Żniwa 2025. Pamiętaj o tym, nim kombajn ruszy. Kary od kilku do kilkunastu tys. zł

Rolnicy, którzy chcą poruszać się kombajnem - lub innym dużym pojazdem nienormatywnym - po drodze publicznej, muszą pamiętać o podstawowych zasadach. Przepisy regulują bowiem dokładnie - jak wygląda taki transport. Konieczne jest m.in. stosowne zezwolenie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Kombajn na drodze. Jakie są przepisy?
Przypomnijmy: kombajn, jako pojazd wolnobieżny, nie musi podlegać obowiązkowej rejestracji, jednak, aby być dopuszczonym do ruchu, musi spełnić kilka warunków. W przypadku chęci poruszania się po drodze publicznej musi mieć obowiązkowe ubezpieczenie OC.
Warto zaznaczyć, że kombajny mogą generalnie poruszać się po większości dróg publicznych. Z jednym wyjątkiem - chodzi o zakaz wjazdu na autostrady i drogi ekspresowe.
Kolejna kluczowa kwestia: to demontaż hedera przed wyruszeniem w drogę. Musi on być transportowany na specjalnym wózku. Jeśli rolnik tego nie zrobi - musi liczyć się z dużymi karami finansowymi (więcej niżej).
I w końcu kolejna ważna rzecz. W związku ze swoimi gabarytami zdecydowana większość kombajnów przed wyjazdem na drogę publiczną musi uzyskać stosowne zezwolenie - na przejazd pojazdu nienormatywnego.
Kombajn na drodze publicznej. Podstawowe zasady oraz niezbędne zezwolenia
Przypomnijmy: w polskim prawie kategorii zezwoleń jest w sumie pięć. W przypadku kombajnów zbożowych chodzi głównie o dwie kategorie: pierwszą oraz piątą.
Kategoria pierwsza dotyczyć będzie zdecydowanej większości kombajnów. Dopuszcza ona poruszanie się po drogach publicznych (jednak z wyjątkiem tras ekspresowych i autostrad!) pojazdu, który nie przekracza 3,5 metra. By uzyskać takie pozwolenie należy złożyć wniosek w swoim starostwie powiatowym. Koszt to 100 zł, dokument jest ważny przez 12 miesięcy.
Kategoria piąta dotyczy już pojazdów powyżej 3,5 metra szerokości. Wówczas wniosek trzeba złożyć już do GDDKiA (ewentualnie u prezydenta miasta – jeżeli trasa przejazdu przebiega w granicach administracyjnych miasta na prawach powiatu i nie przebiega autostradą lub drogą ekspresową). Warto pamiętać, że koszt takiego zezwolenia jest droższy (500 zł lub 1.600 zł - w zależności od gabarytów), ponadto krótszy jest czas obowiązywania zezwolenia - może być wydane na 14 dni (w przypadku jednorazowego przejazdu) lub 30 dni (w przypadku wielokrotnego przejazdu). Uwaga! Trzeba pamiętać, że przy ustalaniu trasy przejazdu dla pojazdu nienormatywnego bierze się pod uwagę stan techniczny dróg i mostów oraz zapewnienie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Istotne są również aktualnie panujące warunki na drodze, jak roboty drogowe lub inne utrudnienia uniemożliwiające przejazd.
Kombajn na drodze publicznej. Jakie grożą kary? Stawki
Warto pamiętać o przepisach, ponieważ kary za ich złamanie mogą być bardzo wysokie.
Oto co może nam grozić:
Kary za jazdę kombajnem z hederem po drodze publicznej:
- Mandat - do 5 tys. zł
- Gdy sprawa trafi do sądu: kara nawet do 30 tys. zł
Kara za prowadzenie kombajnu bez uprawnień: 1.500 zł
Kary za brak zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego:
- W przypadku kategorii I: 1.500 zł mandatu
- W przypadku kategorii V: od 6 do 15 tys. zł mandatu
Kary za brak ubezpieczenia OC kombajnu (dotyczy tylko kwestii poruszania się po drodze publicznej, w innym przypadku nie ma obowiązku):
- Od 1 do 3 dni spóźnienia: 310 zł
- Od 4 do 14 dni spóźnienia: 780 zł
- Powyżej 14 dni - 1 560 zł
- Tagi:
- przepisy
- kombajn
- kombajn na drodze