Black Friday - 12 rad, jak nie dać się oszukać!!!
Już wkrótce Black Friday - święto wyprzedaży. Przedsiębiorcy już od kilku tygodni kuszą konsumentów wyjątkowymi ofertami, przecenami i wyprzedażami.
W tym roku Black Friday nie będzie miał takiego rozmachu jak w poprzednich latach, bo większość sklepów w galeriach handlowych nadal będzie zamknięta ze względu na obostrzenia związane z COVID-19. Dopiero 28 listopada centra handlowe zostaną ponownie otwarte, w ścisłym reżimie sanitarnym i z wieloma ograniczeniami. Akcja wielkich wyprzedaży przeniesie się więc w dużej mierze do internetu. Okazją będzie Cyber Monday - internetowy odpowiednik Black Friday. W wielu e-sklepach również czekają na nas zniżki, rabaty i promocje. Nie dajmy jednak się oszukać!
Co roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów otrzymuje skargi dotyczące promocji, wyprzedaży i specjalnych okazji.
- Najczęstsze problemy to żonglowanie cenami czy wyprzedaże, które w rzeczywistości nie są tak atrakcyjne, jak głosi to przedsiębiorca
- mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
- Może się zdarzyć, że któryś z przedsiębiorców będzie podnosił ceny przed wyprzedażą, aby uatrakcyjnić zakup przez prezentację nieprawidłowej wartości obniżki cen. Tego typu działania mogą stanowić naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Zalecamy konsumentom ostrożność!
Na co, jako konsumenci, powinniśmy szczególnie uważać? Co możemy zrobić, aby uchronić się przed nieuczciwymi praktykami niektórych sprzedawców?
Jak wyjść cało z szału zakupów i wyprzedaży?
1. Porównaj cenę w wiarygodnych porównywarkach i wybierz sklep, który oferuje najlepsze okazje. Niektóre porównywarki oferują też sprawdzenie historii cen, dzięki którym możesz ocenić, czy promocja jest faktycznie korzystna.
2. Sprawdź opinie o produkcie na niezależnych portalach, ponieważ zdarza się, że sklep usuwa niekorzystne komentarze z własnej strony.
3. Zwróć także uwagę na cechy charakterystyczne produktu, bo w dzień masowych wyprzedaży łatwo nabrać się na przykład na produkty łudząco podobne do znanej marki lub podrobione.
4. Uważaj na reklamy i zawarte w nich informacje, szczególnie te wyglądające na nieformalne, które otrzymujesz w mediach społecznościowych – mogą pochodzić od oszustów.
5. Sprawdź tożsamość sprzedawcy i możliwość kontaktu z nim. Nie kupuj, jeżeli na stronie nie ma takich danych. Taki sklep może należeć do oszusta, który nie wysyła opłaconych zamówień albo nielegalnie oferuje produkty np. gry lub oprogramowanie.