Co robić, by opony rolnicze służyły nam przez wiele lat?
Opony rolnicze, co do zasady, są produktem „długowiecznym”.
- Ich „żywotność” liczona jest – względnie – na ok. 10 lat – mówi w rozmowie z „Wieściami Rolniczymi” Marcin Cywiński z firmy Continental Polska, menadżer ds. rozwoju biznesu w dziale opon specjalistycznych.
I jak podkreśla - tylko nieumiejętne użytkowanie może ten cykl „życia” znacznie skrócić.
Na co zwracać uwagę przy przeglądzie opon rolniczych? Ważna jest inspekcja przed wyjazdem w pole
Wszyscy eksperci są zgodni co do podstawowej kwestii. Jeśli chcemy zadbać o żywotność naszych opon – ale także o własne bezpieczeństwo podczas prac w gospodarstwie – powinniśmy robić regularne przeglądy stanu ogumienia.
- Przegląd opon przed wiosennym wyjazdem w pole jest niezbędny dla zachowania bezpieczeństwa i komfortu jazdy – zaznacza w rozmowie z nami również Jacek Górski, zastępca dyrektora ds. sprzedaży z firmy Kabat Tyre.
Nacięcia, wybrzuszenia… Na co zwrócić uwagę podczas przeglądu opon rolniczych
Stąd naszym pierwszym zadaniem, przed wiosennym wyjazdem, powinna być inspekcja opon pod kątem ewentualnych uszkodzeń mechanicznych.
- Przede wszystkim chodzi o to, czy nie widać nigdzie nacięć bądź wybrzuszeń. Wybrzuszenia powstają wewnątrz warstwy butylowej – np. poprzez popękanie nitek opasania, co powoduje ostatecznie wspomniane uwypuklenia. Jest to o tyle niebezpieczne, że może doprowadzić do rozerwania opony, zwróćmy więc na to szczególnie uwagę – zaznacza Marcin Cywiński z firmy Continental Polska.
Bieżnik w oponie rolniczej
Kolejna ważna sprawa – stan bieżnika.
- Upewniamy się, czy bieżnik zużywa się równomiernie – mówi nam Jacek Górski z Kabat Tyre.
Warto w tym miejscu też się na chwilę zatrzymać i pamiętać, że obowiązujące normy to jedno – a praktyka, zwłaszcza w przypadku opon rolniczych, to drugie.
- W Polsce obowiązujące normy mówią o minimum 1,6 mm bieżnika, jednak w przypadku prac na polu sytuacja jest diametralnie inna. Jeśli ciągnik przeznaczony np. do orki ma oponę z bieżnikiem poniżej 10 mm – nie nadaje się już do tego typu prac. Kontrolując bieżnik, warto także sprawdzić, czy „żebra” nie są powyrywane – zaznacza w rozmowie z nami Marcin Cywiński.
Jak z kolei dodaje specjalista z Kabat Tyre – jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości – warto skontaktować się z serwisem.
- Wszelkie uszkodzenia powinniśmy skonsultować z serwisem opon – wulkanizacją, która dokona fachowych oględzin oraz przedstawi zalecenia - bądź uspokoi nas, że użytkowane ogumienie nadaje się do dalszej eksploatacji – komentuje Jacek Górski.
Ciśnienie w oponach rolniczych
Kwestia kontroli stanu ciśnienia wydaje się truizmem – jednak także nie wolno o tym zapominać.
- Zastosowanie odpowiedniego ciśnienia jest niezbędnym elementem dla prawidłowej pracy opony – przypomina specjalista z Kabat Tyre.
- Co do zasady – powietrze ucieka z koła cały czas, naszym zadaniem jest jednak maksymalne opóźnianie tej sytuacji – właśnie poprzez kontrole – mówi także Marcin Cywiński z Continental.
Jak dodaje – warto sprawdzić m.in. stan samego wentyla.
- Spójrzmy, czy nie jest np. sparciały, jak uszczelniony jest zawór, który można zapobiegawczo wymienić – opowiada.
Jak podkreślają eksperci, kontrolując ciśnienie, powinniśmy przestrzegać zawsze zaleceń producenta danej opony.
- Niższe ciśnienie powietrza może prowadzić do zwiększonego zużycia opon, podczas gdy zbyt wysokie ciśnienie może powodować nierównomierne zużycie – opisuje nam Jacek Górski.
Jak przy tym dodaje, trzeba też – już podczas samej eksploatacji – pamiętać, by opony nie były przeciążane.
- Unikanie przeciążania opon poprzez przestrzeganie limitów obciążenia i prędkości określonych dla konkretnego modelu opony – to jedna z zasad, której powinniśmy przestrzegać – zaznacza ekspert z Kabat Tyre.
Chemia a opony rolnicze
Kolejną kwestią, na którą trzeba zwrócić uwagę przed wyjazdem w pole – jest sprawdzenie, czy opona przez zimę nie miała kontaktu z chemią – np. różnego rodzaju olejami, smarami, chemią do oprysków itd.
- Kontakt taki może bowiem spowodować, że guma opony wejdzie w reakcję – przyspieszając jednocześnie jej starzenie się. Taka opona, znajdując się np. w swojej drugiej „pięciolatce” może mieć już charakterystyczny „marmurek” – to widoczne popękane wiązania chemiczne w gumie – podobne kształtem do np. wysuszonej ziemi – opowiada Marcin Cywiński z Continental.
Ochrona przed promieniowaniem UV opon rolniczych
Mówiąc z kolei o kwestii zabezpieczenia opon, warto też zwracać uwagę na ich kontakt ze światłem słonecznym – chodzi o to, czy nie pozostawiliśmy ich w takim miejscu, gdzie oddziaływały na nie promienie UV.
– Mają one na gumę szkodliwe działanie – przyspieszając jej zużycie. Stąd warto pozostawiać opony w jakimś zacienionym miejscu – by ta penetracja przez promienie słoneczne była jak najmniejsza – zaznacza Marcin Cywiński.
- Przechowywanie opon w odpowiednich warunkach, ochrania je przed działaniem szkodliwych substancji chemicznych, promieniowaniem UV oraz zmianami temperatury – to także jedna z podstawowych zasad – podkreśla również Jacek Górski.
„Bezczynność” opon rolniczych także może być szkodliwa
To nie koniec.
Nie wszyscy bowiem dziś wiedzą, że nawet gdy zapewnimy oponie ochronę przed promieniowaniem UV, przed chemią itd. – to zwykłe pozostawienie ich
„samym sobie”– też może być szkodliwe.
O czym warto więc pamiętać?
- Warto, aby opony nie stały bezpośrednio na ziemi - tylko zostały zdjęte i umieszczone na jakiejś izolowanej płachcie. To pozwala uniknąć tzw. wypłaszczeń – niektórzy nazywają to „plackami” – które są odczuwalne po takim długim zimowym postoju. Czasami odnosi się bowiem wrażenie, że ciągnik po zimie jedzie nierówno, wręcz jak na jakimś „jajku”. To z czasem powinno mijać i opona powinna wrócić do swojej naturalnej postaci okręgu, jednak zdarza się, zwłaszcza przy tańszych typach ogumień, że jest już z tym szybkim powrotem problem. My, w Continental, stosujemy nylon, który jest bardzo rozciągliwym włóknem, dzięki czemu opona szybko wraca do swojego naturalnego kształtu, niemniej warto zawsze zadbać, o wspomnianą kwestię przechowywania – opowiada nam Marcin Cywiński.
Kolejna kwestia – nawet gdy koła podczas zimy stoją np. pionowo oparte o ścianę – warto przesunąć je co jakiś czas choćby o kilkanaście centymetrów – by punkt styku z podłożem zmieniał się.
- To również pozwoli zabezpieczyć się przed wspomnianymi „wypłaszczeniami” – podkreśla ekspert z Continental.
Felgi w oponach rolniczych też są ważne
I na końcu - nie zapominajmy także o felgach.
– Warto sprawdzić styk opony z felgą, bo zdarza się, zwłaszcza gdy felgi są już bardzo stare, że do środka dostała się np. woda – powodując korozję. W „wiekowych” felgach dochodzi ponadto o zmiany kąta przylegania tzw. „stopki”, czyli miejsca styku obręczy z oponą. Dobrze więc mieć na względzie także inspekcję tego miejsca przed wyjazdem w pole – podkreśla Marcin Cywiński.
Jak dodaje z kolei ekspert z Kabat Tyre – nie zapominajmy także o dbałości o opony – już podczas samej jazdy.
– Chodzi m.in. o unikanie ostrego hamowania, skręcania i jazdy po nierównym terenie, co może przyczynić się do szybszego zużycia opon – podkreśla Jacek Górski.
Czystość opon rolniczych
I na koniec – choć wydaje się to także dla niektórych prozaiczne – czystość.
Eksperci radzą, by o niej nie zapominać, bo długofalowo ma to spory wpływ na sam komfort jazdy i oczywiście stan opony.
- Po każdym zakończeniu dużych prac warto umyć koła, ponieważ zaschnięte błoto również może doprowadzić do uszkodzeń opony. Czasami – wyjeżdżając po raz pierwszy ciągnikiem po takiej zimowej przerwie – możemy mieć do czynienia ze swoistym „biciem”, które powoduje dyskomfort jazdy – często wynika to właśnie z sytuacji, gdy zalegające wewnątrz opony błoto czy np. jakiś obornik - nie odpada, bo zalegając dłużej - wszedł już w reakcję. I to powoduje nierzadko wspomniane wrażenie, że mamy niewyważone koła. Stąd zawsze warto umyć opony – albo agresywnie wodą albo delikatniej jakąś nieagresywną chemią. Czysta opona pozwala ponadto łatwiej zauważyć omawiane wcześniej pęknięcia czy wybrzuszenia – mówi nam na koniec Marcin Cywiński z Continental Polska.
CZYTAJ TAKŻE: Najlepsze maszyny, produkty i usługi w rolnictwie [WIDEO]