Jak dbać o ogumienie podczas dłuższych przestojów?
Innym sposobem, który wymienia specjalista, jest podniesienie całej maszyny i postawienie jest na tzw. koziołkach. - Wbrew pozorom coraz więcej rolników robi takie zabiegi. Szczególnie na przedniej osi kombajnu. To jest najlepsze rozwiązanie - podkreśla specjalista.
Co robić w przypadkach, gdy ktoś nie decyduje się na zdejmowanie ogumienia?
- Jednym ze sposobów jest zwiększenie ciśnienia, natomiast nie unikniemy deformacji kół w postaci wypłaszenia, które powodują, że pojawia się tzw. „efekt klaskania” w czasie jazdy. Oczywiście to prędzej czy później zniknie, bo opony w czasie pracy wracają do swojego naturalnego kształtu - mówi Cywiński. Zaznacza jednak, że im starszy typ ogumienia, tym dłużej potrafi się utrzymywać wypłaszczenie, brak komfortu jazdy i stabilności prowadzenia, co w sytuacjach gdy maszyny to bardziej komputery rolnicze wymagające prezycji może powodować niepotrzebne problemy z kalibracją czy stabilnością. - W oponach rolniczych Continental, w konstrukcji których wykorzystany jest nylon, ma on pamięć kształtu i w momencie, kiedy taka opona zostanie wprawiona w ruch i osiągnie temperaturę roboczą, to natychmiast wraca do swojego podstawowego kształtu - wyjaśnia.
Trzeba mieć także świadomość, że w oponach wraz z upływem czasu zachodzą procesy starzeniowe. Permanentny nacisk w jednym miejscu sprawia, że opona po pewnym czasie może się tam mocniej zużywać lub wykruszać. - Pojawiają się takie "pajęczynki". A nie daj Boże, żeby opona stała jeszcze przed dłuższy czas zanużona punktowo w chemii, bo był np. jakiś wyciek z maszyny. Może się okazać, że guma wejściu w reakcję zaczyna nadmiernie się starzeć skracając życie opony - zaznacza Marcin Cywiński.
ZOBACZ TAKŻE: Opony rolnicze. Jakość = długowieczność? Nie zawsze
- Tagi:
- Continental
- technika