Wieści Rolnicze
  • Strona główna
  • Ceny Rolnicze
    • Ceny żywca wieprzowego
    • Ceny żywca wołowego
    • Ceny zbóż
    • Ceny pasz
    • Ceny owoców
    • Ceny warzyw
    • Ceny mleka i przetworów
    • Ceny drobiu i jaj
    • Analizy rynkowe
  • Newsy
  • Hodowla
      • BYDŁO I MLEKO
      • TRZODA CHLEWNA
      • DRÓB
      • INNE HODOWLE
      • ŻYWIENIE
      • WYPOSAŻENIE BUDYNKÓW INWENTARSKICH
      • ZDROWIE I DOBROSTAN
      Szczepionka do zwalczania choroby niebieskiego języka
      Sezonowy szczyt dostaw mleka w Niemczech
      Ceny mleka w górę. Produkujemy go coraz więcej w Polsce
      Ten rolnik ma świnie na wybiegu - w sadzie
  • Uprawy
      • ZBOŻA
      • INNE UPRAWY
      • NAWOŻENIE
      • CHOROBY I SZKODNIKI
      • UPRAWA GLEBY
      • PRZECHOWALNICTWO
      • Owoce i warzywa
      Choroby wirusowe zbóż nadal groźne. Jak się przed nimi ustrzec?
      Jak kukurydza reaguje na przymrozki?
      Kwieciak jabłkowiec atakuje jabłonie. Po czym rozpoznać obecność tego szkodnika?
      Czym i jak odchwaszczać kukurydzę? Ekspert radzi
  • Technika
      • CIĄGNIKI
      • MASZYNY
      • URZĄDZENIA
      Nowy ciągnik z ładowaczem kontra... jajko. W Rydzynie pokazali, jak to się robi!
      Każdy ciągnik sprowadzony do Polski z tych krajów będzie musiał mieć ten dokument
      Zaczynał od Fortschritta z DDR. Dziś dwa nowoczesne kombajny koszą kilka tys. ha
      Pokażą prawdziwe perełki! Wielkimi krokami zbliża się V Zlot Starych Ciągników
  • Prawo i finanse
      • VAT
      • EKONOMIKA
      • POMOC UNIJNA
      • PRZEPISY
      • WNIOSKI DO POBRANIA
      • KRUS
      • GIEŁDOWY RYNEK ROLNY
      Zwrot kosztów za wypełnienie wniosku o dopłaty. Minister odpowiada
      Jakie korzyści daje legitymacja emeryta z KRUS? Na te zniżki mogą liczyć rolnicy
      Nowa umowa handlowa – branża mięsna domaga się ochrony standardów
      Czy ekoschematy pozostaną? Jaka przyszłość czeka WPR? I co z umową z Mercosur?
  • Sylwetki
  • Video
  • Dla domu
      • Kulinaria
      • Hotblog
      • Koła gospodyń wiejskich
      • Zdrowie
      Podsyp tym lawendę w maju. Krzaczek ładnie się zagęści i bujnie zakwitnie
      Zakaz spalania drewna dla gospodarstw domowych? Jest specjalny komunikat
      Pachnące pompony przyciągną motyle. Już wkrótce można sadzić ją do gruntu
      Kolorowe „pokrzywki” ożywią każdy ogród. Uprawiały je już nasze babcie
  • iEKO iLOGICZNIE
      • Ekologia z certyfikatem
      • Dobre praktyki w uprawie roślin
      • Zrównoważony chów zwierząt
      • Odnawialne źródła energii
      • Zdrowa żywność
      • Środki pomocowe
      Czołowi eksperci i liderzy branży agro na jednym wydarzeniu. Chodzi m.in. o ekologiczne uprawy
      Produkować i zużywać prąd z nieswojej instalacji
      Materiał promocyjny Agrofotowoltaika jako szansa na zwiększanie samowystarczalności producentów rolnych
      Rolnicy szczerze o panelach fotowoltaicznych bez dotacji. Czy się opłaciło?
  • Wieści Rolnicze
  • Z czego się składa i ile kosztuje nawigacja do ciągnika? 

Z czego się składa i ile kosztuje nawigacja do ciągnika? 

Technika - Ciągniki 15 października 2023 08:57 Aktualizacja: 15 października 2023 09:08
Z czego się składa i ile kosztuje nawigacja do ciągnika? 
Źródło: M. Długaszek
Nawigacja satelitarna to w polskim rolnictwie temat znany od kilkunastu lat. Na rynku nie brakuje firm, które oferują systemy prowadzenia za niezbyt wygórowane kwoty. Z czego tak naprawdę składają się zestawy? Na co powinniśmy zwracać uwagę? 
Spis treści:

     


    - Nawigacja składa się z anteny z żyroskopem, tabletu będącego też jednostką obliczeniową, a także kierownicy z bezgłośnym silnikiem indukcyjnym oraz żyroskopowego czujnika skrętu. W zestawie znajduje się także odpowiednie okablowanie i kamera, która umożliwia podgląd narzędzi uprawowych - mówi Przemysław Kowalczewski z firmy NAVI Polska. - Najdroższe elementy to antena, tablet i silnik kierownicy - dodaje przedstawiciel, zaznaczając, że cena za zestaw wraz z montażem i przeszkoleniem klienta wynosi 26 tys. zł netto. Nieco inaczej sytuację przedstawia Konrad Klimczak z firmy FieldBee. - Posiadamy dwie główne linie produktów: FieldBee PowerGuide - manualny system nawigacyjny składający się z aplikacji mobilnej i kontrolera oraz FieldBee PowerSteer - automatyczny system kierowania, który obejmuje aplikację mobilną, kontroler oraz kierownicę wyposażoną w silnik. Co więcej, nasi klienci mogą zamówić także tablet z uchwytem, stację bazową RTK oraz dodatkowy kontroler, idealnie znadający się do operacji wykonywanych przy bardzo niskich prędkościach. Jak można się domyślać, ceny nawigacji zależą od wybranej opcji systemu. Znaczenie ma również model ciągnika. - W przypadku najprostszego systemu można spodziewać się wydatku na poziomie około 1.200 euro, natomiast za automatyczny system kierowania trzeba liczyć się z kosztem w okolicach 4 tys. euro - podkreśla Klimczak. Jeszcze szerzej zestaw urządzeń składających się na system prowadzenia opisuje Robert Masłysz z firmy Komuland: Całość składa się z odbiornika GNSS wykorzystującego dostęp do GPS, GLONASS, Galileo, Beidou i QZSS. Jest on wyposażony w moduł kompansacji terenu, więc nie ma potrzeby montażu dodatkowych żyroskopów w kabinie maszyny. Ponadto wbudowany moduł 4G LTE pozwala używać anteny samodzielnie dla innych urządzeń z dokładnością RTK. Zestaw posiada konsolę z dotykowym wyświetlaczem o przekątnej 10,1 cala, wyposażoną w system operacyjny Android. Kolejnym elementem jest silnik elektryczny montowany na kolumnie kierowniczej maszyny. Dodatkowo w wyposażeniu jest czujnik kąta skrętu montowany na zwrotnicy koła przedniego oraz kamera, która pozwala podglądać pracę maszyny w trudno dostępnym miejscu. Taki zestaw, według przedstawiciela kosztuje ok. 25 tys. zł netto. W tej cenie, podobnie jak w przypadku firmy NAVI Polska, rolnik dostaje sprzęt, montaż, przeszkolenie, doradztwo oraz pomoc w przypadku problemów. 

    Czy nawigację da się zamontować do każdego ciągnika? 

    - System pasuje do ciągników o przednim napędzie - o mocy do 250 KM. Obecnie pracujemy z symetrycznym wyposażeniem, ale już w grudniu będziemy mieli możliwość pracy z wyposażeniem niesymetrycznym - mówi Konrad Klimczak z FieldBee. W przypadku firmy NAVI Polska, nawigację można zamontować do każdego ciągnika i kombajnu. Muszą one posiadać tylko hydrostatyczny system kierowniczy (orbitrol). - W zależności od potrzeb klienta doposażymy nawigację w elementy dodatkowe, takie jak np. kabel do terminali ISOBUS, co czyni wówczas z nawigacji bardzo uniwersalny system prowadzenia i współpracy z maszynami - tłumaczy Przemysław Kowalczewski. Jak dodaje przedstawiciel, nawigacja pozwala stworzyć kilka profili ciągników bądź kombajnów w oprogramowaniu, co sprawia, że może być wykorzystywana w kilku maszynach. - Przeniesienie zajmuje około 20 minut, jeśli jest dodatkowa wiązka i wcześniejsze przystosowanie. Producent nawigacji rozprowadzanych przez firmę NAVI Polska przewidział adaptowalne tuleje kierownicze z frezem pod większość marek na rynku. - Montujemy je w silnik kierownicy podczas montażu. Firma rozwija także produkt: Hydraulic Ready dla ciągników z fabrycznym przystosowaniem pod nawigacje. System korzysta wtedy z oryginalnie montowanego bloku hydraulicznego sterowania - podkreśla Przemysław Kowalczewski. Bardzo uniwersalna pod względem dopasowania do ciągnika bądź kombajnu czy sieczkarni jest także nawigacja oferowana przez firmę Komuland. - Można ją zamontować do każdego typu maszyny, warunkiem jest wspomaganie układu kierowniczego. System bez problemu może być przenoszony pomiędzy różnymi urządzeniami. Montaż jest bardzo prosty. Zestawy praktycznie niczym się nie różnią, dobieramy jedynie odpowiednie tuleje adaptacyjne do kolumny kierowniczej - wyjaśnia Robert Masłysz. 

    Jakie rodzaje sygnałów obsługuje nawigacja? Jakie są ich dokładności? 

    - Jeśli chodzi o dokładność, pracujemy z sygnałem RTK, co daje nam precyzję od 1 do 2,5 cm. Dodatkowo, działamy również z sygnałem GPS, ale w tym przypadku dokładność może być zależna od wielu czynników i wynosić do kilku metrów - mówi Konrad Klimczak z FieldBee. Nawigacja CHCNAV, sprzedawana przed firmę NAVI Polska, odbiera sygnał z 6 rodzajów satelit: GPS, GLONASS, Galileo, BDS, QZSS oraz SBAS. - Nawigacja potrafi pracować na sygnale RTK z dokładnością 2,5 cm i posiada także możliwość podtrzymania prowadzenia do 30 minut. Ma także możliwość pracy na sygnale radiowym, jeśli klient posiada odpowiednią antenę nadawczą - wyjaśnia Przemysław Kowalczewski. Jego informacje uzupełnia Robert Masłysz z Komulandu: System może pracować z dokładnością RTK 1 - do około 2,5 cm, pobierając dane korekcyjne ze stacji referencyjnej lub serwisów udostępniających poprawki czy to poprzez NTRIP czy za pośrednictwem radia UHF. Może wykorzystywać poprawki z satelitów geostacjonarnych poprzez RTX oraz pracować z dokładnością DGPS 30 cm. Urządzenie gwarantuje 99,9% dokładności w RTK - tłumaczy Masłysz. 

    Gwarancja i pomoc w razie problemów

    2-letnia gwarancja na wszystkie elementy nawigacji - tak wygląda standardowa oferta opisywanych przez nas firm. - Rolnik może być pewien, że nie zostanie na lodzie w razie awarii. Ponadto my jako dystrybutor tych nawigacji prowadzimy wsparcie posprzedażowe. Nie zostawimy nikogo z potencjalnymi problemami - zapewnia Robert Masłysz, a w jego ślad idą przedstawiciele dwóch pozostałych firm opisywanych w materiale, zaznaczając, że gwarancja to jedno, ale urządzenia mogą pracować bezproblemowo przez długie lata. 

    ZOBACZ TAKŻE: Dziesięć 3-metrowych siewników zbożowych [PRZEGLĄD]

    • Tagi:
    • ciągniki rolnicze
    • nawigacja
    • technika
    Łukasz Tyrakowski
    Z zawodu rolnik. Od ponad 5 lat redaktor miesięcznika Wieści Rolnicze i portalu wiescirolnicze.pl. Specjalista w dziedzinach: hodowli bydła, techniki rolniczej i OZE. Jeden z współtwórców kanałów Wieści Rolnicze na Youtubie i Tik Toku. Pasjonuje się sportem, historią i życiorysami wybitnych postaci.
    Zobacz wszystkie wpisy autora
    Podobne artykuły
    Sylwetki

    Nowoczesne rolnictwo w praktyce: Polska pokazuje innowacje

    16 kwietnia 2025
    Newsy

    Przed nami największa halowa impreza rolnicza. Nie może cię tam zabraknąć VIDEO

    25 stycznia 2024
    Newsy

    Wielton gra z WOŚP i zaprasza do licytacji

    25 stycznia 2024
    Newsy

    Wystartowały targi Polagra Premiery! 

    19 stycznia 2024
    Newsy

    Przejazdy kombajnami o szerokości powyżej 3,5 m. Nadal będą problemy

    17 stycznia 2024
    Ciągniki

    Znana marka ciągników przechodzi w ręce Turków [VIDEO]

    15 stycznia 2024
    Budownictwo

    Mamy potencjał na nawet 13 tys. biogazowni rolniczych [VIDEO]

    14 stycznia 2024
    Ciągniki

    John Deere liderem sprzedaży najmocniejszych ciągników

    9 stycznia 2024
    Warto wiedzieć
    Zdrowie i dobrostan
    Pryszczyca - apel GLW. Jak chronić owce podczas redyku 2025?
    13 maja 2025
    Drób
    Ta choroba migruje coraz bardziej na zachód Polski. Wybito ponad 2 mln zwierząt
    13 maja 2025
    Ekonomika
    Kim są rolnicy w UE? Niepokojące statystyki demograficzne
    13 maja 2025
    Najnowsze
    Ciągniki
    Nowy ciągnik z ładowaczem kontra... jajko. W Rydzynie pokazali, jak to się robi!
    12 maja 2025
    Ciągniki
    Każdy ciągnik sprowadzony do Polski z tych krajów będzie musiał mieć ten dokument
    8 maja 2025
    Technika
    Zaczynał od Fortschritta z DDR. Dziś dwa nowoczesne kombajny koszą kilka tys. ha
    7 maja 2025
    Ciągniki
    Pokażą prawdziwe perełki! Wielkimi krokami zbliża się V Zlot Starych Ciągników
    27 kwietnia 2025
    Ciągniki
    Tysiąc nowych ciągników. To jedna z najlepszych sprzedaży na przestrzeni lat
    21 kwietnia 2025
    Wieści Rolnicze
    Wieści Rolnicze
    Dane kontaktowe
    Wieści Rolnicze
    RP Digital Sp. z o.o.
    NIP: 5273128894
    REGON: 529596954
    tel. +48 627 47 15 31
    ul. Prosta 51
    00-838 Warszawa
    [email protected]
    Numer dyżurny -- 501 267 226
    Kategorie
    • Ceny Rolnicze
    • Newsy
    • Hodowla
    • Uprawy
    • Owoce i warzywa
    • Technika
    • Prawo i finanse
    • Sylwetki
    • Video
    • Dla Domu
    © 2025 WieściRolnicze
    • Redakcja
    • Reklama
    • Kontakt
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
    • Prenumerata
    • Konkursy