Wszystko co musisz wiedzieć o wałach przegubowo-teleskopowych
Konserwacja, przeglądy i czyszczenie mają duży wpływ na funkcjonowanie wałka przekaźnika. Dzięki temu możemy znacznie wydłużyć jego żywotność. A jeśli nie zadbamy o te trzy czynności? Wtedy na pewno nadejdzie czas na wymianę wału. Na rynku dostępne są różne rozmiary i modele. Jak się dowiedzieć, który w twojej maszynie sprawdzi się najlepiej? Postępuj zgodnie z poniższym planem.
Konserwacja to podstawa
Jeśli użytkujesz wał PTO (Power Take Off) powinieneś poznać kilka ważnych zasad, które pozwolą Ci wydłużyć jego żywotność i zapewnić prawidłowe działanie.
1. Utrzymuj wałek przekaźnika w czystości
To najważniejsza i najprostsza zasada konserwacji i użytkowania wałka: należy go regularnie czyścić. Choć czyszczenie podpowiada choćby zdrowy rozsądek, niektórzy ludzie po odłączeniu po prostu kładą go na ziemi. W takiej sytuacji przylgnie do niego dużo brudu i piasku, zwłaszcza jeśli był niedawno smarowany. Wszelkie drobiny pozostawione na wałku spowodują zużycie następnego sprzęgła, ponieważ piasek i smar razem stanowią idealną pastę ścierną.
2. Prawidłowo odkładaj wał
Wiele maszyn ma odpowiednie miejsca przeznaczone do zawieszenia lub umieszczenia wałka. Korzystaj z nich! Jeśli maszyna nie ma wspornika do zawieszenia wałka, rolnicy często używają łańcucha zabezpieczającego z pokrywy. Łańcuch ten zapewnia, że osłona się nie obraca, ale oczywiście nie nadaje się do dźwigania całego ciężaru wałka; ma na celu poprawę bezpieczeństwa użytkowników maszyn. Jeśli na twojej maszynie nie ma miejsca na zawieszenie wałka, możesz po prostu użyć wspornika lub łańcucha, byle utrzymać go nad ziemią.
3. Smarowanie to podstawa
Dotyczy to zarówno rur profilowanych, jak i innych części wałka przekaźnika, takich jak sprzęgła i przeguby. Niestety, te niezbędne prace konserwacyjne są czasami pomijane, zwłaszcza jeśli smarowniczka znajduje się w słabo dostępnym miejscu. Przeciętna smarownica wypuszcza na skok pompy ok. 3 gramy smaru. W przypadku przegubów stosuje się 15 gramów, w przypadku osłon 6 gramów, a w przypadku rur 15 gramów. Częstotliwość smarowania wałka różni się w zależności od marki i części. Zalecenia również mogą się różnić – niektóre zalecają smarowanie co 8 godzin pracy, a inne co 250.
4. Dokręć i poluzuj sprzęgło cierne
W przypadku sprzęgła ciernego, przed pierwszym uruchomieniem niezbędne jest przewietrzenie. Przyczyną tego jest potencjalne gromadzenie się wilgoci lub rdzy, które powodują sklejanie się tarcz sprzęgła. Może to uniemożliwić prawidłowe działanie sprzęgła ciernego i spowodować uszkodzenie maszyny lub napędu. Jak można temu zapobiec? Przed poluzowaniem jakichkolwiek sprężyn dociskających należy zapisać długość każdej sprężyny. Umożliwi to przywrócenie sprzęgła do pierwotnego ustawienia. W przypadku sprzęgła ze sprężynami śrubowymi należy następnie poluzować nakrętki sprężyn dociskających, aby umożliwić zwolnienie płytek. Jednak w przypadku sprzęgła lub zespołu sprzęgła ze sprężyną talerzową, konieczne byłoby dokręcenie nakrętek tylko na pakiecie, aby zwiększyć siłę nacisku. Pamiętaj, że nie musisz zapewniać całkowitego luzu. Wystarczy, aby sprzęgło łatwo się ślizgało. Po wykonaniu tych czynności upewnij się, że znajdujesz się w wolnej przestrzeni i z dala od postronnych osób lub zwierząt. Należy uruchomić maszynę na krótką chwilę tak, aby sprzęgło miało jak się ślizgać. Powinno to oczyścić płytki na tyle, aby były wolne od zanieczyszczeń i wilgoci. Następnie trzeba poczekać, aż sprzęgło ostygnie. Wówczas można ponownie naciągnąć sprężyny dociskające do ich pierwotnej długości.
5. Przestrzegaj maksymalnego kąta pracy
Wałki przekaźnika są przeznaczone do przenoszenia mocy i łączenia na określoną odległość i kąt. Są tu jednak pewne granice. Wał przekaźnika wykorzystujący standardowe przeguby Cardana może pracować pod maksymalnym kątem 25° podczas pracy ciągłej. Na bardzo krótki moment ten kąt można zwiększyć do 45°. Dostępne są złącza szerokokątne do pracy z szerszymi kątami. Są one najlepiej przystosowane do maszyn ciągnionych, a nie zawieszanych i pracują pod kątem 25° podczas pracy ciągłej. W przypadku pracy krótkotrwałej kąt może wynosić od 70° do 80°, na przykład podczas skręcania. Długotrwała, ciągła praca pod zbyt dużym kątem znacznie skraca żywotność, szczególnie w przypadku przegubów szerokokątnych.
Jak wybrać nowy wał?
A co jeśli zapomniałeś o wyżej wymienionych zasadach i twój wał przekaźnika mocy nadaje się już tylko do wymiany? Podpowiadamy.
Na początku przypomnij sobie z czego jest zbudowany wał:
A teraz – do dzieła. Poznaj specyfikacje starego wałka, które pomogą Ci wybrać nowy produkt. Jeśli zastanawiasz się, gdzie znajdziesz szeroki wachlarz produktów z asortymentu techniki napędowej, zajrzyj na https://www.kramp.com/shop-pl/
Krok 1: Sprawdź osłonę aktualnego modelu
Zbadaj osłonę aktualnego wałka przekaźnikowego. Producenci często podają rozmiar i model na osłonie wokół wałka. Przy odrobinie szczęścia, nie będziesz musiał podejmować żadnych dalszych kroków.
Krok 2: Model włoski czy niemiecki?
Często bywa, że osłona jest uszkodzona lub jej brakuje. Co wtedy? Przyjrzyj się bliżej wałkowi przekaźnika: czy ma przeguby Cardana po którejkolwiek stronie lub przegub szerokokątny po określonej stronie? Jaki model rury profilowej wałka widzisz? Odpowiedzi na te pytania wskażą, czy jest to model niemiecki czy włoski. Włoskie modele często używają trójkątnych rur, a niemiecki wariant wykorzystuje rury w kształcie cytryny lub gwiazdy. Dzięki tym informacjom dowiesz się, w jakiej grupie wałków szukać potrzebnego produktu.
Krok 3: Zmierz różne komponenty
Teraz wykonaj kilka pomiarów. Zmierz przegub Cardana, który znajduje się w sprzęgle: dokonaj pomiaru średnicy miseczki krzyżaka i długości od końca nakładki do przeciwległego końca miseczki. Na przegubie Cardana często znajduje się liczba określająca rozmiar wałka przekaźnikowego. Zmierz również rurę profilową. Kolejnym przydatnym wskaźnikiem pomiarowym jest średnica pierścieni ślizgowych na osłonie. Osłony często brakuje lub jest ona zużyta, dlatego dobrze jest zmierzyć wnętrze rowka, w który wchodzą pierścienie.
Krok 4: Określ rozmiar
Mając wszystkie te informacje, często już można rozpoznać rozmiar wałka. Jednakże nadal musisz określić, jakie połączenia ma twój ciągnik i maszyna. Określ grubość czopu wałka i ile jest na nim wielowypustów. Inną kwestią, na którą należy zwrócić uwagę, jest to, czy wałek ma zabezpieczenie w postaci sprzęgła odpowiedniego dla danej maszyny.
Krok 5: Określ długość
Wszystkie wałki występują w kilku podstawowych długościach i często trzeba je skracać. Istnieje duża różnica w rozmiarach i długościach wałków, co wynika z pożądanej siły napędowej. Zmierz długość od środka przegubu Cardana do środka przeciwległego przegubu Cardana w najkrótszym położeniu.
Krok 6: Ustaw sprzęgło
Sprzęgła często mają zaznaczone ustawienie z boku obudowy. Ważne, by o tym pamiętać przy zakupie nowego wałka przekaźnika. Należy zakupić urządzenie zabezpieczające z tym samym ustawieniem momentu obrotowego. Jeśli wybierzesz niewłaściwe ustawienie, urządzenie nie będzie działać prawidłowo, a nawet może doznać poważnych i kosztownych w naprawie uszkodzeń.
Wałki przekaźnika dostępne w Kramp
Na ofertę wałków przekaźnikowych w Kramp składają się najlepsze marki Walterscheid, Comer i Bondioli & Pavesi: są to liderzy na rynku europejskim. Jeśli szukasz ekonomicznej alternatywy, możesz wypróbować naszą własną, bardzo opłacalną markę – gopart. Poznaj nasz asortyment wałków przekaźnika klikając tutaj. Jeśli jesteś klientem detalicznym wały znajdziesz w sklepie internetowym www.grene.pl i w sklepach Grene w całej Polsce.