Rolnicy chcą ważnej zmiany w prawie. Chodzi o dojazdy do ich pól

Sprawa dojazdu do pól - to kwestia kluczowa dla każdego rolnika. Niestety, obecnie wybudowanie takiej trasy, często stanowi problem dla samorządów. Stąd wspomniany apel środowisk rolniczych.
Czy powstanie nowa kategoria drogi? Rolnicy apelują
Jak zaznaczają w swoim piśmie przedstawiciele LIR, wspomniany apel wynika bezpośrednio z potrzeb, jakie zgłaszają na co dzień rolnicy, ale także z sygnałów, jakie napływają od samorządów.
Jak sugerują, nowelizacja rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 roku w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1518), miałaby polegać na dodaniu nowej kategorii drogi: w Dziale 3, Rozdziale 1, § 11 - oznaczonej symbolem DR (droga dojazdowa rolnicza).
- Proponowana kategoria drogi DR miałaby obniżone wymagania techniczne, obejmujące m.in. szerokość pasa ruchu do 3,0 metrów, szerokość poboczy po 0,25 metra oraz dopuszczalną prędkość do 30 km/h. Parametry te odpowiadają rzeczywistym potrzebom i warunkom terenowym w gminach wiejskich, gdzie drogi te służą przede wszystkim do zapewnienia dojazdu do pól uprawnych, łąk i gospodarstw - można przeczytać w piśmie podpisanym przez prezesa Lubelskiej Izby Rolniczej.
Budowa dróg do pól. LIR apeluje o nowe parametry tras
Jak dodają przedstawiciele LIR, dziś w wielu przypadkach gminy dysponują jedynie pasami drogowymi o szerokości 3,5-4 metrów, co uniemożliwia realizację inwestycji drogowych zgodnych z obecnie obowiązującymi przepisami dla dróg kategorii Di L, które wymagają szerokości pasa drogowego wynoszącej minimum 6,5 metra (łącznie z poboczami).
- Brak dostosowania przepisów do lokalnych realiów skutkuje niemożnością budowy dróg w istniejących korytarzach komunikacyjnych, a także koniecznością kosztownego wykupu gruntów od właścicieli prywatnych - argumentują przedstawiciele izby rolniczej.
Jak ponadto dodają, koszty pozyskania nieruchomości pod inwestycje drogowe stanowią istotny składnik wydatków samorządów często przekraczający 30% całkowitej wartości inwestycji.
- Konieczność wykupu działek, wyceny rzeczoznawców, regulowania stanu prawnego nieruchomości oraz ewentualne procedury wywłaszczeniowe znacząco wydłużają czas realizacji i generują dodatkowe obciążenia finansowe dla budżetów gmin. Wprowadzenie proponowanej zmiany umożliwiłoby bardziej elastyczne i efektywne planowanie oraz budowę dróg gminnych o charakterze rolniczym, dostosowanych do lokalnych warunków przestrzennych i rzeczywistych potrzeb użytkowników. Nowa kategoria drogi DR przyczyniłaby się do zwiększenia dostępności komunikacyjnej terenów wiejskich, poprawy warunków prowadzenia działalności rolniczej oraz racjonalizacji wydatków publicznych w obszarze infrastruktury drogowej - argumentują na koniec.