Rolnicy chcą ważnej zmiany w prawie. Chodzi o dojazdy do ich pól

Sprawa dojazdu do pól - to kwestia kluczowa dla każdego rolnika. Niestety, obecnie wybudowanie takiej trasy, często stanowi problem dla samorządów. Stąd wspomniany apel środowisk rolniczych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Czy powstanie nowa kategoria drogi? Rolnicy apelują
Jak zaznaczają w swoim piśmie przedstawiciele LIR, wspomniany apel wynika bezpośrednio z potrzeb, jakie zgłaszają na co dzień rolnicy, ale także z sygnałów, jakie napływają od samorządów.
Jak sugerują, nowelizacja rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 roku w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1518), miałaby polegać na dodaniu nowej kategorii drogi: w Dziale 3, Rozdziale 1, § 11 - oznaczonej symbolem DR (droga dojazdowa rolnicza).
- Proponowana kategoria drogi DR miałaby obniżone wymagania techniczne, obejmujące m.in. szerokość pasa ruchu do 3,0 metrów, szerokość poboczy po 0,25 metra oraz dopuszczalną prędkość do 30 km/h. Parametry te odpowiadają rzeczywistym potrzebom i warunkom terenowym w gminach wiejskich, gdzie drogi te służą przede wszystkim do zapewnienia dojazdu do pól uprawnych, łąk i gospodarstw - można przeczytać w piśmie podpisanym przez prezesa Lubelskiej Izby Rolniczej.
Budowa dróg do pól. LIR apeluje o nowe parametry tras
Jak dodają przedstawiciele LIR, dziś w wielu przypadkach gminy dysponują jedynie pasami drogowymi o szerokości 3,5-4 metrów, co uniemożliwia realizację inwestycji drogowych zgodnych z obecnie obowiązującymi przepisami dla dróg kategorii Di L, które wymagają szerokości pasa drogowego wynoszącej minimum 6,5 metra (łącznie z poboczami).
- Brak dostosowania przepisów do lokalnych realiów skutkuje niemożnością budowy dróg w istniejących korytarzach komunikacyjnych, a także koniecznością kosztownego wykupu gruntów od właścicieli prywatnych - argumentują przedstawiciele izby rolniczej.
Jak ponadto dodają, koszty pozyskania nieruchomości pod inwestycje drogowe stanowią istotny składnik wydatków samorządów często przekraczający 30% całkowitej wartości inwestycji.
- Konieczność wykupu działek, wyceny rzeczoznawców, regulowania stanu prawnego nieruchomości oraz ewentualne procedury wywłaszczeniowe znacząco wydłużają czas realizacji i generują dodatkowe obciążenia finansowe dla budżetów gmin. Wprowadzenie proponowanej zmiany umożliwiłoby bardziej elastyczne i efektywne planowanie oraz budowę dróg gminnych o charakterze rolniczym, dostosowanych do lokalnych warunków przestrzennych i rzeczywistych potrzeb użytkowników. Nowa kategoria drogi DR przyczyniłaby się do zwiększenia dostępności komunikacyjnej terenów wiejskich, poprawy warunków prowadzenia działalności rolniczej oraz racjonalizacji wydatków publicznych w obszarze infrastruktury drogowej - argumentują na koniec.