest różowa wstążka. Miesiąc Świadomości Raka Piersi (tzw. Różowy Październik) celebrowany jest na świecie od 1985 roku. Czy w Polsce przyjmie się akcja różowej dyni – czy media społecznościowe zapełnią się zdjęciami z różową dynią? Czy przychód ze sprzedaży różowej dyni ma szansę wesprzeć profilaktykę onkologiczną na terenach wiejskich?
Masz pytania lub wątpliwości dotyczące tego artykułu? Napisz do nas wiadomość: [email protected]