Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego skrytykowany
Suchej nitki na organizacjach zarządzających Funduszem Promocji Mięsa Wieprzowego nie pozostawili producenci świń.
FPMW to wpływy z 0,1% wartości każdej ubijanego w Polsce tucznika. Według hodowców trzody chlewnej pieniądze te są źle wydatkowane. Rolnicy przypomnieli, że to kasy Funduszu wpływa 10 mln zł, a mimo to import wieprzowiny do Polski stale rośnie. Według nich działalność FPMW jest nieskuteczna, bo spożycie wieprzowiny w kraju od 10 lat nie wzrasta, a do tego beneficjentami większej części środków są same organizacje zarządzające Funduszem. Same sobie przyznają pieniądze.
Czytaj także: Otwarto najnowocześniejszą chlewnię w Polsce! [ZDJĘCIA]
Krytyczne głosy opublikował Krajowy Związek Pracodawców Producentów Trzody Chlewnej (KZP-PTCH). Najważniejsze uwagi to:
1. Rosnący eksport i związany z tym proporcjonalny wzrost importu nie przekłada się na poprawę sytuacji cenowej żywca w kraju. Świadczy to, że wzrost eksportu nie jest zaspokajany przez produkcję krajową, tylko z surowca importowanego. Producenci żywca, pomimo że finansują promowanie eksportu nie odnoszą z tego korzyści.
2. Brak opłat przeznaczanych na Fundusz od wieprzowiny pochodzącej z importu. Do Polski od stycznia do września br. wjechała wieprzowina, która w przeliczeniu na żywiec daje równowartość ponad 8 mln tuczników.
3. Według statystyk konsumpcja wieprzowiny w Polsce jest od lat niezmienna ok. 40 kg/os/rok. Tak było zanim wprowadzono Fundusz i tak jest teraz. Sposób promowania konsumpcji wieprzowiny w kraju nie przekłada się na wzrost spożycia.
4. Organizacje zarządzające Funduszem są najczęściej beneficjentami środków Funduszu. Realizują one własne projekty za pieniądze producentów świń. Organizacje zarządzające Funduszem są sędziami we własnej sprawie, przyznając sobie najwięcej projektów.
5. Wybór organizacji do zarządzania Funduszem pozostawia wiele do życzenia. Brak jest rzeczywistej reprezentacji producentów trzody chlewnej w władzach Funduszu.
6. Brak jest finansowego partycypowania w Funduszu sektora przetwórczego, gdyż przetwórcy jedynie naliczają opłaty i przekazują je do Funduszu. Przetwórcy stoją na stanowisku, że ponoszą koszty naliczania opłat. W naszej ocenie nie są jednak to koszty porównywalne do naliczanych składek.
7. Opłaty pobierane od producentów świń powinny trafiać na fundusz rozwoju produkcji trzody chlewnej. Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego powinien być finansowany przez sektor przetwórczy.
Sprawdź aktualną cenę żywca wieprzowego TUTAJ