Rzecznik Praw Obywatelskich w obronie rolników
Rzecznik Praw Obywatelskich postanowił zbadać sprawę aplikacji suszowej nie tylko ze względu na problemy techniczne oraz - jak poinformował naszą redakcję - przyjrzeć się również aplikacji azbestowej.
Były problemy z aplikacją suszową
O niedziałającej aplikacji suszowej, problemach z pobraniem danych, jej zawieszaniu się, napisano już niejeden artykuł prasowy. Jeszcze w trakcie trwania tego naboru, Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych wystąpił nawet do ministra rolnictwa z wnioskiem o ponowne ogłoszenie naboru wniosków o szacowanie strat za pomocą aplikacji.
Dyrektor Beata Gawlik-Pliszka (Zastępca Dyrektora Departamentu Budżetu w ministerstwie rolnictwa) przekazała wtedy informacje, że w związku z bardzo dużą ilością składanych przez producentów rolnych wniosków o oszacowanie szkód powstałych w wyniku ubiegłorocznej suszy, w celu usprawnienia tego procesu, administrator aplikacji okresowo blokował możliwość generowania kalkulacji.
To właśnie problemy z tą aplikacją oraz wnioski rolników, skłoniły Rzecznika Prawa Obywatelskich do interwencji.
- Rzecznik Praw Obywatelskich podjął działania w niniejszej sprawie w oparciu o wnioski obywateli dotyczące pomocy suszowej zgodnie z posługującymi mu kompetencjami do zbadania sprawy - poinformowała nasz portal Anna Kabulska z Zespołu Kontaktów z Mediami i Komunikacji Społecznej Biura RPO.
Były problemy z aplikacją azbestową
Aplikacja suszowa nie była jedyną, z którą były problemy. ARiMR przyjmowała również wnioski o przyznanie pomocy na wymianę azbestowych pokryć dachowych do 15 listopada włącznie. Wnioskodawcy otrzymywali wezwania do uzupełnienia dokumentacji, którą musieli wykonać w terminie 7 dni dni, a aplikacja nie działa poprawnie. W sprawie aplikacji azbestowej Rzecznik Praw Obywatelskich zadeklarował analizę tej sytuacji.
- Wskazane zagadnienie zostanie zanalizowane - zaznaczyła Anna Kabulska
Były problemy z aplikacją IRZ Plus
Początek 2023 roku przyniósł kolejne problemy. Dotychczasowy rejestr zwierząt gospodarskich oznakowanych i siedzib stad, który był prowadzony przez ARiMR został przekształcony w komputerową bazę danych. Zmiana ta miała ułatwić pracę rolnikom, jednak nie odbyło się to bez problemów już na samym starcie aplikacji. Hodowcy nie mogli się zalogować, przez co nie mieli możliwości zgłoszenia żadnego zdarzenia, np. sprzedaży, przemieszenia, urodzenia czy zgubienia kolczyka.
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa informowała wówczas, że trwają prace usprawniające jej działanie.
- Trwają prace zmierzające do jak najszybszego usunięcia trudności związanych z korzystaniem z aplikacji IRZplus zgłaszanych przez jej użytkowników. Od wdrożenia nowego systemu – 9 stycznia 2023 r. - obserwuje się znaczną poprawę jego działania – zwiększenie wydajności i dostępności - poinformowała Agencja
Aplikacja działa już poprawnie, jednak niektórzy rolnicy zgłaszają swoje problemy.
- Działa, ale efekty są dziwne. Mam kilka niespójnych zdarzeń, których wcześniej nie było, ale w ARiMR kazali to olać. Gorzej bo wyrejestrowałem dwie sztuki dwa tyg temu, wczoraj byłem w ARiMR i przy okazji czegoś tam wyszło że mamy dwie propozycje przemieszczenia z wczoraj. Właśnie tych sztuk które sprzedałem. Kobitka powiedziała, że jeśli zgłosiłem wcześniej to mam to usunąć. I teraz w końcu nie wiem czy te sztuki mam wyrejestrowane, czy nie. No i średni stan stada nie działa ani u mnie, ani w ARiMR - napisał jeden z rolników.
Problemy techniczne to jedno. Pomoc suszowa nie wyrównała strat
Rzecznik Praw Obywatelskich podjął działania w sprawie aplikacji suszowej, w oparciu o wnioski obywateli. Zwrócił uwagę na kilka spraw.
- Agencja udziela wsparcia finansowego rodzinie, której zagraża utrata płynności finansowej w związku z wystąpieniem w gospodarstwie rolnym w rozumieniu przepisów o podatku rolnym szkód spowodowanych wystąpieniem w 2022 r. niekorzystnych zjawisk atmosferycznych. A zatem przedmiotowa pomoc nie ma na celu wyrównania poniesionych przez producentów rolnych strat w związku z wystąpieniem niekorzystnych zjawisk atmosferycznych w ich gospodarstwach rolnych - zaznaczył w swoim stanowisku RPO.
RPO stoi również na stanowisku, że nieuzasadniona zmiana kryteriów przyznania pomocy publicznej w trakcie naboru budzi wątpliwości z punktu widzenia zasady zaufania obywateli do państwa i stanowionego przez nie prawa.
Płatności bezpośrednie, ekoschematy - jak będzie z kolejnymi aplikacjami w 2023 roku?
Rolnicy, składając wniosek o płatności bezpośrednie powinni skorzystać z aplikacji eWniosekPlus. W tym roku formularz został rozszerzony dodatkowo o nowe płatności, czyli ekoschematy. Jak będzie działała ta aplikacja? Czy tym razem obejdzie się bez problemów technicznych?
Masz pytania lub wątpliwości dotyczące tego artykułu?
Napisz wiadomość: [email protected]
Czekamy na kontakt z Tobą, Twój głos jest dla nas ważny.
Płatności bezpośrednie w 2023 roku - wyjaśniamy - kliknij tutaj