Wyjechało pięć razy więcej drobiu niż wieprzowiny
W strukturze towarowej polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych w 2023 r. dominowało mięso, przetwory mięsne i żywiec. Odnotowano 8 % wzrost wpływów uzyskanych z eksportu produktów rolno-spożywczych. Natomiast import zwiększył się o 3%.
Wartość eksportu towarów rolno-spożywczych z Polski w 2023 roku osiągnęła rekordowe 51,8 mld EUR (236 mld zł), a udział eksportu rolno-spożywczego w wartości całego polskiego eksportu zwiększył się z 13,8% w 2022 roku do 14,7% w roku 2023. Import towarów rolno-spożywczych do Polski wyniósł 33,2 mld EUR (152 mld zł). Dodatnie saldo wymiany handlowej wyniosło 18,6 mld EUR (85 mld zł) i było o 19% wyższe niż w 2022 roku.
Utrzymujący się popyt na polskie produkty rolno-spożywcze
Pobudzająco na wzrost polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych w 2023 roku oddziaływało zmniejszenie, w porównaniu z rokiem 2022, negatywnego wpływu takich czynników, jak koszty importu zaopatrzeniowego, transportu, energii i paliw. Rozwój polskiego eksportu był w dalszym ciągu wspierany utrzymaniem konkurencyjności cenowej i jakościowej oferowanych produktów żywnościowych szczególnie na rynku UE oraz utrzymującym się popytem na polskie produkty rolno-spożywcze.
W 2023 roku eksport żywności z Polski był odporny na słabe wyniki gospodarcze Niemiec, które są największym odbiorcą polskich produktów rolno-spożywczych. Wzrost wartości eksportu rolno-spożywczego w 2023 roku był jednak mniej dynamiczny niż w roku 2022, z powodu notowanych spadków cen na międzynarodowym rynku żywnościowym, co przełożyło się na niższe ceny transakcyjne w handlu zagranicznym. Negatywny wpływ miał też silny złoty - zmniejszało to konkurencyjność cenową polskich produktów rolno-spożywczych na rynku unijnym. Nie bez znaczenia dla polskiego eksportu w 2023 roku była liberalizacja handlu z Ukrainą wprowadzona pod koniec maja 2022 roku, czego skutkiem była większa podaż na rynku unijnym ukraińskich produktów rolno-spożywczych, stanowiących konkurencję cenową dla produktów polskich.
Trzy czwarte eksportu polskiej żywności trafia na rynki Unii Europejskiej
Podobnie jak w latach poprzednich produkty rolno-spożywcze były eksportowane z Polski przede wszystkim na rynek Unii Europejskiej. W 2023 roku dostawy do krajów UE wygenerowały 38 mld EUR (173 mld zł), co oznaczało wzrost wartości o 7% w odniesieniu
do 2022 roku. Udział rynku Unii Europejskiej w eksporcie żywności z Polski wyniósł 73%.
Do krajów pozaunijnych wyeksportowano produkty rolno-spożywcze o wartości 13,75 mld EUR, o 11% wyższej niż rok wcześniej. Największymi pozaunijnymi odbiorcami artykułów rolno-spożywczych z Polski były Wielka Brytania, Ukraina oraz Stany Zjednoczone.
Dominują mięso, przetwory mięsne i żywiec
W strukturze towarowej polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych dominowało mięso, przetwory mięsne i żywiec. Przychody uzyskane ze sprzedaży zagranicznej wymienionej grupy towarowej były o 1% wyższe niż rok wcześniej i wyniosły 9,9 mld EUR, stanowiąc 19% wartości całego polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych.
Największy udział w wartości eksportu mięsa, przetworów mięsnych i żywca miały: mięso drobiowe (41,5% - 4,1 mld EUR), przetwory mięsne (25% - 2,5 mld EUR), mięso wołowe (22% - 2,2 mld EUR) oraz mięso wieprzowe (8% - 824 mln EUR).