Ukraiński drób będzie wypierał polskie kurczaki z rynku UE?

Ukraina oferuje niższe ceny za drób, niż Polska. Fakt ten niepokoi polskich producentów drobiu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ukraina coraz bardziej zaznacza swoją pozycję na rynku europejskich. W ciągu roku sprzedała do UE ponad 48 tys. ton mięsa drobiowego, stanowi to o 13% wyższą sprzedaż niż jeszcze w roku 2015. Ukraina, obok Tajlandii i Brazylii, jest tym samym jednym z trzech największych dostawców drobiu do UE spośród krajów trzecich. Ten wynik jest tym bardziej imponujący, że jeszcze trzy lata temu Ukraińcy mieli zerowy udział w unijnym imporcie.
Ukraiński drób staje się tym samym coraz bardziej konkurencyjnym dla polskiego, którego większość eksportujemy do krajów Wspólnoty. - Dotychczas polskie mięso drobiowe było w Europie bezkonkurencyjne cenowo. Pojawienie się dostaw z Ukrainy zmieniło tę sytuację. Siłę handlową Ukrainy obrazuje fakt, że w około 100 tysiącach ton całkowitego wzrostu unijnego importu mięsa drobiowego w ostatnich trzech latach aż połowę stanowi przywóz z Ukrainy - mówi Mariusz Szymyślik, dyrektor Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz.
Wpływ na zwiększanie eksportu na rynek unijny ukraińskiego drobiu z pewnością mają bezcłowe kontyngenty ustanowione przez Unię z tym krajem. Ukraińskie przedsiębiorstwa znacznie przekraczają jednak swoje kwoty korzystając także z przywilejów dostępnych wszystkim państwom pozaunijnym zgodnie z tak zwanymi regulacjami „erga omnes” przyjętymi przez Komisję Europejską 10 lat temu.
- Porównanie struktury przywozu produktów drobiowych z Ukrainy w roku 2015 i 2016 pokazuje jeszcze inne niekorzystne dla polskich przedsiębiorstw zjawisko. Ukraińcy w sposób wyraźny zwiększają także eksport do Europy produktów z wyższą wartością dodaną. W tym asortymencie działają poza jakimikolwiek przywilejami i płacą normalne cła - zwraca uwagę Mariusz Szymyślik, dyrektor KIPDiP. Zdaniem Szymyślika w strategiach wielu polskich firm jako szansę rozwojową wpisano właśnie zwiększanie sprzedaży mięsa bardziej przetworzonego, na którym można stosować wyższe marże.
W 2016 roku wyprodukowano w Polsce ponad 2.268 tys. ton mięsa drobiowego, z czego wyeksportowano 1.023 tys. ton. Szacuje się, że ponad 80 procent tego eksportu trafiło do Unii Europejskiej.