Szanowna Internautko, Internauto

 POW_logo


Na naszych stronach używamy technologii takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. Podmioty trzecie na mocy odrębnych porozumień mogą używać mechanizmu cookie na stronach portali Południowej Oficyny Wydawniczej oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą serwować reklamy jak najlepiej dopasowane do Twoich preferencji. Pragniemy zapoznać Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz z przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci pełną wiedzę i komfort w korzystaniu z naszych serwisów internetowych. Zapoznaj się z poniższymi informacjami przed przejściem do serwisu.

Klikając przycisk „Akceptuję” lub zamykając to okno zgadzasz się na postanowienia zawarte poniżej.


RODO

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce i wprowadza szereg zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych, które będą miały wpływ na wiele dziedzin życia, w tym na korzystanie z usług internetowych, takich jak między innymi usługi portali jarocinska.pl, gostynska.pl, krotoszynska.pl, rawicz24.pl, zpleszewa.pl, zwielkopolski24.pl, wiescirolnicze.pl. W tej informacji przedstawiamy skrót najważniejszych zagadnień dotyczących przetwarzania Twoich danych osobowych, jakie może mieć miejsce po 25 maja 2018 r. w związku z korzystaniem z naszych usług. Prosimy Cię o jej przeczytanie, nie zajmie to więcej niż kilka minut.


Czym są dane osobowe

Dane osobowe to, zgodnie z RODO, informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. W przypadku korzystania z naszych serwisów takimi danymi są np. adres e-mail, nazwa/nick, adres IP, imię i nazwisko, numer konta w naszym sklepie internetowym lub w innej usłudze oferowanej przez POW. Dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach (np. local storage) instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach, których używasz podczas korzystania z naszych usług.


Podstawa i cel przetwarzania

Przetwarzanie danych osobowych wymaga podstawy prawnej. RODO przewiduje kilka rodzajów takich podstaw prawnych dla przetwarzania danych, a w przypadkach korzystania z naszych usług wystąpią, co do zasady trzy z nich:


1) Niezbędność przetwarzania do zawarcia lub wykonania umowy, której jesteś stroną. Umowa to, w naszym przypadku, regulamin danej usługi. Jeśli zatem zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi dodania ogłoszenia w oparciu o treść regulaminu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.


2) Niezbędność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią. Ta podstawa przetwarzania danych dotyczy przypadków, gdy ich przetwarzanie jest uzasadnione z uwagi na nasze usprawiedliwione potrzeby, co obejmuje między innymi konieczność zapewnienia bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług i dopasowania ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach) jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w ramach portali POW.


3) Twoja dobrowolna zgoda. Jest potrzebna głównie w przypadku, gdy usługi marketingowe dostarczają Ci podmioty trzecie (czyli Zaufani Partnerzy, o których mowa poniżej) oraz gdy to my świadczymy takie usługi dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować), reklamodawcy i ich przedstawiciele muszą mieć możliwość przetwarzania Twoich danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne, i jeśli nie chcesz, nie musisz jej udzielać. Dzięki naszemu rozwiązaniu masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie. Twoje pozostałe uprawnienia wynikające z udzielenia zgody są opisane poniżej.


Twoje dane, w ramach naszych usług, przetwarzane będą wyłącznie w przypadku posiadania przez nas lub inny podmiot przetwarzający dane jednej z dopuszczonych przez RODO podstaw prawnych i wyłącznie w celu dostosowanym do danej podstawy, zgodnie z opisem powyżej. Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy – przez czas jej wykonywania, a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora – do czasu istnienia tego uzasadnionego interesu.


Administratorzy

Administratorem Twoich danych osobowych jest Południowa Oficyna Wydawnicza Sp. z o.o., ul. Kasprzaka 1a, 63-200 Jarocin, logo podmiotu, na którego stronę wszedłeś możesz zobaczyć na planszy zawierającej niniejszą informację, a także nasi Zaufani Partnerzy, czyli firmy i inne podmioty, z którymi współpracujemy głównie w zakresie marketingowym. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności.


Przekazywanie danych

Twoje dane będzie przetwarzać POW i Zaufani Partnerzy, jeśli wyrazisz na to zgodę, ale mogą być one również powierzone do przetwarzania innym podmiotom. W każdym takim przypadku przekazanie danych nie uprawnia ich odbiorcy do dowolnego korzystania z nich, a jedynie do korzystania w celach wyraźnie wskazanych przez POW lub Zaufanego Partnera. Przekazywanie danych ma miejsce na ogół w przypadku współpracy z podwykonawcą (np. agencją marketingową) lub usługodawcą (np. dostawcą usług przechowywania danych). Dzięki temu możemy np. lepiej dobrać najciekawsze lub najtańsze oferty dopasowane dla Ciebie. W każdym przypadku przekazanie danych nie zwalnia przekazującego z odpowiedzialności za ich przetwarzanie. Dane mogą być też przekazywane organom publicznym, o ile upoważniają ich do tego obowiązujące przepisy i przedstawią odpowiednie żądanie, jednak nigdy w innym przypadku.


Cookies

Na naszych stronach internetowych i w aplikacjach używamy technologii, takich jak pliki cookie, local storage i podobnych służących do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraz analizowania ruchu na naszych stronach. W ten sposób technologię tę wykorzystują również nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą serwować reklamy jak najlepiej dopasowane do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. Twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz różne strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Znajdziesz tam także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, by ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.


Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów.


Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać.

Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – GIODO. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.


Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez POW i Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie ze stron i aplikacji internetowych dostarczanych przez POW w celach marketingowych (obejmujących niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie Twojej aktywności na stronach internetowych) w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików przez POW i Zaufanych Partnerów możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Akceptuję” lub zamykając to okno.

Jeśli nie chcesz wyrazić opisanej wyżej zgody prosimy o opuszczenie strony. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania w celach marketingowych innych niż własne cele POW.

Informujemy jednocześnie, iż POW w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzać będą Twoje dane we własnych celach marketingowych opisanych szczegółowo powyżej w oparciu o ich prawnie uzasadniony interes, jako administratora.


Pokaż listę Zaufanych Partnerów
  • Zaloguj się/Zarejestruj się
Wieści Rolnicze
  • Strona główna
  • Ceny Rolnicze
    • Ceny żywca wieprzowego
    • Ceny żywca wołowego
    • Ceny zbóż
    • Ceny pasz
    • Ceny owoców
    • Ceny warzyw
    • Ceny mleka i przetworów
    • Ceny drobiu i jaj
    • Analizy rynkowe
  • Newsy
  • Hodowla
      • BYDŁO I MLEKO
      • TRZODA CHLEWNA
      • DRÓB
      • INNE HODOWLE
      • ŻYWIENIE
      • WYPOSAŻENIE BUDYNKÓW INWENTARSKICH
      • ZDROWIE I DOBROSTAN
      Z pola wzięte. Certyfikat na męża a żona to gdzie? [FELIETON]
      Forum Zootechniczno - Weterynaryjne już w kwietniu [PROGRAM, ZAPISY]
      Drobiarski świat wstrzymuje oddech. Grypa ptaków zagraża największej potędze
      Branża nie chce obniżenia wymogów bioasekuracji dla przydomowych hodowli
  • Uprawy
      • ZBOŻA
      • INNE UPRAWY
      • NAWOŻENIE
      • CHOROBY I SZKODNIKI
      • UPRAWA GLEBY
      • PRZECHOWALNICTWO
      • Owoce i warzywa
      Buraki tak opłacalne, że rolnicy chętniej będą je wysiewać w tym roku?
      Obniżki cen nawozów w Grupie Azoty
      Odchwaszczanie zbóż wiosną - kiedy dokładnie?
      Zakaz stosowania ŚOR - tylko dla miododajnych czy na całym areale?
  • Technika
      • CIĄGNIKI
      • MASZYNY
      • URZĄDZENIA
      John Deere: 2 miliony ciągników z Mannheim 
      Puchar Polski w Rolnictwie Precyzyjnym. Szkoły mogą przesyłać zgłoszenia
      Chemirol przejął Unię i planuje zrobić z niej potentata
      Spory spadek rejestracji przyczep rolniczych
  • Prawo i finanse
      • VAT
      • EKONOMIKA
      • POMOC UNIJNA
      • PRZEPISY
      • WNIOSKI DO POBRANIA
      • KRUS
      • GIEŁDOWY RYNEK ROLNY
      Premia dla młodego rolnika 2023. Wiemy, kiedy nabór wniosków
      Ekoschematy. Stawki będą zmniejszone z powodu dużej liczby zgłoszeń
      Załamanie rynku zbóż. Jakie prognozy?
      Kontrola rolników przez ARiMR - jakie masz prawa?
  • Sylwetki
  • Video
  • Dla domu
      • Kulinaria
      • Hotblog
      • Koła gospodyń wiejskich
      • Zdrowie
      Wino z korkiem, zakrętką czy szkłem?
      Jak upiec pyszne pączki krok po kroku?
      Kakaowe ciastka z fasoli
      Bezglutenowe ciasto z buraka i jabłka
  • iEKO iLOGICZNIE
      • Ekologia z certyfikatem
      • Dobre praktyki w uprawie roślin
      • Zrównoważony chów zwierząt
      • Odnawialne źródła energii
      • Zdrowa żywność
      • Środki pomocowe
      Czas na ogród ekologiczny
      Prowadzi gospodarstwo i buduje biogazownie [VIDEO]
      Ekologiczna trzoda chlewna na Podkarpaciu [VIDEO]
      Fotowoltaika może zmniejszyć koszty albo być źródłem dochodu
  • Wieści Rolnicze
  • Prawo i finanse
  • Ekonomika
  • Po zakończeniu kwotowania, ceny buraków spadną

Po zakończeniu kwotowania, ceny buraków spadną

Ekonomika Oct. 11, 2016, 7 a.m. Dorota Jańczak
Źródło: fot. Sz. Mofina
Czy producentów buraka cukrowego czeka ten sam dramat, co hodowców bydła mlecznego?
Spis treści:

    Czy producentów buraka cukrowego czeka ten sam dramat, co hodowców bydła mlecznego?

    Temat zniesienia w Unii Europejskiej krajowych limitów produkcji cukru w ostatnim czasie ucichł. O ile jeszcze rok czy dwa lata temu toczyły się dyskusje, zadawano pytania: dlaczego?, kto na tym skorzysta?, co sie stanie po zmianach?, o tyle w tym roku raczej nikt już nie podnosi głosu. Stało się. Komisja Europejska zdecydowała, że chce maksymalnie zliberalizowany unijny rynek cukru. Polscy plantatorzy buraków pogodzili się z tym faktem. Politycy i urzędnicy obiecują, że pojawią sie instrumenty, które pomogą najsłabszym zmiany przetrwać. Ale na obietnicach, póki co się skończyło.

    W lipcu na posiedzeniu Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi PE odbyła się debata na temat przyszłości rynku cukru, na którą zostali zaproszeni przedstawiciele branży cukrowniczej i buraczanej z różnych krajów. Za górnolotnymi przemowami o tym, co trzeba zrobić, nie poszły twarde i stanowcze działania. Każdy czeka i chyba nikt do końca nie wie, co się stanie po 2017 roku. Podobnie jak nikt nie spodziewał, że po zniesieniu limitów mlecznych, aż tak bardzo załamie się rynek mleka. Niektórzy obawiają się, że obecny spokój to cisza przed burzą.

     

    Producenci buraków już nie będą pod żadną opieką państwową

    Wahania na europejskim rynku cukru dały się już zauważyć kilka lat temu, gdy rozpoczęły się rozmowy na temat zniesienia w Unii Europejskiej krajowych limitów produkcyjnych. Już w roku 2014 ceny gwałtownie spadły i na rynku cukru, i w konsekwencji na buraki. Spadek cen na buraki był jednak chroniony ceną minimalną. Najgorsze jednak przed nami. Antoni Grzebisz ze Związku Plantatorów Buraka Cukrowego w Lesznie twierdzi, że w ciągu najbliższych kilku lat ceny buraków spadną. Wielu polskich rolników utrzyma produkcję tylko dzięki dodatkowym płatnościom unijnym do buraka. Jest duże prawdopodobieństwo, że bez nich uprawa stanie się nieopłacalna. Producenci cukru już nie będą pod żadną opieką państwową.

    Zniesienie limitów cukrowych spowoduje, że każdy kraj będzie mógł produkować bez ograniczeń. Oznacza to, że cukrownie pracujące obecnie na pół gwizdka, posiadające wolne moce przerobowe, będą mogły skupować większą ilość buraków i zwiększać produkcję. Jakie zakłady na to się zdecydują? Z pewnością te znajdujące się w krajach, gdzie warunki pogodowe na to pozwolą. Bo zwiększenie produkcji oznacza wydłużenie kampanii cukrowniczej. Obecnie w Polsce zazwyczaj trwa ona od września do grudnia. Zdarzały się lata, w których rolnicy odstawiali buraki także w styczniu przy gęstych opadach śniegu i bardzo niskich temperaturach (buraki traciły na wartości, gniły albo nie można było ich wykopać).

    - Wydłużanie czasu kampanii dla producentów cukru jest racjonalne, bo rozkładają się koszty fabryki. Ale dla nas jest to ryzykowne, bo już mieliśmy zimowe kampanie. Wczesne kampanie wrześniowe też nie zawsze są dobre. W roku ubiegłym mimo że surowiec miał parametry odpowiednie było sucho i nie szło wykopać buraków. A często bywa tak, że na początku września okres wegetacji nie jest zakończony i buraki nie mają dobrych parametrów przerobowych - komentuje Antoni Grzebisz z Okręgowego Związku Plantatorów Buraka Cukrowego w Lesznie (Wielkopolska).

    Przy polskich warunkach klimatycznych trudno więc myśleć o zwiększaniu produkcji, ale jest to decyzja nieunikniona, jeśli chce się wytrzymać konkurencję z najsilniejszymi w Europie. Co innego we Francji czy w Niemczech (słabsze zimy i dłuższy okres dni ciepłych sprzyjają plonowaniu buraka i wydłużaniu okresu zbioru). Dogodne warunki pogodowe będą zachęcać tamtejszych rolników do zwiększania areału zasiewów (plonowane jest tam nieporównywalnie wyższe niż w Polsce).  

    - W naszym kraju wolne moce przerobowe w fabrykach nie są zbyt duże i tutaj są przymiarki zwiększające w granicach 10-20%. W krajach zachodniej Unii zastosowano system bonifikatów dla plantatorów, którzy zwiększą produkcję o 25%. Czyli tam jest duży trend na zwiększenie produkcji. Na razie jest instynkt stadny, wszyscy chcą dużo i zobaczymy co się wydarzy. Z pewnością na rynku unijnym wzrośnie podaż cukru - stwierdza Antoni Grzebisz.

     

    Znieśli kwoty cukrowe, by zdusić słabszych i przejąć rynek?

    Istnieją podejrzenia, że osobom, które zdecydowały o zniesieniu kwot właśnie na tym zależało, by rynek cukru przeładować i ograniczyć produkcję w słabszych państwach. Czy Polska wytrzyma taką presję konkurencyjną? - W moim przekonaniu potrzebne są w skrócie 3 warunki: plony(po stronie plantatora), ceny(po stronie producenta cukru) i dopłaty(po stronie rządu) - zaznacza Antoni Grzebisz.

    Jak w zmienionym systemie odnajdą się producenci cukru i buraków? Krajowy Związek Plantatorów Buraka Cukrowego dążył do tego, by powstało ogólnopolskie porozumienie branżowe, które określałoby ekonomiczne warunki uprawy buraków, a do którego musiałyby się stosować wszystkie cukrownie działające w naszym kraju. - Chodziło nam o to, by koncerny nie konkurowały między sobą na rynku wewnętrznym, krajowym. Z uwagi na to, że koszty zakupu surowca stanowią około 50% kosztów produkcji cukru to można przypuszczać, że konkurowanie między koncernami, w dużym stopniu będzie odbywało się tytułem obniżania cen buraków, bo to jest największa pozycja kosztowa - tłumaczy Antoni Grzebisz.

    Pomysł kłócił się jednak z prawem unijnym.  - Prawo unijne stanowi, iż różne koncerny nie mogą zawierać jednolitych umów cenowych z plantatorami, nawet jeśli to jest w ramach jednego kraju, bo jest to traktowane jako zmowa cenowa. Ponadto bardziej strona plantatorska w rozporządzeniach unijnych została potraktowana jako monopolista. To jest dość kuriozalne, ale w rozumowaniu decydentów unijnych to plantatorzy bardziej narzucaliby warunki koncernom cukrowniczym niż odwrotnie, gdyby było możliwe ujednolicenie warunków cenowych na rynku krajowym. Wobec tego porozumienia cenowe między poszczególnymi producentami cukru w ramach jednego kraju są niemożliwe - wyjaśnia Antoni Grzebisz.

    Czytaj także: Rolnicy i cukrownia o kampanii i burakach KLIK

    Dlatego jednymi dokumentami w ramach warunków ekonomicznych zakupu buraków regulującymi relację cukrownia - rolnik od 2017 r. będą regionalne porozumienia branżowe zawierane pomiędzy konkretnymi koncernami a związkami plantatorów buraków cukrowych. Każdy koncern może inaczej ustalać warunki. Natomiast krajowe porozumienie branżowe(obecnie negocjowane) dotyczyć będzie wielu ważnych kwestii, poza cenami. Dla rolników bardzo ważne jest utrzymanie systemu kontraktacji buraków u dotychczasowych plantatorów. Zagadnienia, które mogą znaleźć się w krajowym porozumieniu branżowym są określone przepisami unijnymi i zostały wymienione w liście otwartym ministra rolnictwa Krzysztofa Jurgiela do strony plantatorów i producentów cukru, którzy to porozumienie negocjują.

     

    Ustalenia między cukrowniami a rolnikami na dostawy po zniesieniu limitów cukrowych

    W przypadku firmy Pfeifer&Langen przygotowania do współpracy w nowych realiach rozpoczęły się już jesienią 2014 r. Wówczas firma ze związkiem podpisała regionalne porozumienie branżowe. Natomiast w maju ustalone zostały konkretne warunki do umowy kontraktacyjnej na rok 2017, a latem Pfeifer&Langen rozpoczął podpisywanie umów z konkretnymi dostawcami. Ustalono, że po formalnym zakończeniu kwotowania honorowana będzie stara baza surowcowa.

    - Domagaliśmy się tego, by dotychczasowi plantatorzy byli pierwszymi, do których skierowana zostanie oferta dalszej uprawy buraków. Istnieje pewien wzór na podstawie dotychczasowych wyników plantatora, który określa ilość buraków jaką plantatorowi się proponuje do zakontraktowania, jak również orientacyjny areał uprawy. Są też podane minimalne warunki cenowe. Cena gwarantowana wynosi 24 euro za tonę buraków - wyjaśnia Antoni Grzebisz.

    Czytaj także: Zamiast na cukier rolnicy będą uprawiać buraki na biomasę? KLIK

    Stawka ta jest niższa od chociażby tegorocznej (po odliczeniu tzw. opłaty produkcyjnej) o około 1,5 euro. Trudno mówić o sukcesie negocjacyjnym, jeżeli na starcie negocjuje się cenę niższą od dotychczasowej. Określenie poziomu ceny gwarantowanej i utrzymania powiązania ostatecznej ceny buraków z rynkową ceną cukru (dopłata, jeśli ceny cukru wzrosną) daje rolnikom szansę podjęcia indywidualnej decyzji o kontynuowaniu uprawy buraków cukrowych. Nigdzie bowiem nie jest zapisane, że cena gwarantowana musi być określona. -Tak naprawdę nie ma granicy, poniżej której cena spaść nie może. Cenę minimalną sami sobie wyznaczyliśmy - tłumaczy Antoni Grzebisz.

     

    Producenci cukru mogą dzielić się z rolnikami zyskami, ale nie muszą

    Żadnych obostrzeń nie ma także w przypadku podziału zysków i strat ze sprzedaży cukru. Pojawiło się w maju, co prawda, Rozporządzenie Delegowane Komisji Europejskiej ws. warunków zakupu buraków, które mówi o tym, że dobrze by było, gdyby cukrownie traktowały plantatorów nadal jak partnerów.

    Dokument ten jednak bardziej przyjmuje formę życzeniową, a nie nakazującą, bo jedno w nim zawarte zdanie przekreśla wszystkie wcześniejsze zapisy: „W celu zapewnienia elastycznego procesu negocjacyjnego wprowadzenie klauzuli dotyczącej podziału wartości powinno być opcjonalne”. Oznacza to, że zgodnie z prawem producenci cukru mogą się z rolnikami dzielić zyskami, ale wcale nie muszą. Podobny wydźwięk ma apel ministra rolnictwa Krzysztofa Jurgiela, który w piśmie prosił o konstruktywne podejście do rozmów. Nic nakazać jednak nie może.

    - Trzeba sobie otwarcie powiedzieć, że poziom równowagi sił miedzy producentami cukru a plantatorami został zachwiany poprzez zniesienie kwot i minimalnej ceny. W tej chwili strona plantatorska została osłabiona, wobec tego trudno się negocjuje korzystne warunki, kiedy nie ma dotychczasowej osłony prawnej - komentuje Antoni Grzebisz.

    Plantatorom buraków odstawiającym surowiec do cukrowni Pfeifer&Langen udało się wywalczyć to, że cena finalna za buraki będzie powiązana z ceną cukru w sprzedaży w roku gospodarczym po kampanii buraczanej. - Podział z tytułu nadwyżki za sprzedaż cukru jest utrzymany, ale jest on mniej korzystny dla rolnika, niż w okresie gdy był system kwotowania (w ramach porozumienia z roku 2011) - zaznacza członek Związku Plantatorów Buraka Cukrowego w Lesznie.

             

     Antoni Grzebisz członek Okręgowego Związku Plantatorów Buraka Cukrowego: Tłumaczymy plantatorom, że musimy w rozsądny sposób panować nad obszarem własnych zasiewów, bo po pierwsze zwiększanie obszaru obniża nam stawkę jednostkową dopłat obszarowych do buraków, a po drugie grozi nam to kampanią buraczaną, która wyjdzie poza rozsądne terminy meteorologiczne. Więc tutaj potrzeba dużej odpowiedzialności zarówno ze strony producentów cukru w przypadku chęci kontraktowania większych ilości buraków, jak i plantatorów co do indywidualnych zasiewów.

     

    Krzysztof Nykiel, prezes Krajowego Związku Plantatorów Buraka Cukrowego: Nie widzę obiektywnych przesłanek, które przemawiają za zniesieniem kwot cukru. Władze w Brukseli dużo mówią o konieczności zapobieżenia ewentualnemu kryzysowi na rynku cukru. Problem w tym, że nie są proponowane rozwiązania i narzędzia rynkowe, które skutecznie mogłyby ochronić ten rynek. Rozregulowanie może doprowadzić do upadku wielu gospodarstw. (...) Widzimy, że producenci cukru chcą zrezygnować z niektórych rejonów uprawowych, a ponadto próbują przerzucić pewne koszty, które do tej pory ponosili, na plantatorów. Jest to poważne zagrożenie. Wywiad z Krzysztofem Nyklem, prezesem KZPBC TUTAJ

     

     

     

    • Tagi:
    • Antoni Grzebisz
    • buraki po 2017
    • kzpbc
    • kampania cukrownicza
    • kwoty cukrowe
    • pfeifer&Langen
    • plony buraka
    • Krzysztof Nykiel
    • buraki cukrowe
    • zniesienie kwot cukrowych
    • zniesienie limitow cukrowych
    • kampania buraczana
    Dorota Andrzejewska
    Dziennikarka z 15-letnim doświadczeniem. Od 10 lat związana z wydawnictwem Wieści Rolnicze. Specjalistka w dziedzinach: polityka rolna, finanse i prawo w rolnictwie, hodowla trzody chlewnej. Współtworzyła kanał Wieści Rolnicze na Youtubie. Pasjonuje się tańcem współczesnym, teatrem i socjologią.
    Zobacz wszystkie wpisy autora
    Wieści Rolnicze
    komentarze
    Zaloguj się aby móc komentować
    Podobne artykuły
    Inne uprawy

    Buraki tak opłacalne, że rolnicy chętniej będą je wysiewać w tym roku?

    March 24, 2023
    Inne uprawy

    Osiągnęli najlepszy wynik w produkcji cukru w ciągu ostatnich 20 lat

    Feb. 8, 2023
    Inne uprawy

    Pfeifer&Langen inwestuje w maszyny do uprawy

    Feb. 2, 2023
    Inne uprawy

    Cukrownia podsumowuje kampanię. Jaki plon buraka? Jaka polaryzacja?

    Feb. 1, 2023
    Inne uprawy

    Kampania cukrownicza 2022-2023 - problem z kamieniami

    Jan. 12, 2023
    Inne uprawy

    Kampania cukrownicza 2022/2023 - najważniejsze informacje

    Nov. 26, 2022
    Przechowalnictwo

    Pryzma buraczana - kiedy i jak okryć?

    Nov. 22, 2022
    Inne uprawy

    Jakie średnie plony korzeni i cukru w 2022/2023 w Südzucker Polska S.A.?

    Nov. 17, 2022
    Warto wiedzieć
    Pomoc unijna
    Ekoschematy. Stawki będą zmniejszone z powodu dużej liczby zgłoszeń
    March 26, 2023
    Dobre praktyki w uprawie roślin
    Czas na ogród ekologiczny
    March 25, 2023
    Analizy rynkowe
    Załamanie rynku zbóż. Jakie prognozy?
    March 25, 2023
    Najnowsze
    Pomoc unijna
    Premia dla młodego rolnika 2023. Wiemy, kiedy nabór wniosków
    March 26, 2023
    Pomoc unijna
    Ekoschematy. Stawki będą zmniejszone z powodu dużej liczby zgłoszeń
    March 26, 2023
    Analizy rynkowe
    Załamanie rynku zbóż. Jakie prognozy?
    March 25, 2023
    Inne
    Kontrola rolników przez ARiMR - jakie masz prawa?
    March 25, 2023
    Wieści Rolnicze
    Wieści Rolnicze
    Dane kontaktowe
    Wieści Rolnicze
    Południowa Oficyna Wydawnicza Sp. z o. o.
    NIP 6171979904
    REGON 251010225
    tel. +48 627 47 15 31
    ul. Kasprzaka 1A
    63-200 Jarocin
    [email protected]
    Numer dyżurny - 797 330 280
    Kategorie
    • Ceny Rolnicze
    • Newsy
    • Hodowla
    • Uprawy
    • Owoce i warzywa
    • Technika
    • Prawo i finanse
    • Sylwetki
    • Video
    • Dla Domu
    © 2023 WieściRolnicze
    • Redakcja
    • Reklama
    • Kontakt
    • Regulamin
    • Prenumerata
    • Konkursy