50 lat sieczkarni CLAAS JAGUAR. Poznaj historię maszyny
Wraz ze wzrostem popularności uprawy kukurydzy i tendencją do stosowania maszyn samobieżnych od lat 70. XX wieku w Ameryce Północnej, Europie, a także w krajach byłego bloku wschodniego niemal równocześnie następowało sukcesywne przechodzenie z sieczkarni zaczepianych na samobieżne. Pierwszy krok w tym kierunku marka CLAAS wykonała w 1973 roku, wchodząc na rynek z modelem JAGUAR 60 SF. Była to maszyna o mocy 120 KM, która została opracowana z wykorzystaniem najważniejszych podzespołów zaczepianej sieczkarni bębnowej JAGUAR 60 i ówczesnej serii kombajnów zbożowych. W 1973 roku wyprodukowano łącznie 33 egzemplarze samojezdnej sieczkarni, a do końca produkcji modelu JAGUAR 60 SF, który nastąpił w 1976 roku, sprzedano łącznie 500 takich maszyn.
Większa moc potrzebna do usług
Firma CLAAS szybko zrozumiała, że rolnicy - a w szczególności firmy świadczące usługi potrzebowali maszyn o większej mocy. Jeszcze w 1975 roku na rynek wszedł JAGUAR 80 SF. Moc tego modelu sięgała już 213 KM. Maszyna mogła być wyposażona w trzy- lub czterorzędową przystawkę do kukurydzy, dmuchawę wyrzutnika i nowy układ kierowania. Kolejną nowością była możliwość rozdzielenia obudowy zespołu wciągania i bębna, co znacznie ułatwiło prace konserwacyjne.
Równocześnie z pojawieniem się na rynku modelu JAGUAR 80 SF, konstruktorzy CLAAS-a pracowali nad następcą modelu JAGUAR 60 SF, którą okazała się być sieczkarnia JAGUAR 70 SF z większym bębnem tnącym i silnikiem o mocy 150 lub 175 KM. Takie parametry miały dawać możliwość stałej przepustowość na poziomie 75 t/ha podczas zbioru kukurydzy. Ostatecznie nowy model został wprowadzony na rynek przed sezonem 1976/1977.
Skok na pozycję światowego lidera - seria JAGUAR 600
Kolejne modele sieczkarni JAGUAR pojawiły się 10 lat po wprowadzeniu na rynek pierwszej samojezdnej maszyny tego typu. W 1983 roku swoją premierę miała nowa seria sieczkarni JAGUAR 600. Wyznaczyła ona zupełnie inne standardy zarówno w zakresie mocy i jakości sieczki, ale również designu. Najważniejszymi nowinkami we wspomnianej serii były: wykrywacz metalu, Corncracker i przyspieszacz. Maszyny napędzały najnowocześniejsze na tamten czas silniki Mercedes-Benz oferujące wysoki moment obrotowy i stosunkowo niskie spalanie paliwa oraz imponującą moc silnika do nawet 300 KM, która sprawiała, że w maszynach można było montować nawet 6-rzędowe przystawki do kukurydzy. Nowością była także kabina przejęta z kombajnów DOMINATOR. Większy komfort operatorów gwarantowała również nowa dźwignia jazdy umożliwiająca obsługę wielu funkcji bez konieczności zmieniania położenia prawej ręki operatora. Ponadto, maszyny mogły być wyposażane w nowy bęben wielonożowy z przsuniętym układem noży w kształcie litery V, który był wykorzystywany do zbioru całych roślin lub śruty z kolb kukurydzy.
Pięć lat po premierze - w 1988 roku seria 600 została odświeżona zyskując m.in. nową – jeszcze bardziej komfortową kabinę. Ponadto gama maszyn zyskała nowy flagowy model - JAGUAR 695 MEGA o mocy 354 KM.
Kolejny przełom - seria JAGUAR 800
Kolejnym ważnym momentem w historii rozwoju sieczkarni JAGUAR był rok 1994. To właśnie wtedy na rynku pojawiła się seria 800 z flagowym modelem JAGUAR 880 na czele, który mógł się pochwalić mocą aż 481 KM. Tym samym po raz pierwszy możliwy jest zbiór z 8 rzędów kukurydzy za pomocą jednej przystawki, a rok później w portfolio produktów pojawia się również pierwsza bezrzędowa przystawka do kukurydzy CLAAS RU 450 o szerokości roboczej 4,50 m. Silnik jest umieszczony poprzecznie za tylną osią, dzięki czemu może przekazywać swoją moc bezpośrednio poprzez pas Powerband do bębna siekającego. Ponadto służy on jako przeciwwaga dla szerokich przyrządów roboczych. Podczas zmiany z trawy na kukurydzę Corncracker można szybko i łatwo zdemontować z wyrzutu - i odwrotnie. Wydajny przyspieszacz gwarantuje precyzyjny i szeroki przerzut materiału na ciężarówki i przyczepy - również do tyłu za pojazd ciągnący. Standardy, zwłaszcza w zakresie widoczności we wszystkich kierunkach i przestronności, wyznacza nowa kabina z wypukłą przednią szybą i fotelem pasażera. Od 1997 roku niektóre egzemplarze są budowane w małych seriach jako FIELD SHUTTLE - głównie jako wersja z przechylaną na bok lub do tyłu skrzynią załadunkową a inne jako wersja z wózkiem dolly dla naczep.
7 lat później - w 2001 roku, seria JAGUAR 900 po raz pierwszy przekroczyła kolejną magiczną barierę – moc 600 KM, natomiast w 2003 roku JAGUAR SPEEDSTAR jako pierwsza sieczkarnia polowa zostaje dopuszczona do jazdy z prędkością 40 km/h. Jednocześnie może pochwalić się zwiększeniem mocy maksymalnej do 623 KM.
Podwójny silnik i kolejny skok osiągów
W 2008 roku nowa seria JAGUAR 900 przesunęła granicę osiągów jeszcze dalej dzięki modelowi 980 i zastosowanej w nim koncepcji podwójnego silnika o mocy nawet 830 KM. Maszyna wyposażona została w bęben siekający V-MAX z łopatkowymi nożami, który poprawił jakość sieczki, wydajność i gwarantował jeszcze większą wygodę konserwacji. Kabina nowej generacji, podobnie jak opcjonalny automatyczny system kamer i sterowania AUTO FILL, kolejny raz znacząco zwiększa komfort operatora. Ponadto seria 900 wyróżnia się inteligentnym systemem sterowania silnikiem DYNAMIC POWER z dostosowaniem krzywych charakterystyki do warunków pracy na polu, co pozwala zaoszczędzić do 10% paliwa podczas pracy przy częściowym obciążeniu. Dostępny opcjonalnie ciągły pomiar zawartości suchej masy za pomocą czujnika NIR od 2012 roku umożliwia dokumentację nie tylko plonów – na przykład dla bilansu przepływu materiału - ale także innych składników dla danej części pola.
Nowy hit - SHREDLAGE
W 2015 r. firma CLAAS przejmuje opracowaną w USA technologię kondycjonowania sieczki kukurydzianej SHREDLAGE - MCC (MULTI CROP CRACKER) SHREDLAGE uzupełnia od tej pory udaną i wyjątkowo wszechstronną koncepcję Corncracker w sieczkarniach JAGUAR. W 2017 r. następuje dalsza optymalizacja przepływu materiału i koncepcji podwozia serii JAGUAR 900, a w 2019 r. zostaje wprowadzona nowa generacja przystawek do kukurydzy ORBIS. Dwa lata później w serii JAGUAR 900 po raz pierwszy pojawiają automatyczne funkcje CEMOS. Jeszcze bardziej poprawiają one wydajność i efektywność „dużej” serii sieczkarni polowych z Harsewinkel. Za sprawą serii JAGUAR 960 i 990 TERRA TRAC firma CLAAS wzbogaca swoją ofertę o dwie sieczkarnie polowe z technologią półgąsienicową, które dzięki unikalnemu systemowi ochrony na uwrociach mogą być wykorzystywane zarówno do zbioru kukurydzy, jak i do zbioru traw na użytkach zielonych. Koncepcja ta jest nie tylko łagodna dla gleby, ale także wyznacza nowe standardy w zakresie prowadzenia przyrządu roboczego.
Specjalny model na targach Agritechnica
Od targów Agritechnica 2023 CLAAS będzie świętować jubileusz 50-lecia, wprowadzając na rynek model edycji specjalnej wyróżniający się naklejkami z rocznicową grafiką, a także specjalnymi cechami wyposażenia i tzw. pakietem operatora. Wstępem do tego będzie premiera modelu JAGUAR 990 TERRA TRAC w ekskluzywnej jubileuszowej kolorystyce jako limitowanej edycji specjalnej na stoisku CLAAS na targach Agritechnica (hala 13).
Ewolucja CLAAS JAGUAR w skrócie:
- 1973: Wprowadzenie modelu JAGUAR 60 SF.
- 1975: Opracowany w Bad Saulgau JAGUAR 80 SF z silnikiem wysokoprężnym V10 o mocy 213 KM wkracza w nowy wymiar osiągów.
- 1977: CLAAS prezentuje sieczkarnię JAGUAR 70 SF jako następcę modelu JAGUAR 60 SF.
- 1983: Całkowicie nowa generacja JAGUAR 600 wyznacza standardy dla samojezdnych sieczkarni polowych.
- 1989: JAGUAR 600 S/SL/MEGA z nową kabiną, mocą do 354 KM i jeszcze lepszymi osiągami.
- 1994: JAGUAR 800 z poprzecznie montowanymi silnikami o mocy do 481 KM i po raz pierwszy z 8-rzędową przystawką do kukurydzy. W tym samym roku powstaje 10-tysięczny JAGUAR, co daje początek tradycji specjalnych malowań z okazji ważnych jubileuszów JAGUAR.
- 1997: JAGUAR FIELD SHUTTLE łączy sieczkarnię polową i skrzynię przeładunkową.
- 1998: CLAAS buduje 15-tysięczny egzemplarz sieczkarni JAGUAR z niesamowitym designem wykonanym techniką natryskową.
- 2001: Zmiana modelu i nowy flagowy JAGUAR 900 o mocy 605 KM.
- 2003: JAGUAR SPEEDSTAR z dopuszczeniem do jazdy z prędkością 40 km/h.
- 2004: Wyprodukowany zostaje 20-tysięczny egzemplarz sieczkarni JAGUAR.
- 2006: Wprowadzenie modelu JAGUAR 900 GREEN EYE o mocy do 623 KM.
- 2008: Wprowadzenie całkowicie nowej serii JAGUAR 900 z systemem DYNAMIC POWER i licznymi funkcjami automatycznymi.
- 2009: 25-tysięczny JAGUAR to JAGUAR 980 z podwójnym silnikiem o mocy 830 KM.
- 2011: CLAAS produkuje 30 000 egzemplarz modelu JAGUAR ze specjalnym czarnym lakierem.
- 2012: Zintegrowana technologia czujników NIR umożliwia precyzyjne rejestrowanie plonów w postaci suchej masy i określa inne składniki, takie jak popiół surowy, białko surowe i cukier indywidualnie dla danego fragmentu pola.
- 2014: Modernizacja serii JAGUAR 800 zapewniająca zwiększenie komfortu, wydajności i mocy.
- 2017: Nowa generacja JAGUAR 900 wprowadza bezstopniowy napęd przyrządu roboczego i nową koncepcję podwozia.
- 2019: CLAAS wypuszcza na rynek sieczkarnię JAGUAR 900 TERRA TRAC z innowacyjnym podwoziem półgąsienicowym z unikalnym systemem ochrony na uwrociach, równocześnie wprowadzając system CEMOS AUTO PERFORMANCE dla serii JAGUAR.
- 2019: Z fabryki w Harsewinkel wyjeżdża 40-tysięczna sieczkarnia polowa JAGUAR.
- 2020: Nowe przystawki do kukurydzy ORBIS o szerokości roboczej do 9 m przy szerokości transportowej zaledwie 3,0 m i ze zintegrowanym zabezpieczeniem transportowym: większe bezpieczeństwo w ruchu drogowym przy znacznie krótszym czasie przezbrajania.
- 2022: Wprowadzenie nowego systemu GPS PILOT CEMIS 1200 do zautomatyzowanego kierowania i rolnictwa precyzyjnego w sieczkarniach JAGUAR