Wieści Rolnicze
  • Strona główna
  • Ceny Rolnicze
    • Ceny żywca wieprzowego
    • Ceny żywca wołowego
    • Ceny zbóż
    • Ceny pasz
    • Ceny owoców
    • Ceny warzyw
    • Ceny mleka i przetworów
    • Ceny drobiu i jaj
    • Analizy rynkowe
  • Newsy
  • Hodowla
      • BYDŁO I MLEKO
      • TRZODA CHLEWNA
      • DRÓB
      • INNE HODOWLE
      • ŻYWIENIE
      • WYPOSAŻENIE BUDYNKÓW INWENTARSKICH
      • ZDROWIE I DOBROSTAN
      Ptasia grypa: polski eksport z kolejnymi barierami
      Będzie wsparcie do bioasekuracji przed pryszczycą? Minister: być może się uda
      Rosja zwiększa produkcję mięsa
      ARiMR zapowiada: ten nabór wystartuje szybciej! Można starać się o 150 tys. zł
  • Uprawy
      • ZBOŻA
      • INNE UPRAWY
      • NAWOŻENIE
      • CHOROBY I SZKODNIKI
      • UPRAWA GLEBY
      • PRZECHOWALNICTWO
      • Owoce i warzywa
      Jak naprawić glebę? Eksperci radzą
      Rzepaki tego rolnika po przymrozkach są w lepszej kondycji niż u innych
      Nie warto zwlekać. Decyzję dobrze podjąć już teraz - wybór odmian rzepaku
      Dramat rolników. 3 tys. ha buraków zniszczone przez szarka komośnika
  • Technika
      • CIĄGNIKI
      • MASZYNY
      • URZĄDZENIA
      To jeden z najczęściej rejestrowanych ciągników w Polsce [VIDEO]
      Największy dron rolniczy dopuszczony w Unii Europejskiej [VIDEO]
      Nowy ciągnik z ładowaczem kontra... jajko. W Rydzynie pokazali, jak to się robi!
      Każdy ciągnik sprowadzony do Polski z tych krajów będzie musiał mieć ten dokument
  • Prawo i finanse
      • VAT
      • EKONOMIKA
      • POMOC UNIJNA
      • PRZEPISY
      • WNIOSKI DO POBRANIA
      • KRUS
      • GIEŁDOWY RYNEK ROLNY
      O tę pomoc hodowcy mogą się starać jedynie do 31 maja - informuje ARiMR
      Dopłaty. Ile pieniędzy na kontach rolników? Mamy najnowsze dane z ARiMR
      Kiepskie nastroje wśród hodowców trzody chlewnej. Czy ceny jeszcze spadną?
      Przekroczona kwota renty wdowiej? KRUS: Te świadczenia ulegną obniżeniu
  • Sylwetki
  • Video
  • Dla domu
      • Kulinaria
      • Hotblog
      • Koła gospodyń wiejskich
      • Zdrowie
      Podlej tym paprotkę, a szybko zauważysz zmianę. Odzyska kolor i ładnie się zagęści
      Zapomnij o tujach. Ta roślina zmienia kolor trzy razy w ciągu roku
      Dyptam zachwyca wyglądem, ale może być toksyczny. Masz go w ogrodzie?
      “Królowa przetrwania” na skalniaki. Niestraszna jej susza, upały i mróz
  • iEKO iLOGICZNIE
      • Ekologia z certyfikatem
      • Dobre praktyki w uprawie roślin
      • Zrównoważony chów zwierząt
      • Odnawialne źródła energii
      • Zdrowa żywność
      • Środki pomocowe
      Czołowi eksperci i liderzy branży agro na jednym wydarzeniu. Chodzi m.in. o ekologiczne uprawy
      Produkować i zużywać prąd z nieswojej instalacji
      Materiał promocyjny Agrofotowoltaika jako szansa na zwiększanie samowystarczalności producentów rolnych
      Rolnicy szczerze o panelach fotowoltaicznych bez dotacji. Czy się opłaciło?
  • Wieści Rolnicze
  • Po co zwiększać moc ciągnika?

Po co zwiększać moc ciągnika?

Technika - Ciągniki 25 marca 2016 13:13 Paweł Nowicki Aktualizacja: 25 marca 2016 13:27
Po co zwiększać moc ciągnika?
Źródło: christian42 - fotolia.com
Chiptunning. Każdy silnik możemy wzbogacić o dodatkową moc, moment obrotowy lub prędkość obrotową. Zasada jest tylko jedna: trzeba to robić ze zdrowym rozsądkiem.
Spis treści:

    Każdy silnik możemy wzbogacić o dodatkową moc,zasada jest tylko jedna: trzeba robić to ze zdrowym rozsądkiem.

    Chcąc zwiększyć moc silnika, możemy zwiększyć albo moment obrotowy, albo prędkość obrotową. Optymalizacja jednego z tych dwóch parametrów da nam przyrost mocy. W ciągniku możemy zmienić wyłącznie moment obrotowy.  Prędkość obrotowa musi być stała, ze względu na WOM, który ma niezmienne przełożenie pomiędzy wałkiem, a silnikiem. W związku z czym ta przekładnia odbioru mocy musi pozostać w stanie takim jak dotychczas.

    - Jedyny sposób zatem na zwiększenie mocy to zmiana momentu obrotowego. Ten parametr wynika z pomnożenia ciśnienia spalania wewnątrz cylindra, powierzchni denka tłoka i promienia wykorbienia. Najprostsza, jest po prostu zmiana ciśnienia spalania - mówi dr Mirosław Czechlowski z UP w Poznaniu, na wykładzie wygłoszonym na poznańskiej Polagrze. - Dzięki temu, że praktycznie wszystkie nowe ciągniki są wyposażone w turbosprężarki, może wtłoczyć do cylindrów więcej powietrza i więcej paliwa, czym osiągniemy wyższe ciśnienie spalania i ciśnienie wtrysku. Ciężko by było zmienić powierzchnie denka tłoka czy promień wykorbienia. Czyli tym, co jest nam potrzebne, aby podnieść moc silnika, to turbosprężarka - dodaje wykładowca.

    Nie ma możliwości podniesienia mocy w silnikach wolnossących, gdyż w tych silnikach możemy zwiększyć jedynie ilość paliwa, a objętość wtłaczanego powietrza jest ciągle taka sama. Zatem nastąpi proces półspalania i otoczy nas czarna chmura dymu.

    Po co zwiększać moc?

    Problem ten najczęściej mają gospodarstwa szybko rozwijające się. Kupno ciągnika przy udziale środków agencyjnych wiąże się z limitami mocy i pięcioletnimi zobowiązaniami. Jeśli nabyłem "dzisiaj" nowy traktor, może się okazać, że "jutro" będzie on za mały do powiększającego się areału gospodarstwa czy większych maszyn. Zatem jedynym racjonalnym rozwiązaniem jest podniesienie jego mocy. Więcej koni mechanicznych to także wydajniejsza i efektywniejsza praca, a co za tym idzie mniejsze, jednostkowe zużycie paliwa w kWh.

    - Przede wszystkim to poprawa dynamiki pracy silnika. Dzięki dodatkowej mocy maszyna pracuje znacznie efektywniej, a zapas momentu obrotowego pozwala na  mniejszą liczbę redukcji biegów i wyraźnie poprawia elastyczność pracy silnika. Maszyna po modyfikacji zyskuje zapas momentu i dzięki temu ma możliwość pracy na wyższym biegu na znacznie niższych obrotach, co przekłada się na niższe zużycie jednostki napędowej oraz znacznie zmniejsza spalanie. Reasumując: po profesjonalnym przeprogramowaniu ECU, żywotność silnika znacząco wzrasta - podsumowuje Łukasz Plizga z firmy Agroecopower.

    Wszystko to wiąże się także ze zmniejszonymi kosztami eksploatacyjnymi, gdyż rzadziej będziemy musieli zmieniać biegi, łatwiej pokonamy wzniesienia, których ciągnik nie odczuje. Podzespoły maszyny będą mniej narażone na szybkie zużycie.

     

    Wytrzymałość mechaniczna silnika

    Każdy mechanizm ma swoje granice, jeśli przesadzimy z podnoszeniem mocy silnika może dojść do uszkodzenia, a wręcz do popękania elementów przeniesienia mocy, np. wału korbowego. Jednak problem ten pojawia się głównie przy podrasowaniu silników samochodowych. Z punktu widzenia maszyn rolniczych jest on nieistotny, gdyż nie mamy możliwości, aby tak podnieść ilość KM, by przekroczyć granice wytrzymałości mechanicznej silnika. Barierą jest układ chłodzenia, który jako pierwszy o sobie przypomni, gdy zagotujemy w nim ciecz chłodzącą. Ciągnik według zaleceń powinien pracować na obciążeniu rzędu 90%! Dopiero wtedy jest ekonomiczny.

    W samochodach osobowych, podnosząc moc do 40%, nawet na autostradzie nie wykorzystamy tego zapasu. Odczujemy to dopiero przy szybkim wyprzedzaniu, które potrwa co najwyżej 1 min. W takim czasie układ chłodzenia w samochodzie tego nie odczuje. Kolejnym aspektem jest temperatura spalin, która przed modyfikacją sięga ok. 600oC. Jeśli po tuningu wzrośnie do 650oC, to konsekwencją będzie uszkodzenie turbosprężarki. W nowych ciągnikach z oprogramowaniem sama zmiana parametrów dawki paliwa i powietrza na nie wiele się zda. Gdyż przy wyższych przeciążeniach komputer wymusi na silniku spadek mocy w celu ochrony jego podzespołów. Konieczna wtedy jest zmiana programu w maszynie.

    Sposoby zwiększenia mocy.

     

    Charakterystyka

    Zalety

    Wady

    1. Ustawienie pompy wtryskowej

     Stosowana w starszych modelach, polega na regulacji dawki paliwa i prędkości obrotowej. Często dodatkowo trzeba również przestawić położenie samej pompy i kąt wtrysku.

    Niski koszt ok. 1000-1500 zł wraz ze sprawdzeniem mocy na hamowni. Możliwość samodzielnej regulacji.

    Zwiększenie mocy i momentu obrotowego o tyle samo procent. Maksymalny moment obrotowy i moc dalej pozostają przy tej samej prędkości obrotowej.

     

    2.  Paraboksy

    Działają na zasadzie "oszukiwania" sterownika ciągnika, obniżając (teoretycznie) ciśnienie wtrysku paliwa. Silnik, chcąc wejść na swoje obroty, zwiększa dawkę paliwa. W rezultacie motor pracuje na zwiększonej mocy.

    Szybki, łatwy i samodzielny montaż, możliwość demontażu, niska cena - 2500zł.

    Równomierne zwiększenie mocy i momentu jw. Obciążenie układu wtryskowego. Brak gwarancji na bezpieczną pracę i podniesienie mocy o niewiadomą liczbę KM.

    3. Zmiana oprogramowania sterownika

    Polega na komputerowej modyfikacji mapy wtrysku  -zmienia jego czas, dawkę paliwa i powietrza, a także kąt wyprzedzenia zapłonu. Parametry można zmieniać w dowolny sposób. Tą metodą mogą się zająć tylko wyspecjalizowane firmy, sami nie jesteśmy w stanie tego zrobić

    Bezpieczny wzrost mocy, brak dodatkowych obciążeń układów. Gwarancja sprawności silnika.

    Wyższa cena ok 3500 -4000 zł. Problem pojawić się też może przy serwisie, gdzie wyskoczy błąd oprogramowania.

    Serwisant w celu usunięcia usterki (co zapewnia nam gwarancja) wgra nam nowy program przywracając maszynie ustawienia fabryczne. Wybierając firmę do chiptuningu należy zwrócić uwagę czy cena dotyczy każdorazowej zmiany parametrów silnika.

     

    Od czego zacząć

    Przed przystąpieniem do jakiejkolwiek modyfikacji należy sprawdzić, ile KM ma faktycznie nasz ciągnik i czy brak mocy nie wynika z niesprawności innych układów.

    - Głównymi informacjami niezbędnymi przed przystąpieniem do modyfikacji oprogramowania, są rzeczywiste osiągi  jednostki, czyli moc i moment obrotowy. Pomiar ich wielkości i zakres przebiegu wykonywany jest za pomocą hamowni obciążeniowej  podłączanej do maszyny poprzez WOM. Ważnymi informacjami są również stan serwisowy maszyny, ilość mth, a nawet warunki, w jakich pracuje - informuje Łukasz Plizga.

    Ważne jest również to, jaką przekładnię mamy w maszynie.

    - Od układu przeniesienia napędu zależy, jaki silnik jest w ciągniku. I od tego układu tak naprawdę zależeć będzie, o ile uda nam się tę moc podnieść. Jest to jednak od 15- 20% maksymalnie - dodaje dr Czechlowski.

    Producenci maszyn zostawiają zapasy mocy w omawianych wyżej mechanizmach z wielu powodów, wpływa na to: seryjna produkcja silników, praca jednostek napędowych w różnych warunkach, zmniejszenie zużycia paliwa, regulacje podatkowe czy po prostu niższa cena. Istotne jest, by podczas zwiększania mocy, zmieścić się w przedziale bezpieczeństwa pracy przekładni.

    • Tagi:
    • tuning ciągnika
    • chiptunning
    • Łukasz Plizga
    Paweł Nowicki
    Warto wiedzieć
    Sylwetki
    Młoda rolniczka. Zrezygnowała ze studiowania, by zająć się gospodarstwem [VIDEO]
    18 maja 2025
    Drób
    Ptasia grypa: polski eksport z kolejnymi barierami
    18 maja 2025
    Prawo i finanse
    O tę pomoc hodowcy mogą się starać jedynie do 31 maja - informuje ARiMR
    18 maja 2025
    Najnowsze
    Ciągniki
    To jeden z najczęściej rejestrowanych ciągników w Polsce [VIDEO]
    16 maja 2025
    Urządzenia
    Największy dron rolniczy dopuszczony w Unii Europejskiej [VIDEO]
    15 maja 2025
    Ciągniki
    Nowy ciągnik z ładowaczem kontra... jajko. W Rydzynie pokazali, jak to się robi!
    12 maja 2025
    Ciągniki
    Każdy ciągnik sprowadzony do Polski z tych krajów będzie musiał mieć ten dokument
    8 maja 2025
    Technika
    Zaczynał od Fortschritta z DDR. Dziś dwa nowoczesne kombajny koszą kilka tys. ha
    7 maja 2025
    Wieści Rolnicze
    Wieści Rolnicze
    Dane kontaktowe
    Wieści Rolnicze
    RP Digital Sp. z o.o.
    NIP: 5273128894
    REGON: 529596954
    tel. +48 627 47 15 31
    ul. Prosta 51
    00-838 Warszawa
    [email protected]
    Numer dyżurny -- 501 267 226
    Kategorie
    • Ceny Rolnicze
    • Newsy
    • Hodowla
    • Uprawy
    • Owoce i warzywa
    • Technika
    • Prawo i finanse
    • Sylwetki
    • Video
    • Dla Domu
    © 2025 WieściRolnicze
    • Redakcja
    • Reklama
    • Kontakt
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
    • Prenumerata
    • Konkursy