Z czego się składa i ile kosztuje nawigacja do ciągnika?
- Nawigacja składa się z anteny z żyroskopem, tabletu będącego też jednostką obliczeniową, a także kierownicy z bezgłośnym silnikiem indukcyjnym oraz żyroskopowego czujnika skrętu. W zestawie znajduje się także odpowiednie okablowanie i kamera, która umożliwia podgląd narzędzi uprawowych - mówi Przemysław Kowalczewski z firmy NAVI Polska. - Najdroższe elementy to antena, tablet i silnik kierownicy - dodaje przedstawiciel, zaznaczając, że cena za zestaw wraz z montażem i przeszkoleniem klienta wynosi 26 tys. zł netto. Nieco inaczej sytuację przedstawia Konrad Klimczak z firmy FieldBee. - Posiadamy dwie główne linie produktów: FieldBee PowerGuide - manualny system nawigacyjny składający się z aplikacji mobilnej i kontrolera oraz FieldBee PowerSteer - automatyczny system kierowania, który obejmuje aplikację mobilną, kontroler oraz kierownicę wyposażoną w silnik. Co więcej, nasi klienci mogą zamówić także tablet z uchwytem, stację bazową RTK oraz dodatkowy kontroler, idealnie znadający się do operacji wykonywanych przy bardzo niskich prędkościach. Jak można się domyślać, ceny nawigacji zależą od wybranej opcji systemu. Znaczenie ma również model ciągnika. - W przypadku najprostszego systemu można spodziewać się wydatku na poziomie około 1.200 euro, natomiast za automatyczny system kierowania trzeba liczyć się z kosztem w okolicach 4 tys. euro - podkreśla Klimczak. Jeszcze szerzej zestaw urządzeń składających się na system prowadzenia opisuje Robert Masłysz z firmy Komuland: Całość składa się z odbiornika GNSS wykorzystującego dostęp do GPS, GLONASS, Galileo, Beidou i QZSS. Jest on wyposażony w moduł kompansacji terenu, więc nie ma potrzeby montażu dodatkowych żyroskopów w kabinie maszyny. Ponadto wbudowany moduł 4G LTE pozwala używać anteny samodzielnie dla innych urządzeń z dokładnością RTK. Zestaw posiada konsolę z dotykowym wyświetlaczem o przekątnej 10,1 cala, wyposażoną w system operacyjny Android. Kolejnym elementem jest silnik elektryczny montowany na kolumnie kierowniczej maszyny. Dodatkowo w wyposażeniu jest czujnik kąta skrętu montowany na zwrotnicy koła przedniego oraz kamera, która pozwala podglądać pracę maszyny w trudno dostępnym miejscu. Taki zestaw, według przedstawiciela kosztuje ok. 25 tys. zł netto. W tej cenie, podobnie jak w przypadku firmy NAVI Polska, rolnik dostaje sprzęt, montaż, przeszkolenie, doradztwo oraz pomoc w przypadku problemów.
Czy nawigację da się zamontować do każdego ciągnika?
- System pasuje do ciągników o przednim napędzie - o mocy do 250 KM. Obecnie pracujemy z symetrycznym wyposażeniem, ale już w grudniu będziemy mieli możliwość pracy z wyposażeniem niesymetrycznym - mówi Konrad Klimczak z FieldBee. W przypadku firmy NAVI Polska, nawigację można zamontować do każdego ciągnika i kombajnu. Muszą one posiadać tylko hydrostatyczny system kierowniczy (orbitrol). - W zależności od potrzeb klienta doposażymy nawigację w elementy dodatkowe, takie jak np. kabel do terminali ISOBUS, co czyni wówczas z nawigacji bardzo uniwersalny system prowadzenia i współpracy z maszynami - tłumaczy Przemysław Kowalczewski. Jak dodaje przedstawiciel, nawigacja pozwala stworzyć kilka profili ciągników bądź kombajnów w oprogramowaniu, co sprawia, że może być wykorzystywana w kilku maszynach. - Przeniesienie zajmuje około 20 minut, jeśli jest dodatkowa wiązka i wcześniejsze przystosowanie. Producent nawigacji rozprowadzanych przez firmę NAVI Polska przewidział adaptowalne tuleje kierownicze z frezem pod większość marek na rynku. - Montujemy je w silnik kierownicy podczas montażu. Firma rozwija także produkt: Hydraulic Ready dla ciągników z fabrycznym przystosowaniem pod nawigacje. System korzysta wtedy z oryginalnie montowanego bloku hydraulicznego sterowania - podkreśla Przemysław Kowalczewski. Bardzo uniwersalna pod względem dopasowania do ciągnika bądź kombajnu czy sieczkarni jest także nawigacja oferowana przez firmę Komuland. - Można ją zamontować do każdego typu maszyny, warunkiem jest wspomaganie układu kierowniczego. System bez problemu może być przenoszony pomiędzy różnymi urządzeniami. Montaż jest bardzo prosty. Zestawy praktycznie niczym się nie różnią, dobieramy jedynie odpowiednie tuleje adaptacyjne do kolumny kierowniczej - wyjaśnia Robert Masłysz.
Jakie rodzaje sygnałów obsługuje nawigacja? Jakie są ich dokładności?
- Jeśli chodzi o dokładność, pracujemy z sygnałem RTK, co daje nam precyzję od 1 do 2,5 cm. Dodatkowo, działamy również z sygnałem GPS, ale w tym przypadku dokładność może być zależna od wielu czynników i wynosić do kilku metrów - mówi Konrad Klimczak z FieldBee. Nawigacja CHCNAV, sprzedawana przed firmę NAVI Polska, odbiera sygnał z 6 rodzajów satelit: GPS, GLONASS, Galileo, BDS, QZSS oraz SBAS. - Nawigacja potrafi pracować na sygnale RTK z dokładnością 2,5 cm i posiada także możliwość podtrzymania prowadzenia do 30 minut. Ma także możliwość pracy na sygnale radiowym, jeśli klient posiada odpowiednią antenę nadawczą - wyjaśnia Przemysław Kowalczewski. Jego informacje uzupełnia Robert Masłysz z Komulandu: System może pracować z dokładnością RTK 1 - do około 2,5 cm, pobierając dane korekcyjne ze stacji referencyjnej lub serwisów udostępniających poprawki czy to poprzez NTRIP czy za pośrednictwem radia UHF. Może wykorzystywać poprawki z satelitów geostacjonarnych poprzez RTX oraz pracować z dokładnością DGPS 30 cm. Urządzenie gwarantuje 99,9% dokładności w RTK - tłumaczy Masłysz.
Gwarancja i pomoc w razie problemów
2-letnia gwarancja na wszystkie elementy nawigacji - tak wygląda standardowa oferta opisywanych przez nas firm. - Rolnik może być pewien, że nie zostanie na lodzie w razie awarii. Ponadto my jako dystrybutor tych nawigacji prowadzimy wsparcie posprzedażowe. Nie zostawimy nikogo z potencjalnymi problemami - zapewnia Robert Masłysz, a w jego ślad idą przedstawiciele dwóch pozostałych firm opisywanych w materiale, zaznaczając, że gwarancja to jedno, ale urządzenia mogą pracować bezproblemowo przez długie lata.
ZOBACZ TAKŻE: Dziesięć 3-metrowych siewników zbożowych [PRZEGLĄD]