Sprawdź, ile powinien ważyć obciążnik przy twoim ciągniku
Podczas korzystania z ładowania czołowego musisz pamiętać o wypośrodkowaniu ciężaru w maszynie rolniczej.
Praca z ładowaczem czołowym wiąże się ze zmianą środka ciężkości całego układu, co negatywnie wpływa na jego stateczność. Zachowanie odpowiedniej stateczności ma ogromne znaczenie dla kierowcy podczas uczestnictwa w ruchu drogowym, gdzie musi być zachowana wymagalna sterowność i hamowanie obciążonej maszyny. Brak odpowiedniego wypośrodkowania ciężaru podczas samej pracy stwarza niebezpieczeństwo przewrócenia sie ciągnika. Na takie ryzyko wpływ ma także gwałtowne ruszanie i hamowanie, zbyt ostre skręcanie czy jazda z załadowanym i uniesionym na znaczną wysokość narzędziem roboczym.
W celu zminimalizowania opisanego ryzyka należy zastosować korektę środka ciężkości poprzez usunięcie przednich obciążników i umieszczenie przeciwwagi na TUZ. Balast ten jednak nie powinien być zbyt ciężki, aby nie obciążać dodatkowo ciągnika. Aby zachować warunki stateczności umieszczony balast musi zabezpieczyć obciążenie tylnej osi wartością minimum 20% masy całego układu roboczego czyli ciągnika, ładowacza, narzędzia roboczego, ładunku oraz przeciwciężaru.
G- nacisk tylnej osi ciągnika z ładowaczem bez obciążnika i bez narzędzia roboczego [kg]
L- rozstaw osi [mm]
l- pozioma odległość środka osi tylnej od środka ciężkości przeciwciężaru tylnego [mm]
M- masa obciążnika [kg]
N- masa maksymalnie dopuszczalnego ładunku włącznie z narzędziem roboczym, przy ustawieniu najdalej wysuniętej pozycji ładowacza (patrz rysunek) [kg]
b- poziomy odstęp pomiędzy osią przednią a środkiem ciężkości ładunku [mm]
P- masa ciągnika i ładowacza bez obciążnika i bez narzędzia roboczego [kg]