Wieści Rolnicze
  • Strona główna
  • Ceny Rolnicze
      • Żywiec wieprzowy
      • Żywiec wołowy
      • Zboża
      • Pasze
      • Owoce
      • Warzywa
      • Mleko i przetwory
      • Drób i jaja
      • Analizy rynkowe
      Ceny świń w połowie listopada. Dlaczego spadają skoro w Niemczech jest bez zmian?
      Katastrofa na rynku bydła
      Ziaja: „Ssanie na polską wołowinę jest ogromne”
      Rynek zbóż: wytwórnie nie robią zapasów. Czy jest szansa na podwyżki?
  • Newsy
  • Hodowla
      • BYDŁO I MLEKO
      • TRZODA CHLEWNA
      • DRÓB
      • INNE HODOWLE
      • ŻYWIENIE
      • WYPOSAŻENIE BUDYNKÓW INWENTARSKICH
      • ZDROWIE I DOBROSTAN
      Ceny świń w połowie listopada. Dlaczego spadają skoro w Niemczech jest bez zmian?
      Hodowcy i przetwórcy boją się kar. "Polska nie jest na to przygotowana"
      Zwierzęta tych rolników ginęły, a oni zostawali z niczym. Po 6 latach walki jest przełom
      Marazm na rynku trzody chlewnej. Ekspert widzi tylko dwa rozwiązania
  • Uprawy
      • ZBOŻA
      • INNE UPRAWY
      • NAWOŻENIE
      • CHOROBY I SZKODNIKI
      • UPRAWA GLEBY
      • PRZECHOWALNICTWO
      • Owoce i warzywa
      Rolnictwo wpływa na mentalność studentów? Zaskakujące wyniki badań
      Co działa, a z czym lepiej dać sobie spokój? Praktyczne wskazówki dla uprawiających buraki
      Koniec worków bliski. Co dalej z tradycyjną sprzedażą ziemniaka? [KOMENTARZ]
      Zasiewy po 15 listopada? Tak, ale tu i tymi odmianami
  • Technika
      • CIĄGNIKI
      • MASZYNY
      • URZĄDZENIA
      Wkrótce rusza ważny nabór. Będą pieniądze na maszyny. Ale czy również na ciągnik?
      Czeka nas mocne otwarcie sezonu 2026 w branży rolnej. O co chodzi?
      Nowa firma podbija polski rynek maszyn rolniczych. Startują z ładowarkami [VIDEO]
      AGROTECH w Kielcach 2026. Rezerwujcie terminy! [VIDEO]
  • Prawo i finanse
      • VAT
      • EKONOMIKA
      • POMOC UNIJNA
      • PRZEPISY
      • WNIOSKI DO POBRANIA
      • KRUS
      • GIEŁDOWY RYNEK ROLNY
      Przeciętna emerytura rolnicza to połowa świadczenia w ZUS. W KRUS szykuje się reforma
      Nowy „aktywny rolnik” coraz bliżej. Co z małymi gospodarstwami od 2026 roku?
      Dodatkowe 100 tys. zł dla wybranych rolników. Jakie warunki trzeba spełnić?
      Kupuję ziemię. Czy umowę przedwstępną powinienem potwierdzić u notariusza?
  • Sylwetki
  • Video
  • Dla domu
      • Kulinaria
      • Hotblog
      • Koła gospodyń wiejskich
      • Zdrowie
      Ten żywopłot ubarwi twój ogród. Dwa razy w roku zmienia barwę na czerwoną
      Posadź teraz, zakwitnie w Boże Narodzenie. Dom wypełni się korzennym zapachem
      Kwitnie zimą i wygląda jak konfetti. Musisz mieć ten krzew w swoim ogrodzie
      Zielona plaga na podjeździe? Polej tym mech na kostce, a problem zniknie
  • iEKO iLOGICZNIE
      • Ekologia z certyfikatem
      • Dobre praktyki w uprawie roślin
      • Zrównoważony chów zwierząt
      • Odnawialne źródła energii
      • Zdrowa żywność
      • Środki pomocowe
      Artykuł sponsorowany Fotowoltaika dla rolnika. Jak skorzystać z pomocy ekspertów PGE?
      Trzy duże nabory ARiMR jeszcze w tym roku. Wsparcie od 200 tys. do 1,5 mln zł
      Od tego zależy, ile można zarobić na biogazowni rolniczej
      Czy agrowoltaika może zagwarantować plony i przychody rolnika?
  • Wieści Rolnicze
  • Polscy rolnicy płacą na 10 funduszy promocji

Polscy rolnicy płacą na 10 funduszy promocji

Prawo i finanse - Ekonomika March 15, 2024, 7 a.m. Redakcja Aktualizacja: March 15, 2024, 7:30 a.m.
Fot. KOWR
Fot. KOWR
Przedsiębiorcy przy zakupie każdego z towarów, od którego naliczane są wpłaty na fundusze promocji produktów rolno-spożywczych, są zobowiązani do pobrania odpowiedniej opłaty od dostawcy czyli najczęściej rolnika, który zbywa swe towary. 
Spis treści:

    Fundusze dysponują rocznie kwotą kilkudziesięciu milionów. Najwięcej pieniędzy mają do dyspozycji Fundusz Promocji Mleka oraz Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego.

    Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

    0,1% lub 02% wartości netto towaru albo 0,001 zł od kilograma mleka

    Wpłaty w wysokości 0,1% wartości netto towaru nalicza się na: Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego, Fundusz Promocji Mięsa Wołowego, Fundusz Promocji Mięsa Końskiego, Fundusz Promocji Mięsa Owczego, Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych, Fundusz Promocji Owoców i Warzyw, Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego, Fundusz Promocji Ryb. 
    Natomiast w przypadku Funduszu Promocji Roślin Oleistych nalicza się 0,2% wartości netto towaru. Jeszcze inaczej wygląda to dla Funduszu Promocji Mleka - opłata wynosi 0,001 zł od każdego skupionego kilograma mleka. 
    10 funduszy promocji produktów rolno-spożywczych zostało utworzonych w celu wspierania marketingu rolnego, wzrostu spożycia i promocji produktów rolno-spożywczych. Do realizowanych zadań w ramach funduszy należą m.in.: finansowanie i/lub współfinansowanie kampanii informacyjnych i promocyjnych, wspieranie udziału w wystawach i targach oraz szkoleń dla producentów i przetwórców, a także wspieranie krajowych organizacji branżowych. Nadzór nad funduszami sprawuje Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.

    Kto może ubiegać się o środki funduszy promocji?

    Ogólnokrajowe organizacje zrzeszające producentów rolnych lub przetwórców produktów rolno-spożywczych mających miejsce zamieszkania albo siedzibę na terytorium  Polski, którzy produkują lub dokonują obrotu:
        • mlekiem lub przetworami mlecznymi,
        • świniami, mięsem wieprzowym lub jego przetworami,
        • bydłem, mięsem wołowym lub przetworami z tego mięsa,
        • końmi, mięsem końskim lub przetworami z tego mięsa,
        • owcami, mięsem owczym lub przetworami z tego mięsa,
        • zbożem lub przetworami zbożowymi,
        • owocami, warzywami lub ich przetworami,
        • drobiem, mięsem drobiowym lub jego przetworami,
        • rybami lub ich przetworami,
        • roślinami oleistymi, przetworami nasion oleistych lub produktami pszczelimi.

    Dużo głosów krytycznych

    W pierwszych latach działania funduszy (od 2009 r.) pojawiło się dużo głosów krytycznych, wskazujących na niewielką skuteczność w zakresie promocji, przy jednoczesnym tworzeniu dodatkowych obciążeń dla rolników. Wskazywano, iż system wydatkowania pieniędzy z funduszy nie jest transparentny. 
    Kontrola przeprowadzona kilka lat temu przez NIK wykazała, że wydatki z funduszy promocji w latach 2009-2016 (I półrocze) dotyczyły głównie działań w zakresie wspierania marketingu oraz wzrostu spożycia i promocji produktów rolno-spożywczych. Na ten cel przeznaczono ponad 268 mln zł, czyli blisko 91 proc. ogólnej kwoty wydatków z funduszy promocji, która wyniosła 293,2 mln zł. Najwięcej środków wydatkowano na: promocję spożycia produktu lub jego przetworów (średnio 53 proc.), informowanie o jakości produktu, w tym o jego zaletach (średnio 15 proc.), udział w wystawach i targach (średnio 15 proc.).

    Źródło: KOWR, NIK
    • Tagi:
    • produkty rolno-spożywcze
    • opłata
    • fundusz
    • promocja
    Redakcja
    Podobne artykuły
    Pozostałe

    Zmiany w funduszach promocji produktów rolno-spożywczych

    Aug. 24, 2025
    Artykuł informacyjny KOWR Prawo i finanse

    Sekrety promocji polskiej żywności

    June 24, 2025
    Analizy rynkowe

    Rośnie nadwyżka UE w handlu produktami rolno-spożywczymi

    Aug. 22, 2024
    Analizy rynkowe

    Wyjechało pięć razy więcej drobiu niż wieprzowiny

    March 16, 2024
    Analizy rynkowe

    Coraz więcej polskiej żywności wyjeżdża z kraju

    Feb. 24, 2024
    Bydło i mleko

    Paszport dla bydła będzie tańszy

    Feb. 2, 2021
    Konkursy

    Uwaga konkurs! Wymyśl hasło i wygraj alkomat!

    Oct. 24, 2019
    Analizy rynkowe

    Wzrost eksportu polskiej żywności

    Feb. 22, 2019
    Warto wiedzieć
    Inne uprawy
    100 tys. zł z hektara? Czy ta uprawa przyjmie się w Polsce? [VIDEO]
    Nov. 16, 2025
    Trzoda chlewna
    Ceny świń w połowie listopada. Dlaczego spadają skoro w Niemczech jest bez zmian?
    Nov. 16, 2025
    Przepisy
    Przeciętna emerytura rolnicza to połowa świadczenia w ZUS. W KRUS szykuje się reforma
    Nov. 16, 2025
    Najnowsze
    Przepisy
    Przeciętna emerytura rolnicza to połowa świadczenia w ZUS. W KRUS szykuje się reforma
    Nov. 16, 2025
    Pomoc unijna
    Nowy „aktywny rolnik” coraz bliżej. Co z małymi gospodarstwami od 2026 roku?
    Nov. 16, 2025
    Pomoc unijna
    Dodatkowe 100 tys. zł dla wybranych rolników. Jakie warunki trzeba spełnić?
    Nov. 16, 2025
    Przepisy
    Kupuję ziemię. Czy umowę przedwstępną powinienem potwierdzić u notariusza?
    Nov. 16, 2025
    Przepisy
    Mercosur i widmo upadku gospodarstw oraz firm. "Mechanizmy ochronne są pozorne"
    Nov. 16, 2025
    Wieści Rolnicze
    Wieści Rolnicze
    Dane kontaktowe
    Wieści Rolnicze
    RP Digital Sp. z o.o.
    NIP: 5273128894
    REGON: 529596954
    tel. +48 627 47 15 31
    ul. Prosta 51
    00-838 Warszawa
    [email protected]
    Numer dyżurny -- 501 267 226
    Kategorie
    • Ceny Rolnicze
    • Newsy
    • Hodowla
    • Uprawy
    • Owoce i warzywa
    • Technika
    • Prawo i finanse
    • Sylwetki
    • Video
    • Dla Domu
    © 2025 WieściRolnicze
    • Redakcja
    • Reklama
    • Kontakt
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
    • Prenumerata
    • Konkursy
    • Deklaracja dostępności