Rekordowa wartość eksportu serów z Polski
W pierwszej połowie 2014 roku sery pozostały najważniejszą pozycją polskiego eksportu mleczarskiego z 34% udziałem w jego łącznej wartości. W analizowanym okresie wysłano 103,6 tys. ton tych przetworów, czyli o 13% więcej niż rok wcześniej, a wskutek wyższych cen odnotowano 21% wzrost wartości eksportu, która osiągnęła rekordowy poziom 347,9 mln EUR.
Najważniejszym rodzajem wywożonych serów są sery dojrzewające. Ich wywóz stanowił 55% wartości (ponad 191,8 mln EUR) i 48% wolumenu (czyli 49,6 tys. ton) wszystkich serów, jakie w I połowie 2014 roku trafiły z Polski za granicę. Oznaczało to 10% wzrost wartości, przy 3% zwyżce ilości. Drugą istotną kategorię stanowią sery świeże i twarogi. W eksporcie z pierwszej połowy bieżącego roku odnotowano 5% wzrost wartości (do 77,89 mln EUR, jest to 22% udział w eksporcie serów ogółem), zaś wolumen sprzedaży zwiększył się o 6% względem analogicznego okresu 2013 roku do 29,71 tys. ton. Podobną dynamiką cechowały się zwyżki w wywozie serów przetworzonych, gł. topionych: wolumen wzrósł o 4% do 22,9 tys. ton, a wartość wzrosła o 8% do 72,17 mln EUR, co stanowiło ok. 1/5 wartości eksportu serów ogółem. Z tytułu wywozu 1,35 tys. ton pozostałych typów serów (z przerostami błękitnej pleśni oraz tartych lub proszkowanych) uzyskano łącznie 6,05 mln EUR. Najważniejszym odbiorcą serów i twarogów z Polski wciąż pozostawała Rosja.
W analizowanym okresie wywóz w tym kierunku wzrósł o 13,4% do 14,5 tys. ton, a jego wartość zwiększyła się o 24,1% do 55,8 mln EUR. W pierwszej połowie 2014 roku 16% wysyłanych z Polski serów trafiało na rynek rosyjski (ze względu na wprowadzone przez Rosję embargo nie przewidywany dalszy wzrost eksportu w tym kierunku i oczekiwany jest spadek Rosji z pozycji lidera. Zwiększone zakupy z Rosji przełożyły się na wzrost udziału krajów WNP w strukturze polskiego eksportu mleczarskiego z 16,5% do 19,4%. Pokaźniejsze ilości serów wciąż wysyłane były do krajów Unii Europejskiej, wywóz w tym kierunku stanowił wartościowo 64,6% ogółu eksportowanych z Polski produktów tej kategorii wobec 67,7% przed rokiem, przy niespełna 3% zwyżce wartości do 224,85 mln EUR Drugim krajem pod względem wartości sprowadzanych z Polski serów Czechy, niegdyś główny, odbiorca polskich serów, który najprawdopodobniej powróci na pozycję lidera.
W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2014 r. roku wysłano tam 13,3 tys. ton serów i twarogów, (+2,7% względem podobnego okresu 2013 r.) za 43 mln EUR (+8,2%). Zniżkę wywozu zaobserwowano natomiast w sprzedaży serów do Niemiec, które zajmują trzecie miejsce w strukturze odbiorców polskich serów (wolumen zmniejszył się o 14,2% do 10,3 tys. ton, a w ujęciu wartościowym odnotowano ponad 8% zniżkę do 33 mln EUR).
Ponadto pozytywnym aspektem są obserwowane w dalszym ciągu spore zwyżki wywozu poza Jednolity Rynek Unii Europejskiej. Oprócz wspomnianej wyżej Rosji, warto tutaj zwrócić uwagę na 14,4% wzrost wartości wywozu do Arabii Saudyjskiej do 12,1 mln EUR, która w pierwszym półroczu była siódmym odbiorcą serów z Polski. Eksport do Iraku zwiększył się o 6,4% w ujęciu ilościowym (do 3,1 tys. ton) i o 12,1% w ujęciu wartościowym (do 9,7 mln EUR). O 15,3% zmniejszyła się natomiast wartość wywozu na Ukrainę. Wzrósł za to wywóz serów do USA, znaczącego światowego eksportera nabiału, do 3,6 mln EUR (+45,2%) i 1 mln ton (+35%).