Ci rolnicy będą mogli liczyć na zwrot podatku rolnego. Co muszą zrobić?

Kilka form pomocy zakłada opublikowany niedawno projekt rozporządzenia Rady Ministrów.
Pomoc suszowa za 2024 rok. Jakie formy wsparcia?
Producenci rolni w 2025 roku będą mogli składać wnioski o pomoc suszową w przypadku, gdy ponieśli straty wynoszące minimum 30%. Dodatkowo uruchomiony ma być program wsparcia dla rodzin posiadających gospodarstwa rolne, w których aplikacja suszowa wykazała niższy poziom strat.
To nie wszystko. Jak wynika z dokumentu, przewidziany jest dodatkowo zwrot podatku rolnego. Chodzi konkretnie o trzecią i czwarta ratę za rok 2024.
Kto będzie mógł zawnioskować o zwrot podatku rolnego?
Jak czytamy w projekcie rozporządzenia, zakłada się, że o pomoc będzie mógł wnioskować beneficjent:
1) któremu został nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności;
2) będący mikroprzedsiębiorstwem, małym albo średnim przedsiębiorstwem w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia 2022/2472;
3) w którego gospodarstwie rolnym powstały szkody w uprawach rolnych, oszacowane przez komisję, spowodowane wystąpieniem w 2024 r. suszy.
Jakie warunki trzeba spełnić, by otrzymać zwrot podatku rolnego?
Aby otrzymać zwrot trzeciej i czwartej raty podatku rolnego za rok 2024 trzeba wykazać straty wynoszące powyżej 30% średniej rocznej produkcji roślinnej w gospodarstwie rolnym z trzech ostatnich lat poprzedzających rok, w którym wystąpiły te szkody, albo z trzech lat w okresie pięcioletnim poprzedzającym rok, w którym wystąpiły te szkody, z pominięciem roku o najwyższej i najniższej wielkości produkcji roślinnej.
Nabór wniosków o to wsparcie w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ma ruszyć 10 kwietnia 2025 r.
Wniosek o pomoc musi zawierać:
1) imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, siedzibę i adres producenta rolnego ubiegającego się o pomoc;
2) numer identyfikacyjny producenta rolnego ubiegającego się o pomoc,
3) numer identyfikacyjny powszechnego elektronicznego systemu ewidencji ludności (numer PESEL) lub numer identyfikacji podatkowej (NIP) producenta rolnego ubiegającego się o pomoc, a w przypadku osób fizycznych nieposiadających numeru PESEL - numer paszportu albo innego dokumentu stwierdzającego tożsamość;
4) informacje o prowadzonej przez producenta rolnego działalności gospodarczej oraz o wysokości otrzymanej przez niego pomocy publicznej (pomoc de minimis)
Co trzeba dołączyć do wniosku o zwrot podatku rolnego?
Do wniosku o pomoc trzeba będzie dołączyć:
1) uwierzytelniony przez producenta rolnego wydruk protokołu oszacowania szkód albo kalkulacji oszacowania szkód, które zawierają informację o powierzchni upraw rolnych, na której powstały szkody spowodowane wystąpieniem w 2024 r. suszy,
2) kopię polisy ubezpieczeniowej potwierdzającej zawarcie umowy ubezpieczenia upraw rolnych;
3) kopię decyzji ustalającej wysokość podatku rolnego na 2024 r.,
Wysokość pomocy ma wynieść równowartość kwoty trzeciej i czwartej raty podatku rolnego ustalonego producentowi rolnemu, który złożył wniosek o udzielenie pomocy na 2024 r.