Wieści Rolnicze
  • Strona główna
  • Ceny Rolnicze
      • Ceny żywca wieprzowego
      • Ceny żywca wołowego
      • Ceny zbóż
      • Ceny pasz
      • Ceny owoców
      • Ceny warzyw
      • Ceny mleka i przetworów
      • Ceny drobiu i jaj
      • Analizy rynkowe
      Ceny nawozów będą rosły? Ekspert: Nie można wykluczyć takiego scenariusza
      Po ile młode ziemniaki? Wiemy, gdzie najdrożej, a gdzie najtaniej
      Potężny wzrost cen tego warzywa. Pierwsze krajowe zbiory będą za ok. dwa tygodnie
      Rynek bydła. Od jutra zmiany
  • Newsy
  • Hodowla
      • BYDŁO I MLEKO
      • TRZODA CHLEWNA
      • DRÓB
      • INNE HODOWLE
      • ŻYWIENIE
      • WYPOSAŻENIE BUDYNKÓW INWENTARSKICH
      • ZDROWIE I DOBROSTAN
      Masz te zwierzęta w gospodarstwie? Są nowe przepisy z nakazami i zakazami
      Gospodarstwo na wyspie. Pan Alfred krowy wozi barkami [VIDEO]
      Ważna data dla polskich hodowców bydła mlecznego
      To może zagrozić tucznikom - będą wolniej przyrastać i generować straty
  • Uprawy
      • ZBOŻA
      • INNE UPRAWY
      • NAWOŻENIE
      • CHOROBY I SZKODNIKI
      • UPRAWA GLEBY
      • PRZECHOWALNICTWO
      • Owoce i warzywa
      Te rośliny dostały szczególnie do wiwatu po ostatnich nawałnicach
      Ta roślina może w tym roku dobrze plonować. Mówił o tym ekspert na dniu pola
      Ostatnia prosta. Co stosować na grzyby w zbożach? [EKSPERCI RADZĄ]
      Plantatorzy rzepaku mają spore wątpliwości. Ekspert pomaga je rozwiać
  • Technika
      • CIĄGNIKI
      • MASZYNY
      • URZĄDZENIA
      Półtora metra szerokości i 48 zębów. Tak prezentuje się nowy chwastownik [VIDEO]
      Ta prasa podąża za pokosem i śledzi na bieżąco rozmiary oraz miejsca zrzutu beli
      Nowy zestaw na rynku od polskiego producenta maszyn rolniczych [VIDEO]
      John Deere zaprezentował swoje nowe, potężne maszyny. Pod maską ponad 1000 KM
  • Prawo i finanse
      • VAT
      • EKONOMIKA
      • POMOC UNIJNA
      • PRZEPISY
      • WNIOSKI DO POBRANIA
      • KRUS
      • GIEŁDOWY RYNEK ROLNY
      Czy jakość polskiej pszenicy idzie w parze z ceną?
      Rekordowy eksport żywności do Wielkiej Brytanii mimo barier po Brexicie
      Tysiące Ukraińców pobiera emeryturę rolniczą? KRUS dementuje [STATYSTYKI]
      Dziś ostatni dzień, by złożyć ten wniosek do ARiMR. Nie każdy jeszcze to zrobił
  • Sylwetki
  • Video
  • Dla domu
      • Kulinaria
      • Hotblog
      • Koła gospodyń wiejskich
      • Zdrowie
      Przypomina lwie paszcze, ale jest mniej znana. Doskonale znosi upały
      Pryskaj pomidory raz w tygodniu. Ta choroba szybko atakuje całą uprawę
      Masz już dość pelargonii? Oto alternatywa, która szybko rośnie
      Podlewaj tym tuje raz w tygodniu. Nabiorą koloru i przestaną gubić igły
  • iEKO iLOGICZNIE
      • Ekologia z certyfikatem
      • Dobre praktyki w uprawie roślin
      • Zrównoważony chów zwierząt
      • Odnawialne źródła energii
      • Zdrowa żywność
      • Środki pomocowe
      Uprawy i panele na jednym polu. Jak to działa i czy się sprawdza?
      Czołowi eksperci i liderzy branży agro na jednym wydarzeniu. Chodzi m.in. o ekologiczne uprawy
      Produkować i zużywać prąd z nieswojej instalacji
      Materiał promocyjny Agrofotowoltaika jako szansa na zwiększanie samowystarczalności producentów rolnych
  • Wieści Rolnicze
  • Po co zwiększać moc ciągnika?

Po co zwiększać moc ciągnika?

Technika - Ciągniki 25 marca 2016 13:13 Paweł Nowicki Aktualizacja: 25 marca 2016 13:27
Po co zwiększać moc ciągnika?
Źródło: christian42 - fotolia.com
Chiptunning. Każdy silnik możemy wzbogacić o dodatkową moc, moment obrotowy lub prędkość obrotową. Zasada jest tylko jedna: trzeba to robić ze zdrowym rozsądkiem.
Spis treści:
  • Każdy silnik możemy wzbogacić o dodatkową moc,zasada jest tylko jedna: trzeba robić to ze zdrowym rozsądkiem.
  • Po co zwiększać moc?
  • Wytrzymałość mechaniczna silnika
  • Sposoby zwiększenia mocy.
  • Od czego zacząć

Każdy silnik możemy wzbogacić o dodatkową moc,zasada jest tylko jedna: trzeba robić to ze zdrowym rozsądkiem.

Chcąc zwiększyć moc silnika, możemy zwiększyć albo moment obrotowy, albo prędkość obrotową. Optymalizacja jednego z tych dwóch parametrów da nam przyrost mocy. W ciągniku możemy zmienić wyłącznie moment obrotowy.  Prędkość obrotowa musi być stała, ze względu na WOM, który ma niezmienne przełożenie pomiędzy wałkiem, a silnikiem. W związku z czym ta przekładnia odbioru mocy musi pozostać w stanie takim jak dotychczas.

- Jedyny sposób zatem na zwiększenie mocy to zmiana momentu obrotowego. Ten parametr wynika z pomnożenia ciśnienia spalania wewnątrz cylindra, powierzchni denka tłoka i promienia wykorbienia. Najprostsza, jest po prostu zmiana ciśnienia spalania - mówi dr Mirosław Czechlowski z UP w Poznaniu, na wykładzie wygłoszonym na poznańskiej Polagrze. - Dzięki temu, że praktycznie wszystkie nowe ciągniki są wyposażone w turbosprężarki, może wtłoczyć do cylindrów więcej powietrza i więcej paliwa, czym osiągniemy wyższe ciśnienie spalania i ciśnienie wtrysku. Ciężko by było zmienić powierzchnie denka tłoka czy promień wykorbienia. Czyli tym, co jest nam potrzebne, aby podnieść moc silnika, to turbosprężarka - dodaje wykładowca.

Nie ma możliwości podniesienia mocy w silnikach wolnossących, gdyż w tych silnikach możemy zwiększyć jedynie ilość paliwa, a objętość wtłaczanego powietrza jest ciągle taka sama. Zatem nastąpi proces półspalania i otoczy nas czarna chmura dymu.

Po co zwiększać moc?

Problem ten najczęściej mają gospodarstwa szybko rozwijające się. Kupno ciągnika przy udziale środków agencyjnych wiąże się z limitami mocy i pięcioletnimi zobowiązaniami. Jeśli nabyłem "dzisiaj" nowy traktor, może się okazać, że "jutro" będzie on za mały do powiększającego się areału gospodarstwa czy większych maszyn. Zatem jedynym racjonalnym rozwiązaniem jest podniesienie jego mocy. Więcej koni mechanicznych to także wydajniejsza i efektywniejsza praca, a co za tym idzie mniejsze, jednostkowe zużycie paliwa w kWh.

- Przede wszystkim to poprawa dynamiki pracy silnika. Dzięki dodatkowej mocy maszyna pracuje znacznie efektywniej, a zapas momentu obrotowego pozwala na  mniejszą liczbę redukcji biegów i wyraźnie poprawia elastyczność pracy silnika. Maszyna po modyfikacji zyskuje zapas momentu i dzięki temu ma możliwość pracy na wyższym biegu na znacznie niższych obrotach, co przekłada się na niższe zużycie jednostki napędowej oraz znacznie zmniejsza spalanie. Reasumując: po profesjonalnym przeprogramowaniu ECU, żywotność silnika znacząco wzrasta - podsumowuje Łukasz Plizga z firmy Agroecopower.

Wszystko to wiąże się także ze zmniejszonymi kosztami eksploatacyjnymi, gdyż rzadziej będziemy musieli zmieniać biegi, łatwiej pokonamy wzniesienia, których ciągnik nie odczuje. Podzespoły maszyny będą mniej narażone na szybkie zużycie.

 

Wytrzymałość mechaniczna silnika

Każdy mechanizm ma swoje granice, jeśli przesadzimy z podnoszeniem mocy silnika może dojść do uszkodzenia, a wręcz do popękania elementów przeniesienia mocy, np. wału korbowego. Jednak problem ten pojawia się głównie przy podrasowaniu silników samochodowych. Z punktu widzenia maszyn rolniczych jest on nieistotny, gdyż nie mamy możliwości, aby tak podnieść ilość KM, by przekroczyć granice wytrzymałości mechanicznej silnika. Barierą jest układ chłodzenia, który jako pierwszy o sobie przypomni, gdy zagotujemy w nim ciecz chłodzącą. Ciągnik według zaleceń powinien pracować na obciążeniu rzędu 90%! Dopiero wtedy jest ekonomiczny.

W samochodach osobowych, podnosząc moc do 40%, nawet na autostradzie nie wykorzystamy tego zapasu. Odczujemy to dopiero przy szybkim wyprzedzaniu, które potrwa co najwyżej 1 min. W takim czasie układ chłodzenia w samochodzie tego nie odczuje. Kolejnym aspektem jest temperatura spalin, która przed modyfikacją sięga ok. 600oC. Jeśli po tuningu wzrośnie do 650oC, to konsekwencją będzie uszkodzenie turbosprężarki. W nowych ciągnikach z oprogramowaniem sama zmiana parametrów dawki paliwa i powietrza na nie wiele się zda. Gdyż przy wyższych przeciążeniach komputer wymusi na silniku spadek mocy w celu ochrony jego podzespołów. Konieczna wtedy jest zmiana programu w maszynie.

Sposoby zwiększenia mocy.

 

Charakterystyka

Zalety

Wady

1. Ustawienie pompy wtryskowej

 Stosowana w starszych modelach, polega na regulacji dawki paliwa i prędkości obrotowej. Często dodatkowo trzeba również przestawić położenie samej pompy i kąt wtrysku.

Niski koszt ok. 1000-1500 zł wraz ze sprawdzeniem mocy na hamowni. Możliwość samodzielnej regulacji.

Zwiększenie mocy i momentu obrotowego o tyle samo procent. Maksymalny moment obrotowy i moc dalej pozostają przy tej samej prędkości obrotowej.

 

2.  Paraboksy

Działają na zasadzie "oszukiwania" sterownika ciągnika, obniżając (teoretycznie) ciśnienie wtrysku paliwa. Silnik, chcąc wejść na swoje obroty, zwiększa dawkę paliwa. W rezultacie motor pracuje na zwiększonej mocy.

Szybki, łatwy i samodzielny montaż, możliwość demontażu, niska cena - 2500zł.

Równomierne zwiększenie mocy i momentu jw. Obciążenie układu wtryskowego. Brak gwarancji na bezpieczną pracę i podniesienie mocy o niewiadomą liczbę KM.

3. Zmiana oprogramowania sterownika

Polega na komputerowej modyfikacji mapy wtrysku  -zmienia jego czas, dawkę paliwa i powietrza, a także kąt wyprzedzenia zapłonu. Parametry można zmieniać w dowolny sposób. Tą metodą mogą się zająć tylko wyspecjalizowane firmy, sami nie jesteśmy w stanie tego zrobić

Bezpieczny wzrost mocy, brak dodatkowych obciążeń układów. Gwarancja sprawności silnika.

Wyższa cena ok 3500 -4000 zł. Problem pojawić się też może przy serwisie, gdzie wyskoczy błąd oprogramowania.

Serwisant w celu usunięcia usterki (co zapewnia nam gwarancja) wgra nam nowy program przywracając maszynie ustawienia fabryczne. Wybierając firmę do chiptuningu należy zwrócić uwagę czy cena dotyczy każdorazowej zmiany parametrów silnika.

 

Od czego zacząć

Przed przystąpieniem do jakiejkolwiek modyfikacji należy sprawdzić, ile KM ma faktycznie nasz ciągnik i czy brak mocy nie wynika z niesprawności innych układów.

- Głównymi informacjami niezbędnymi przed przystąpieniem do modyfikacji oprogramowania, są rzeczywiste osiągi  jednostki, czyli moc i moment obrotowy. Pomiar ich wielkości i zakres przebiegu wykonywany jest za pomocą hamowni obciążeniowej  podłączanej do maszyny poprzez WOM. Ważnymi informacjami są również stan serwisowy maszyny, ilość mth, a nawet warunki, w jakich pracuje - informuje Łukasz Plizga.

Ważne jest również to, jaką przekładnię mamy w maszynie.

- Od układu przeniesienia napędu zależy, jaki silnik jest w ciągniku. I od tego układu tak naprawdę zależeć będzie, o ile uda nam się tę moc podnieść. Jest to jednak od 15- 20% maksymalnie - dodaje dr Czechlowski.

Producenci maszyn zostawiają zapasy mocy w omawianych wyżej mechanizmach z wielu powodów, wpływa na to: seryjna produkcja silników, praca jednostek napędowych w różnych warunkach, zmniejszenie zużycia paliwa, regulacje podatkowe czy po prostu niższa cena. Istotne jest, by podczas zwiększania mocy, zmieścić się w przedziale bezpieczeństwa pracy przekładni.

  • Tagi:
  • tuning ciągnika
  • chiptunning
  • Łukasz Plizga
Paweł Nowicki
Warto wiedzieć
Prawo i finanse
Nowe świadczenie z KRUS: ile wynosi, kto może dostać i jak złożyć wniosek?
17 czerwca 2025
Hodowla
Biogazownia to nie jest kosz na śmieci
17 czerwca 2025
Newsy
Wchodzą cła na nawozy z Rosji i Białorusi. Wyższe ceny od lipca 2025
17 czerwca 2025
Najnowsze
Maszyny
Półtora metra szerokości i 48 zębów. Tak prezentuje się nowy chwastownik [VIDEO]
13 czerwca 2025
Maszyny
Ta prasa podąża za pokosem i śledzi na bieżąco rozmiary oraz miejsca zrzutu beli
12 czerwca 2025
Maszyny
Nowy zestaw na rynku od polskiego producenta maszyn rolniczych [VIDEO]
11 czerwca 2025
Maszyny
John Deere zaprezentował swoje nowe, potężne maszyny. Pod maską ponad 1000 KM
10 czerwca 2025
Technika
Oprysk robi punktowo - tam, gdzie rozpoznaje szkodniki
9 czerwca 2025
Wieści Rolnicze
Wieści Rolnicze
Dane kontaktowe
Wieści Rolnicze
RP Digital Sp. z o.o.
NIP: 5273128894
REGON: 529596954
tel. +48 627 47 15 31
ul. Prosta 51
00-838 Warszawa
redakcja@wiescirolnicze.pl
Numer dyżurny -- 501 267 226
Kategorie
  • Ceny Rolnicze
  • Newsy
  • Hodowla
  • Uprawy
  • Owoce i warzywa
  • Technika
  • Prawo i finanse
  • Sylwetki
  • Video
  • Dla Domu
© 2025 WieściRolnicze
  • Redakcja
  • Reklama
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Prenumerata
  • Konkursy