Wieści Rolnicze
  • Strona główna
  • Ceny Rolnicze
      • Ceny żywca wieprzowego
      • Ceny żywca wołowego
      • Ceny zbóż
      • Ceny pasz
      • Ceny owoców
      • Ceny warzyw
      • Ceny mleka i przetworów
      • Ceny drobiu i jaj
      • Analizy rynkowe
      Potężny wzrost cen tego warzywa. Pierwsze krajowe zbiory będą za ok. dwa tygodnie
      Rynek bydła. Od jutra zmiany
      Czy ceny zbóż mogą być jeszcze niższe? Ekspert ujawnia, co czeka rynek
  • Newsy
  • Hodowla
      • BYDŁO I MLEKO
      • TRZODA CHLEWNA
      • DRÓB
      • INNE HODOWLE
      • ŻYWIENIE
      • WYPOSAŻENIE BUDYNKÓW INWENTARSKICH
      • ZDROWIE I DOBROSTAN
      Ważna data dla polskich hodowców bydła mlecznego
      To może zagrozić tucznikom - będą wolniej przyrastać i generować straty
      Kluczowa informacja w sprawie ceł. To będzie wpływać na ceny tuczników.
      Główny Lekarz Weterynarii ostrzega: nie ruszaj przynęt
  • Uprawy
      • ZBOŻA
      • INNE UPRAWY
      • NAWOŻENIE
      • CHOROBY I SZKODNIKI
      • UPRAWA GLEBY
      • PRZECHOWALNICTWO
      • Owoce i warzywa
      Jak zaoszczędzić na nawozach? Jest na to prosty sposób. Porada z dnia pola
      Imponujące poletka demonstracyjne
      Jak efektywnie zarządzać uprawą rzepaku? Radzili rolnicy
      Artykuł partnera Jakość gleb uprawnych coraz gorsza [FILM]
  • Technika
      • CIĄGNIKI
      • MASZYNY
      • URZĄDZENIA
      Półtora metra szerokości i 48 zębów. Tak prezentuje się nowy chwastownik [VIDEO]
      Ta prasa podąża za pokosem i śledzi na bieżąco rozmiary oraz miejsca zrzutu beli
      Nowy zestaw na rynku od polskiego producenta maszyn rolniczych [VIDEO]
      John Deere zaprezentował swoje nowe, potężne maszyny. Pod maską ponad 1000 KM
  • Prawo i finanse
      • VAT
      • EKONOMIKA
      • POMOC UNIJNA
      • PRZEPISY
      • WNIOSKI DO POBRANIA
      • KRUS
      • GIEŁDOWY RYNEK ROLNY
      Nowe kierunki dla rynków rolno-spożywczych. Zobacz, co planuje SPRH
      Prognozy dla zbóż. Czy to dobry moment na sprzedaż pszenicy?
      Zapasy ziarna większe niż rok temu. Co to oznacza dla rolników?
      Wiadomo, ile wyniosą emerytury w 2026. Informacje dla rolników nie są tak dobre
  • Sylwetki
  • Video
  • Dla domu
      • Kulinaria
      • Hotblog
      • Koła gospodyń wiejskich
      • Zdrowie
      Wygląda jak chmary motyli. Będzie ozdobą ogrodu przez kilka miesięcy
      Mało znana alternatywa dla pelargonii. Pięknie stroi balkony i łatwo ją uprawiać
      Rozsyp wokół jukki karolińskiej. Zakwitnie majestatycznymi kwiatami
      Stosuj na ogórki, pomidory i porzeczki. Jak zrobić domowy oprysk z jodyny?
  • iEKO iLOGICZNIE
      • Ekologia z certyfikatem
      • Dobre praktyki w uprawie roślin
      • Zrównoważony chów zwierząt
      • Odnawialne źródła energii
      • Zdrowa żywność
      • Środki pomocowe
      Czołowi eksperci i liderzy branży agro na jednym wydarzeniu. Chodzi m.in. o ekologiczne uprawy
      Produkować i zużywać prąd z nieswojej instalacji
      Materiał promocyjny Agrofotowoltaika jako szansa na zwiększanie samowystarczalności producentów rolnych
      Rolnicy szczerze o panelach fotowoltaicznych bez dotacji. Czy się opłaciło?
  • Wieści Rolnicze
  • Płacą hipermarketom zamiast zarabiać?

Płacą hipermarketom zamiast zarabiać?

Newsy 8 kwietnia 2016 12:56 Ksenia Pięta Aktualizacja: 8 kwietnia 2016 17:12
Płacą hipermarketom zamiast zarabiać?
Źródło: Sergey Ryzhov - fotolia.com
Producenci mleka chcą, aby minister rolnictwa przeciwstawił się praktykom stosowanym przez sieci handlowe!
Spis treści:

    Producenci mleka chcą, aby minister rolnictwa przeciwstawił się praktykom stosowanym przez hipermarkety!

    Hodowcy bydła mlecznego alarmują o pomoc w przeciwstawieniu się monopolowi sieci handlowych, które wykorzystują swoją pozycję na rynku i nakładają na dostawców różne opłaty.  

    Prezes Krajowej Rady Izb Rolniczych Wiktor Szmulewicz i Prezydent Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka Leszek Hądzlik w dniu 6 kwietnia 2016 r. zwrócili się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z prośbą o pilne zorganizowanie spotkania przedstawicieli rolników, przetwórców i sieci handlowych, którego gospodarzem byłby Minister. W piśmie zwracają uwagę na potrzebę spotkania i wypracowania uczciwych praktyk handlowych w łańcuchu dostaw.

    Ponadto, zaznaczają fakt, że najwięksi producenci rolni nie otrzymali do chwili obecnej dopłat bezpośrednich i poproszono Ministra o podjęcie interwencji w tym zakresie.

    Przeczytaj także co się dzieje obenie na rynku mleka KLIK

    LIST DO MINISTRA ROLNICTWA:

    Szanowny Panie Ministrze,

    W związku z licznymi sygnałami napływającymi z całej Polski, zwracamy się do Pana Ministra z uprzejmą prośbą o piln zorganizowanie spotkania przedstawicieli rolników - przedstawicieli przetwórców i przedstawicieli sieci handlowych, którego gospodarzem byłby Pan Minister, celem ustalenia pozycji poszczególnych ogniw łańcucha dostaw w handlu z sieciami. Przesyłamy w załączeniu zestawienie praktyk stosowanych przez sieci handlowe.

    Z uwagi na opieszałość działania Komisji Europejskiej w tym zakresie, pokładamy duże nadzieje w ustaleniach, które mogą być podjęte podczas zorganizowanego przez Pana Ministra spotkania trójstronnego.

    Ponadto chcemy zwrócić uwagę Pana Ministra na fakt, że najwięksi producenci rolni nie otrzymali do chwili obecnej dopłat bezpośrednich - prosimy o podjęcie interwencji w tym zakresie.

    Prezes Krajowej Rady Izb Rolniczych Wiktor Szmulewicz

    Prezydent Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka Leszek Hądzlik

    INNE OPŁATY NIŻ MARŻA STOSOWANE PRZEZ SIECI W UMOWACH, POROZUMIENIACH, WARUNKACH WSPÓŁPRACY Z DOSTAWCAMI:

    1. Opłaty za usługi promocyjne wyrażone w procentach lub wartościowo (do 10% od wartości zrealizowanych dostaw netto, przy firmach małych najczęściej stosowane są wartościowe ok. 200 tys. zł, co w skali obrotu może dać kilkanaście procent)
    2. Opłaty za usługi reklamowe, promocyjne lub marketingowe wyrażone w procentach lub wartościowo
    3. Dodatkowe opłaty za przeprowadzenie akcji okolicznościowych np. urodziny sieci, Boże Narodzenie, Nowy Rok, Wielkanoc, Dzień dziecka, Żegnaj szkoło, itp. od 10.000 - 100.000 zł
    4. Akcje lojalnościowe prowadzone przez sieć dla  klientów (akcje, które promują w znacznym stopniu sieć, a nie danego producenta) - opłata procentowa od wartości obrotu 4% lub jednorazowa opłata pieniężna na przykład 50.000 zł + określony procent upustu w okresie promocji i zatowarowania
    5. Opłata za usługę MIS (opłata za przekazywanie informacji o sprzedaży wyrobów na poszczególnych placówkach sprzedażowych) procentowo - do 4,5%
    6. Upusty do katalogów i promocji
    7. Upusty zakupowe, tzw. "cenówki" min. 3 tygodnie - min. 3%
    8. Głebokie upustykrótkookresowe min. 25% - na specjalne okazje - na akcje dla klientów
    9. Akcje związane z gratisami najchętniej 1 do 1, najczęściej stosowane 2+1 gratis, 4+2 gratis, 10+2 gratis
    10. Opłaty z tytułu otwarcia nowej placówki od 5.000 - 40.000 zł lub za wprowadzenie do placówkinowego produktu od 500 do 1.500 zł
    11. Opłata za remodeling (tj. przebudowę, odświeżenie, odnowienie placówek handlowych) od 5.000 do 15.000 zł
    12. Opłata za zakup/przejęcie innej sieci do 1.000.000 zł zwane żartobliwie "Prezent ślubny"
    13. Bonus bezwarunkowy, dodatkowa opłata bez ustaleń o wielkości sprzedaży - do 8%
    14. Bonus warunkowy (za wykonanie danej wielkości sprzedaży) - do 5%
    15. Bonus asortymentowy (za ilość indeksów, gwarancja bycia na półce) - ok. 1%
    16. Premia pieniężna stała - do 8%
    17. Premia pieniężna warunkowa - 5%
       

       

    18. Usługa EDI (elektroniczne wymiany danych) - wartościowo od 5.000 zł za rok lub 5%
    19. Opłata za optymalizację zamówień i dostaw - 0,5% od wartości sprzedaży na całym obrocie
    20. Rabat logistycznyy bezpośrednio rozliczany na fakturze zakupowej - do 10%
    21. Opłata za usługę logistyczną wyrażana procentowo od wartości obrotów netto zrealizowanych z danym dostawcą - 10%
    22. Opłata związana z rabatem redystrybucyjnym - często łączona z usługą logistyczną, ale sieć nie chce gwarantować minimów zamówień - 1,5%
    23. Opłata za brak zwrotów ywrażona procentowo od wartości obrotów netto zrealizowanych z danym dostawcą ok. 0,5%
    24. Opłata za utrzymanie indeksów przez cały rok sprzedaży - równoważona jest z pkt. 17 (wynika z różnego nazewnictwa stosowanego przez daną sieć) - od 1 do 2%
    25. MIAG (usługa finansowa związana z dokonywaniem przez inną spółkę stowarzyszoną/powiązaną rozliczeń finansowych zleconych przez daną spółkę) - od 2% przy obrocie 100 mln zł skala 0,1% opłaty za MIAG wynosi 100 tys.
    26. Opłata scentralizowanych płatności - usługa finansowa do 1%
    27. Opłata partnerstwa w negocjacjach handlowych (opłata związana z negocjacjami jednej sieci w imieniu innych sieci powiązanych, stowarzyszonych) - do 0,5%
    28. Rozliczenie terminu płatności powyżej 30 dni np. termin płatności 45 dni, odsetki za 15 dni. Spisanie porozumienia, które z jednej strony upoważnia dostawcę na wystawienie odsetek zgodnie z obowiązującymi przepisami, a następnie upoważnia sieć do wystawienia faktury promocyjnej, marketingowej lub dodatkowego rabatu często przekraczającego na wartość odsetek
    29. Ustalanie terminów płatności na konkretną datę, np. ustala się tzw. okres rozliczeniowy 30 dni, ale płatność następuje w pierwszy wtorek i trzeci czwartek miesiąca po upływie 30 dni. W efekcie wydłuża termin płatności od kilku do kilkunastu dni
    30. Opłata za audit zakładów produkcyjnych dostawcy; od 1500 zł za jeden audit
    31. Opłata za okresowe badania kontrolne wyrobów wytwarzanych przez dostawcę ryczałtowo, ale w skali roku przy dużej skali obrotu ok 20.000 zł
    32. Opłata za obsługę działów prawnych sieci (sprawdzanie prawidłowości oznakowania wyrobów marek własnych, czy wzory graficzno-słowne nie są zastrzeżone przez osoby trzecie itp.) - 3% od wartości obrotu netto na wyrobach dostarczonych do sieci
    33. Opłaty za przeprowadzenie badań konsumenckich - badania fokusowe - w zależności od skali badania do 500 tys. zł
    34. Opłata za wykonanie projektów w markach własnych sieci przez agencje reklamowe. (Dodatkowo wchodzi zaangażowanie i praca pracowników dostawcy) w zależności od specyfiki projektu do kilkunastu tysiecy złotych, pomijając iż pracują pracownicy dostawcy, a marka-projekt zostaje własnością sieci. 
    35. Opłata za brak zwrotów towarów - do 0,5%
    36. Opłata procentowa za zużycie europalet w obrocie pomiędzy stronami - od 10 do 15% ilości plaet w obrocie za kwartał. Np. obrót był na poziomie 100 szt sieć chce zwrócić 85 szt.
    37. Opłata za koszty utylizacji - w zależności od obrotu opakowań pomocniczych (tektura, folia polistyrenowa, aluminium itp.) dotyczy marek własnych sieci - jest to określane wg stawek urzędowych
    38. Pozyskiwanie, wymiana i wykorzystywanie przez sieci handlowe informacji od konkurenta, uzyskanych w zw. z uczestnictwem w porozumieniu o  wspólnych negocjacjach/wspólnych zakupach celem narzucenia dostawcy marketingowej, logistycznej, promocyjnej itp.
    39. Dokonywanie potrąceń (tzw. kompensat) z faktury dostawcy bez jego zgody

    Przedmiotowy zakres profitów poza marżą handlową jest zawarty powyżej. Określa również nazewnictwo stosowane przez wszystkie sieci działające na polskim rynku. Nie należy tych parametrów sumować wszystkich łącznie, najczęściej jest to 10 parametrów.

     

    • Tagi:
    • Hodowcy bydła mlecznego
    • Leszek Hądzlik
    • ceny mleka
    • Wiktor Szmulewicz
    Ksenia Pięta
    Podobne artykuły
    Analizy rynkowe

    Aktualna analiza rynku mleka w Polsce, są niespodzianki. Prognoza.

    25 maja 2025
    Bydło i mleko

    Sezonowy szczyt dostaw mleka w Niemczech

    12 maja 2025
    Bydło i mleko

    Ceny mleka w górę. Produkujemy go coraz więcej w Polsce

    11 maja 2025
    Analizy rynkowe

    Ceny żywności: Co drożeje, a co tanieje?

    3 maja 2025
    Analizy rynkowe

    Cena w skupie w górę aż o 38%! Ta branża cieszy się z ogromnych podwyżek

    2 maja 2025
    Analizy rynkowe

    Ceny mleka w Europie ostro w górę – sprawdź, gdzie płaci się najwięcej

    26 kwietnia 2025
    Analizy rynkowe

    Ceny mleka – gdzie płacą najwięcej, a gdzie najmniej?

    6 kwietnia 2025
    Analizy rynkowe

    Jak ceny mleka kształtują się na europejskim rynku?

    13 lutego 2025
    Warto wiedzieć
    Odnawialne źródła energii
    Uprawy i panele na jednym polu. Jak to działa i czy się sprawdza?
    14 czerwca 2025
    Inne uprawy
    Odmiany rzepaku na nowy sezon: Co poleca branża nasienna?
    14 czerwca 2025
    KRUS
    Wiadomo, ile wyniosą emerytury w 2026. Informacje dla rolników nie są tak dobre
    13 czerwca 2025
    Najnowsze
    Newsy
    355 wystawców z 8 krajów na Opolagra 2025
    13 czerwca 2025
    Newsy
    Rolnictwo regeneratywne. Jakie korzyści dla rolnika?
    13 czerwca 2025
    Newsy
    Krajowe Dni Pola Bratoszewice 2025 z pokazami, poletkami i wystawcami [ZDJĘCIA]
    13 czerwca 2025
    Newsy
    Wiadomo, kiedy pogoda znów się popsuje. Oto najnowsza prognoza
    12 czerwca 2025
    Newsy
    Miał pomóc rolnikom, zamiast tego wypłacał sobie miliony złotych
    12 czerwca 2025
    Wieści Rolnicze
    Wieści Rolnicze
    Dane kontaktowe
    Wieści Rolnicze
    RP Digital Sp. z o.o.
    NIP: 5273128894
    REGON: 529596954
    tel. +48 627 47 15 31
    ul. Prosta 51
    00-838 Warszawa
    [email protected]
    Numer dyżurny -- 501 267 226
    Kategorie
    • Ceny Rolnicze
    • Newsy
    • Hodowla
    • Uprawy
    • Owoce i warzywa
    • Technika
    • Prawo i finanse
    • Sylwetki
    • Video
    • Dla Domu
    © 2025 WieściRolnicze
    • Redakcja
    • Reklama
    • Kontakt
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
    • Prenumerata
    • Konkursy