Przegląd ciągnika - o czym zapominają rolnicy?
Prace polowe już dawno skończone. Mamy trochę wolnego czasu, więc zadbajmy o nasz ciągnik, jeśli nie zrobiliśmy tego jesienią.
Najważniejszą czynnością jest przygotowanie pojazdu do przeglądu. W tym celu każde gospodarstwo rolne powinno mieć na wyposażeniu myjkę ciśnieniową. Urządzenie to sprawdza się nie tylko przy myciu ciągnika, ale także przy rozsiewaczach nawozu, pługach czy rozrzutnikach obornika. Niektóre modele wyposażone są w system dozowania środka chemicznego, który pomaga w pozbyciu się zanieczyszczeń z maszyn. Czyszczenie ciągnika rolniczego po sezonie letnim może być nie lada wyzwaniem dla operatora. Oleje, smary czy błoto często znajdują się w trudno dostępnych miejscach, takich jak tylny most, przestrzeń pod kabiną pasażerską, tylny TUZ bądź wewnętrzne strony felg. Wpływa to na pogorszenie warunków jezdnych, zintensyfikowane zużycie oraz szybszą korozję.
Do mycia ciągnika należy użyć wspomnianego wyżej urządzenia, aby dokładnie oczyścić pojazd z brudu.
Po zakończeniu I etapu należy stworzyć sobie w celu uproszczenia zadania protokół przeglądu, w którym zapiszemy, co sprawdzaliśmy, co dostrzegliśmy oraz kiedy to robiliśmy. Pomocnym dokumentem przy pisaniu raportu jest instrukcja obsługi pojazdu. To w niej znajdziemy mnóstwo wskazówek, co należy sprawdzić podczas obsługi zimowej.
Zaczynamy nasz przegląd
Pierwszym zadaniem jest ocena organoleptyczna elementów budowy ciągnika. Pojazdy pracują w ekstremalnych warunkach. Ciągną i pchają maszyny o dużych masach. Aby zwiększyć wydajność pracy, montuje się dodatkowe obciążenie przednie, którego waga dochodzi nawet do 1 tony. Na śrubach czy hakach mocujących mogą wystąpić pęknięcia spowodowane nieprawidłowym eksploatowaniem, co dalej może wpłynąć na pogorszenie bezpieczeństwa osób w bliskim otoczeniu. Kolejnym krokiem przy oględzinach jest sprawdzenie stanu elementów karoserii - czy nie występują odpryski. W tych miejscach może dojść do korozji, dlatego powinno się je wypełnić lakierem. Powierzchnie metalowe należy pokryć smarem, aby ochronić je przed rdzą. Operator pojazdu powinien zwrócić uwagę na stan wycieraczek oraz oświetlenia pojazdu. Przy oględzinach reflektorów należy zwrócić uwagę, czy nie są zaparowane lub czy wewnątrz nie znajduje się woda. Temperatury minusowe mogą dopro wadzić do zamarznięcia wody, która zwiększy swoją objętość, powodując pęknięcie szkła reflektora.
Wymiana oleju
W trakcie trwania okresu gwarancyjnego nie musimy martwić się wymianami olejów i filtrów, rozwiązuje za nas to serwis dealera. Problem zaczyna się podczas pierwszego przeglądu po gwarancji. Nie zapominajmy o tym, żeby podczas wizyty serwisantów spisać sobie oznaczenia filtrów. Pomoże nam to w przyszłości uniknąć stresu związanego z niemożliwością dopasowania ich do pojazdu. Niektóre filtry znajdują się w miejscach narażonych na częsty kontakt z wodą, więc po dłuższym użytkowaniu nie dostrzeżemy na nich żadnych numerów. Dealer maszyn na pewno sprzeda nam oryginalne filtry, ale czy tańsze zamienniki są gorsze? Po oględzinach należy uruchomić pojazd, aby nagrzać olej znajdujący się w misce olejowej. Skróci nam to czas spuszczania oliwy do wcześniej przygotowanego pojemnika na zużyty płyn eksploatacyjny (przed odkręceniem korka spustowego pamiętajmy, żeby zatrzymać silnik). Podczas przeglądu należy zapoznać się z treścią instrukcji obsługi, gdzie mamy zapisane, jaki olej należy stosować, co jaki czas powinno się go zmieniać i jaki stan uzupełnić. W okresie zimowym narażony na awarię jest również układ paliwowy. Sprawdzenie rozpoczynamy od demontażu filtrów, separatora oraz odstojnika paliwa, jeżeli pojazd go posiada. Po wyczyszczeniu odstojnika należy zalać go, jak i filtry, paliwem, aby ułatwić sobie ponowne uruchomienie silnika. Przed odstawieniem ciągnika na dłuższy okres nie należy zapominać o zatankowaniu zbiornika do pełna. Pozwoli nam to uniknąć tworzenia się kondensatu. Filtracja paliwa jest bardzo ważna w dzisiejszych systemach wtryskowych, dlatego należy zwrócić dużą uwagę na ten układ. Producenci filtrów wydają arkusze informujące, jak należy dbać o system paliwowy. Jedna z takich broszur znajduje sie pod linkiem https://www. cumminsfiltration.com/pdfs/ product_lit/americas_brochures/ LT36179-PL.pdf, znajdziemy tam informacje na przykład, co to jest separator paliwa.
Woda - odwieczny problem
Jednym z głównych układów, na których bazuje działanie ciągnika, jest pneumatyka. Pojazd wyposażony jest w zbiorniki powietrza, które posiadają korki spustowe z zawleczką. Pamiętamy z czasów szkolnych, że powietrze atmosferyczne jest mieszaniną gazów oraz pary wodnej i to właśnie ona jest głównym czynnikiem powodującym awarie w tym układzie. Sprężone powietrze znajdujące się w zbiorniku skrapla się, tworząc wodę przemieszczającą się w układzie pneumatycznym, która może ulec zamarznięciu i wpłynąć na pogorszenie działania pneumatyki. W związku z tym powinno się profilaktycznie sprawdzać zbiorniki poprzez odchylanie zawleczki przy korku spustowym. Operator uniknie dzięki temu większych usterek tego układu. [http://www.utrzymanieruchu. pl/menu-gorne/artykul/article/ dobieranie-osuszacza-sprezonego- powietrza/ - 26.12.2014r.]
Przydatne urządzenie w gospodarstwie - tuba z oczkiem
Co mają ze sobą wspólnego układ chłodzenia, elektryczny czy spryskiwacze szyb? Aby sprawdzić interesujące parametry, takie jak temperatura zamarzania płynu chłodzącego, płynu do spryskiwania szyb czy stopień naładowania akumulatora, używamy jednego urządzenia, a mianowicie refraktometru. Przyrząd składa się z oczka, wewnątrz którego widzimy wykresy opisujące wcześniej wspomniane dane oraz szkiełka, na które nanosi się kilka kropel badanego płynu. W tak prosty sposób możemy sprawdzić, czy przed okresem zimowym należy zwiększyć ilość koncentratu w chłodnicy czy dodać wody. Dane odczytane z wykresów powiedzą nam, czy płyn do spryskiwania szyb nadaje się na ciężkie warunki zimowe, czy powinniśmy pomyśleć o zakupie środka z wyższą temperaturą zamarzania. Przyrząd wyposażony jest w podziałkę do odczytywania stopnia naładowania akumulatora. Jest to ważne w tak niesprzyjającym okresie, jakim jest zima, kiedy to operator wchodząc do pojazdu myśli tylko o ustawieniu pokrętła ogrzewania na wartość maksymalną, jednak sprawność źródła energii może mu nie pozwolić na uruchomienie ciągnika. Dodatkowo sprawdza się poziomy płynów, które powinny zawierać się między zaznaczonymi wartościami min.-max. Na przykład w akumulatorze wartość maksymalną elektrolitu opisana jest na obudowie, a wartość minimalną określa wysokość płyt, które powinny być całkowicie zanurzone.
Wazelina nieodzowny pomocnik!?
Z czym kojarzy nam się zima przy obsłudze codziennej pojazdów? Przymarznięte wycieraczki i drzwi, zamarznięta wkładka zamka. Jeżeli ciągnik przechowywany jest w suchym pomieszczeniu, zapominamy o tego typu problemach. Co zrobić, gdy ciągnik stoi na wolnym powietrzu bez uruchamiania przez okres całej zimy, a pojazd jest nam potrzebny na tę chwilę. Jak otworzyć pojazd, co zrobić, grzać czy nie grzać? Nasmarujmy uszczelki drzwi kabiny przed dłuższym pozostawieniem ciągnika, a sprawdzonym do tego preparatem jest znana wszystkim wazelina, jednak nie ta domowa, a techniczna. Nawet w niskiej temperaturze drzwi nie przymarzną do uszczelek. Przy okazji wykonajmy pełne smarowanie elementów ruchomych, przy których zamontowano smarowniczki. Układ jezdny narażony jest na wysoki stopień zapylenia, dlatego bardzo ważne jest dopełnianie nowego smaru aż do momentu pokazania się starego.
A co z oponami?
Pojazdy rolnicze w większym stopniu wyposażone są w opony radialne. Charakteryzują się one lepszym przyleganiem bieżnika do powierzchni oraz dużą elastycznością boków opony. Używa się je z niższym ciśnieniem niż opony diagonalne, co wpływa na zmniejszenie poślizgu opony. Przed dłuższym postojem należy zwiększyć ciśnienie w oponach, co spowolni efekt starzenia się gumy. Innym sposobem jest odciążenie pojazdu poprzez ustawienie go na kołyskach i zmniejszenie ciśnienia, aby nie dochodziło do deformacji. Wiąże się to jednak z całkowitym unieruchomieniem pojazdu.
Na sam koniec najważniejsze - akumulator
Z pomocą przychodzą nam tutaj producenci, którzy w załączonych instrukcjach informują nas, jak dbać o akumulator zimą. Możemy także skorzystać ze stron internetowych, gdzie po wpisaniu interesującego nas tematu otrzymany mnóstwo odpowiedzi. Pamiętajmy, aby przed okresem zimowym wymontować akumulator z ciągnika i przechowywać go w suchym pomieszczeniu w temperaturze dodatniej, dlatego że temperatura wpływa na sprawność naszego akumulatora. Przed odłożeniem go na okres zimowy należy sprawdzić wcześniej opisywany stan elektrolitu oraz stopień naładowania (zaleca się przechowywanie naładowanego akumulatora). Miejsca styku klem z końcówkami biegunowymi powinny być nasmarowane specjalnym smarem do klem lub pospolitą wazeliną techniczną. Przed pożegnaniem się z ciągnikiem na zimę nie zapominajmy o zakryciu końcówki rury wydechowej korkiem lub plastikową osłoną, którą przyciśniemy gumką. Nie pozwoli to dostać się wilgoci do układu wydechowego i tworzeniu się wewnątrz rdzy.