Najwięcej pieniędzy wydajemy na żywność
Artykuły spożywcze stanowią aż 43% zakupów konsumenckich w handlu detalicznym. Odzież jest na drugim miejscu
Najnowsze wyniki badań GfK pokazują, że w ubiegłym roku siła nabywcza* dla handlu detalicznego Polaków wyniosła 89 mld euro. Prawie 43% z tej sumy nasi rodacy przeznaczyli na artykuły spożywcze. Wydatki na podstawowe kategorie produktowe - żywność, odzież oraz artykuły związane ze zdrowiem i urodą - obejmowały aż 2/3 siły nabywczej dla handlu detalicznego Polaków.
O badaniu „Siła nabywcza dla linii produktów w handlu detalicznym”
Badanie GfK o sile nabywczej na wybrane grupy asortymentowe opiera się na różnych pomiarach oraz analizach zachowań zakupowych konsumentów w handlu detalicznym. Na ich podstawie GfK Geomarketing wraz z ekspertami z GfK Polonia obliczyli siłę nabywczą Polaków na wybrane grupy asortymentowe w ujęciu regionalnym.
Przedstawione dane są prognozą na 2017 r,, nie uwzględniają jednak prognozy inflacji. Dane odnoszą się do miejsca zamieszkania, nie zaś do miejsca zakupu. Podnato dane te są wartościami przeciętnymi dla wszystkich mieszkańców danego regionu.
Dane o sile nabywczej dotyczą wszystkich administracyjnych obszarów naszego kraju - począwszy od powiatów, poprzez gminy, a na kodach pocztowych skończywszy. Możliwe są porównania międzynarodowe - GfK dysponuje analogicznymi danymi dla wielu innych krajów europejskich m.in. dla: Niemiec, Czech, Słowacji, Austrii i Szwajcarii.
* Siła nabywcza mówi o przeciętnym potencjale wydatkowania w handlu detalicznym ludności zamieszkałej w danym obszarze.