Kontrole ekoschematów oparte na nieaktualnych danych?
Rolnicy zgłaszają, że firmy zewnętrzne sprawdzały, czy rolnicy przestrzegają warunkowości i realizacji ekoschematów powierzchniowych na podstawie danych ARIMR z sierpnia 2023 roku. Problem w tym, że wielu rolników wprowadziło zmiany w swoich ekoschematach po tym terminie, a kontrole odbywały się na podstawie nieaktualnych informacji.
WIR - kontrole ekoschematów na nieprawidłowych danych w powiecie jarocińskim
Zarząd KRIR poparł wniosek Wielkopolskiej Izby Rolniczej i zwrócił się do prezesa Agencji w sprawie uregulowania przeprowadzania kontroli przez podmioty zewnętrzne - tak, by odbywały się one w oparciu o bieżące dane pochodzące z systemu e-wniosek.
- Jak podaje Wielkopolska Izba Rolnicza, na terenie powiatu jarocińskiego w okresie jesiennym 2023 r. zewnętrzne firmy na zlecenie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przeprowadzały kontrole terenowe w zakresie przestrzegania zasad warunkowości i realizacji ekoschematów powierzchniowych. Pracowano w oparciu o dane przekazane z systemów ARiMR w sierpniu 2023. Tymczasem niektórzy rolnicy dokonywali zmian dotyczących ekoschematów jeszcze po tej dacie (jesienią ubiegłego roku). W wyniku wprowadzonych modyfikacji następowała zmiana oznaczeń poszczególnych działek rolnych, o czym podmiot kontrolujący nie został poinformowany przez zlecający organ administracyjny, co skutkowało przeprowadzaniem kontroli na nieaktualnych danych. Próba aktualizacji raportu pokontrolnego poprzez złożenie odwołania spotkała się z odmowną decyzją ARiMR z uwagi na, jak poinformowano, fakt iż wykonawca nie był zobowiązany do przeprowadzenia kontroli na zmienionych danych, pomimo że wizytacja miała miejsce po terminie zmiany wniosku - czytamy w piśmie KRIR.
Według samorządu rolniczego, zewnętrzne kontrole terenowe powinny być oparte na aktualnych danych, które zostały zebrane nie więcej niż kilka dni przed kontrolą. Powinno to wyglądać tak, jak w inspektoratach weterynarii, gdzie dane do kontroli są zbierane dzień przed wizytą.
Czy rolnik ma możliwość wprowadzania zmian we wniosku lub wycofania go?
Jak podaje Stanisław Sas, dyrektor departamentu baz referencyjnych i kontroli terenowych ARiMR - z informacji zamieszczonych na stronie Agencji, które dotyczą terminów składania wniosku o przyznanie płatności wraz z wymaganymi załącznikami w roku 2023, wynika, że przy spełnieniu określonych warunków zarówno w roku 2023 jak i w roku 2024 rolnik miał i nadal ma możliwość zarówno zgłaszania zmian do wniosku, jak również całkowitego lub częściowego wycofania wniosku, aż do dnia wydania decyzji w sprawie o przyznanie płatności.
- Rolnik, do dnia wydania decyzji w sprawie o przyznanie płatności, może poinformować kierownika biura powiatowego Agencji, o wszystkich zmianach w zakresie informacji zawartych we wniosku o przyznanie płatności - zmiany te nie mogą skutkować zwiększeniem powierzchni deklarowanej do płatności - czytamy w odpowiedzi Stanisława Sasa.
Rolnik może z własniej inicjatywy całkowicie lub częściowo wycofać wniosek o przyznanie płatności, nie później niż do dnia wydania decyzji w sprawie o przyznanie płatności, z tym, że wycofanie nie jest możliwe, jeżeli:
- dotyczy części wniosku, w której wykryto nieprawidłowości
- wnioskodawca został poinformowany o zamiarze przeprowadzenia kontroli na miejscu
- Nie ma dogodnego terminu na realizację kontroli na miejscu, aby można było uwzględnić wszystkie potencjalne zmiany wnoszone przez rolnika w zakresie informacji zawartych we wniosku ze względu na możliwość ich zgłaszania aż do dnia wydania decyzji. Umowy zawarte przez ARiMR z wykonawcami kontroli obligują ARiMR do wydania danych do kontroli w stanie, w jakim się one znajdują w systemie informatycznym ARiMR na dany dzień po osiągnięciu odpowiedniego statusu ich kompletności. Dlatego też m.in. na pierwszej stronie raportu z kontroli w zakresie płatności bezpośrednich jest zamieszczana informacja o dacie eksportu danych na potrzeby realizacji tej przedmiotowej kontroli. Jeżeli rolnik zgłosił zmiany do wniosku w terminie zbliżonym do w/w daty eksportu danych lub po tej dacie możliwe jest, że nie zostały one uwzględnione w procesie kontroli. Niemniej jednak zadaniem kontroli na miejscu jest weryfikacja stanu faktycznego w terenie i nawet jeżeli w międzyczasie zostały zgłoszone zmiany do wniosku to kontrola i tak dokumentuje stan faktyczny. Natomiast wszelkie zgłoszone zmiany mogą zostać rozpatrzone i ewentualnie uwzględnione w procesie obsługi wniosku i wydawania decyzji przez pracowników Biur Powiatowych ARiMR - informuje Stanisław Sas.
Przeczytaj także: Jakie są szkody po nawałnicach w Polsce?
- Tagi:
- kontrole ekoschematów