Transport saletry mocno utrudniony
Według nowych przepisów transport saletry w ilości większej niż 1 tona wiąże się m.in. z koniecznością wyposażenia i oznakowania pojazdu, przeszkolenia kierowcy i spełnienia takich wymogów jak dla profesjonalnego przewozu towarów niebezpiecznych.
Saletra amonowa została zaliczona do kategorii materiałów niebezpiecznych w związku z wejściem w życie przepisów Umowy Europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR).
Nowe wymagania są dla producentów rolnych wysoce uciążliwe. Utrudniają transport saletry na pole na przyczepach rolniczych, a nawet w zasobnikach maszyn do nawożenia.
Zmienione przepisy nakładają również na producentów saletry obowiązek modernizacji linii produkcyjnych, co przełoży się niewątpliwie na podwyższenie cen rynkowych saletry i spowoduje wzrost kosztów produkcji rolnej - podaje KRIR.
W związku z nowymi przepisami Zarząd KRIR zwrócił się 3 lipca do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o rozważenie możliwości zmiany przepisów krajowych i podjęcie próby dyskusji na forum Unii Europejskiej w zakresie obowiązujących przepisów w UE, dotyczących przewozu i przechowywania saletry amonowej.
Samorząd rolniczy wnosi o podniesienie limitu zwolnienia z ADR do 3 ton saletry dla rolników oraz o podjęcie prac dotyczących zwolnienia aktualnych producentów saletry z obowiązku kosztownej modernizacji linii produkcyjnych.
ZOBACZ TAKŻE: Ochraniasz opryskami rośliny? Chroń też siebie!