Ukraiński drób będzie wypierał polskie kurczaki z rynku UE?
Ukraina oferuje niższe ceny za drób, niż Polska. Fakt ten niepokoi polskich producentów drobiu.
Ukraina coraz bardziej zaznacza swoją pozycję na rynku europejskich. W ciągu roku sprzedała do UE ponad 48 tys. ton mięsa drobiowego, stanowi to o 13% wyższą sprzedaż niż jeszcze w roku 2015. Ukraina, obok Tajlandii i Brazylii, jest tym samym jednym z trzech największych dostawców drobiu do UE spośród krajów trzecich. Ten wynik jest tym bardziej imponujący, że jeszcze trzy lata temu Ukraińcy mieli zerowy udział w unijnym imporcie.
Ukraiński drób staje się tym samym coraz bardziej konkurencyjnym dla polskiego, którego większość eksportujemy do krajów Wspólnoty. - Dotychczas polskie mięso drobiowe było w Europie bezkonkurencyjne cenowo. Pojawienie się dostaw z Ukrainy zmieniło tę sytuację. Siłę handlową Ukrainy obrazuje fakt, że w około 100 tysiącach ton całkowitego wzrostu unijnego importu mięsa drobiowego w ostatnich trzech latach aż połowę stanowi przywóz z Ukrainy - mówi Mariusz Szymyślik, dyrektor Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz.
Wpływ na zwiększanie eksportu na rynek unijny ukraińskiego drobiu z pewnością mają bezcłowe kontyngenty ustanowione przez Unię z tym krajem. Ukraińskie przedsiębiorstwa znacznie przekraczają jednak swoje kwoty korzystając także z przywilejów dostępnych wszystkim państwom pozaunijnym zgodnie z tak zwanymi regulacjami „erga omnes” przyjętymi przez Komisję Europejską 10 lat temu.
- Porównanie struktury przywozu produktów drobiowych z Ukrainy w roku 2015 i 2016 pokazuje jeszcze inne niekorzystne dla polskich przedsiębiorstw zjawisko. Ukraińcy w sposób wyraźny zwiększają także eksport do Europy produktów z wyższą wartością dodaną. W tym asortymencie działają poza jakimikolwiek przywilejami i płacą normalne cła - zwraca uwagę Mariusz Szymyślik, dyrektor KIPDiP. Zdaniem Szymyślika w strategiach wielu polskich firm jako szansę rozwojową wpisano właśnie zwiększanie sprzedaży mięsa bardziej przetworzonego, na którym można stosować wyższe marże.
W 2016 roku wyprodukowano w Polsce ponad 2.268 tys. ton mięsa drobiowego, z czego wyeksportowano 1.023 tys. ton. Szacuje się, że ponad 80 procent tego eksportu trafiło do Unii Europejskiej.