Powstanie ustawa, która marketom utrudni sprzedaż produktów pod własną marką
Tym samym ma wspomóc polskich rolników i przetwórców spożywczych, którzy obecnie mają problemy z „otrzymywaniem przyzwoitej marży” za sprzedaż swoich produktów.
O wprowadzeniu przepisów, które ograniczą sieciom handlowym sprzedaż produktów pod własną marką premier Mateusz Morawiecki mówił podczas debaty w Jesionce pod Rzeszowem, gdzie w sobotę miało miejsce Europejskie Forum Rolnicze.
- Chcemy zaproponować ustawę, która w sposób obligatoryjny i realny obniży możliwość sprzedaży przez sieci wielkopowierzchniowe ich własnych produktów, pod ich własną marką - powiedział premier Mateusz Morawiecki.
Dodał, że nowa ustawa bardzo zmieni siłę negocjacyjną polskich rolników. Nie wspomniał jednak jak w praktyce, ustawa miałaby ograniczać sprzedaż produktów pod własną marką. Przy konstruowaniu ustawy, która ma promować polskie marki, rząd ma „korzystać z najlepszych wzorców w UE". - Bo inne kraje sprytnie bronią swoich własnych rynków - stwierdził Mateusz Morawiecki.
Czytaj także: 4 zasady kupowania masła, które powinieneś znać!
Według portalu money.pl na wprowadzeniu tych przepisów stracić mogą polscy klienci, którzy kupują „marki własne”, bo są tańsze. Powołuje się na raport Nielsena, według którego najchętniej kupowane przez klientów produkty pod marką własną to nabiał (32 proc.), makarony, ryż, kasze, mąki (30 proc.), kawa i herbata (25 proc.). Według tego samego raportu aż 66 % ankietowanych postrzega marki własne jako "sposób na oszczędne zakupy".
Czytaj także: Kto w Wielkopolsce importuje świnie i półtusze z UE? Lista zakładów