Biurokratyzacja związana z dobrostanem zwierząt
Praca nad wypełnianiem dokumentów jest to coraz ważniejsza część prowadzenia działalności rolniczej, wręcz decydująca, jeśli chodzi o dopłaty. Jednak nadmiar biurokracji może skutkować marnowaniem czasu, który można by lepiej wykorzystać na inne rolnicze zadania.
ARiMR informuje - około 35% rolników złożyło swoje wnioski
Eksperci z Ośrodków Doradztwa Rolniczego bezpłatnie pomagają rolnikom w wypełnianiu wniosków, trwa pełne zaangażowanie ODR-ów w tegoroczną kampanię. Pomimo tego do tej pory swoje apliakcje złożyło zaledwie około 35% uprawnionych rolników.
- Do 2 maja wnioski o dopłaty bezpośrednie za 2023 r. złożyło 415 tys. rolników. Nabór, który trwa od 15 marca, jest prowadzony wyłącznie za pomocą internetowej aplikacji eWniosekPlus. Termin składnia wniosków został wydłużony do 30 czerwca - informuje Agencja.
Dobrostan - czyli dodatkowe rejestry, zdjęcia, oświadczenia
Przyglądamy się bliżej rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 kwietnia 2023 r. w sprawie szczegółowych warunków i szczegółowego trybu przyznawania i wypłaty pomocy finansowej w ramach schematów na rzecz dobrostanu zwierząt w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027. Na co zwracamy uwagę? Naszą uwagę przykuwają dodatkowe obowiązki, jakie zostały nałożone na rolników, którzy zdecydowali się skorzystać z ekoschematu "Dobrostan zwierząt".
Rejestr wybiegu, rejestr terminów odsadzenia, zdjęcia geotagowane lub oświadczenia - to tylko część nakładanych na rolników obowiązków, którzy skorzystają z ekoschematu "Dobrostan zwierząt". Czy rolnicy nie mają skupić się przede wszystkim na chowie lub hodowli zwierząt? Dlaczego tak bardzo prawodawcy utrudniają prowadzenie - w szczególności mniejszych i średnich - gospodarstw?
Czy rolnik, który prodwadzi chów brojlerów, będzie pamiętał o złożeniu oświadczenia o zapewnieniu, utrzymywanym w gospodarstwie kurczętom brojlerom, co najmniej 6 godzin nieprzerwanej ciemności? To tylko jeden z przykładów, a te można mnożyć.
Brak oświadczenia, rejestru = brak dopłaty
Jeżeli rolnik nie przesłał zdjęć, nie złożył oświadczenia itp., to traktuje się go bardzo jednoznacznie - nie przyznaje się płatności dobrostanowej w ramach realizacji praktyk podwyższających poziom dobrostanu zwierząt. Zatem nie dość, że rolnik nakładem swojej pracy oraz niejednokrotnie kosztem inwestycyjnym, stosuje zalecenia wynikające z dobrostanu, to może tej płatności nie otrzymać, bo przeoczy termin złożenia jakiegoś oświadczenia.
Oczywiście rozporządzenie zaznacza, że w przypadku braku np. oświadczenia czy rejestru, Agencja będzie wzywała rolnika do jego uzupełnienia, co nie zmienia faktu, że to na nim będzie ostatecznie spoczywał obowiązek spełnienia dodatkowych obowiązków.
Czy system teleinformatyczny Agencji będzie sprawny?
Większość tych wszystkich obowiązków, oświadczeń i rejestrów rolnik ma prowadzić za pomocą systemu teleinformatycznego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Czy ten system jest na tyle dopracowany, by bez zbędnych zakłóceń funkcjonować i być dostępnym 24h/dobę dla rolnika? Tego w tej chwili nie wiemy, okaże się to dopiero wtedy, jak rolnicy zaczną składać swoje oświadczenia, wypełniać rejestry itd.
Co z rolnikami, którzy nie pracują na komputerach?
Są jeszcze rolnicy, którzy prowadzą mniejsze gospodarstwa i nie korzystają z komputerów tak sprawnie, jak ich młodsi następcy, koledzy. Czy oni pozostają wykluczeni z dopłat? Niekoniecznie - najstarsi rolnicy albo nie korzystają w ogóle z dopłat, tym bardziej ekoschematów, lub korzystają z usług ODR-ów. Na rynku coraz częściej powstają firmy, które zajmują się obłsugą gospodarstw rolnych - być może to nowy trend na rynku?
Dlaczego ekoschematy nie cieszą się wzięciem wśród rolników?
Wielkopolska Izba Rolnicza analizuje raporty dotyczące złożonych wniosków w pierwszej kampanii w ramach reformy Wspólnej Polityki Rolnej - przeczytaj analizę dotychczas złozonych wniosków, kliknij proszę tutaj.
Masz pytania lub wątpliwości dotyczące tego artykułu?
Napisz wiadomość: [email protected]
Czekamy na kontakt z Tobą, Twój głos jest dla nas ważny.