Startuje nowa linia montażowa kombajnów CLAAS [ZDJĘCIA]
W ramach projektu SynPro 2020 firma CLAAS zainwestowała 44 miliony euro w najnowocześniejszą na świecie linię produkcyjną kombajnów zbożowych w zakładzie w Harsewinkel.
Wszechstronniejsza niż kiedykolwiek: przygotowana na dalszy rozwój
Do 2021 roku kombajny w Harsewinkel były produkowane na dwóch liniach montażowych. Wraz z coraz większymi maszynami i rosnącym wachlarzem wyposażenia technicznego produkcja ta coraz częściej dochodziła do granic swojej wydajności. I tak na przykład zbudowane w latach 1952 i 1958 sufity obu hal montażowych o wysokości zaledwie 4,2-6 m nie pozwalają już na sprawdzenie działania leja zbiornika ziarna we flagowych modelach serii LEXION. Ponadto wprowadzenie serii TRION latem 2021 roku wymagało zmiany myślenia: przyszła linia produkcyjna nie tylko musiała budować więcej kombajnów dziennie, ale również być w stanie zapewnić jeszcze szerszy zakres modeli - jednak przy zwiększonym wykorzystaniu wspólnych części. Dzięki przebudowie o wartości 44 mln euro można dziś zbudować ponad 30 różnych typów kombajnów na jednej linii montażowej.
Zbudowana w rekordowo krótkim czasie hala montażowa oferuje teraz do 14 m wysokości na powierzchni 15.000 m2. Rozbiórka dwóch starych hal oraz budowa i wyposażenie nowej zajęły 22 tygodnie. Co więcej, oświetlenie LED zapewnia jasne stanowiska pracy o warunkach zbliżonych do światła dziennego o każdej porze dnia. Nowy system wentylacji o masie 6 ton cyrkuluje 80.000 m3 powietrza w pomieszczeniu na godzinę, zapewniając przyjemne warunki pracy niezależnie od pory roku. Dzięki efektywnemu zarządzaniu energią, doskonałej izolacji i oświetleniu LED sama nowa hala ma ograniczać emisję o około 470 ton CO2 rocznie.
Bezkompromisowa jakość: zaplanowana i udokumentowana aż do ostatniej śrubki
Różnorodność produktów i zwiększona produkcja - do 28 kombajnów dziennie w trybie jednozmianowym - wymagały również zmian w obszarach zarządzania procesami produkcji i logistyki wewnętrznej. Dla każdego kombajnu części i moduły są dostarczane „just in time” z dwóch stron na główną linię montażową. Mniejsze części od dostawców są przechowywane w tak zwanym „supermarkecie”, natomiast większe komponenty, takie jak silniki i osie, są przygotowywane do montażu i instalowane tuż po dostarczeniu. Jednocześnie granicząca bezpośrednio z nową halą montażową budowa konstrukcji w stanie surowym dla takich komponentów jak zespół młócący, układ oddzielania resztek ziarna, zbiornik ziarna czy rura rozładowcza zbiornika ziarna oraz późniejsze lakierowanie są synchronizowane z najwyższą precyzją. Wymaga to doświadczenia, ale także najnowszych systemów informatycznych i pełnego śledzenia w czasie rzeczywistym wszystkich etapów produkcji.
Składające się z nawet 15.000 pojedynczych części kombajny zbożowe należą do najbardziej złożonych maszyn rolniczych.