Wysokie kry za nadprodukcję mleka
90,89 zł muszą zapłacić rolnicy za każdy kilogram mleka odstawiony ponad przyznany limit. Tegoroczne kary są najwyższymi w historii kwotowania produkcji w Polsce.
W ostatnim roku kwotowania produkcji mleka odnotowano rekordowe przekroczenie przyznanych limitów. Według danych Agencji Rynku Rolnego, ilość skupionego mleka wyniosła 10 mld 505 mln kg, a to oznacza, że krajowa kwota została przekroczona o 580,3 mln kg, czyli o 5,85%
Kwotę przekroczyło blisko 63,5 tys. polskich producentów mleka i łącznie muszą zapłacić prawie 660 mln zł. W Wielkopolsce wyprodukowało za dużo mleka 6.734 dostawców i kara wyniesie łącznie 104.880.347 zł. Około 10% ilości przekroczonego mleka w całym województwie dostarczyli hodowcy z powiatu krotoszyńskiego. Na 793 gospodarzy limit przewyższyło aż 532. - Jesteśmy pracowici i teraz za to płacimy - mówi Tadeusz Dymarski, prezes Rejonowego Koła Hodowców i Producentów Bydła w Krotoszynie. Dodaje, że jego syn, który hoduje 95 krów, musi zapłacić prawie 80 tys. zł. - My wybudowaliśmy oborę na ponad 100 sztuk i spokojnie o 10 możemy jeszcze zwiększyć, ale nie zrobiliśmy tego, bo kara byłaby jeszcze wyższa - ubolewa Tadeusz Dymarski.
Do 11 września rolnicy, którzy przekroczyli należne im kwoty mleczne i muszą zapłacić kary mogą składać do Agencji Rynku Rolnego wnioski o rozłożenie spłaty tych kar na trzy lata. Wnioski należy złożyć do dyrektora oddziału terenowego Agencji Rynku Rolnego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę dostawcy hurtowego. - Kara może być rozłożona na trzy raty pod warunkiem, że odsetki od tej kwoty pomocy mieszczą się w kwocie pomocy publicznej de minimis, a w skład tej pomocy wchodzi kilka pozycji (patrz raster - przyp. red.). Wniosek jest dostępny na naszej stronie internetowej www.arr.gov.pl i złożyć należy go w oddziale regionalnym - wyjaśnia Andrzej Bobrowski, dyrektor poznańskiego oddziału ARR. Na stronie Agencji Rynku Rolnego dostępny jest również kalkulator, dzięki któremu można rozpisać kwotę na raty i sprawdzić, jaka jest kwota odsetek od przyznanej kary, i czy mieści się ona w przyznawanej na trzy lata pomocy de minimis. - Jeśli okaże się, że rolnik nie mieści się w tej określonej kwocie de minimis, niestety, całość kary będzie musiał zapłacić do końca września bieżącego roku - zaznacza specjalista z ARR.
Zdaniem Tadeusza Dymarskiego, gdyby nie możliwość rozłożenia na raty wielu rolników nie byłoby w stanie zapłacić kar. - Dzisiaj nie ma na wsi ludzi bogatych - ocenia prezes krotoszyńskiego koła Hodowców Bydła i Producentów Mleka. - Kara, którą rolnicy muszą zapłacić za 1 kg wyprodukowanego ponad limit mleka, jest w większości przypadków równa cenie, jaką otrzymują za 1 litr sprzedawanego obecnie mleka. A skąd wziąć pieniądze na bieżące wydatki związane z prowadzeniem hodowli czy na życie? Wielu inwestując w modernizację czy budowę nowych obór, pobrało kredyty. Skąd wezmą na spłacenie rat zadłużenia? Do tego jeszcze wielu przez panującą suszę będzie musiało dokupić pasze: sianokiszonki czy kukurydzę, żeby wykarmić stada. Skąd brać na to wszystko pieniądze, wziąć następny kredyt i kompletnie się już utopić? Gdyby cena za mleko utrzymała się na tym poziomie, co w 2014 roku, nie byłoby takiej tragedii, dalibyśmy radę spłacić kary a przy tak niskiej cenie jest problem nawet z bieżącymi wydatkami - ocenia Tadeusz Dymarski.
Pomocy finansowej w ramach de minimis mogą udzielać m.in. agencje, organy podatkowe i jednostki samorządu terytorialnego. Limit pomocy de minimis to 15 tys. euro dla producenta rolnego na 3 lata podatkowe tj. rok bieżący i dwa poprzedzające. ARR wymienia następujące przykładowe formy pomocy, z tytułu których beneficjent mógł otrzymać pomoc de minimis w rolnictwie w bieżącym roku podatkowym oraz w ciągu 2 lat podatkowych poprzedzających go:
- dopłaty do materiału siewnego (Agencja Rynku Rolnego);
- ulgi w opłacie składek na ubezpieczenia społeczne (KRUS);
- ulgi w spłacie czynszu dzierżawnego (Agencja Nieruchomości Rolnych);
- ulgi podatkowe (jednostki samorządu terytorialnego, organy podatkowe);
- ulgi w opłatach środowiskowych (Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska);
- dotacje (Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych);
- jednorazowa pomoc finansowa dla producentów rolnych z tytułu powodzi, huraganu, gradu lub deszczu nawalnego w 2013 r. (ARiMR);
- dopłaty do kredytów na zakup ziemi na zasadach pomocy de minimis (ARiMR);
- umorzenia w całości lub części wierzytelności ARiMR (w ramach byłego Funduszu Restrukturyzacji i Oddłużenia Rolnictwa);
- dopłaty do kredytów klęskowych na zasadzie pomocy de minimis (ARiMR);
- pomoc finansowa dla rolnika, który w 2014 roku był producentem owoców porzeczki czarnej lub wiśni;
- pomoc finansowa dla rolnika, który w 2014 roku był producentem cebuli, kapusty lub jabłek;
- pomoc finansowa dla rolnika, który w 2014 roku poniósł szkody w uprawach rolnych wyrządzone przez dziki.