Wieści Rolnicze
  • Strona główna
  • Ceny Rolnicze
      • Żywiec wieprzowy
      • Żywiec wołowy
      • Zboża
      • Pasze
      • Owoce
      • Warzywa
      • Mleko i przetwory
      • Drób i jaja
      • Analizy rynkowe
      Podwyżki cen jaj prognozowano od dawna. Ile aktualnie kosztują?
      Ogrom mięsa wieprzowego napłynął do naszego kraju. Polski rynek dobity
      Większy popyt na kapustę przed świętami. Ile aktualnie kosztuje?
      Susz na wigilię. Ile kosztuje?
  • Newsy
  • Hodowla
      • BYDŁO I MLEKO
      • TRZODA CHLEWNA
      • DRÓB
      • INNE HODOWLE
      • ŻYWIENIE
      • WYPOSAŻENIE BUDYNKÓW INWENTARSKICH
      • ZDROWIE I DOBROSTAN
      Ferma 2026. Kiedy odbędą się największe targi dla specjalistów od chowu i hodowli?
      Zagłębie trzodziarskie w woj. łódzkim w strefie ASF. Setki gospodarstw z zakazami
      Do UE wjedzie więcej drobiu i jaj z Ukrainy. Nie ma się czego bać?
      Jak działają podskórne czipy i co mogą mierzyć u zwierząt? Czy zastąpią kolczykowanie?
  • Uprawy
      • ZBOŻA
      • INNE UPRAWY
      • NAWOŻENIE
      • CHOROBY I SZKODNIKI
      • UPRAWA GLEBY
      • PRZECHOWALNICTWO
      • Owoce i warzywa
      Postawili na niszową uprawę. Ten produkt cieszy się uznaniem i popularnością, zwłaszcza teraz
      Cała prawda o uprawie słonecznika w Polsce. Ekspert nie owija w bawełnę
      W kraju brakuje obornika. Jak możemy się poratować?
      Straty na polach i zniszczone pryzmy z paszą. Rolnicy wzięli sprawy w swoje ręce
  • Technika
      • CIĄGNIKI
      • MASZYNY
      • URZĄDZENIA
      Bizon nie dawał już rady, więc kupił nowy sprzęt. Rolnik z Pomorza ma 110 ha, 101 owiec i bydło
      Te kombajny możesz kupić dzięki wsparciu z ARiMR. Co zrobić, by poprawnie złożyć wniosek?
      Z ostatniej chwili. Nagle odwołano jedno z najważniejszych wydarzeń rolniczych
      Stęskniliście się za dobrymi imprezami dla rolników? To będzie hit 2026 roku
  • Prawo i finanse
      • VAT
      • EKONOMIKA
      • POMOC UNIJNA
      • PRZEPISY
      • WNIOSKI DO POBRANIA
      • KRUS
      • GIEŁDOWY RYNEK ROLNY
      Nowe okoliczności w sprawie umowy z Mercosur. Jest kolejna blokada
      Jutro ostatni dzień na złożenie wniosku. Ważny komunikat ARiMR
      Do UE wjedzie więcej drobiu i jaj z Ukrainy. Nie ma się czego bać?
      Nawet 40 tys. zł rocznie na paszę czy materiał siewny. Kto sięga po te pieniądze?
  • Sylwetki
  • Video
  • Dla domu
      • Kulinaria
      • Hotblog
      • Koła gospodyń wiejskich
      • Zdrowie
      Tak KGW gotują na święta i pozyskują dotacje. Rekordowe fundusze dla gospodyń [VIDEO]
      Koszmar podczas sprzątania kuchni? Zastosuj metodę 2:1, a tłuszcz sam puści
      Zupa grzybowa lepsza niż kiedykolwiek. Jeden nietypowy dodatek przesądzi o smaku
      Większość popełnia ten błąd. Dlatego choinka w doniczce usycha zaraz po świętach
  • iEKO iLOGICZNIE
      • Ekologia z certyfikatem
      • Dobre praktyki w uprawie roślin
      • Zrównoważony chów zwierząt
      • Odnawialne źródła energii
      • Zdrowa żywność
      • Środki pomocowe
      Artykuł sponsorowany Fotowoltaika dla rolnika. Jak skorzystać z pomocy ekspertów PGE?
      Trzy duże nabory ARiMR jeszcze w tym roku. Wsparcie od 200 tys. do 1,5 mln zł
      Od tego zależy, ile można zarobić na biogazowni rolniczej
      Czy agrowoltaika może zagwarantować plony i przychody rolnika?
  • Wieści Rolnicze
  • Bioasekuracja. Dezynfekcja pojazdów w walce z ASF

Bioasekuracja. Dezynfekcja pojazdów w walce z ASF

Hodowla - Trzoda chlewna 2 czerwca 2018 07:00 Dorota Jańczak Aktualizacja: 6 czerwca 2018 14:24
 Bioasekuracja. Dezynfekcja pojazdów w walce z ASF
Źródło: Agro-Trade
Ekspert radzi, jak podejść do mycia i dezynfekcji pojazdów wjeżdżających na teren gospodarstwa. Czego powinniśmy wymagać od kierowcy ciężarówki?
Spis treści:

    Ekspert radzi, jak podejść do mycia i dezynfekcji pojazdów wjeżdżających na teren gospodarstwa. Czego powinniśmy wymagać od kierowcy ciężarówki?

    Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

    Myśląc o bioasekuracji musimy pamiętać nie tylko o dezynfekcji obuwia, rąk, sprzętu, chlewni i wyposażenia, ale także pojazdów, które wjeżdżają na teren naszego gospodarstwa.

    Z Urszulą Piwońską, biologiem, kierownikiem Działu Badań i Rozwoju w firmie Agro-Trade rozmawia Dorota Jańczak

    Kto powinien wykonać dezynfekcję ciężarówki, która wjeżdża na teren gospodarstwa po odbiór tuczników: rolnik czy kierowca ciężarówki?

    Odpowiedzialność za utrzymanie higieny środków transportu spoczywa oczywiście na przewoźniku, natomiast sam rolnik powinien zabezpieczyć swoje gospodarstwo przed wwiezieniem drobnoustrojów chorobotwórczych m.in. poprzez stosowanie mat i wanien dezynfekcyjnych. Istotnym czynnikiem jest regularna wymiana środka dezynfekcyjnego, tak aby maty i wanny spełniały swoją rolę.
     
    Rozumiem, że o ile rolnik może spryskać koła w pojeździe, ustawić maty czy wybudować nieckę, o tyle dezynfekcja wewnątrz pojazdu już leży w gestii przewoźnika? Czy firmy świadczące takie usługi wykonują tego rodzaju zabiegi? Dlaczego jest to ważne?
    Zabezpieczenie wjazdu na gospodarstwo jest istotnym elementem bioasekuracji, szczególnie w ogniskach chorób zakaźnych lub w przypadku epidemii. Niestety wielu gospodarzy nie docenia tego faktu ryzykując tym samym bezpieczeństwo swojej hodowli. Standardem powinno być wyposażanie ferm w takie rozwiązania jak np. niecki lub maty dezynfekcyjne, najlepiej jeśli są one ochronione przed działanie czynników atmosferycznych, np. poprzez zadaszenie. Samo wnętrze środków transportu powinno być odpowiednio umyte i zdezynfekowane, co zapewnia bezpieczeństwo przewożonym zwierzętom, a tym samym zapobiega przenoszeniu się ewentualnych chorób z transportu na transport. Zapewnienie odpowiedniego przygotowania samochodu leży w gestii przewoźnika. Firmy świadczące usługi mycia i dezynfekcji obiektów inwentarskich bardzo często nie zajmują się dezynfekcją środków transportu. Oczywiście można jednak znaleźć na rynku takie firmy, które właśnie się  w tym specjalizują. 
    Generalnie zabiegi mycia i dezynfekcji są przeprowadzane/ zlecane wewnętrznie przez samych przewoźników. Jeżeli natomiast ferma posiada własne samochody transportujące zwierzęta, powinna zadbać o mycie i dezynfekcję we własnym zakresie. Bardzo często taka ferma posiada swoją myjnię, gdzie przestrzega się procedur i wykonuje się zabiegi mycia i dezynfekcji.

    Czytaj także: ASF. Wsparcie na zakup mat oraz rekompensaty

    W jaki sposób krok po kroku przeprowadzić prawidłowo mycie i dezynfekcję ciężarówki przewożącej świnie?
    Należy pamiętać, że w przypadku środków transportu tak samo istotne jest mycie i odkażanie kół, podwozia i elementów nadwozia z zewnątrz, jak samego wnętrza samochodu. To wnętrze i rampa mają bezpośredni kontakt ze zwierzętami, które mogą przenosić bakterie, wirusy, grzyby. Należy zatem przeprowadzić kompleksowy zabieg składający się z mycia i dezynfekcji środków transportu.  Mycie najszybciej i najłatwiej wykonuje się przy pomocy myjek wysokociśnieniowych wyposażonych w głowice spieniające. Przy ich pomocy nanosi się dokładnie koncentrat odpowiedniego detergentu. 
    W przypadku braku takiej głowicy, należy zastosować odpowiedni roztwór zalecany przez producenta środka. Preparat nie może być korozyjny wobec elementów wyposażenia samochodu. Po upływie ok. 15 - 30 min wszystkie powierzchnie należy spłukać czystą wodą. Następnie przeprowadza się dezynfekcję. Najczęściej stosowanym sprzętem w tym przypadku jest opryskiwacz plecakowy, którym dokładnie nanosimy preparat dezynfekcyjny o odpowiednio szerokim spektrum działania, który zwalczać będzie niebezpieczne drobnoustroje, w tym wirusa ASF. Roztwór powinien pozostać na powierzchni przez odpowiedni czas działania zalecany przez producenta wybranego preparatu dezynfekcyjnego. Następnie wnętrze auta powinno być ponownie spłukane wodą.

    Co pani zdaniem jest lepsze - mata czy niecka dezynfekcyjna?
    Obie formy zabezpieczenia mają swoje wady i zalety. Niecka powinna być wykonana w staranny i trwały sposób, najczęściej z betonu. Maty dezynfekcyjne zużywają się szybciej są mniej wytrzymałe, przy czym tańsze niż budowa niecki.  Napełnianie niecek lub basenów przejazdowych wymaga większej ilości środka dezynfekcyjnego niż w matach dezynfekcyjnych, które mają zdecydowanie mniejszą pojemność. Z kolei wymiana roztworu roboczego w przypadku mat jest łatwiejsza i mniej kosztowna aniżeli wypompowanie roztworu z niecki i ponowne jej napełnienie. 
    Istnieją również bardziej nowoczesne rozwiązania jak niecki dezynfekcyjne automatyczne oraz  bramy bioasekuracyjnej uruchamiające się w momencie przejazdu pojazdu. Producenci zapewniają, że takie konstrukcje wiążą się z niższym nakładem środków w trakcie użytkowania, mimo, że pierwotny koszt zakupu jest wyższy niż w przypadku tradycyjnych rozwiązań.

    Czytaj także: ASF i bioasekuracja. Polskie chlewnie pod lupą. Pierwsze wyniki kontroli

    Kiedy warto ustawić w gospodarstwie śluzę samochodową? Jakie powinna ona spełniać warunki?
    Śluza dezynfekcyjna jest konstrukcją bardziej skomplikowaną od prostej maty czy wanny lub niecki przejazdowej. Co jest jej zdecydowana zaletą to fakt, że zabieg dezynfekcji nie jest ograniczony wyłącznie do kół, ewentualnie podwozia. Dzięki tworzeniu kurtyny ze środka, zabiegiem objęta jest zdecydowana większość powierzchni pojazdu. Dzięki temu zabieg dezynfekcji staje się dokładniejszy i tym samym skuteczniejszy.
    Należy zapewnić jednak, aby śluza podlegała kontroli przez operatora, który uruchomi ją w momencie przejazdu auta. Jednocześnie należy zagwarantować prawidłową dystrybucję środka dezynfekcyjnego w odpowiednim stężeniu.  


     

    • Tagi:
    • agrotrade
    • dezynfekcja pojazdów
    • asf
    • kontrola
    • środki dezynfekcyjne
    • bioasekuracja
    • chlewnia
    Dorota Jańczak
    Podobne artykuły
    Trzoda chlewna

    Zagłębie trzodziarskie w woj. łódzkim w strefie ASF. Setki gospodarstw z zakazami

    21 grudnia 2025
    Trzoda chlewna

    Tyle dzików odstrzelono w ostatnim czasie. Te dane mogą zaskoczyć

    21 grudnia 2025
    Trzoda chlewna

    Producenci świń otrzymają pomoc w 2026 roku? Ważna informacja ministra rolnictwa

    20 grudnia 2025
    Trzoda chlewna

    ASF potwierdzony w Hiszpanii. Możliwe są poważne zawirowania na rynku trzody chlewnej

    28 listopada 2025
    Trzoda chlewna

    Ci rolnicy mogą otrzymać nawet 100 tys. zł. Wielkopolska liderem

    27 października 2025
    Trzoda chlewna

    Chlewnie i kurniki tych rolników stoją puste. Dramat rolników i apel do ministra

    29 września 2025
    Przepisy

    Kiedy może skontrolować nas weterynaria? Jak typuje się gospodarstwa?

    10 sierpnia 2025
    Trzoda chlewna

    Ta choroba ponownie wywołuje u rolników coraz większy niepokój

    30 lipca 2025
    Warto wiedzieć
    Sylwetki
    Tę rasę krów posiada tylko kilku rolników w Polsce
    24 grudnia 2025
    Inne
    Opłata od roślin oleistych - kto dokonuje potrąceń?
    24 grudnia 2025
    Trzoda chlewna
    To powoduje duże straty w hodowli trzody chlewnej
    24 grudnia 2025
    Najnowsze
    Trzoda chlewna
    To powoduje duże straty w hodowli trzody chlewnej
    24 grudnia 2025
    Trzoda chlewna
    MRiRW podaje ważne dane o imporcie wieprzowiny i zabiega o pomoc dla producentów
    22 grudnia 2025
    Hodowla
    Ferma 2026. Kiedy odbędą się największe targi dla specjalistów od chowu i hodowli?
    22 grudnia 2025
    Trzoda chlewna
    Zagłębie trzodziarskie w woj. łódzkim w strefie ASF. Setki gospodarstw z zakazami
    21 grudnia 2025
    Drób
    Do UE wjedzie więcej drobiu i jaj z Ukrainy. Nie ma się czego bać?
    21 grudnia 2025
    Wieści Rolnicze
    Wieści Rolnicze
    Dane kontaktowe
    Wieści Rolnicze
    RP Digital Sp. z o.o.
    NIP: 5273128894
    REGON: 529596954
    tel. +48 627 47 15 31
    ul. Prosta 51
    00-838 Warszawa
    [email protected]
    Numer dyżurny -- 501 267 226
    Kategorie
    • Ceny Rolnicze
    • Newsy
    • Hodowla
    • Uprawy
    • Owoce i warzywa
    • Technika
    • Prawo i finanse
    • Sylwetki
    • Video
    • Dla Domu
    © 2025 WieściRolnicze
    • Redakcja
    • Reklama
    • Kontakt
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
    • Konkursy
    • Deklaracja dostępności