Inspektorzy Inspekcji Handlowej sprawdzili jakość i oznakowanie surowego mięsa i jego wyrobów (np. biała kiełbasa, tatar, metka). Zakwestionowano produkty sprzedawane w 70 sklepach na 168 sprawdzonych.
Spis treści:
Inspektorzy Inspekcji Handlowej sprawdzili jakość i oznakowanie surowego mięsa i jego wyrobów (np. biała kiełbasa, tatar, metka). Zakwestionowano produkty sprzedawane w 70 sklepach na 168 sprawdzonych.
Inspekcja Handlowa (IH) przeprowadziła kontrolę na zlecenie UOKiK. Inspektorzy sprawdzili 168 sklepów i hurtowni w całej Polsce, kwestionując produkty sprzedawane w 70 (41,7 proc.). Placówki zostały wylosowane lub wytypowane na podstawie negatywnych wyników z poprzednich kontroli. Zastrzeżenia wzbudziło 218 partii mięsa (22,7 proc.) na 962 skontrolowane przez IH. Najczęściej mięso było błędnie oznakowane.
Wśród nieprawidłowości najczęściej wymieniano obecność składników, których nie powinny zawierać dane produkty np. mięso wieprzowe garmażeryjne zawierało 60 proc. indyka, a tatar lub hamburger wołowy - wieprzowinę.
Jakie prawidłowo oznaczone i wyprodukowane wyroby powinniśmy znaleźć w sklepach:
- „świeże mięso” - czyli mięso, które nie zostało poddane żadnemu procesowi poza chłodzeniem, mrożeniem, w tym mięso pakowane próżniowo. Nie może zawierać przypraw i substancji dodatkowych.
- „surowe wyroby mięsne” - oznaczają mięso, do którego producent dodał środki spożywcze, przyprawy lub substancje dodatkowe, lub które poddano procesowi niewystarczającemu do modyfikacji struktury mięsa (np. nie poddano parzeniu, gotowaniu).
Jakie informacje powinniśmy znaleźć na mięsie pakowanym i sprzedawanym luzem, na wagę?
Surowe mięso paczkowane – obowiązkowe informacje:
- nazwa,
- miejsce chowu, miejsce uboju i kod partii identyfikujący mięso,
- w przypadku mięsa mielonego: nazwa „mięso ...” i nazwa/y gatunku zwierzęcia z których pochodzi, „zawartość procentowa tłuszczu poniżej...” oraz „stosunek kolagenu do białka poniżej ...”,
- termin przydatności do spożycia,
- ilość netto,
- warunki przechowywania,
- nazwa i adres podmiotu odpowiedzialnego na produkt,