Opony rolnicze. Jakość = długowieczność? Nie zawsze
Jak w każdym segmencie opon, również w oponach rolniczych możemy rozróżnić marki, które oferują "gumy" klas: premium, średniej lub ekonomicznej.
Różnią się one oczywiście jakością i wytrzymałością, a co za tym idzie - ceną. Można to dobrze zobrazować na przykładzie jednego z najpopularniejszych rozmiarów opon rolniczych - 14,9-28. - Najtańsza opona diagonalna budżetowa w tym rozmiarze, to koszt około 1.000 zł za sztukę. Średnia półka wiąże się z wydatkiem około 2 tys. zł, natomiast opona radialna klasy premium w tym samym rozmiarze to już koszt rzędu blisko 5.000 zł - obrazuje Jan Pluta - ekspert w dziedzinie napraw opon w firmie Vegas Opony.
Bez względu na jakość ogumienia, podstawą długiego i bezproblemowego użytkowania jest jednak odpowiedni dobór opony, zgody z zaleceniami producenta oraz właściwa eksploatacja - przede wszystkim prawidłowe ciśnienie i konserwowanie w trakcie użytkowania. - Faktyczny czas zużycia opony na maszynie rolniczej zależy od rodzaju wykonywanej pracy (praca w polu vs transport), liczby uszkodzeń mechanicznych, oddziaływania środków chemicznie aktywnych na ogumienie, ekspozycji na promienie słoneczne, dodoboru właściwego ciśnienia do wykonywanej pracy i wielu innych czynników - zaznacza Marcin Cywiński - manager ds. rozwoju biznesu w oponach specjalistycznych w firmie Continental. . - Dlatego też trudno jest jednoznacznie stwierdzić czy będzie to rok, czy może kilkanaście lat wytrzymałości. Faktem jest to, że nie zawsze przebieg jest główną rekomendacją do wymiany. Czasami kluczowe mogą być: uszkodzenie lub zmiany starzeniowe - dodaje.
Opony rolnicze. Dużą ilość uszkodzeń można naprawić
Wiele opon rolniczych podczas użytkowania ulega różnego rodzaju uszkodzeniom spowodowanym przede wszystkim najechaniem na twarde, ostre przedmioty lub na nierówności w podłożu. Uszkodzenia powodują także niewłaściwe warunki pracy: przeciążenie, nadmierna prędkość, nieprawidłowe ciśnienie lub trudne warunki pogodowe oraz terenowe. - Uszkodzenia te, a w szczególności ich wielkość i rodzajm niekiedy eliminują oponę nie tylko z dalszego użytkowania ale uniemożliwiają dokonanie efektywnej naprawy gwarantującej bezpieczeństwo jazdy - mówi Jan Pluta - ekspert w dziedzinie napraw opon. - Znaczną część uszkodzeń można jednak poddać skutecznej naprawie, o ile właściwie oceni się uszkodzenie i dobierze odpowiednią technologię naprawy, co zagwarantować mogą tylko dobrze wyposażony warsztat wulkanizacyjny i wyszkoleni specjaliści. Uszkodzona opona powinna jak najszybciej trafić do zakładu wulkanizacyjnego - kończy przedstawiciel firmy Vegas Opony.
ZOBACZ TAKŻE: Brona talerzowa i gruber. Wady i zalety
- Tagi:
- technika